Přejít na obsah

Amundsen - RDS-TMC


Doporučené příspěvky

Na slovensku sa ani norma RDS nedodrziava, tak ze aby sa poskytovali dodatocne informacie nevidim realne, nieje snaha. A obcas na niektorych staniciach je rds zamrznute. 

A v cesku to asi nebude inac... Ohladom dodatocnych info v rds. 

Editováno: , autor: atlan
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

poslal jsem dotaz na Škodovku:

po mnohém zkoušení na svém vozidle, hledání informací a zaslání dotazů na ŘSD (bez odpovědi) jsem dospěl k tomuto:

Projekt realizace Jednotného systému dopravních informací pro ČR byl schválen v roce 2005 usnesením vlády č. 590. Tyto data jsou také přístupná na http://portal.dopravniinfo.cz/.
Za autorizaci, ověřování a kontrolu centrálně odpovídá Středisko dopravních informací Ředitelství silnic a dálnic.  Středisko je vzápětí poskytne všem, kdo informace potřebují prostřednictvím datového distribučního rozhraní (např. prostřednictvím technologie RDS-TMC) a na něj napojených dopravních informačních služeb soukromých i veřejných subjektů.

Takže data pro RDS-TMC by byla.

Otázka je kdo je a v jakém rozsahu vysílá v rámci FM vysílání?

Během 3 hodin trvalé jízdy i na trase Plzeň - Praha a zpět se mi objeví v navigaci Amundsen max 24 zpráv o omezení a uzavírkách. Ale celý plzeňský kraj je bez jediné zprávy, ale to je chybné, vždyť teď je v Plzni uzavřeno plno ulic.

Je to chyba navigace? Třeba jsou tzv. lokační tabulky špatně?
Je to chyba na straně rádiových vysílačů?
Co mám naladit? Mám vypnout příjem pomocí DAB (který je ve vozidle) a používat FM? Kterou stanici(e) mám ladit?

Prý to v Německu a Rakousku perfektně funguje ...

Můžete v tom jako hlavní prodejce vozidel pro ČR udělat pořádek a zjistit jak se věci mají?

 

odpověď:

znovu jsme konzultovali Váš dotaz s kolegy z příslušného útvaru a RDS-TMC v tomto případě má na starosti v CZ Český rozhlas, který je přebírá od správce pozemních komunikací. Řešení nepřísluší naší společnost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

dotaz na Český rozhlas:

Dobrý den, jak je to s vysíláním zpráv z Jednotného systému dopravních informací pro ČR pomocí systému RDS-TMC? Ve vozidlech Škoda s navigací přijímající toto vysílání se data zobrazují v mizivém rozsahu. Pro Plzeňský kraj dle mé zkušenosti třeba vůbec. Automobilka Škoda tvrdí, že to má na starosti Český rozhlas, aniž by řekla, že je vše funkční. Máte informace o nějakých provedených zkouškách tohoto vysílání? V Německu a Rakousku je prý fungování tohoto vysílání (systému) funkční.

 

odpověď:

vyjádření specialisty Techniky Českého rozhlasu :

„Zdrojem dat pro systém RDS-TMC je systému ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) ČR. Pro ŘSD službu zajišťuje firma VARS (http://www.vars.cz/), která má v budově ČRo TMC server, který šíří data v síti stanice Vltava. Další server je na vysílací věži Praha - město, jeho data šíří vysílač Plus na kmitočtu 92,6 MHz pro Prahu a okolí. Český rozhlas TMC data nevytváří a ani nemá možnost je ovlivňovat.“

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím že problém je na straně poskytovatele informací pro systém RDS-TMC a u vysilatele. Škodovka, potažmo dodavatel infot. má na starosti tyto data ve svých přístrojích zobrazit. A to dělá. Jedině, že by nevěděl nebo si nedokázal zjistit kde ty informace má hledat. A to taky potvrzuje odpověď Českého rozhlasu. Celá republika - Vltava a navíc v Praze - Plus.

Ono stačí co komerční stanice cpou do RDS radiotext. V Brně je u 2 stanic jeden oblíbený interpret - 81.klima. A taky občas nekorektně neukončí Dopravní info.

Máš tu Vltavu a Plus naladěné?

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Míval jsem naladěn Radiožurnál kvůli dopravnímu hlášení. Protože mám příjem i přes DBA tak jsem jel přes něj. Mám zato, že RDS-TMC běžím na FM vysílání, tak netuším co systém rádia přijímá. V návodu nic není. Škodovka mi také nic neodpověděla.

Zpravidla poslouchám MP3, takže mám natvrdo naladit FM vysílání stanice Vltava?

To by mě zajímalo, co jsem tedy za zprávy TMC chytal, když se mi nějaké načítali? To vysílá i někdo jiný něco jiného?

 

Zde http://portal.dopravniinfo.cz/rds-tmc/podminky-prijmu-sluzby-rds-tmc se píše o "nastavení přístroje pro příjem konkrétní služby (JSDI-CRO na ČRo 3)". Je tam i informace: "mapové poklady, které obsahují tzv. lokalizační tabulky pro RDS-TMC". Zda je to platné, či tomu navigace/rádio vyhovuje netuším. Čekal jsem nějakou konkrétní odpověď od Škodovky.

 

Zde http://forum.navigovat.mobilmania.cz/viewtopic.php?f=27&t=31807&st=0&sk=t&sd=a&start=210 je informace z roku 2010 o datech pocházejících z /NCDI z Ostravy/ nebo /Globall Assistance/. Tak že máme dvoje vysílání?

 

Zde https://casradio.cz/aktuality/rds-tmc-rychle-a-aktualni-dopravni-informace/ je informace o vysílání RDS-TMC přes Radio Čas má se týkat jen území Moravskoslezského kraje. Prý za podpory tohoto kraje. Takže další vysílání? Je to alespoň tam funkční? Jak je to u jiných krajů?

 

Zde https://www.dx.cz/index.php?id=258 je zajímavá informace:

"

Pred dvoma týždňami som si všimol, že sa mi po prekročení českých hraníc do navigácie nenačítali dopravné informácie v rámci RDS-TMC. Tieto sa načítali až oveľa neskôr zo stanice Vltava. Z Radiožurnálu sa nenačítali vôbec.

Oslovil som teda kompetentných, či ide o dočasný alebo trvalý jav - a pre všetkých záujemcov o danú problematiku preposielam relevantnú odpoveď:

Hezký den,

děkuji za Váš postřeh. Rád bych Vás informoval, že s koncem roku jsme ukončili spolupráci s Global Assistance. V kanálu RDS-TMC na síti Radiožurnálu jsme vysílali jejich dopravní informace. V současné době vysíláme dopravní informace v kanálu RDS-TMC z Jednotného systému dopravních informací ČR (JSDI) přes vysílače Vltavy. Aktuálně jednáme s MD a ŘSD o nové smlouvě O spolupráci, která upravuje také přesunutí dopravních informací JSDI v rámci RDS-TMC na vysílače Radiožurnálu.

S pozdravem Jan Říha vedoucí redakce

Česká republika je zaujímavá v tom, že tu od roku 2008 fungujú v ostrej prevádzke tri voľné služby. Na sieti Radiožurnálu sa vysielali informácie z Global Assitance, na sieti Vltavy informácie z Jednotného systému dopravních informací (JSDI) a na vysielači ČR Plus funguje dopravné spravodajstvo zamerané na prejazdnosť Prahy. A v prípade Českej republiky ide o jediný štát z východného bloku, kde všetci výrobcovia navigácií implementujú lokačné TMC tabuľky do mapových podkladov.

Obe siete začínali ako rovnocenné. Avšak pokrytie okruhu Vltavy pár rokov dozadu výrazne utrpelo po prerozdelení frekvencií, kedy významné frekvencie boli pridelené sieťam ČR Dvojka a ČR Plus. Toto sa dotklo aj pokrytia TMC od JSDI.

"

Takže dvoje vysílání? Silnější vysílání bude asi z Radiožurnálu. Jak to funguje v autě?

Podle mě by se k tomu měla Škodovka vyjádřit a napsat co se má nastavit.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No uvidíš. Podle mě je to tak jak jsem napsal. Informace se buď vůbec nevysílají nebo jo ale nekorektně. Škoda to bude mít ošetřené  správně. Ta odpověď z dx to jen potvzuje. Navíc klasicky je to zadarmo(pro uživatele) a podle toho to vypadá. Snad jedině JSDI ten by to měl dávat automaticky. A evidentně to nějak asi funguje protože navigace google tyhle data mimo jiné má. A podle nich naviguje. Pořád ale můžeš mít vadné radio. Takže servis tě nemine.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co se tyce radia Cas, tak muzu rict, ze ve FIII to narozdil od Dance v FII nejak funguje. Zcela bezne mi vyskoci dialog s informaci, ze je dopravni hlaseni s moznosti Zrusit a Deaktivovat. Hlasitost se nastavi na hlucnejsi (jak jsem chtel). Co je blbe, ze akorat to pozde vypinaji, takze casto v aute pak jeste "krici" reklama. A kod asi posilaji vickrat, protoze i kdyz dam zrusit, tak nekdy se stane, ze se to vzapeni opet aktivuje. Mimo uzemi dosahu Casu si nejsem jisty. Mam tam zaple F1 a jeslti to dobre chapu, tak z radia na radio to neprepne. Jen z Media na radio, pokud posledni zapnute radio RDS-TMC podporuje. JInymi slovy. Pokud pred pustenim MP3 hral napr. Radio Cas, pak to z nej vezme dopravni hlaseni. pokud hralo napr. Helax, tak to z Radia Cas nevezme.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,

dopravní hlášení s TMC nemá souvislost.

 

Tak jsem si naladil na rádiu BAYERN1 a začali se dít věci - viz foto zpravy_tmc_de_det.thumb.jpg.a43c7ab2cb74b8f62d9c7a1948b28205.jpg.zpravy_tmc_de.thumb.jpg.9ff14c74c6378805ac4655608d46a304.jpg

Za pár chvil přes 30 zpráv. Zejména kolony vozidel s jejich délkou, nehody a jiné dopravní události. Dále uzavírky silnic. Paráda !!!!!!!!! Zřejmě jde jen o číselné kódy a k tomu další číselné údaje a rádio je rozklíčuje a je to v jazyce nastavení - takže čeština.

 

Poté jsem přepnul na Vltavu a postupně německé zprávy zmizely až na uzavírky (asi mají delší platnost) a zůstalo mi 6 zpráv z celé ČR viz fotozpravy_tmc.thumb.jpg.ddab95907a0c6c86c8253b4b91fd33b7.jpg. 

 

Takže za mě je jasno, prostě se ty zprávy vysílají ve špatném formátu, nebo je chybný mapový podklad v ČR (lokalizační tabulky ... tak nějak). Navigace v autě funguje. To to nemůžeme od Němců převzít?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Volal mi chlap z Českého rozhlasu, který má na starosti techniku vysílání a řekl mi toto: pro ŘSD zajišťuje vysílání firma VARS BRNO a.s. (www.vars.cz), ta má u nich nějaký server, ze kterého se bere signál pro RDS-TMC (další je ještě někde na vysílači pro vysílání stanice PLUS pro Prahu). Prý jsou s tím stále problémy, prý to seká i vlastní vysílání. Psal jsem dotaz na VARS, zda vysílají korektně a v jakém rozsahu - zda je tedy chyba u nich či je chybně navigace od Škodovky. 

No a ze zoufalství jsem oslovil dva poslance z žádostí o pomoc.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ŘSD mělo teď moc práce s vyháněním vojenské kolony na D1. A hle, kdyby věděli, že největším problémem vzniku kolon je špatné zacházení s dopravním infem a řidiči jsou upozorněni až potom co už půl hodiny v koloně stojí tím že někdo přímo volá do rádia, tak by se třeba něco řešilo. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes telefonát z Českého rozhlasu a následně i zpráva (email), že firma VARS na problému zapracovala a ještě zapracuje a do týdne by mělo být funkční, včetně krajové lokalizace podle vysílačů, což prý pro D1 byl velký problém.

Tak snad se to pohne k lepšímu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

MD a potažmo jejich ŘSD je banda nýmandů, kteří vysílají přes jejich mluvku jen dezinformace a mlžení viz. letitá situace na D1 a její neustálé kolapsy ať z důvodu nečekaného sněžení v zimě, nebo nájezdy nějakých demostračních kolon ve špičkách. Stejné máslo na hlavě mají v testech dopravního značení proti nájezdu do protisměru, zrealizovaných 6 cedulí to je smutné. A dopravní informace to jeden zmetek nad zmatek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak konečně mám vyjádření z ŘSD (6.6.2019):

Momentálně řešíme společně s Českými radiokomunikacemi technický problém, kdy za NDIC odcházejí regionalizovaná data pro RDS-TMC vysílání na multiplexer v ČRA. Pravděpodobně při distribuci na jednotlivé RDS kodéry u vysílače však dochází ke špatnému způsobu řazení zpráv do vysílání, takže informace jsou sice odvysílány, ale ve špatném pořadí. Nedochází tedy k jejich potvrzení a tudíž se nezobrazí v navigaci. Na odstranění tohoto problému intenzivně pracujeme ve spolupráci s dodavatelem a českými radiokomunikacemi.     

Za dočasnou nefunkčnost služby se omlouváme.

 

Tak snad jsem to posunul k lepšímu ....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

14.6.2019 vyzkoušeno na trase Plzeň-Praha a zpět.

načteno něco málo přes 300 zpráv

- včetně informací o kolonách (Jižní okruh)

- dopravní hlášení na dálničních tabulích zobrazeno i v navigaci 

- všechny mnou známé uzavírky v Plzni načteny a pod.

 

Takže paráda ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady je ještě sdělení od ŘSD:

Jsme rádi, že je aktuálně již všechno v pořádku. Níže Vám ještě zasílám dodatečné informace k systému:

 

Momentálně je situace stabilizována. Z NDIC stále odcházejí zprávy prostřednictvím modulu RDS-TMC do ČRo, kde jsou předávány na multiplexer ČRA. Multiplexer zajišťuje jejich distribuci na jednotlivé RDS kodéry již přímo do vysílání a k navigačním přístrojům. Situace se výrazně zlepšila od cca 2.6., kdy se ve spolupráci s dodavatelem služby a ČRA podařilo natavit TMC kanál tak, aby zprávy byly odvysílány ve správném pořadí, to je zobrazovány i na navigačních přístrojích. Aktuálně je většina zpráv opakována 3x, viz graf (který najdete v příloze). Norma požaduje opakovat zprávy minimálně 2x. 

 

V TMC kanálu jsou nyní dostupné všechny aktuální zprávy z NDIC. Vysílání je z důvodu zvýšení kapacity rozděleno do dvou regionů Čechy a Morava. Plošné informace z dálnic jsou šířeny v obou regionech. Vzhledem k probíhající sezóně a vysokému počtu aktuálních informací v NDIC, i nadále probíhá kontrola propustnosti kanálu. Smyslem kontroly je optimalizace nastavení vysílání tak, aby byly skutečně vysílány všechny zprávy a zachován požadavek na minimální počet opakování zpráv dle normy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...