Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE ?


DušanV

Doporučené příspěvky

Spíš se už nasytil trh pro který byla určená.

Jako být z vyšší střední třídy, soláry na střeše, velkou garáž pro aspoň dvě auta, tak vůbec neuvažuji o tom že bych enyaqa neměl v garáži. Myslím si že na okresní ježdění naprosto luxus, kam se hrabe spalovák.

Naneštěstí v ČR žije polovina národa v bytovkách a z té poloviny další polovina v nájmu. Pro ty samozřejmě osobní mobilita v dohledné době skončí.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A k čemu? (dotace)

Ti nejchudší poplatí auta, která si sami nekoupí, těm bohatějším a problém s baterkama a infrastrukturou to stejně nevyřeší.

 

Oprava: chudší, nikoliv nejchudší. Tedy cca (hrubým odhadem) 60 - 70 % populace ČR...

Editováno: , autor: panet
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dotace průměrnému člověku nikdy nepomohli, naopak, ještě víc rozevřeli sociální nůžky. Buď státem řízenou sociální ekonomiku, jako mají skandinávské země přes extrémní zdanění a zpětnou distribuci financí, nebo raději žádné dotace.

Obecně finanční intervence směr stát-občan, nikdy v sovětských a postsovětských státech nefungovali a fungovat nebudou. Máme na to špatnou náturu.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, 15degren napsal:

Spíš se už nasytil trh pro který byla určená.

Jako být z vyšší střední třídy, soláry na střeše, velkou garáž pro aspoň dvě auta, tak vůbec neuvažuji o tom že bych enyaqa neměl v garáži. Myslím si že na okresní ježdění naprosto luxus, kam se hrabe spalovák.

Naneštěstí v ČR žije polovina národa v bytovkách a z té poloviny další polovina v nájmu. Pro ty samozřejmě osobní mobilita v dohledné době skončí.

 Tak  přidám trochu z praxe, z té  tzv. vyšší  střední třídy.

Přes svého příbuzného jsem se před nějakým tím rokem dostal k zajímavému rozhovoru s jedním panem podnikatelem z té tzv. vyšší střední třídy. Majitel střední firmy, tedy zajištěný člověk ve vile na kraji většího města, manželka, 2 menší děti. No a jeho auta a priority k autům?  Podotýkám, není to žádný zanícený fanoušek a petrolhead. Auta má celkem 3. Pro rodinu na společné cesty, dovolené, návštěvy má MPV, což je dle mne celkem logika. prostě delší cesty a 4-členná rodina potřebuje prostor, při rozhovoru o nějakém SUV skřípe zuby, že takový nesmysl nechce, rodina se mačkat nebude. On samotný má na svoje  pracovní, denní cesty sedan střední třídy, diesel, prostě najede měsíčně tisíce kilometrů a nic lepšího pro svoji potřebu na trhu nevidí. Žena má pro svoji potřebu pro cesty po městě malý vůz, velikosti Škoda Citigo, kde se jí nákupy, děti v pohodě vejdou. Na moji otázku, že přeci manželky podnikatelů požadují velké SÚV apod. se zasmál, že ani náhodou, ve městě se jezdí 50km/hod a na to bezpečnost dnešních malých, moderních  vozů stačí a stejně žena nejezdí za město, takže nebude utrácet pro ženu za nesmysl typu SÚV.  

No a na moji otázku ohledně elektromobilu a že doma by mohl mít třeba Wallbox, (dokonce má doma na střeše již roky fotovoltaiku), řekl že při jeho způsobu žití a hektiky  a nepředvídatelnosti  délky a četnosti jízd autem, by pro něj něco takového jako je elektromobil, nepřicházelo v úvahu a pro ženu to taky pořizovat nebude, když ji koupí malé auto za poloviční peníze oproti elektromobilu. O tom, že by žena po městě používala velké rodinné MPV se ani neuvažuje, tam podle něj žena nemůže jezdit a mít problémy s velkou krávou  na parkování  a zbytečně dojit rozpočet velkou spotřebou.

Tož tak, prachů asi má, že se v nich může koupat, ale i přesto je to pro mne realisticky uvažující pragmatik z té tzv. vyšší střední třídy, o elektromobilech  se vůbec nechtěl šířeji bavit, asi má svůj důvod. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teď nevím, jestli se ptáš opravdu nebo si děláš legraci? Pokud si neděláš legraci, tak jak by se mohla dát dotace a podporovat se tím nákup něčeho, co "vyšší moc" se snaží všemožně co nejvíce omezit nebo zakázat..? Nehledě na logiku a smysluplnost tohoto zakazování a omezování.  

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta kalkulačka má jeden zásadní problém. Vychází z papírových dojezdů. Realita je ovšem taková, že místo průměrných 600km ujedeš reálně průměrně na počítanou kapacitu kolem 300km a to jsi pak na úplně jiných penězích. Ten kalkulátor je jednoduše silně dezinformační.

Nehledě na to že dnes už jde cena kwh přes 10 kč a ne 6.80. Silně zavádějící je i cena PHM, která i v době krize byla u nejlevnějších čerpaček průměrně kolem 42 kč/l a ne skoro 48 Kč. Ta kalkulačka je až do očí bijící fake.

Když tedy vyloučíme fake hodnoty a vezmu průměrnou cenu PHM od 1. ledna (nemá smysl tu argumentovat nejvyšší cenou za PHM kterou našli s maximální dobou 7d), tak to máme phm roční provoz:  37 050 Kč.

U elektro vozu dle platných ceníků u stojanu to máme 30 800 Kč popřípadě 36 300 až 54 500 kč při rychldobijení (U rychlého chargeru ty ceny jsou hodně individuální)

Představa že si koupíš auto na baterie bez EV panelů ze kterých bys pokrýval větší část spotřeby, je jeho provoz o proti spalováku utopie. Náklady na energie/benzín budou víceméně podobné, jen ta pořizovací cena je zatím jaksi mimo.

 

Nicméně jak jsem psal. Jako movitý člověk s EV panely a battery packy, vidím elektro mobil jako okresní přibližovalo, jako velmi komfortní, spolehlivé a velmi levné řešení, nicméně takový scénář neaplikuješ ani na 3/4 populace ČR a to je prostě jak říkám odříznutí plebsu od osobní automobilového dopravy, to je prostě realita.

 

Bohatý budou ještě bohatší a chudý budou chudší s menším možností rozletu, tím se nám vrací zpět defakto feudální systém přes kapitalistickou smyčku kde budou vládnout svému panství lidé jako Babiš a podobně úspěšný tuneláři a jejich posluhovači, kteří budou krotit nespokojený plebs.... kruh se uzavírá. 

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Proto jsem psal, že si můžete spočítat dojezd... ta úspora mi taky přišla celkem divná a tak trochu účelově udělaná, bohužel to nešlo poslat s odkazem rovnou na dojezd. Ten výpočet dojezdu mi přijde, že ukazuje reálné hodnoty a aspoň má člověk představu, kam by s tím od baráku cca dojel a jak často by musel nabíjet :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta kalkulačka ukazuje jediné, elektro se super hodí do města a okolí, na dálnici a pod zátěži už je to horší…

 

Jen pro info, s jakými spotřebami počítáš?

37050/42=882l, takto velké SUV si vezme kolem 8.6l/100km, to máme něco kolem 10200km.

 

Elektro potom rychlodobíjení 18kc/kwh

54500/18 = 3027kwh => cca 29.5kwh/100km

popřípadě do 100kw je to 13kc/kwh a potom

36300/13/102 = 27.4kwh/100km

a za AČ chce CEZ 8kc/kwh dle novych ceníku a tedy

30800/8/102 = 37.7kwh/100km

 

Ikdyby jsem se díval na ceny pro neregistrované, tak to máme 26.7/23.7/30 kwh/100km.

 

Enyaq bere v průměru kolem 22kwh/100km (resp od 14 po 27 v extrémech), ale ty čísla se tomu neblíží. Tedy buď dělám někde chybu, nebo zde něco nesedí (ale to je docela pochopitelně, když dnes je moderní házet čísla bez podkladů, proto příkladem odkazy ke zdrojům).

 

https://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/1881-Enyaq.html?page=6&powerunit=2

https://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/1575-Kodiaq.html?fueltype=2&powerunit=2

https://www.futurego.cz/cs/smlouvy-cenik-a-opse

A mimochodem, litr za 42kc, netvrdil někdo že to bude ta suma tříciferná ještě nedávno?

 

Editováno: , autor: Martab
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 18 hodinami, JirikHL napsal:

Jen tak bájdvej, narazil jsem na škodovce na zajímavou stránku :) Můžete si spočítat dojezd, mají to celkem promakaný.

 

https://fuelsavings.skoda-auto.com/260/cs-CZ

 

Mně naopak ta kalkulačka přijde neskutečně odfláknutá. Nelze zadávat pořizovací ani zůstatkovou cenu obou typů aut, nelze zadávat cenu PHL ani elektřiny, nelze zadávat časy dobíjení (pro simulaci připravenosti e-auta pro další jizdu) atd.

 

Díky tomu je to jen jakási demonstrace čehosi, co nemá s reálným provozem společného téměř nic.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 2. 8. 2022 na 7:32, DušanV napsal:

 Tak  přidám trochu z praxe, z té  tzv. vyšší  střední třídy.

Přes svého příbuzného jsem se před nějakým tím rokem dostal k zajímavému rozhovoru s jedním panem podnikatelem z té tzv. vyšší střední třídy. Majitel střední firmy, tedy zajištěný člověk ve vile na kraji většího města, manželka, 2 menší děti. No a jeho auta a priority k autům?  Podotýkám, není to žádný zanícený fanoušek a petrolhead. Auta má celkem 3. Pro rodinu na společné cesty, dovolené, návštěvy má MPV, což je dle mne celkem logika. prostě delší cesty a 4-členná rodina potřebuje prostor, při rozhovoru o nějakém SUV skřípe zuby, že takový nesmysl nechce, rodina se mačkat nebude. On samotný má na svoje  pracovní, denní cesty sedan střední třídy, diesel, prostě najede měsíčně tisíce kilometrů a nic lepšího pro svoji potřebu na trhu nevidí. Žena má pro svoji potřebu pro cesty po městě malý vůz, velikosti Škoda Citigo, kde se jí nákupy, děti v pohodě vejdou. Na moji otázku, že přeci manželky podnikatelů požadují velké SÚV apod. se zasmál, že ani náhodou, ve městě se jezdí 50km/hod a na to bezpečnost dnešních malých, moderních  vozů stačí a stejně žena nejezdí za město, takže nebude utrácet pro ženu za nesmysl typu SÚV.  

No a na moji otázku ohledně elektromobilu a že doma by mohl mít třeba Wallbox, (dokonce má doma na střeše již roky fotovoltaiku), řekl že při jeho způsobu žití a hektiky  a nepředvídatelnosti  délky a četnosti jízd autem, by pro něj něco takového jako je elektromobil, nepřicházelo v úvahu a pro ženu to taky pořizovat nebude, když ji koupí malé auto za poloviční peníze oproti elektromobilu. O tom, že by žena po městě používala velké rodinné MPV se ani neuvažuje, tam podle něj žena nemůže jezdit a mít problémy s velkou krávou  na parkování  a zbytečně dojit rozpočet velkou spotřebou.

Tož tak, prachů asi má, že se v nich může koupat, ale i přesto je to pro mne realisticky uvažující pragmatik z té tzv. vyšší střední třídy, o elektromobilech  se vůbec nechtěl šířeji bavit, asi má svůj důvod. 

 

To je pohled jednoho člověka zvyklého na spalovací auta a myšlení s tím spojené. O (ne)výhodách elektromobility jako takové to má nulovou vypovídací hodnotu. Samozřejmě, že se najde mnoho takhle smýšlejících lidí, stejně jako se najde mnoho opačně smýšlejících lidí.

 

Za sebe bych si už dnes uměl zcela bezproblémově představit mít doma e-auto jako 2. auto namísto stávajícího spalováku. Jezdí s ním v 99% případů žena, roční nájezd do 10 000 km, drtivá většina jízd je do 50 km. Delší jizdy jsou 2x-3x měsíčně do Prahy a to je max. 150-200 km i s pojížďkami. Dobíjení "zadarmo" ze solárů, které mám na střeše. Jediná věc, která mě od toho odrazuje, je cena e-aut. Při jejím nájezdu by se to prostě nezaplatilo, tudíž to (zatím) nedává smysl.

 

Jako hlavní auto bych e-auto ve stávající podobě nechtěl. Jezdím často 400+ km cesty a opravdu nechci být při plánování trasy být závislý na síti dobíječek a povinných přestávkách. Odjíždím ráno a vracím se odpoledne, takže levné dobíjení doma ze solárů by moc nefungovalo.

Editováno: , autor: Bubaq
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenže tento pohled člověka zvyklého na spalovací auta je většinový masový názor, a elektromobilita je nám v současnosti vnucována jako budoucí masová záležitost, v tom je ten problém. Ano, elektromobily jsou výborné, ale jen pro někoho.

 

Můžeme ale rozvinout tvůj případ z praxe, je tady vidět několik hlavních aspektů u případného pořízení elektromobilu: způsob využití, způsob/cena nabíjení, pořizovací náklady, ideologie. Pokud jsou vyhovující všechny,  je to ideální vlastník elektromobilu. V tvém případě nesedí pořizovací náklady, takže ne. Záležitost pro většinovou populaci to tedy rozhodně není, je to jen pro velmi bohaté lidi, co mají dům se soláry a u něho parkování. Případně, si to někdo pořídí ideologicky, to stačí, tam pak neplatí jiná logika.

 

Jinak nabíjení z vlastních solárů není zadarmo, ani "zadarmo", slunce sice svítí zadarmo, ale samotné soláry jsou dost nákladná záležitost, a buď sis je dal na dům z jiného důvodu, a pak ti nabíjení elektromobilu omezuje další využití, a nebo sis je pořídil jen pro elektromobil, a pak je to prakticky podstatné zvýšení pořizovací ceny auta.   

Pozn. jediné nabíjeni zadarmo jsou asi dobíjecí stanice u obchodů Lidl, ale ani to není zadarmo, jen to (vlastníkům elektromobilů) zaplatí všichni zákazníci obchodů Lidl. 

 

Jinak jako auto pro svoji ženu bych si taky elektromobil dokázal představit, ale pro moji situaci je splněn jen jeden předpoklad (způsob využití), ostatní ne, takže to nechci.

 

Editováno: , autor: Wdog
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zrovna tenhle týden jsem se dozvěděl že i ten Lidl končí s nabíjením zadarmo. Nic netrvá věčně, tak i ty různé dotace a pobídky elektromobility a různé výhody jako dálnice zdarma, možnost  parkování v modrých zónách , dotace státu na prostý nákup elektromobilu, tak to vše jednou skončí. Dá se předpokládat, že jakmile začnou přibývat ve větší míře  elektromobily, tak se najde i účinná forma zdanění jejich pohonné energie, jako dnes u benzínu a nafty, přeci si  erár nenechá takový příjem ujít.  To vše rázně dále podraží pořízení  a provoz elektromobilu, nehledě na jeho samotnou cenu, která dolů rozhodně nepůjde. Jak jsem psal výše ohledně neochoty zmíněného podnikatele nějakým způsobem elektrifikovat svůj vozový park, tak takových jako on je pořád naprostá většina, ideologie, neideologie, grenn-deal, negrenn-deal.  

Pokud je k tomu legislativa (některé "slabší" jedince  i propaganda a nutnost jít tzv. s davem a nevyčleňovat se okatě ze skupiny ) přímo nedonutí, tak stále používají především svou hlavu. 

 

https://fdrive.cz/clanky/hodiny-bezplatneho-nabijeni-u-lidlu-konci-nyni-bude-kazdy-poctive-platit-9340

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, Wdog napsal:

je to jen pro velmi bohaté lidi, co mají dům se soláry a u něho parkování.

No nevím, jestli zrovna já jsem velmi bohatý člověk 🤣. Jako stěžovat si nemůžu a jsem spokojený, ale velmi bohatý opravdu nejsem, to bych asi byl na jiném fóru a jezdil v jiných autech než Oktávkách 😃. Navíc, když vidím, na jakých domech často soláry jsou, tak domněnku o velmi bohatých lidech opravdu nemůžu potvrdit 😊.

 

Před hodinou, Wdog napsal:

Jinak nabíjení z vlastních solárů není zadarmo, ani "zadarmo", slunce sice svítí zadarmo, ale samotné soláry jsou dost nákladná záležitost, a buď sis je dal na dům z jiného důvodu, a pak ti nabíjení elektromobilu omezuje další využití,

Proto jsem ono zadarmo dal do uvozovek. Soláry mám na domě kvůli snížení faktur za energie bez ohledu na to, jestli mám nebo nemám e-auto. Soláry po většinu roku vyrobí nadbytek energie, takže dobíjení by v těhle měsících skutečně bylo zadarmo (obzvlášť vzhledem k nájezdu potažmo potřebě doma dobíjet). Kromě zimy, kdy energie ze slunce nestačí ani na provoz domu, natož na nabíjení. To pokrývají ty uvozovky. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, DušanV napsal:

Zrovna tenhle týden jsem se dozvěděl že i ten Lidl končí s nabíjením zadarmo. Nic netrvá věčně, tak i ty různé dotace a pobídky elektromobility a různé výhody jako dálnice zdarma, možnost  parkování v modrých zónách , dotace státu na prostý nákup elektromobilu, tak to vše jednou skončí. Dá se předpokládat, že jakmile začnou přibývat ve větší míře  elektromobily, tak se najde i účinná forma zdanění jejich pohonné energie, jako dnes u benzínu a nafty, přeci si  erár nenechá takový příjem ujít.  To vše rázně dále podraží pořízení  a provoz elektromobilu, nehledě na jeho samotnou cenu, která dolů rozhodně nepůjde. Jak jsem psal výše ohledně neochoty zmíněného podnikatele nějakým způsobem elektrifikovat svůj vozový park, tak takových jako on je pořád naprostá většina, ideologie, neideologie, grenn-deal, negrenn-deal.  

Pokud je k tomu legislativa (některé "slabší" jedince  i propaganda a nutnost jít tzv. s davem a nevyčleňovat se okatě ze skupiny ) přímo nedonutí, tak stále používají především svou hlavu. 

 

https://fdrive.cz/clanky/hodiny-bezplatneho-nabijeni-u-lidlu-konci-nyni-bude-kazdy-poctive-platit-9340

Ano, ty všemožné dotace jsou zlo. Bez nich by skutečné celkové náklady na vlastnictví a provoz lidem nechaly volnost v rozhodování, jaký typ pohonu je pro ně lepší. Časem by se vyvrbilo, co je nebo není doopravdy výhodnější.

Dotace jakéhokoliv typu jenom křiví reálné prostředí. Stejně jako nepružné myšlení lidí zaseknutých na nějakých neobjektivních dogmatech (ať už jsou na jekékoliv názorové straně).

Editováno: , autor: Bubaq
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bubaq: 

"Velmi bohatý člověk" budeš, až si budeš moci dovolit pořídit ten drahý elektromobil :-) který se jinak nevyplatí ani nezaplatí.

 

Se soláry je u nás problém, že mají v sezóně nadprodukci a mimo jejich sezónu nedávají skoro nic. Takže ty, pokud máš v létě nadprodukci, tak máš soláry zřejmě předimenzované, takže to není ekonomické optimum. Ale zde toto optimum asi neexistuje, možná je to jen takový dodávaný příkon, který potřebuješ nonstop každý den. mimo zimní měsíce. Pokud máš velké přebytky, máš moc panelů. Pokud přebytky jen v létě, fajn, nabíjíš elektroauto, ale mimo léto ho pak živíš ze sítě už drahou elektřinou.

 

Taková technická potíž s nabíjením elektroauta přes soláry je ta, že to auto musí být na nabíječce připojeno přes den (v solárové sezóně), pokud bys chtěl dobíjet auto v noci, potřebuješ navíc úložiště v kapacitě baterek elektroauta, tedy mimo samotné kapacity úložiště pro dům, a to by bylo velmi drahé. Takže pokud elektroauto pro manželku, tak ta musí vyjíždět jen přes noc :-) nebo přes den jen na velmi krátkou dobu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, Bubaq napsal:

Ano, ty všemožné dotace jsou zlo. Bez nich by skutečné celkové náklady na vlastnictví a provoz lidem nechaly volnost v rozhodování, jaký typ pohonu je pro ně lepší. Časem by se vyvrbilo, co je nebo není doopravdy výhodnější.

Dotace jakéhokoliv typu jenom křiví reálné prostředí. Stejně jako nepružné myšlení lidí zaseknutých na nějakých neobjektivních dogmatech (ať už jsou na jekékoliv názorové straně).

Přesně tak to je i můj případ. Je mi jedno, kdo si jaké koupí auto. Na benál, CNG, LPG, elektro..... je to jeho věc. Chápu i lidi, co si koupí EL, protože se jim tato myšlenka líbí. A takovým lidem i fandím. Ale nesnáším, když mě instituce do čehokoliv nesmyslně nutí.  Elektroauto bych si tím pádem ani zdarma nepůjčil na víkend. 

Dříve byli lidé třeba i násilím obraceni na víru. S elektromobilitou a ekonáboženstvím je to úplně stejný případ. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, Wdog napsal:

"Velmi bohatý člověk" budeš, až si budeš moci dovolit pořídit ten drahý elektromobil :-) který se jinak nevyplatí ani nezaplatí.

O tom to neni. Dovolit si jej muzu, ale postrada to logiku.

Nehlede na to, ze delitko pro skutecne bohate lidi jsi nastavil na vlastnictvi solaru na strese. A to je uply nesmysl.

 

Kapacitu solaru mam nastavenou optimalne z pohledu cena/prinos. Pro pochopeni bys musel znat mnoho detailu, ktere tu nebudu rozepisovat, bylo by to uplne OT.

 

Pri najezdu <10 000 km rocne, kdy se nejezdi denne a jezdi trasy v ramci kapacity baterky (coz je nas pripad), je dobijeni ciste ze solaru po vetsinu roku uplne ok. U daily auta s nasobnym najezdem uz by to neslo.

 

Ve svych hodnocenich podlehas neznalosti a neplatnym mytum.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...