Jump to content

Elektromobilita ANO či NE ?


DušanV
 Share

Recommended Posts

Dámy a pánové. Jelikož krédo dnešní doby je v oboru automotive nástup elektromobility, ať už  je ze strany nás zákazníků či výrobců chtěný, či nechtěný, tak jsem si dovolil založit toto samostatné téma. Tento důležitý směr vývoje a výroby, podporovaný a rozvíjený  i koncernem VW AG a samotnou ŠKODA Auto a.s., si určitě samostatné téma zaslouží.  Taktéž  z důvodu, že příspěvky k tomuto tématu jsou podle mne roztroušeny po celém fóru u jednotlivých  modelových řad  a různých témat. Kdo čte mé příspěvky zde na fóru, tak asi pochopil, že já sám osobně jsem odpůrce tohoto směru vývoje, tedy nevidím v zavádění elektromobilů žádnou zářnou a perspektivní  budoucnost.  Ale to neznamená, že bych nechtěl a ani určitě ostatní, slyšet argumenty strany podporující tento směr vývoje motorismu. Doufám tedy, že se zde budou objevovat názory, odkazy a příspěvky obou stran. 

Pokud moderátoři fóra uznají, že toto téma by mělo patřit pod jiné hlavní téma, tak nechť ho tedy vhodně přesunou. 

 

Abych nezklamal svoje vlastní přesvědčení, tak  si dovolím zde dát první odkaz na článek k tématu: http://www.autoforum.cz/predstaveni/tezka-rana-pro-elektromobily-britsky-vynalezce-s-nimi-po-utraceni-73-miliard-konci/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Myslím, že hodně z nás zde na fóru jsme klasičtí autíčkáři, a těm asi elektromobilita moc vonět nebude.

Zatím se zde můžeme přít o tom, jestli je to opravdu ten jediný správný směr, kterým by se v nejbližší budoucnosti měla výroba automobilů ubírat - já si to rozhodně nemyslím a to neberu v potaz, že elektromobily stojí o dost více (díky drahým bateriím) než automobily se spalovacími motory. Nikde jsem například nepostřehl, jakým způsobem by se řešilo nabíjení takového množství automobilů na veřejnosti, pokud by se opravdu naplnili představy bruselských politiků o tom že elektro a nic jiného. Ti jenž mají možnost vlastní "zásuvky" případně ve  firmě (jenže u většího vozového parku to asi taky nebude zrovna růžové), asi až takový problém mít nebudou, ovšem ti zbylí parkující třeba na sídlištích....

Navíc bez podpory, anebo zřízení tak vysokých daní za spalovací motory, aby se již nevyplatili je rozmach docela diskutabilníi - jsem dost zvědav jak dopadne koncern VW (  vyjádření motoráře Audi..  ), který vsadil od příštího roku na kartu elektro. Pokud budou prodeje opravdu slabé oproti předpokladům a že to není nereálné svědčí třeba prodeje automobilů v Nizozemsku  .

Jen se divím, že se automobilky (především) v Německu (respektive hlavně odbory) nervali za méně přísné podmínky. Naprostá většina benzinových motorizací bude totiž stanovenou maximální mez CO2 překračovat, u dieslových to někdy není tak rozdílné.

Zde v tabulce hypotetické navýšení ceny při započtení emisní pokuty :

emise.thumb.jpg.fa62b21f542f552dd0dd9f8ea50fd679.jpg1668971247_emisnpokuty.thumb.jpg.d278a59927732c5f5a4f994b4aeb66ca.jpg

 

Pokud padnou prodeje nových automobilů dolů, pochybuji že jejich prodejnost nahradí elektromobily. Na to se váže menší poptávka v celém segmentu = propouštění. Připadá mi to, že vzhledem k tomu, že se většině populace v Evropě daří tak jak nikdy v minulosti, je potřeba to nějak rozvrtat. Od sociálních problémů většinou není nikdy daleko k nějakým ráznějším řešením.

Netvrdím, že není třeba se starat o naše životní prostředí, nicméně je to celosvětový problém a ne jen evropský. Ten americkej blonďák davá ruce pryč od pařížské dohody a proč asi ?

Elektromobily jsou jen začátek, evropou se třeba žene vlna odmítání jaderné energie, z jakých zdrojů se ovšem zajistí dodávka el. energie po které bude rozhodně větší poptávka taky nějak moc nikdo neřeší. Takže když bude poptávka a nebude dostatečná nabídka - přijde zřejmě nevyhnutelně i citelné zdražení. Ovšem i na to se nabalí i další sféry.

Příští rok bude nejspíše zlomový, takže brzy uvidíme kam se celý automobilový průmysl začne ubírat.

 

Edited by stanmar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tak některé státy (třeba Nizozemí) už mají docela velké zdanění spalovacích aut a ikdyž patří mezi největší odbytiště elektromobilů nelze říci, že by prodej spalovacích aut ustal. Resp. on spadl u nových aut, ale rostou tam prodeje "lehce ojetých". Elektromobily jsou dobrá věc, ale rozhodně to není super v dnešním podání a už vůbec né umělé protlačování jako hlavní "zdroj dopravy". Do města jako 2. nebo 3. auto pro ty kdo na to mají proč ne + pár specifických případů.

Možná zajímavý vývoj bude u CNG, každopádně to co má začít platit, je docela hloupost, snad to někomu brzy dojde...

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

V okolí mého paneláku parkuje několik desítek možná stovka aut. Kde vezmeme elektřinu pro jejich nabíjení. Jak ji dopravime na místo ? Jak zajistíme že auto bude do rána připojeny na nabijecce, neboť po ulicích se toulaji individua mající rady měděné vodiče!? Když pojedeme na dovču jak budem čekat 20ti v řadě na nabíječku ? Kde stát veme daně které nevybere? 

Chce to vůbec někdo? A kdyby nakrásně v EU nevzniknul  jediný gram CO2 jak zabráníme tomu aby se k nám nedostal od sousedů mimo EU? Nebo je představa že metr za vnější hranicí EU bude nadměrné množství CO2 ale na opačné straně ne protože to EU zakázala?? Co ostatní  producenti CO2 ve svete??

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Odkaz na osobní otestování ojetého vozu TESLA fanouškem a příznivcem značky.  Ještě, že Musk to může dotovat z jiných zdrojů. Doufám, že VW to vezme za jiný konec.

https://www.autojournal.cz/vyzkouseli-jsme-ojetou-teslu-model-x-a-jeji-opotrebeni-nas-vyvedlo-z-miry/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Edited by DušanV
Link to comment
Share on other sites

Abych stručně odpověděl ne otázku, elektromobilita

NE - z obecného pohledu. Asi nemá cenu vypisovat to, co kolegové výše, tedy zejména lež jménem "nulové emise" - celkové jsou podstatné, lokální jsou nepodstatné pro "přírodu" čili životní prostředí celkově. Další věci, jako cena, ekologie akumulátorů, jejich likvidace v horizontu 10 let, nemožnosti dobíjení (pokud člověk nemá barák, nebo nebydlí v městě s velkou hustotou stanic (naše město má 3 á asi 2 místa. A něco už žerou vozidla MP a DP) a tak dále. Viděli jste, jak to čoudí, když hoří elektroauto? A že je pak i dva dny ve vaně s vodou/hasivem? Je jen jedna výjimka, kdy

ANO - lokální doprava. V tomhle jsem dost čuměl, že mlíkaři v UK tohle používají už dobře 60 let. Prostě koncept mlíkárna - odběratelé v okruhu asi 30 km, v podstatě pouze po městě, bez zdržování okolí, protože i tak nízká rychlost, samozřejmě podpora z "depa" provozovatele, kdyby něco přestalo jet. Fixní omzená trasa (=pro rodinné auto nepoužitelné). Provozní doba 5AM to 5PM a je celá noc na to desítky těch dodávek nabíjet - elektromobil bude vždy konceptu cihla, narozdíl of auta se spalovacím motorem (ne vždy, ale výměnný způsob je utopie). Tím, že se dobíjí v noci, se rovná i křivka spotřeby. A nejsou to jen mlíkaři a nejen v UK. Ale tam to smysl fakt dává a tehdy jsem pro. Jenže český řemesník, podnikatel, řidič rozvážecí dodávky,... prostě na období "cihla" nemá čas a ani peníze, aby si minidodávku (cca Caddy,..) kupoval za milion a víc a do bazaru bych fakt nešel.

Za mě, abych se opakoval - LPG, CNG, LNG, H2 - infrastruktura už v podstatě existuje (opět možnost vyrovnávat výkyvy s pomocí zásobníků), odpadá mnoho problémů, postupná evoluce, ne vtloukání dotačních klínů pro bohaté. Vodík ideálně spalovacím motorem, nechápu proč tak málo pokusů/realizací, když i Bořičům mýtů V8 s karburátorem blafala na hadičku s H2 :) (Jo asi chápu, vodík chce svoje, zatím moc nejsou materiály,...)

Btw, Musk to dotuje hlavně z kapsy vlády=občanů USA. Nizozemí? Počet obyvatel? VS počet obyvatel západní (čili solventní) části EU?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Něco na téma automobilky a elektromobilita :

 

Automobilkám se hroutí svět

K tomuto článku jen taková poznámka - nejenže hodně automobilek vynechala účast na letošním frankfurtském autosalonu (ten pravděpodobně tímto ročníkem skončil), ale ty, které tam byly tlačili do popředí vše co mělo kola a něco společného se zásuvkou. Kde jsou ty časy, kdy se vystavovaly auta o něž byl opravdu zájem.

 

Vedení automobilek neví co přijde za pár měsíců

 

Link to comment
Share on other sites

Bohužel elektro mobilita je zřejmě pro masové nasazení slepá ulička.

Vezměte třeba klasické sídliště:

image.thumb.png.8f22d0488c83763a02aaf1c2e5fb7283.png

Kdyby za 10 let polovina těch aut byla na elektro pohon a v místě bylo nepředstavitelných 10 stojanů na nabíjení? To jaksi nepůjde.

 

Zdánlivě by to mohlo být lepší v satelitech, kde má každý svůj dům a vlastní stání? Nyní ano, ale postupem času tam nebude dostatečná dodávka elektřiny, na tak hromadné odběry síť není připravena. Jedině mít zakopané druhé baterie (takže cena auta x 2), které se budou trvale pomalu nabíjet, aby po zaparkování mohly rychle dobít elektromobil. To je utopie.

 

Ale abych nebyl tak negativní: Jako druhé auto do rodiny, bydlící ve vlastním domě, na rozvoz dětí a nákupy si elektro auto teď dokážu představit. Ovšem za předpokladu, že neřeším vyšší cenu bez návratnosti při takovém využití. A bohužel tato představa je platná pouze nyní, kdy elektro aut není mnoho a je stále možné jej libovolně nabíjet.

 

Hýčkejte si své auto na ropné produkty :)

A doufejte, že nám bude v blízké budoucnosti dovoleno jej stále používat.

A že se vývoj odkloní k použitelnější technologii.

Edited by Kuchar7
  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Mě by spíše zajímalo, co tím EU vlastně sleduje, přeci vyložení hlupáci tam nahoře nesedí ? Je mi jasné, že se tam zavádějí tzv. socialistické manýry, regulace atd..

Ale svět není jen o Evropě a o EU. My si tu můžeme hrát na pokrok a na humanitu, ale ostatní svět je jiný a uvažuje jinak.  Až evropské a severoamerické automobilky budou totálně svázány exhalačními předpisy, tak např. Japonci se můžou na Evropu vykašlat a valit nízkonákladová auta do Afriky, Asie, Jižní Ameriky. Vždyť stejně to oni dělají částečně i dnes. EU nemá možnost ani právo regulovat takhle celý svět. Mám obavy, aby se nám to nevymstilo. Nejde mi ani tak o auta, ale o tu, pro mě dosti nepochopitelnou politiku. Například i ten odklon od jaderné energetiky v Německu. Samozřejmě vše v sobě skrývá určité nebezpečí, i to jádro, ale takhle totálně to odrovnat.......?????

Link to comment
Share on other sites

"Kždá technologie se musí prodat" pravil jeden. I kdyby to byla slepá ulička. Holt v SRN se zalekli Fukušimy, takže teď někdo musí obhájit běh uhelných elektráren. Bioplynky (to je taky věc), pole větrníků (pochybuju, že větrník, co běží desítky % času, si alespoň vydělá na to, co do něj bylo investováno, myslím výrobu a zdroje)....

Link to comment
Share on other sites

před 3 hodinami, Kuchar7 napsal:

 

Hýčkejte si své auto na ropné produkty :)

A doufejte, že nám bude v blízké budoucnosti dovoleno jej stále používat.

 

Ale ano, ale jak dlouho nám vydrží ? Asi Ty naše současné Fabie, Octavie, Karoqy atd...... budou naši vnuci dávat na veteránské značky, aby si v budoucnu  aspoň trochu  zajezdili a nebzučelo jim přitom něco do uší.............

Link to comment
Share on other sites

před 4 hodinami, DušanV napsal:

Mě by spíše zajímalo, co tím EU vlastně sleduje, přeci vyložení hlupáci tam nahoře nesedí ?

Proč si myslíš že to nejsou hlupáci?

Zkus si představit třeba Charlese de Gaulla nebo Winstona Churchilla jak přičinlivě naslouchají blábolení Grety a nechají si od ní nadávat.

Bohužel, politiky podobné intelektuální a morální úrovně už v EU nemáme.

Že je EU rozes.... liberály morálně i ekonomicky, vidí všichni a také se v anketách daleko míň lidí vyjadřuje že si myslí, že jejich děti se budou mít líp než oni, což bylo normální od války.

Jak chceš lidi připravit na budoucí chudobu a vzdání se něčeho, co považovali za samozřejmost?

Řekni že se mají vzdát aut, masa a cest na dovolenou a prohraješ volby.

Ale když se zdá ústy nevinného dítěte promlouvat samotný duch planety a vyzývat nás k altruismu, nebude to stát politiky ani jeden hlas.

A tak jim hlásná trouba Greta s apokalyptickou vizí brzkého zániku planety velmi vyhovuje, protože jim umožňuje udržet se u moci a nás ostatní znovu pozvat ke kase pod záminkou záchrany lidstva a planety.

Klimatologové sice přesně neví jestli je příčinou oteplování vyšší koncentrace CO2 v ovzduší, nebo jestli je vyšší koncentrace CO2 následkem oteplování, ale politici jak blbci se chytli toho prvního.

Nikdo ani neví jak došli v EK k 95 g CO2 na km, protože se zástupci automobilek naposledy jednali v roce 2012.

Takže technické zdůvodnění to nemá.

Zřejmě je to výsledek nějaké jejich romantické inspirace, kdy si našli nejbližší hezké číslo nižší než 100...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trefně shrnuto. Já už jsem smířený s faktem, že Evropa míří k ohromnému průšvihu, jehož malou ukázku jsme viděli ve Francii. EK si nastřelí nějaké ujeté emisní cíle a "progresivnější" vlády ještě bojují za jejich maximální zpřísnění. Timmermans teď blábolí cosi o uhlíkové neutralitě a potřebě vyšších, zelených daní. Že to všechno povede k likvidaci evropského automobilového průmyslu, že nás čeká recese a ty jejich socialistické ideály nebude mít kdo financovat, to už nevidí.

 

V USA Trump podobně hloupé, ničím nepodložené limity Obamovy administrativy ze dne na den zrušil. U nás ta cesta bude asi složitější.

Link to comment
Share on other sites

Trump to má lehčí, protože tam už přes 30 tisíc přírodovědcú podepsalo petici s žádostí o odstoupení od Kjótského protokolu, který byl pod záštitou OSN podepsaný v roce 1997 a jehož předpoklady se nepotvrdily.

Ale abych odpověděl na otázku, tak říkám ANO.

Elektromobily se vyrábí už přes 150 let.

První hybrid (spalovací motor a dva elektromotory) vyrobil František Křižík v roce 1895.

Časem se z toho stala záležitost nadšenců, když výhody aut se spalovacími motory vytlačily elektromobily do kouta trhu.

Jenže když výrobcům předepíšete 95 g CO2 na kilometr, což odpovídá spotřebě 4,0 l benzínu na 100 km, nebo 3,6 l nafty na 100 km a to pro celou vyrobenou flotilu aut jako průměr a doplníte to pokutami EUR 1000 za každý gram překročení krát počet vyrobených aut, tak jste je zahnal do kouta.

A výrobci se brání, protože ty miliardy EUR pokut platit nechtějí.

Co nepotřebuje dlouhý vývoj a je rychle k použití? Elektromobilita.

A tak do auta ověšeného všemi myslitelnými emisními vychytávkami strčí elektropohon a lithiové baterky.

Auto ztloustne tak o 150 kg a zdraží o 150 tisíc korun, ale má emise v předepsaném testu do 50 g CO2 na km.

Co na tom, že na elektřinu neujede někdy ani 30 km, svůj účel to splnilo.

Ve 3Q odskákala nové limity Škoda Citigo - malé , lehké s malým motorem, mělo ale emise 101g.

Takže výroba se ukončila a bude elektrické Citigo (to má z nepochopitelných důvodů emise 0 g - výroba elektřiny pro něj je zřejmě zcela čistá záležitost) za krásných 430 tisíc (když benzínové stálo 190 tisíc).

No nekupte to, když je to tak levné, že?

Já výrobce chápu. Co jim zbývá než elektrická auta vyrábět a nám je vnucovat. Takže ještě jednou ANO.

Link to comment
Share on other sites

Stačí se podívat na podíl EU na celosvětových emisích CO2, pak kolik procent z toho činí doprava jako celek a pak na podíl silniční dopravy... Nemám absolutně nic proti snižování výfukových emisí pro lidi skutečně jedovatých látek, ale tady si zničíme celé obory ekonomiky, okrademe a ožebračíme lidi a největší emitenti CO2 (Čína, USA, Indie, Rusko...) dělají co?

 

"Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

 

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

 

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2."

  • Thanks 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Až se vrhnou podobným stylem na energetiku (což už se na západ od našich hranic svým způsobem děje), tak to teprve lidi uvidí, zač je toho loket. Já pracuji v jednom z odvětví energetiky, kde jako palivo používáme donedávna čistě ekologický a ušlechtilý zemní plyn. Jenže tomu už je konec - snižování emisí se týká i tohoto plynu, děje se to postupným utahováním emisních limitů a zavedením ( a z toho samozřejmě plynoucím postupným zvyšováním) tzv. ekologické daně na toto palivo. Zatím ji platíme jenom my, ovšem už se uvažuje o zavedení podobných restrikcí i na menší a drobné odběratele, kteří jsou teď vůči velkoodběratelům značně zvýhodněni. Důsledky všeho tohoto a jiného tzv. ekologického šílenství budou nejspíš nedozírné...

 

Obecně nemám proti elektromobilům celkem nic. Ať si zákazníci, automobilky a trh sami rozhodnou, zda je to průchozí cesta. Například pro moje pracovní využití by takové E-Citigo bylo z mého pohledu naprosto vyhovující a dostačující (otázka je, zda se to vyplatí i firmě), zatímco pro soukromé využití za současných podmínek - mizerný dojezd a z toho plynoucí časté a dlouhé dobíjení, prakticky naprosto marginální síť veřejných nabíječek (a tak to bude ještě léta trvat), vysoká cena, sporné využití a prodej vozu po x letech provozu - elektromobil v žádném případě ne. Jenže skutečnost je taková, že to všechno je výrobcům i zákazníkům uměle vnuceno silou EU legislativy.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Pořád platí to, že se klimatologové na ničem neshodli.

V médiích mají hlas skoro jen ti, kteří tvrdí, že zvýšení obsahu CO2 v atmosféře vede k oteplování.

Ale jsou i studie, které tvrdí, že napřed dojde ke zvýšení teploty - jehož příčiny neznáme - a teprve s několikaměsíčním zpožděním ke zvýšení obsahu CO2 v atmosféře.

Ty ovšem média příliš necitují, protože se to politikům nehodí do krámu.

Dospělí si poslechli v 60. letech varování, že se blíží nová doba ledová, pak od 80. let si poslouchají zase o oteplování a CO2

a jsou tedy proti nesmyslům ekologistů celkem imunní.

A má tedy dobrou logiku, že se klimatičtí alarmisté vrhli na děti.

Na sklizeň a výrobu 1 litru bionafty spotřebujeme celkem 1,4 litru nafty, takže její výrobou přírodě spíš škodíme.

Fotovoltaika stojí jen v ČR ročně 46 mld, z nichž část platíme nepřímo přes státní rozpočet a část přímo v účtech za elektřinu.

Výrobci si spočetli, že aby neplatili ty drastické pokuty, musí se v prodejích dostat na +- 25 % elektroaut a hybridů.

Kolik nás to bude stát?

Už dnes je víc než polovina ceny nafty a benzínu tvořena spotřební daní a DPH.

Když si představím, že o tyhle desítky miliard by státní rozpočet měl přijít, zajímalo by mne, čím to chtějí politici nahradit.

Bude mě 1 kWh proudu doma stát místo Kč 5,10 třeba Kč 15,- ?

Link to comment
Share on other sites

Politici budou prosazovat to, co je vyhodne pro jejich kapsu. Tady nejde o planetu. V oblasti fosilnich paliv jsou karty jiz davno rozdany. Ale elektromobilita? To je neco jineho. Vite co to bude krabic od vina, kde "nahodou" budou milionky.....?

Staci se podivat na globus a velikost Evropy. I kdyby cela Evropa vyuzivala jen elektrinu (a to neresim, kde by ji vzala), v celosvetovem meritku to skoro nic znamenat nebude.

Bohuzel jsou lidi, kteri si porad mysli, ze nas elektromobily zachrani, ze k tomu nebude potreba elektrina (hooodne elektriny) z jadra, uhli,...

(Vite, ony asi elektromobily budoucnost maji. Ale jeste na to neuzraly technologie, doba, ... Jejich zavadeni v teto dobe je nestastne. Mozna tak za 10, 20 let....)

Link to comment
Share on other sites

Před hodinou, Tonda-B napsal:

Na sklizeň a výrobu 1 litru bionafty spotřebujeme celkem 1,4 litru nafty, takže její výrobou přírodě spíš škodíme.

Fotovoltaika stojí jen v ČR ročně 46 mld, z nichž část platíme nepřímo přes státní rozpočet a část přímo v účtech za elektřinu.

Výrobci si spočetli, že aby neplatili ty drastické pokuty, musí se v prodejích dostat na +- 25 % elektroaut a hybridů.

Kolik nás to bude stát?

Už dnes je víc než polovina ceny nafty a benzínu tvořena spotřební daní a DPH.

Když si představím, že o tyhle desítky miliard by státní rozpočet měl přijít, zajímalo by mne, čím to chtějí politici nahradit.

Bude mě 1 kWh proudu doma stát místo Kč 5,10 třeba Kč 15,- ?

Myslím si, že jsi to velice dobře odhadl.  EÚ, potažmo národní státy a vlády si ty peníze určitě vzít nenechají a určitě nebudou složitě hledat jiné zdroje financí. Elektrická energie bude určitě postupně zdražovat, minimálně tak, aby se výpadek daně z fosilních paliv vyrovnal zvýšení cen elektřiny. Bohužel má to svoji, pro nás smutnou logiku. A až Němcům aj. co sázejí na dnes né zrovna tradiční zdroje energie, dojde tzv. šťáva (pokud budem stále prosazovat zvyšování HDP -tabuizované a nedotknutelné dogma), tak ji koupí od nás (mají na to pořád finance). No a u nás jí bude nakonec nedostatek a tak zdraží i domácnostem, co nemají auta, motorky  a nemají s motorizmem v současnosti nic společného.

Edited by DušanV
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...