Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Už jsem to před nedávnem ten rozhovor někde zhlédl a jo, Pepa Vrtal je známý a zapřísáhlý odpůrce elektromobility, beru ho jako novináře a fanouška aut, není to sice ryzí odborník na auta, ale s jeho názory se dá v mnohém souhlasit, ale v mnohém taky podle mne ne.

To třeba na Autoweeku.cz vyšel zajímavý rozhovor s dlouholetým vývojářem v automotive, prof. Frederickem Indrou taktéž s názory na elektromobilitu, ale také na autonomní řízení a na sdílenou mobilitu.

 

 

Vývojář motorů Prof. Dr. Frederick Indra je stále jedním z nejrespektovanějších odborníků ve výzkumu a výuce jako osobnost dlouhodobě kritická k událostem v rámci automobilového průmyslu. Jako každoročně mu Auto-medien portal na přelomu roku položil několik otázek.

Máme za sebou obtížný rok s krizí polovodičů, matoucími politickými rozhodnutími vytvářejícími nejistotu při plánování a dramaticky rostoucími cenami energií. Jak dění loňského roku vidí profesor Fritz Indra?

 

Co na vás zapůsobilo v uplynulém roce v automobilovém průmyslu?

„Jak navzdory nedostatku dodávaných dílů stále dokázal dosáhnout slušný objem výroby a jak splnil cíle CO2 podle současných specifikací.“

 

A co vás naštvalo?

„Tvrdohlavé lpění většiny společností na čisté elektromobilitě tak, jak ji předepisuje politika. Tímto způsobem přispíváte k ochraně klimatu pouze na papíře. Je naléhavě zapotřebí holistické a globální posouzení různých typů pohonu.“

 

Které značky mají obzvláště dobrou pozici pro budoucnost?

„S největší pravděpodobností BMW, protože pokračuje ve vývoji všech typů pohonu a dává tak zákazníkům možnost koupit si to, co chtějí. U Volkswagenu musíme doufat, že koncern pod novým vedením také brzy přejde na tuto cestu.“

 

Co znamenají energetické a polovodičové krize pro automobilový trh?

„Aby se automobilový průmysl znovu nedostal do tak masivní závislosti, musí se pokusit o vybudování nezávislosti na takových krizích. V minulosti bylo například běžné mít na každý díl minimálně dva dodavatele. Stát se zcela nezávislými na energetických krizích však pravděpodobně není možné.“

 

Těšíte se na autosalon IAA v Mnichově?

„Byl bych rád, kdyby na IAA došlo k určitému odklonu od výhradního zaměření na elektromobilitu. Možná to bude skutečně možné v důsledku škrtů nebo zrušení dotací, které pro ni byly vyčleněny. Věřím, že zákazník se nakonec rozhodne správně - pokud mu to dovolíte.“

 

Jaký byl váš osobní nejlepší automobilový zážitek v roce 2022?

„Když je pěkné počasí jezdím po okolí Vídně se svým veteránem Intermeccanica Indra Cabrio. A možnost rozsáhle testovat a posuzovat Alpinu B5 Biturbo, v současnosti jeden z nejlepších sedanů na světě.“

 

Připomeňme si i několik jeho zajímavých odpovědí z loňského rozhovoru-

 

Stane se elektromobilita běžnou záležitostí - a pokud ano, kdy?

„Ne, nestane, prosadí se pouze v malých dílčích segmentech.“

 

Jak dlouho ještě budeme smět sami usedat za volant než řidiče nahradí autonomní řízení?

„Aby bylo jasno: vždycky.“

 

Jaký je potenciál sdílené mobility?

„Maximálně 7 %.“

 

Fritz Indra se narodil ve Vídni v roce 1940 a vystudoval strojní inženýrství na Vídeňské technice. V letech 1971 až 1979 pracoval jako vedoucí vývoje v BMW-Alpina. V letech 1979 až 1985 působil jako šéf konstrukce motorů ve společnosti Audi. V letech 1985 až 1998 byl vedoucím vývoje motorů ve společnosti Opel a ředitelem vývoje pokročilých technologií. Indra navrhl a vyvinul první motory Opel Ecotec včetně motoru C20XE, který byl v té době zážehovým motorem s nejvyšší účinností 37 %. V letech 1997 až 2005 byl výkonným ředitelem pokročilého inženýrství v General Motors Powertrain v Detroitu. Poté působil jako pedagog a konzultant.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 55 minutami, DušanV napsal:

...Pepa Vrtal je známý a zapřísáhlý odpůrce elektromobility, beru ho jako novináře a fanouška aut, není to sice ryzí odborník na auta, ale s jeho názory se dá v mnohém souhlasit, ale v mnohém taky podle mne ne...

Já ho moc neznám, ale poslechnul jsem si ten rozhovor a nepřipadá mi, že by byl "zapřísáhlý odpůrce elektromobility", spíš bych ho nazval realistou. S kterými jeho názory se nedá souhlasit? (jak píšu, určitě neznám všechny jeho postoje)...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sleduji ho již pár let a on se vyjadřuje nejenom k elektromobilitě, v tom jsem s ním  v podstatě za jedno, ale prostě za ty roky na autosalónu a nejenom tam, s ním ve všem na 100%  ohledně motorismu, ale i třeba v hodnocení testovaných aut nesouhlasím, ale to je snad normální, že se lidé rozcházejí v názorech. Každopádně ta citovaná věta o odlišných názorech nebyla míněna na odlišné  názory v elektromobilitě, i když i ta elektromobilita tam byla ve větě zmíněna.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ačkoliv jsem tohoto pána v prezidentských volbách nevolil a mám proti němu  a jeho názorům víceré výhrady, tak elektromobilitu, grenn deal a veškeré to zelené šílenství  okomentoval trefně a vlastně přesně, jak to zde komentuji já. Nakonec je to dnes u nás pomalu jeden z  mála vrcholových politiků, co veřejným vystoupením proti těmto směrům vlastně nemají až tak moc  co ztratit. Ostatní asi ano a tak svorně raději drží hubu a krok, aby si moc neuškodili v budoucí kariéře....

 

https://www.youtube.com/watch?v=VsCXFPFC3B4&ab_channel=JaroslavBašta-kandidátnaprezidenta

 

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Srovnání vývoje cen elektromobilů na třech nejvýznamnějších trzích, tedy Spojené státy, Evropa a Čína. To snad ani není potřeba komentovat, jenom snad, co pak nám to slibovali.....?

 

"Jak uvádí studie společnosti JATO Dynamics, průměrná cena elektromobilu v Evropě od roku 2015 vzrostla ze 48 942 eur (1,18 milionu Kč) na 55 821 eur (1,34 milionu Kč) a v USA z 53 038 eur (1,27 milionu Kč) na 63 864 eur (1,53 milionu Kč). Naopak v Číně klesla z 66 819 eur (1,60 milionu Kč) na 31 829 eur (764 000 Kč) a tím se dostala pod cenu vozů se zážehovými motory."

 

 

 

Zdroj: autoweek.cz a vydání týdenního zpravodaje AutoTablet 2/2023, kde se např. dozvíte i o názorech německého sdružení výrobců automobilů na násilné protlačování elektromobility  EU 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě by to chtělo porovnat ty elektro vozy za 764 tisíc s auty u nás za 1.3m. Já si tedy průzkum nedělal ale očekávám něco jako eletrické trabanty a s tím do hustého provozu prostě nechceš.

Nehledě na to že Čína si všechny suroviny těží sama nebo na sibiři u rusů zadarmo, takže tak jako tak porovnáváš naprosto neporovnatelné. Evropa naprosto všechno dováží, dokonce i pracovní sílu.

Jsou to naprosto rozdílné trhy a i přes to že u nás stojí stejné vozy 2x víc než v Číně, tak bych v Číně žít rozhodně nechtěl.

Např. před válkou jsi mohl v rusku koupit atmosférickou octavii za cenu fabie u nás ale i tak bys tam asi žít nechtěl ne?

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen pro porovnání
VW Golf 2014/2015

1,2 TSI 63kW Trendline - 367 900
1,2 TSI 77kW Comfortline - 426 900

1,4 TSI 103kW Highline - 497 900

VW Golf 2022/2023
1,0 TSI 81kW Life - 608 900
1,5 TSI 110kW Style - 714 900

Tedy zdražení o 44-65%. Oproti tomu zdražení EV z 48 942 EUR na 55 821 je nárust nějakých 14% (pokud jsem použil správnou kalkulačku, tak jen inflace mezi 2015 a počátkem 2022 by z těch 49tis EUR udělala cca 57 tis EUR).

V Číně je to trochu jiné, tam je spousta malých EV s cenou kolem 100tis po přepočtu. Klientelu by si to asi našlo i zde, ale většina z nich nemá ani jeden Airbag, natož nějaké modernější systémy. Je to spíše náhrada jednostopých prostředků, než něčeho jako je u nás CitiGo nebo Fabia. MINI EV je jedno z těch "bezpečnějších"


Nicméně to, že jinde může být cena stejného rozdílná víme už delší dobu:

EDIT:
https://www.autocentrum.cz/data/File/ceniky/volkswagen/golf.pdf
https://cdn-cz.volkswagen.at/media/Kwc_Basic_DownloadTag_Component/46247-paragraphs-547896-text-d39/default/14ad1fee/1669990449/20221129-golf-a8.pdf

Editováno: , autor: Martab
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už se to zde probíralo několikrát, třeba EON, DC dobíjení z 6 na 11,90kč/kWh a 9 na 14,90kč/kWh za UFC. Otázkou je potom jak často z toho člověk dobíjí a kolik je schopný pokrýt doma AC nabíjením třeba nočním proudem (u nás teď kolem 6,35kč/kWh)


https://www.garaz.cz/clanek/zaciname-s-elektromobilitou-iii-verejne-nabijecky-a-ceny-21005199
https://www.eon-drive.cz/pro-ridice/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 hodinami, 15degren napsal:

 

Nehledě na to že Čína si všechny suroviny těží sama nebo na sibiři u rusů zadarmo, takže tak jako tak porovnáváš naprosto neporovnatelné. Evropa naprosto všechno dováží, dokonce i pracovní sílu.

 

Já to neporovnávám, porovnává to JATO, a samozřejmě mezi těmi auty bude rozdíl a je jasné, že Čína zdroje má, Evropa nemá.  Jde o to, že Evropa se pouští do něčeho, podle mne hodně riskantního bez těch jmenovaných zdrojů, pokud jsou  k dispozic v tak nestabilních ( z  politicko-bezpečnostního hlediska) regionech.  Co by se asi dělo, kdyby Čína zabrala Tchaj Wan, šlo by to cestou stejných sankcí jako proti Rusku, nebo bychom raději se sebezapřením  obchodovali s Čínou dál, abychom nepadli s tím rozjetým green dealem na hubu, nebo by se dělala politika dvojího metru (tak jako se mnohde dělá)?

 A nejde jen o baterie do EV, jde třeba dnes i o ty čipy, léky, další suroviny, i o další energetické aj. zdroje. Těch oblastí a zdrojů, které Evropa třeba pro ten green deal (a nejenom pro něj) potřebuje  a nemá, je tedy  hafol. 

 V kontextu toho všeho se vůbec nedivím, že cena baterií a EV zatím u nás jen a jen stále stoupá. Jsem osobně zvědavý na něco, jako bude příští elektromobil od Škody Auto a na jeho cenu. To snad bude auto, které bude obyčejný člověk potřebovat a snad i schopen a ochoten zaplatit, když už  tedy nebude popř. povolen žádný spalovák. 

před 11 hodinami, Martab napsal:

Jen pro porovnání
VW Golf 2014/2015

1,2 TSI 63kW Trendline - 367 900
1,2 TSI 77kW Comfortline - 426 900

1,4 TSI 103kW Highline - 497 900

VW Golf 2022/2023
1,0 TSI 81kW Life - 608 900
1,5 TSI 110kW Style - 714 900

Tedy zdražení o 44-65%. Oproti tomu zdražení EV z 48 942 EUR na 55 821 je nárust nějakých 14% (pokud jsem použil správnou kalkulačku, tak jen inflace mezi 2015 a počátkem 2022 by z těch 49tis EUR udělala cca 57 tis EUR).

 Ano to je pravda, ale o tom, že se budou radikálně zvyšovat a zvyšují  ceny (často i účelově) aut na fosilní palivo,  a tím vyrovnávat s cenami EV, se odborníci v automotive v podstatě shodují již hodně, hodně  dlouho. EU a ani automobilkám by se asi moc nehodilo, kdyby třeba hypoteticky končící spalovací Fabie stála cca 250.000,- Kč a její elektrická varianta 3 x tolik, takže proč tomu nepomoci. A není to tak dávno, co se v mediálním prostoru objevila informace, že dle nejmenovaného  managementu Škody Auto, a.s.,  by zákaznická cena EV musela být cca dvojnásobná, aby se to automobilce rentovalo,, samozřejmě uznávám, že to není  a pravděpodobně ani nemůže být ověřeno ( kdo by nakonec proto riskoval svoje zaměstnání). 

Nakonec zákazníky může zachvacovat hysterie, že spalováci nebudou a tak budou ochotni si za ně i připlatit, dokud jsou k mání, no a tak i automobilky mohou využívat  situace a zdražovat, třeba i nad rámec zvyšujících se vstupních nákladů.  

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, DušanV napsal:

A není to tak dávno, co se v mediálním prostoru objevila informace, že dle nejmenovaného  managementu Škody Auto, a.s.,  by zákaznická cena EV musela být cca dvojnásobná, aby se to automobilce rentovalo,, samozřejmě uznávám, že to není  a pravděpodobně ani nemůže být ověřeno ( kdo by nakonec proto riskoval svoje zaměstnání).

Asi to nikdo nepotvrdí ani nevyvrátí. Ale že by VW měl tak nákladnou výrobu? Třeba u Tesly byly průměrné náklady na výrobu jednoho kusu (v 2022) $36,000 (cca 799 380 CZK) a základní cena modelu 3 - $44,990, model Y - $60,000, X - $95,000 a X - $105,000. Pro porovnání v 2017 je jedno auto stálo $84,000 (ale v té době se model 3 teprve rozjížděl a byly v nabídce X - $79,500–$140,000 a S - $68,000–$135,000). Takže buď VW vyrábí extrémně draze, nebo Tesla extrémně levně (rozhodně Tesdla nedělá menší nebo levnější EV než VW).

A to, že to srovnání cen nebude tak uplně jak si někteří představovali jsme psal již několikrát i zde...

https://getjerry.com/electric-vehicles/much-cost-make-tesla#how-much-does-it-cost-to-make-a-tesla-heres-what-to-know
https://insideevs.com/news/610074/tesla-production-cost-per-vehicle-is-36000-usd-down-from-84000-usd-2017/

Editováno: , autor: Martab
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V případě koncernu VW AG a jeho společností si myslím (pokud mohl mít  ten nejmenovaný management pravdu), že to nejsou jen výrobní náklady, ale pravděpodobně i veškerý finančně započítávaný vývoj EV. A ten na začátek musí mít ohromné náklady  a přiznejme si, že VW AG vlastně teprve řadou ID započal éru plnohodnotných EV, nějaké ta Citiga a polotučné Golfy k tomu až tak nepočítám. Na druhou stranu pokud klesá ve výrobních nákladech TESLA, tak by teoreticky mohl časem u dalších typů EV i koncern, ovšem co udělá  nadcházející a budoucí  cena vstupů do baterií a jak se do zákaznické ceny projeví nižší výrobní náklady, nebo spíše vyšší marže automobilky, toť otázka?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ačkoliv to nepatří až tak do tématu elektromobility, ale jsme tu v podtématu  tzv. lampárny a nikde to tady zatím na fóru nevidím, tak si dovolím zde napsat, že v sobotu 14.1.2023 ve věku 96 let, zemřel bývalý šéf koncernu VW AG profesor Carl Horst Hahn. Ano byl to ten, který se velkou měrou zasloužil o vstup VW do Škodovky. Čest jeho památce.

 

https://www.garaz.cz/clanek/udalosti-zemrel-carl-hahn-ktery-pro-volkswagen-koupil-skodu-21009597

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tvrdí to již  i odborníci a nejenom ti ekonomičtí, tedy že politika EU není již v mnohém politikou volného trhu, ale čím dále, tím více  politikou řízeného hospodářství. Např. dosavadní volný  energetický trh, Green deal a obnovitelné zdroje jsou věci dnes prakticky neslučitelné. EU udělala od roku cca 2004 v energetické koncepci mnoho chyb a dnes se jí to vrací, no a např.  je tu i  predikce, že ČR bude přibližně od roku 2025 v oblasti el. energie spíše importní zemí, tedy bude potřeba ji pro naši spotřebu i dovážet.  Toto a i mnohem více lze vyčíst v přiloženém  článku a rozhovoru s Pavlem Šolcem, členem představenstva státní společnosti ČEPS ( společnost, zajišťující na území České republiky provoz elektroenergetické přenosové soustavy). 

Zajímavé, ale ne moc povzbudivé čtení.....

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-zapomente-na-trh-s-elektrinou-energetiku-budou-ridit-vlady-nebo-brusel-223575#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ne přibližně a ne spíše. ČR má být v roce 2025 importní zemí, ale díky jednotnému evropskému trhu nám to může být jedno, proč se tu ohrožovat jadernou a uhelnou energetikou?

To jestli se energie vyrábí u nás nebo ne, na současném evropském trhu pro koncového zákazníka nehraje vůbec žádnou roli.

Je realita že si toto uvědomí všechny státy (nevyplatí se na vlastním území budovat náročné energetické zdroje když z toho nic nemám) proto se nám ten trh rozpadá. Nicméně při současném kurzu nám to může být naprosto fuk.

 

Jako větší problém vnímám to řízené hospodářství. EU směřuje přesně tam kam směřovalo SSSR a z toho mám mnohem větší strach než z toho že budeme importní zemí co se týče energií, protože to pro nás nic neznamená, ale většina z nás dobře ví jak (ne)fungovalo státem (unií) řízené hospodářství a není důvod aby to nyní (ne)fungovalo jinak.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Reálný příběh o tom , jak s plně nabitou a plně elektrickou  Toyotou Proace City Verso EV a s deklarovaným dojezdem na monitoru auta cca 260 km, lze mít po pouhých 64 km jízdy, z čehož bylo 33 km po  dálnici  na monitoru palubky  deklarovaný zbylý dojezd jen 66 km!!!  Nějak to propočtově ani trochu nevychází že? I když pouhá matematika, jak jsme se v případě EV již přesvědčili, nám je dnes houby platná.  A to prosím nemrzlo a  bylo 7 stupňů nad nulou. 

Škoda toho, kdysi taková to polododávková  a poloosobní auta jako Citroen Berlingo, Renault Kangoo aj., byly schopny u početnější a ne až tak zámožné  rodiny plnit funkci jak pracovního auta, tak auta na rodinné výlety a dovolené s odpovídajícím dojezdem a komfortem. Dnes se z nich v čistě elektrických verzích staly jen vozy na rozvážku zboží, no a možná v těch osobních EV verzích snad jen mama taxi po městě a blízkém okolí. Ale bude takovéto vozy soukromník vůbec kupovat?

 

https://www.autosalon.tv/novinky/testy/elektricka-toyota-proace-nepriveze-ani-babicku-z-rakovniku-dalnice-ji-rychle-vyzdima-baterii?consent=CPaqHkAPaqHkAD3ACCCSCzCgAM_AAEPAAATIIDoBhCokBSFCAGpYIIMAAAAHxxAAYCACAAAAgAABABIAIAQAAAAQAAAgBAAAABQAIAIAAAAACEAAAAAAAAAAAQAAAAAAAAAAIQAAAAAAAiBAAAAAAABAAAAAAABAQAAAgAAAAAIAQAAAAAEAgAAAAAAAAAAAAAAAAQgAAAAAAAAAAAghdAnAAWABUAC4AGQAQAAyABoADmAIgAigBMACeAFUAMQAfgBCQCIAIkARwAnABSgCxAGWAM0AdwA_QCEAEWALQAXUAwIBrADaAHyATaAtQBeYDJAGlANTAhcAAAAA.YAAAAAAAAAAA&sznclid=-ZCdxM_Ky83LwMzMzMjJwMDKzMHAzcCFjcTIz83KycvPyMvM183MwIWNnMTIz87NycvKyM3K18DKyIWaxM66yM_My8DJz8DLu8m_vbvNyLu6yb-7u8DPu8_BurzL&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=jHTZl0IxJUx-202301180628&dop_id=19222289

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jako že pokud máš dojezd u např. OIII 1.6 TDI aktuálně 500km, tak se ti může běžně stát, že při běžné simulaci jízdy ujedeš místo 500km jen 150km? To se podle mě nestane ani kdybys jel s plynem na podlaze.

Těch testů větších aut na zboží, které mají nahradit dodávky do 3.5t jsou mraky a všechny tvrdí dojezd kolem 300km. Nicméně z testů je právě jasné že reálně to bývá kolem 200km a to jen za předpokladu že jezdíš po městě. Jak s takovým vozem začneš jezdit nad 70 km/h např. dálniční tempo při 120km/h tak jsi na 1/4 udávaného dojezdu to neokecáš žádným způsobem.

Představa tak že např. kurýr DPD s eletrickou dodávkou přelítne půlku okresu za den jak to dělá nyní je naprosto nereálné.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, Martab napsal:

A jaké spalovací auto počítá umí věštit a předvídat trasu kterou řidič pojede? Ano, ten dojezd na tu malou baterku je tristní, ale to že nesedí dojezd s tím co auto ukazuje platí u všech druhů pohonu...

 To si snad děláš srandu, že i u fosilu mi tak může haprovat dojezd a ukáže mi takové obrovské rozdíly (až 50%) mezi  vypočteným a reálným dojezdem, nebo jsem  snad nepochopil tvoji myšlenku? Ano, auto dopředu nepozná, že z roviny  najednou pojedu do hor a najednou mám spotřebu třeba o 2 litry benzínu/nafty vyšší. Ale i ten hloupý počítač na Swingu u Fabie III, umí celkem solidně říci, kolik že to mám dojezd na zbytek nádrže, pokud  neměním radikálně styl jízdy a profil tratě.  A stejně jako počítač u EV, i zde aktuálně přepočítává dojezd dle mého současného a i předešlého způsobu jízdy a spotřeby. To že jim to u EV ukázalo dojezd na začátku jízdy 260 km a pak po cca 64 km již jen dojezd pouhých 66 km je tedy pěkný úlet a dle textu v tom článku rozhodně nejeli žádnou pilu. A že bylo jen 7 stupňů nad nulou? Tak to snad by měl být  v řídící jednotce EV již nastaven nějaký algoritmus na zohlednění venkovní teploty, nebo raději ani ne, aby se zákazník a řidič dopředu nevylekal?  

Vlastně to jen potvrzuje známý fakt, že u EV, na rozdíl od spalovacího motoru je řidič nucen neustále být ve střehu, co se týče trasy, nabíjení, dojezdu, počasí a vlastně místo toho, aby mu vůz sloužil bez nějakého plánování, tak se řidič stává takovým malým otrokem EV.

Už si živě představuji, jak za takových cca 20-30 let začne turistická sezóna do Chorvatska a všichni ti, co budou mít už jen elektromobil (pořád doufám, že to nenastane), se vydají na začátku prázdnin  masově na jízdu s rodinou na Jadran a teď všichni pomalu podělaní strachem, jak a kde budeme dobíjet, abychom nějak solidně v čase dojeli, ale hlavně, abychom v tom elektrickém šrumci na Jadranské dálnici  nestáli všude hodinové kolony na pouhé uvolnění nabíječek. 

A nebo to bude tak, že již žádné dálkové jízdy na Jadran nebudou a zahraniční dovolená když tak jen letadlem?

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za 30 let už takové šílenosti, jako že se desítky miliony Evropanů v leté z vnitrozemí zvednou a hromadně pojedou osobním automobilem k moři, naštěstí nestane.

Jediná šance bude vlakem nebo hromadným prostředkem a i tak to bude výlet pouze pro střední a vyšší třídu (no v té době už střední třídy vlastně nebude)

Smiř se prostě s tím že už si levně a už vůbec ne osobním automobilem, za 30 let tam a zpět trajdat nebudeme.

Je to totální magořina a je to ekologicky i ekonomicky naprosto neudržitelné, jen totální ignoranti si myslí že jo.

Sám píšeš že si to nedokážeš představit... Ano protože to prostě nepůjde :-)

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Proace má 45kWh baterku (což je na něco tak velkého extrémně málo), ujet na to 260km znamená spotřebu kolem 17.3 kWh/100km (výrobce udává 18–19.2kWh/100km). Oni ujeli 64km se spotřebou 33.75kWh (52% baterie jim zbylo, tedy cca 21.6kWh spotřebovali).
* Na tom, že EV s velkou čelní plochou žere na dálnici moc není nic zvláštního
* Na tom, že EV bez tepelného čerpadla v zimě žere moc není nic zvláštního
* Na tom, že palubní PC neumí předvídat není nic zvláštního
* Na tom, že Proace (a sourozenci) mají extrémně malou baterii není nic zvláštního
* Na tom, že EV platforma od PSA není nic extra co do efektivity není nic zvláštního
Toto vše samo o sobě nasvědčuje tomu, že něco takového bude absolutně nepoužitelné na nějaké delší trasy a už vůbec ne po dálnici.

Takže to, že nesedí výpočet dojezdu není nic zajímavého, auto to počítalo ze spotřeby 17.3kWh/100, což je méně než udávaná (kdo s ním předtím a jak jezdil?). Potom jej vytáhli na jízdu 5km/h pod maximální konstrukční rychlostí (která je jen 135km/h, což samo o sobě dost naznačuje). Přijde mi to jako si stěžovat, že CitiGo na dálnici plave, nebo že s Sclass se ve městě špatně parkuje.

 

před 7 hodinami, 15degren napsal:

Jako že pokud máš dojezd u např. OIII 1.6 TDI aktuálně 500km, tak se ti může běžně stát, že při běžné simulaci jízdy ujedeš místo 500km jen 150km? To se podle mě nestane ani kdybys jel s plynem na podlaze.


@15degren Překroutím to uplně stejně jako ty. Ano může se to stát. S 1.6 TDI není problém jezdit za 4l (stejně jako 17.3 u Proace je to pod WLTP které je u OIII 4,3 - 5,7l/100), tedy je tam nějakých 10.4l benzínu při dojezdu 260km. Pokud s tím člověk poletí i trochu svižněji po dálnici, nebo vjedu do ucpanějšího města, není až tak nereálné aby si vzala kolem 7l/100. potom dojezd klesne na cca 148km (u té Toyoty jim to kleslo z nějakých 260km na 130km dojezdu).

Napíšu to raději ještě jednou, aby to bylo pochopitelné, prostě

Citovat

...deklarovaným dojezdem na monitoru auta cca 260 km, lze mít po pouhých 64 km jízdy, z čehož bylo 33 km po  dálnici  na monitoru palubky  deklarovaný zbylý dojezd jen 66 km!!!  Nějak to propočtově ani trochu nevychází že? I když pouhá matematika, jak jsme se v případě EV již přesvědčili, nám je dnes houby platná.  A to prosím nemrzlo a  bylo 7 stupňů nad nulou...

je pochopitelné a není se nad čím podivovat. To auto je už z počátku předurčeno k neúspěchu (viz body), ale nemůže za to nějaký počítač dojezdu, propočtově to právě vychází uplně přesně a matematika nepustí (když vycházím ze spotřeby které je extrémně nízká a pojedu s tím tam, kde daný druh auta má zákonitě nejvyšší spotřebu vždy dostanu "senzaci" na počítadle dojezdu a je uplně jedno v čem to bude). Jen tady je to EV, tak je to najednou senzace, matematika nepustí a podobné hlášky. Ale to že to je správně nic nemění na tom, že kdekoli jinde než ve městě to je v tomto provedení docela nesmysl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nikdo to tady nepsal  a určitě nechtěl něco takového psát jako nějakou senzaci a nikdo si tady nestěžoval přímo na konkrétní EV, prostě a jednoduše každý si zde napsal svůj názor a svůj pohled na danou věc a jelikož je to převážně téma o EV, tak hodnotíme EV a jejich provoz tady.. 

Jinak máš pravdu v tom, že to není o PC auta, je to opravdu o nevhodnosti použití takového EV auta na mimoměstský provoz, což ostatně ta jejich jízdy jen potvrdila.

Tak jak jsem napsal výše, škoda těch  osobních a po vyjmutí zadních sedaček i něco jako poloosobních dodávek, třeba s dieselem, které se daly použít na všechno možné. Přes den třeba u živnostníka na práci, přes víkend na výlety a nákupy, přes dovolenou klidně na to Chorvatsko. I když to byl kompromis užitných a komfortních vlastností, tak jedno auto bylo schopno zastat vlastně všechno, co rodina potřebovala. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...