Jump to content
DušanV

KRONIKA ŠKODA AUTO a další literatura o historii ŠA

Recommended Posts

Chtěl jsem se podělit o radost ze zakoupené  publikace "Kronika Škoda Auto" viz: http://www.skoda-auto.cz/novinky/novinky-detail/2019-04-09-kronika-skoda-auto

Opravdu to stojí za každou vynaloženou korunu. Publikací a knih o historii  a vývoji  fabriky Škoda a jejich vyráběných  dopravních prostředků, mám doma v knihovně plno, toto je ale první ucelené a nádherně vypracované dílo pro všechny zanícené fanoušky ŠKODOVKY. Vřele doporučuji. Akorát sehnatelnost díla je hodně problematická, z důvodu minimálního nákladu. Já jsem si to zjistil přes infolinku Škodovky, kdy to bude na e-shopu (dávali to tam po pár kusech v určité dny). Po půlnoci v určený den, kdy  jsem si  natočil budíka, jsem objednával a měl to. Jinak to asi bude již rozebrané, ale bylo mi naznačeno, že snad by mohl být  nějaký dotisk.

Chtěl jsem toto téma dát zde na fórum do odrážky Historie, kde by se tento odkaz asi více hodil, ale bohužel jako řadový člen fóra, tam nemám pro založení tématu přístup. Pokud administrátor/moderátor usoudí, že to tam může být, tak ať to tam přesunou.

P5311951.JPG

P5311953.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Před 2 týdny jsem to sháněl pro známého v muzeu Škoda a měli již jen Aj verzi, o dotisku mluvili též.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taky ji mám a super,ještě jsem ji teda nečetl,ale koukal jsem na obrázky a je jich tam opravdu dost. Určitě to stojí za ty peníze

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm, škodovka, vydají parádní publikaci, dělají tomu všude možně reklamu a pak jich vytisknou pár kusů... V e-shopu jsem to neviděl, jak tak čtu, tak se už tomu nemůžu divit. Člověk by nějakou tu pětku za to pustil, a ono nic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dle dnešní zprávy zaslané mi z infolinky Škoda, má dotisk Kroniky proběhnout v průběhu cca 1/2 roku. Takže zájemci si to musí popř. pohlídat, myslím si, že ten dotisk znovu nebude v nějakém velkém počtu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Já kontroloval eshop každý den a v momentě kdy jsem to objednal tak měli skladem asi 11ks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potvrzuji, Kronika je zkoncipována solidně, po jednotlivých rocích existence Škodovky. Na můj vkus je tam opravdu hodně popsána sportovní motoristická historie, je tam méně faktických údajů k výrobě jednotlivých typů aut ( ale to obsahuje např. publikace "Škoda auta známá i neznámá" vydaná nakladatelstvím Grada). Celkově povedená kniha, omezená snad jen dopředu daným počtem stránek, moje představa byla, že to bude obsahově o něco rozsáhlejší.  Já bych tomu dal tak školní  známku 2, ale je to subjektivní hodnocení. Celkově všechny knihy o Škodovkách od hlavního spoluautora Kroniky Zdeňka Vacka mají  solidní informační a stylizační úroveň.

Jinak otázka na Boleslaváka.  Co jsi tam našel za chyby, nějaké faktické, nebo co, můžeš konkrétně popsat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No zatím jsem knihy velmi rychle prolistoval cca 15 minut času jsem tomu věnoval a když si přečtu např. u Fábie, že v roce 1999 měla základní motor 1.0 a zpočátku byl k dispozici motor 1.9 tdi, tak co si potom mám myslet. U Felicie uvádí, že šlo objednat sedala čalouněná kvalitní kůži, také nesmysl. U 742 vůbec nikdě nezmiňují verze např. 105sp, 120LX, 120LE, nebo stříkačku od Bendixu to jako tyhle verze škodovka nevyráběla. Je tam toho bohužel podstatně více a ještě se toto hodně najde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ona ta Fabie I měla kdysi opravdu základní motor 1.0 OHV 37 kW hliníkový , škodovácký prapůvod 1000 MB, akorát nevím jestli to bylo zrovna v roce 1999, spíše o něco později, co by verze Junior. Ten motor 1.9 Tdi měl být pravděpodobně napsán  1.9 Sdi 47 kW,  i když také později, to by asi spíše odpovídalo. No a ty verze 105 SP, 120 LX, 120 LE o těch vím, ale vzhledem , že je to Kronika, tak se tam určitě nedá všechno dát, na to je spíše určená jiná publikace, třeba ta mnou zmiňovaná "Škoda auta známá i neznámá" a ta taky není 100% úplná.

Tím to nechci omlouvat, sám jsem již na nějaké drobné chyby přišel, ale je to spíše výpravná publikace, 100% budou asi jen archivní dokumenty a to kdoví jestli ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Boleslavák said:

U Felicie uvádí, že šlo objednat sedala čalouněná kvalitní kůži

Šlo to. U verze L&K.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ano to já samozřejmně vim,že kůže byla součastí akčního modelu Felicie z přelomu let 95 -96 ale oni tam píší, že kůže šla normálně objednat a to pravda neni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
před 44 minutami, DušanV napsal:

Ona ta Fabie I měla kdysi opravdu základní motor 1.0 OHV 37 kW hliníkový , škodovácký prapůvod 1000 MB, akorát nevím jestli to bylo zrovna v roce 1999, spíše o něco později, co by verze Junior. Ten motor 1.9 Tdi měl být pravděpodobně napsán  1.9 Sdi 47 kW,  i když také později, to by asi spíše odpovídalo. No a ty verze 105 SP, 120 LX, 120 LE o těch vím, ale vzhledem , že je to Kronika, tak se tam určitě nedá všechno dát, na to je spíše určená jiná publikace, třeba ta mnou zmiňovaná "Škoda auta známá i neznámá" a ta taky není 100% úplná.

Tím to nechci omlouvat, sám jsem již na nějaké drobné chyby přišel, ale je to spíše výpravná publikace, 100% budou asi jen archivní dokumenty a to kdoví jestli ?

 

1.0 37 kw byl motor v Junioru a ten tozhodně nebyl v roce 1999 - 2000.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pokud se nepletu, tak Junior byl až někdy kolem 2002, ne?

Ono nějaké drobné chybky lze přehlédnout, ale zrovna v kronice kterou si vydává sama automobilka by se faktické chyby vyskytovat neměli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na začátku byl litr jako jeden z motorů hned ohlášený, takže to někdo zřejmě otrocky opsal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neškodilo by, kdyby autoři jakékoliv publikace podobného technicko historického druhu, dali koncept knihy přečíst vícero členům tzv. laické veřejnosti a chyby by se snad našly a odstranily. Ona ta tzv. laická veřejnost je v lečems fundovanější.  Stačilo by podepsat u nich tzv. mlčenlivost a bylo by to ošetřené proti předčasnému zveřejnění. Tak to občas  dopadá, když se jen přepisují dokumenty, i v nich jsou chyby.

Kroniku mám již celou přečtenou. Když to za sebe shrnu, tak cca 90% věcí je známých a již někde publikovaných, ale to tak nevadí. Kronika je vždy nějaký souhrn známých i neznámých faktů. Myslím si, že by to v anglické nebo německé verzi byl vhodný dárek pro případné  Vaše známé automobilové nadšence, pokud nějaké máte za hranicemi, ty cizojazyčné verze byly celkem více  k sehnání .  Jsou tam ty chyby, ale dají se přežít, někomu nemusí vyhovovat velká porce motorsportu. Za sebe jsem rád, že vůbec něco takového bylo vydáno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dnes páni autoři čehokoliv kopírují a přenášejí chyby dál a dál a nejhorší jsou novodobí vykladači historie bez vlastní zkušenosti a znalostí, leniví čerpat z archívů, literatury a z pamětníků. Vrcholní představitelé (plagiátoři) tohoto státu s pochybnými humanitárními fofrbambus fakultami jim jdou příkladem. Sám jsem studoval v jiné době a nároky byly nesrovnatelné.

Jednu dobu jsem schraňoval literaturu, manuály a jiné publikace kolem škodovek, nemám poklady, ale občas se mi podařilo podloženě vyvrátit bláboly takových odborníků na jiných fórech. Tu publikaci stačilo nechat revidovat dvěma a třemi opravdovými odborníky, je to škoda, že i "laická" veřejnost najde nepřesnosti, sám se okrajově bavím vetrány tak vím asi o co jde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Včera jsem pro známého zakoupil kroniku ve Škoda muzeu v MB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak zde právě v tomto čase , kdy to sem dávám mají "Kroniku Škoda Auto" i v českém jazyce. Bohužel je o něco dražší, než oficiální první cena,ale asi je to výsledek poptávka-nabídka: 

https://www.obautodily.cz/kniha-amp-quot-kronika-skoda-amp-quot-original-3-ks-v-ceskem-jazyce-11642cz187/

Edited by DušanV
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakladatelství GRADA vydává novou knihu z historie spojování VW a Škoda, jedná se hlavně o životní příběh muže, který stál v pozadí tohoto spojení. Mám přečteno, je to zajímavá i když trochu krátká publikace.

https://www.grada.cz/muz-mezi-vw-a-skodou-11542/

A ještě 5.12.2019 má vyjít u GRADY nová kniha o historii Škoda 100/110, taky to může být dobrá volba k vánocům pod stromeček:

https://www.grada.cz/legendarni-skoda-100-110-6579/

 

 

Edited by DušanV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nejlepší kniha o 722 je od pana Gerega tam se člověk alespoň něco dozví...

Kniha od Grady bude pouze velice povrchní.

 

Edited by Boleslavák

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...