Přejít na obsah

Výměna klimakompresoru


Cpt._Redeemer

Doporučené příspěvky

Zdravím, jsem jeden z těch co potkal problém, kdy klimatizaci dlouho trvá než naběhne a nebo se nepravidelně spouští. Problém prý dělá ventil v kompresoru a všude lidé píší, že je lepší vyměnit kompresor a je po problému.

Sehnal jsem tedy nový originální kompresor a napadlo mě, že bych ho vyměnil sám doma, mechanicky na tom nic není jen v podstatě vyměnit díl za díl a nové tesnící kroužky. U známého si nechám odsát medium.

V autoservise mi bylo řečeno, že by se měl udělat výplach klimošky a ještě vyměnit vysoušeč. Pán od kterého jsem kupoval kompresor mi řekl, že až vyndám ten starý ať z něj vyleju olej a pokud bude čistý (tedy že starý kompresor nebyl přidřený) tak není nutné výplach dělat.

Chci se tedy zeptat někoho kdo už měnil kompresor svépomocí zda se to tedy nechá udělat doma a jaké nástrahy na mě číhají a jestli by se měl vyměnit i ten vysoušeč atd atd..

Superb 3T5 2.0 TDi 125kw najeto 202 xxx km

 

Děkuji za rozumné odpovědi s pozdravem Lukáš

 

EDIT:

V nějakém superpoučném videu jsem viděl, že ve vysoušeči je také olej. Pokud koupím nový vysoušeč, olej už tam je nebo se tam dostane při plnění media?

Jelikož kompresor běží furt, mužu po výměně ujet cca 7km bez chladiva?

Kolik ml má být v kompresoru na Superba II dočtu se to někde?

Děkuji

Editováno: , autor: Cpt._Redeemer
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V novém kompresoru by měl být olej, takže jezdit lze i bez naplnění. Respektive lze jezdit i po vypuštění chladiva, protože většina toho oleje zůstane namístě. Při plnění chladivem se pouze doplňuje odsátý olej.

Vysoušeč bych neřešil, pokud systém nebude dlouho otevřený.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím, dnes jsem zajel do Škodovky koupit těsnění na kompresor a řikal jsem, že bych chtěl i na sušičku. On na mě čuměl jak tele, jestli prý nemyslím na kondenztor. Říkam ne, myslím sušičku, všude to doporučují vyměnit. No a on mi řikal, že ta vyměnit nejde, že je to prý napevno v chladiči a nejde to vyměnit, jedině celý chladič. Přizval si mě k PC a že mi to ukáže, měl tam jendotlivé díly byl tam chladič a u něj znázorněná sušička. Je zasazená k chladiči, ale byla kreslená vedle, jako že se dá vyndat. Přitom když mrknu na díly na auto, tak v každem obchodě jí nabízejí samostatně. Řekl mi ať jen vymením kompresor a hotovo. Tak mi teď povězte. Jsem blbý já nebo on? Když je to k prodeji jako samostatný díl a na výkrese se seznamem dílu to je jakoby vyjmutý od chladiče, tak se to asi logicky nechá vyměnit a on mi tvrdí že ne. Myslíte, že chce aby se mi to zkurvilo a já pak musel do Škodovky nebo tam zaměstnávají lemply?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Poopravím kolegu, nejedná se o výparník, ale kondenzátor.
Jinak bych ten receiver drier (dehydrátor/sušič) taky neměnil. Lze jej však vyměnit. V servise znají jiné věci, ale oblast klimy zřejmě moc ne.
Co se týče toho kompresoru, tak se tam kazí ty elmag. ventily. Výměna není nijak složitá a dá se koupit samostatně. Tak jako výměna kompresoru v domácích podmínkách.
Množství oleje je 3-4% vnitřního objemu, což dělá okolo 100ml. Ten PAG olej je hygroskopický, tzn. že hodně dokáže pojímat vzdušnou vlhkost, proto je třeba oddělávat krytky na kompresoru před připojením. Olej doplňuje plnička během plnění nebo lze doplnit i jinak (speciální ruční "injekční stříkačka").
Souhlasím s tím, že není nutno se obávat přejet. Systém bude uzavřený, byť nenaplněný a nesepne se.
Pokud by byly špony uvnitř kompresoru, tak byl přidřený, což způsobilo malou účinnost chlazení. Výměna celého kompresoru je nutná, tak jako i proplach.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji všem za odpovědi a obvzláš graunovi za vyčerpávající odpověď.

Na vysoušeč se tedy vykašlu. Ano já mám přesně v prde... ten ventil. Řešil jsem to zde na foru a měl jsem příznaky jako ostatní co měli ten ventil v háji, ale všichni doporučovali vyměnit kompresor. Ventil stojí prý 2500,- originál, já jsem sehnal za 3500,- originální kompresor (Sanden). Předpokládám, že když se mění ten ventil, tak se určitě také musí vysát medium a pak zas natlačit. Přístup k tomu ventilu je tak mizerný, že vyměnit celý kompresor je opravdu lepší. Děkuji za upřesnění hladiny oleje, zkontroluji to v novém kompresoru, ale předpokládám, že to tam snad bude ok. Jinak díky za radu ohledně sundání krytek. V jednom videu jsem viděl a doporučovali, že když sundáš ty dvě trubice, tak přes ně přetáhnout bálonky, aby tam nešla zbytečně vlhkost atd. Pojedu asi 7km tak to snad vydrží. Jinak doufám, že nebude přidřený, jinak fakt budu muset na to vyčištění. Jenže s tím už se pak asi mění ta sušička a i expanzní ventil ne?

Děkuji za rady.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Dobrý den,

tak až nyní jsem se dostal k výměně kompresoru. Chci zde napsat návod a popsat svůj problém a řešení, aby toto pomohlo někomu dalšímu.

Superb 3T5 r.v 2010, 125kw najeto 203 xxx km

Problém: Pozdní nástup klimatizace, malá účinnost klimatizace, vynechávání klimatizace

Při nastartování vozu neběží klimatizace a začně chladit třeba po 10 minutách. Chladí málo a chladí třeba pár minut a pak zas nic. Poté se zas rozeběhne a zase se po nějaké době vypne.

Návrhy z diskuzí a servisů. Vadný klimakompresor, vadný regulační ventil kompresoru, špatně zkalibrovaný CLIMATRONIC.

Dle diskuzí zde na fóru a jiných web stránkách se problém nejvíce podobal vadnýmu regulačnímu ventilu kompresoru. Cena nového je cca 2500,- a všude doporučují koupit celý klimakompresor, pro případ, kdyby byl přidřený nebo to nebylo ventilem, tak ať je to jistota.

Sehnal jsem originální, nový klimakompresor značky SANDEN. Cena 3500,- Při koupě kompresoru potřeba otevřít výpustní šroub a zkontrolovat zda je v něm olej!

 

Nyní popíšu postup výměny a poznatky.

 

Foto 1: Originální, nový kompresor SANDEN

 

 

IMG_20190625_141952.thumb.jpg.5e5aa2cfc6ae9a38601b484fc3f53782.jpg

 

 

 

 

 

 

Foto 2: Pohled do motorového prostoru na kompresor. Nízkotlaká a vysokotlaká hadice klima okruhu. Chycena šrouby TORX.

 

IMG_20190625_142001.thumb.jpg.8a68ab8b3ff17e1d4d65df4eb80951af.jpg

 

Zaprvé jsem si nechal vysát chladící medium u známého. Vypnul jsem tlačítko AC a dojel domu asi 8km. S prázdným chladícím okruhem se nemá jezdit! Hrozí přidření nebo zadření klimakompresoru. Je jišten (zřejmě střižnými) šrouby a při zadření kompresoru se řemenice "odstřihne" od hřídele kompresoru a nehrozí pád řemenu a poničení částí motoru.

 

Najedeme na nájezdy nebo zvedneme vůz do dostatečné vyšky. Zabezpečíme proti spadnutí na zem a proti rozjedu. Sundáme spodní kryt motorového prostoru. Šrouby TORX a jeden šestihran na 10 klíč.

 

Foto 3:

IMG_20190625_143838.thumb.jpg.ff8f4cb0535c1a5b9b3de8c2ea57eaee.jpg

 

 

Dále je nutné povolit svorku na hadici přívodu vzduchu do motoru. Buď plochý šroubovák nebo 7 klíč. hadici svlékneme a dáme stranou.  Kousek od konektoru na klimakompresoru doporučuji pro lepší přístup vycvaknout další hadici z plastové příchytky.

 

 

Foto 4:

 

IMG_20190625_150833.thumb.jpg.be53d6514341f5b1a3c68ebdfbc5a159.jpg

 

Sundáme řemen jež pohání kompresor a alternátor. Uprostřed, nad řemenicí klikové hřídele a řemenicí klimakompresoru je napínací kladka. Vezmeme 16 klíč nasadíme na šroub kladky a zatlačíme pomocí klíče kladku směrem nahoru a sundáme řemen. Dále za pomocí šroubováku odpojíme konektor od regulačního ventilu kompresoru.

 

 

Foto 5:

IMG_20190625_143847.thumb.jpg.fce84c95c03951b0a13c6466d13fbc0e.jpg

 

Pomocí klíče TORX povolíme šrouby na přírubách hadic klimatizačního okruhu. Bohužel je tam málo místa a tak jsem to udělal trochu na prasátko. Na klíč torx jsem nasadíl oboustraný očkový klíč a dalším TORXem prostrčeným skrz očko šrouby povolil.  Druhá šroub se dá povolit až po sundání první hadice. Hadice si dáme stranou aby nepřekážely.

 

Foto 6 a foto 7:

 

IMG_20190625_144827.thumb.jpg.0e05ddeab3a02dd33271c69325e50bac.jpgIMG_20190625_144823.thumb.jpg.f8a8554d903eb107a054231bb14b0360.jpg

 

 

Dle doporučení videu na youtube a jiných článků jsem přes konec hadic přetáhl balónky, aby se do okruhu nedostaly nečistoty a vzduch.

 

 

Nyní zbývá povolit 3 šestihrané šrouby (klíč č. 13) jež drží kompresor k bloku motoru. Jako pvní doporučuji povolit a vyndat šroub jež se nachází u konektoru regulačního ventilu. (já ho dělal jako poslední a byla to opravdu pakárna jež doprovázela spousta sprostých slov. Kvůli ventilátoru sahary bude trošku težké ho vyndat a je potřeba použít trochu síly. Jako další doporučuji povolit šroub jež jse nachází pod alternátorem. Zde je potřeba pro uplné vyndání šroubu použít zase trochu síly. Jako poslední vyndáme šroub jež se nachází dole, kde jsme rozpojovali hadici přívodu vzduchu do motoru. Nyní je kompresor odmontovaný a stává se z něj ježek v kleci. Po chvilce souboje byl vyndán řemenicí napřed. Doporučuji vše v okolí kompresoru očistit.

 

Foto 8 a foto 9:

 

IMG_20190625_154309.thumb.jpg.62e6985903ff564972bc84c7b1fa1603.jpgIMG_20190625_154311.thumb.jpg.874609f01066f527e9f36472c0178c7c.jpg

 

 

Je potřeba zkonrolovat zda je v novém kompresoru olej a za je ho tam dostatek!!! Výpustní šroub je šestihran na klíč číslo 12. Dle fotek číslo 8 a 9 je zřejmé kde se nachází. Bohužel jsem neměl čím měřit a tak jsem vylil olej do sklenice, označil si míru. Nalil zpět do kompresoru. Při nalévání oleje jsem radši otáčel řemenicí.

Pak jsem do té sklenice vylil olej ze starého kompresoru, jednak pro porovnání hladiny a také abych zjistil jak na tom starý kompresor je.

Ve stárém kompresoru bylo oleje stejně a hlavní je, že byl čistý bez špon. Viz. foto číslo 10. V novém kompresoru je čirý olej ve starém má olej barvu asi jako když usmažíte pár řízků, ale bez nečistot a špon. Tím se potvrdilo, že chyba byla v regulačním ventilu kompresoru a teď mám v zásobě funkční kompresor. Jen doplnit nový olej a vyměnit regulační ventil.

 

Foto 10:

IMG_20190625_154332.thumb.jpg.778c3df2a07e0295be07d01209c1d94a.jpg

 

Nyní přistoupíme k montáži což je opak demontáže. Hadice zapojujeme jako poslední. Je potřeba vyměnit O kroužky na hadicích. Doporučuji ve škodovce koupit originální. Cena za oba 50 Kč. Nové těsnící kroužky potřeme olejem navlékneme na koncovky hadic a ty také pro snažší zasunutí můžeme potřít olejem.

 

S vypnutím tlačítkem AC jsem dojel zpět na naplnění chladícího média. Potřeba udělat vakuovaní pro kontrolu těsnosti okruhu. Po naplnění bylo na stránkách na internetu doporučeno pustit klimatizaci (AC) na 10 sekund a pak vypnout a to několikrát opakovat, než se začne používat na plno.

 

Mě se práce naštěstí zadařila. Vyměna trvala cca 2 hodiny a určitě to jde daleko rychleji když už pak víte jak na to!

U Octavie bude výměna a i problémy podobné, protože je tam stejný kompresor.

 

Přeji hodně štěstí a chladu v autě! S pozdravem Lukáš

 

Na závěr foto 11: Parkování

IMG_20190625_175040.thumb.jpg.fa454b25000f82dab4342a0dbef5d82b.jpg

 

 

IMG_20190625_154313.jpg

Editováno: , autor: Cpt._Redeemer
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 9 měsíců později...

Ahoj. Děkuji za návod. Byl super. Jedinný problém vznikl v okamžiku, kdy jsem nemohl vyndat vysokotlakou hadici. Šroub byl venku ale hadice držela fest... má rada... zespodu z pod auta kladívko a dlouhý šroubovák a dvě ranky a už to šlo... ještě jednou děkuji.... Víťa. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Ahoj, rád bych trochu oživil toto tema. Jam lze poznat, že je spatny reg. Ventil? Mne klima nechladi, tlak chladiva mam 6,5bar takze si myslím dostatečny. Kompresor mi zapne, spotřeba se mi také zvedne, ventilátory se taky rozběhnou. Akorat tlak chladiva mi nejde nahoru a teplota na vyparniku nejde dolu. Jinak zatizeni kompresoru 6Nm a pozadavek je stejny jako aktuální hodnota. Nějaké rady? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...
  • o 8 měsíců později...

Ahoj,koukám teď na čísla kompresorů,které Cpt._Redeemer měl původní 1K0820859 a číslo kompresoru,který měnil 5Q0816803F.Podle Etky je 5Q0 pro superb 3 a octavia 3. Zajímá mě,jestli ti tam pásnul,na bazoši se dají právě sehnat ty 5Q0 originál Sanden za dobrou cenu? Dokonce má na sobě napsáno už to nové chladivo1234yf.

Díky za radu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...