Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

A to není vše, třeba zrovna Německo kupuje velké množství kovů od Ruska (nikl, palladium, hliník ...) jenž jsou potřebné mj. na výrobu baterií (hlavně nikl). Pro ně by úplné sankce byly možná ještě horší než pro samotné Rusko. 

Asi se elektromobilita poněkud opozdí, ale ve finále bude stejně pak prosazovaná. V tomhle pochybuji že se udělá krok zpět. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono to může být i ještě horší s surovinama od Rusáků, nyní chodí zprávy co vše zarazí v obchodu s Evropou a dalšími státy které mají na jejich bláznivé listině nepřátelů. Již po anexi Krymu se Putler zaměřil na přesměrování obchodu směr Asie a Čína a tak nyní spoléhá na náhradu výpadku příjmů z Evropy. Putler může lehce stopnout export plynu i ropy ve svém amoku z neůspěchu tažení na Ukrajině, prostě z trucu. Tím pádem zde bude nedostatek energií a nějaký zelený šílenství půjde k šípku. Třeba vítěz bude ten kdo má doma kamna která spálí vše a má zdravé nohy. To jediné bude brzy záruka vypořádání se s situací.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dávám sem odkaz na článek, který zdá se, že na první dobrou  s elektromobilitou až tak přímo nesouvisí, ale opak je pravdou. Hlavně s plánovanou elektromobilitou u nás v Evropě, potažmo i  s plánovaným ústupem od dodávek zemního plynu pro energetiku a i s další, v dnešní době hodně nepřehlednou a turbulentní energetickou koncepcí v EU. Dotýká se to i cen energetických surovin a cen el. energií ve světě a v Evropě.  Ano je to v článku o české výrobě  kyanidu sodného, což s oborem automotive až tak nesouvisí, jen tím chci poukázat na to, jak výroba v energeticky náročných provozech  v Evropě je neskutečně drahá (oproti ostatnímu světu), aspoň tak to tvrdí český majitel firmy, co má obdobnou výrobu v Česku, USA a zavádí i v JAR.  A to nemyslím, že bude v budoucnu, co se týče el. energie levněji. Němci musí nyní svoje velké průmyslové podniky v současnosti dotovat, co se týče cen el. energií, my v ČR na to nemáme a osobně se bojím, že EU si stále více a více podřezává tzv. energetickou  větev, na které sedí, nebo si i postupně rozeštvává jednotlivé státy mezi sebou, tedy co se týče energetické koncepce. A není to jen o energetice, je to o naprosté provázanosti ve výrobě všeho se vším, na jedné straně světa vypadne z výroby kapacita jednoho výrobku a veze se to v nespočtu dalších odvětví, automotive nevyjímaje. No podle všeho se máme na co "těšit"!    Stačí přečíst, zauvažovat, použít obyčejný selský pohled.  Netvrdím, že po přečtení budete mít stejný (výše zmíněný) názor  jako já, ale i tak to stojí za přečtení a zamyšlení.

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-sef-draslovky-proti-tomu-co-prijde-byl-covid-19-jen-slaby-odvar-193663#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=YLYdMKMntqT-202203151522&dop_id=193663&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest183_vzhled_vyh_pole_na_tel_varCC&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak elektromobilita pomalu, ale jistě vítězí, nebo pořád ještě ne?  Dokonce, dosud celkem velký zastánce vozů na fosilní paliva, tedy časopis Svět motorů, dostal asi přes prsty od svého vydavatele. Jeho  vnímání elektromobility v posledním čase je dosti jiné, než doposud. Jednak toto celkem chápu, prostě kdo zůstane chvíli stát, tak stojí již pořád opodál, na druhou stranu nechápu dosti silné změny v názorech některých jeho redaktorů  v soukromé rovině, tedy ne té oficiální, co se musí prezentovat veřejně v oficiálních médiích.  Facebookový profil pana redaktora Vaculíka a jeho poslední příspěvek, týkající se  elektromobility,  je  toho silným důkazem. Beru, je to jeho soukromý názor, ale některé jeho příspěvky znějí až příliš propagandisticky a demagogicky,  třeba:

 

Jelikož elektrické auto je nejlepším způsobem boje proti ruské agresi (financované vývozem ropy a zemního plynu)

nebo

Tak, jako se snaží podrývat důvěru v naše média, v celou EU, ale třeba i v očkování proti Covidu, neboť lockdowny zásadně poškozují naši ekonomiku, bude ruská propaganda velmi živit nenávist proti elektromobilům, protože ty jdou naprosto přímo proti jejich hospodářským zájmům.

 

Co na takové jeho výroky říci? Vlastně až od něj se dozvídám, že nějaké to odmítání elektromobilů je asi zhusta  dílem ruské propagandy.  Nebudeme snad potom  mi, co elektromobilitu odmítáme, nebo spíše odmítáme její až skoro násilné prosazování, pak podle filozofie pana Vaculíka označováni třeba až  za prokremelské agenty?  

Ale jak říká náš  "oblíbený" prezident "Jen blbec nemění názory". Tak, jak prezident změnil v poslední době některé svoje názory, tak pravděpodobně i ostatní byli svým způsobem možná "donuceni" změnit názory na elektromobilitu. No co, "čí chleba jíš, toho píseň zpívej", to platilo, platí a bude stále platit! Nebo pan redaktor Vaculík opravdu nakonec prozřel?

 

 

https://www.facebook.com/martin.vaculik.33/posts/10221137411652261

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Počasí a dojezdy elektromobilů!  Německý autoklub ADAC, si posvítil  na dojezdovou vzdálenost u několika elektromobilů. U nich srovnal dojezd při 14 stupních Celsia a při -7 stupních Celsia. To  je tedy české realitě celkem blízké, neboť teploty klesají i u nás daleko hlouběji pod bod mrazu. V takový moment ovšem už tak nepřesvědčivé dojezdy elektromobilů snad až šokují. Třeba klíčový VW ID.3 dokáže zvládá v -7° ujet pouze 162 km. To je o 50 procent nižší hodnota než při teplejším počasí, u spalovacích aut něco naprosto nepředstavitelného, spotřeba je u ID.3 o 99 % vyšší. 

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/nemci-zmerili-vliv-poklesu-teploty-o-21-stupnu-c-na-dojezd-elektromobilu-rozdily-jsou-neskutecne/

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

EU a potažmo tak trochu nepřímo i naše vláda, nám chtějí zavádět a prosazovat elektromobilitu, časem se taky chtějí odstřihnout od ruské ropy a zemního plynu,  od využívání uhlí atd., atd.. Dobře, berme to jako naplánovanou budoucí realitu a to se vším všudy. Možná  to je i  důsledek podle mne dosavadní nekoncepce  (nebo spíše  zelené koncepce) a tápání v oblasti energetiky a surovin.

Zatím začínáme, jak to bude dál, to se uvidí. Uvedu jeden z příkladů,  takové malé potíže na Německých železnicích, ze včerejšího  rána, tj. z 23.3.2022, kdy prostě došla šťáva, tj. elektřina a nákladní vlaky  stály. Neberme to jako poplašnou zprávu, prostě fakt, který je možný a raději nebudu psát, že opakovatelný.  Budoucnost nám ukáže, jak to bude dál......

 

PS: v komentářích na webu  k tomuto výpadku se zmiňovala i alternativa poruchy napájení, ale o tom upřímně pochybuji, jelikož jsem pracoval skoro 40 let na železnici a tak něco více vím o systému napájení trakčního vedení a o poruchovém  napájení  a překlenutí železniční, trakční sítě. Navíc  výpadek napájení se týkal opravdu velké části německé, železniční sítě, rozhodně nešlo jen o poruchy v systému  napájení. Železniční trakční síť je napájena z více zdrojů a pomocí vícero tzv. trakčních, přípojných měníren, které jsou schopny se navzájem zastupovat a doplňovat, i když s určitým výkonovým omezením.  To, že stály nákladní vlaky na velké části Německa, i když jen po určitou dobu, rozhodně nebylo dílem pouhé poruchy. Za celou profesní kariéru na ČSD, poté SŽDC, SŽ nebo ČD jsem nic takového nezažil. Nebyla prostě v danou dobu výkonová kapacita.....

 

https://zdopravy.cz/v-casti-nemecka-nejezdi-nakladni-vlaky-nemaji-dostatek-elektriny-108942/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přikládám další článek ohledně možného, či nemožného plnohodnotného dobíjení elektromobilů. Kdo si přečetl můj předchozí příspěvek, tak snad pochopí možné souvislosti mezi elektrickými vlaky a dobíjením elektromobilu. V budoucnu to může být stejný problém jako u včerejšího výpadku napájení  na Deutsche-Bahn.

 

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/uzkost-z-dojezdu-elektromobilu-uz-prevazuje-jiny-problem-bojovat-s-nim-bude-jeste-tezsi/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, DušanV napsal:

EU a potažmo tak trochu nepřímo i naše vláda, nám chtějí zavádět a prosazovat elektromobilitu, časem se taky chtějí odstřihnout od ruské ropy a zemního plynu,  od využívání uhlí atd., atd.. Dobře, berme to jako naplánovanou budoucí realitu a to se vším všudy. Možná  to je i  důsledek podle mne dosavadní nekoncepce  (nebo spíše  zelené koncepce) a tápání v oblasti energetiky a surovin.

Zatím začínáme, jak to bude dál, to se uvidí. Uvedu jeden z příkladů,  takové malé potíže na Německých železnicích, ze včerejšího  rána, tj. z 23.3.2022, kdy prostě došla šťáva, tj. elektřina a nákladní vlaky  stály. Neberme to jako poplašnou zprávu, prostě fakt, který je možný a raději nebudu psát, že opakovatelný.  Budoucnost nám ukáže, jak to bude dál......

 

PS: v komentářích na webu  k tomuto výpadku se zmiňovala i alternativa poruchy napájení, ale o tom upřímně pochybuji, jelikož jsem pracoval skoro 40 let na železnici a tak něco více vím o systému napájení trakčního vedení a o poruchovém  napájení  a překlenutí železniční, trakční sítě. Navíc  výpadek napájení se týkal opravdu velké části německé, železniční sítě, rozhodně nešlo jen o poruchy v systému  napájení. Železniční trakční síť je napájena z více zdrojů a pomocí vícero tzv. trakčních, přípojných měníren, které jsou schopny se navzájem zastupovat a doplňovat, i když s určitým výkonovým omezením.  To, že stály nákladní vlaky na velké části Německa, i když jen po určitou dobu, rozhodně nebylo dílem pouhé poruchy. Za celou profesní kariéru na ČSD, poté SŽDC, SŽ nebo ČD jsem nic takového nezažil. Nebyla prostě v danou dobu výkonová kapacita.....

 

https://zdopravy.cz/v-casti-nemecka-nejezdi-nakladni-vlaky-nemaji-dostatek-elektriny-108942/

 

Nijak jsem po tom nepátral, ale jaké je to konkrétní vodítko či spojení "zelené koncepce" a včerejšího výpadku?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 24. 3. 2022 na 13:25, DušanV napsal:

Kdo si přečetl můj předchozí příspěvek, tak snad pochopí možné souvislosti mezi elektrickými vlaky a dobíjením elektromobilu.

Já tu souvislost nechápu. Můžeš ji nějak věrohodně a doložitelně vysvětlit? Nikde jsem ani nenašel vysvětlení konkrétních důvodů omezeného napájení? Máš nějaký zdroj? Bez znalosti toho, co bylo důvodem omezeného napájení, nelze dělat žádné závěry natož vytvářet spojitosti se zelenou koncepcí a už vůbec ne s příběhem londýňana žijícího v bytě, který si koupil pro sebe nevhodné auto.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 16 hodinami, Bubaq napsal:

Já tu souvislost nechápu. Můžeš ji nějak věrohodně a doložitelně vysvětlit? 

Buď to pochopíš, nebo nepochopíš, více s tím udělat nemohu a ani nechci. S tím souvisí i ta tebou vyžadovaná doložitelnost.

Abych se zmínil  o mém příspěvku (ne tedy doložitelném faktu) na příčiny mnou dříve zmiňovaného,  masového výpadku el. napájení na DB. Toto jsem konzultoval se svými bývalými kolegy se železnice (funkce elektrodispečer), kteří samozřejmě nemají v ruce doložitelný důkaz ( on by jim ho někdo z těch DB stejně asi neposkytl), ale vycházeli z veřejně dostupných informací  a  shodli se na nedostatečné kapacitě dodávané silové elektřiny ve velkém územním celku. V takovém územním rozsahu prakticky vylučovali poruchu, nebo řetězení poruch. Jsou to lidé, kteří se starali a starají o fungování železniční, trakční proudové soustavy na území ČR a nepřetržitě ji  dispečersky obsluhují a řídí, takže předpokládám (tedy nedokládám), že vědí o co jde. 

 

PS: Jsme na fóru, ne na policejní vyšetřovně, takže tady pracujeme, polemizujeme a mnohdy i operujeme i se svými názory, úvahami. Pokud potřebuješ jen a jen doložitelné a věrohodné  fakty, tak snad poslouží jen ta Policie, nebo soudy, ale i tam o tom upřímně pochybuji.

 

Pro doplnění přikládám odkaz na dnešní videorozhovor s politologem, které tedy zrovna osobně moc nemusím, ale přesto, je tam něco i o různých názorech aj., mnozí třeba pochopí, co jsem tím chtěl naznačit, no a dále již nekomentuji......

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jen prostě nemám rád tohle generování v podstatě nahodilých konspirací postavených jenom na jakože tajuplných souvislostech, naznačování, mlžení. Přesně v tom duchu "buď chápeš nebo nechápeš", bez nějaké logiky, vhledu, uvedení faktů a souvislostí. To je totiž princip šíření dezinformací. Stejně jako přirovnání prosté otázky na zdroj informace k policejnímu vyšetřování... To je úplně mimo.

Já tam žádnou příčinnou souvislost nevidím, mimo jiné proto, že neexistují žádné věrohodné informace, ze kterých by ona souvislost plynula. Proto jsem se zeptal, v čem konkrétním ta souvislost tkví, protože je (nebo teď už spíš bylo) možné, že takové informace máš.

Že byl nedostatek elektřiny způsobený nedostatkem elektřiny, je vcelku srozumitelné. Otázkou zůstává, co bylo jeho konkrétní příčinou a jak ona příčina souvisí s elektromobily.

 

Cos napsal prostě s běžně dostupnými informacemi nedává žádnou hlavu ani patu. Proto jsem se ptal na nějaké hlubší vysvětlení, logiku, zasazení do reality.

 

Petra Robejška mám moc rád. Ne snad proto, že bych souhlasil se vším, co říká (i když s většinou dlouhodobě ano), ale hlavně proto, že má pevný, velmi dobře strukturovaný a do kontextu a argumentů zasazený názor. Děkuju za ten odkaz, je se od něj hodně co učit.

Editováno: , autor: Bubaq
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K tomu rozšíření atomových elektráren.  Vedli jsme se známými už i  takovou diskusi, že pokud k tomu ty potřebné a rozhodné kroky budeme provádět takovým tempem jako doposud, tak se klidně může stát, že ty stavební a technologické kapacity pro jejich rozšíření a vybudování nám převezmou jiní (co taky  sledují a řeší budoucí energetiku a nemají jen obnovitelné zdrojové možnosti) a mi utřeme nos. Ano, byla to jen diskuse a výměna názorů, ale nechat si i v tomto ujet vlak, tak to nevím, jestli by bylo zrovna dobré. A ještě k palivu, aspoň co já mám informace, tak palivo do atomových elektráren zatím dovážíme z Ruska, no a tak co bude dál? Pokud nechceme v budoucnu z Ruska ropu, plyn, protože se od energetické závislosti na něm chceme odstřihnout, tak potom dovoz paliva do atomovek z Ruska taky ukončíme? A kde jsou k mání ve světě a za jakou cenu ty další zdroje paliva pro atomovky? Nebo znovuobnovíme těžbu v Jáchymově a okolí? To je otázek a problému k řešení  a to jsme tady na fóru jen v teoretické rovině?

Ostatně jako green-deal, ten taky jede zatím a převážně v teoretické rovině a jaké jsou potíže a to je jen počátek....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, DušanV napsal:

tak se klidně může stát, že ty stavební a technologické kapacity pro jejich rozšíření a vybudování nám převezmou jiní (co taky  sledují a řeší budoucí energetiku a nemají jen obnovitelné zdrojové možnosti) a mi utřeme nos.

To se opravdu stát nemůže 😊. Ale když už to takhle zmiňuješ, co konkrétního tomu podle tebe nasvědčuje a proč? 

Problém dostavby tkví spíš v zadávacích podmínkách a z nich plynoucí nedodstatečný výběr dodavatelů, který neospovídá požadavkům na transparentní a nestranné VŘ.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dávat baterie do náklaďáku je naprosté šílenství a před časem byla reportáž o tahačích na pohon elektrikou v areálu Škody MB. Dojezd cca 170 Km a to za příznivých telotních podmínek. Na běžnou silnici je to nepoužitelné.  Stejně v Německu mají problém s zajištěním dostatku elektriky, viz kolaps nákladní dopravy DB na velké části západu Německa. Dále vývoj v teroristickém Rusku a zřejmě ukončení dodávek plynu v brzké budocnosti dále zhorší situaci v dodávce elektriky a to zejména v Německu, které spoléhalo na plyn jaderky s velkou slávou zavřelo nebo zavírá a to bez možnosti znovuobnovení. Proto cokoliv na elektriku bude v brzké době dost v nevýhodě. Jedině kdo si bude nabíjet auto z vlastní fotovoltaiky bude od března do listopadu ve výhodě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Elektromobily, jejich baterie a jejich ceny. Porostou, nebo budou klesat, jak to ještě před nedávnem tvrdili mnozí z oboru automotive, potažmo někteří politici?

Jeden z  názorů, jak se na to v současné situaci dívá koncern TATA (mj. vlastník Jaguaru a Land Roveru), prostřednictvím jejich pracovníka odpovědného za elektromobilitu :

 

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/prijdou-vam-elektromobily-drahe-je-to-jen-cajicek-vedle-toho-co-prijde-varuje-automobilka-ktera-na-ne-vsadila-vse/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Koncern VW AG  hodlá do konce desetiletí zrušit desítky modelů se spalovacím motorem. Chce rovněž omezit svůj celkový prodej (co do počtu aut) a zaměřit se na výrobu dražších automobilů přinášejících vyšší zisky, pravděpodobně  asi elektromobily, popř. vozy vyšších tříd. Nicméně připustil, že předpoklad, že elektromobily budou pro Volkswagen v brzké době stejně ziskové jako modely se spalovací motorem, zpochybnily stoupající ceny surovin pro výrobu baterií. 

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw-skonci-s-vyrobou-lidovych-aut-napric-koncernem-zameri-se-na-drazsi-vozy-na-kterych-vice-vydela/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Levnější elektromobilita, utopie snílků, nebo výkřik do tmy ? Pokud si dobře vzpomínám, tak kdysi nám bylo předkládáno a docela hustě vtloukáno do hlavy, že ceny elektromobilů  a aut na fosilní paliva se budou srovnávat a časem se protnou. Napřed tedy tím, že ceny baterií  a tím i elektromobilů budou klesat, když to začalo nevycházet, tak dále bylo řečeno, že cena se srovná tím, že ačkoliv cena elektromobilů asi klesat moc nebude, tak bude rozhodně stoupat cena aut na spalovací motor, no a tím dojde k tomu proklamovanému protnutí cen. Dnes je to asi zase jinak, ceny elektromobilů začínají u některých značek stoupat, no a některé značky a koncerny (VW AG, Stellantis) nám naznačují, že za pár let si od nich koupíme buď jen luxusní spalovák, nebo elektromobil, nebo taky nic. 

 Jak tedy splnit vytčený cíl? Cesta se vždycky nějaká najde, ne?

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tesla-odstartovala-dalsi-vlnu-zdrazovani-aut-o-statisice-vice-najednou-uctuje-za-totez-i-ford/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mně to hlavně celé v posledních pár letech přijde, jako kdyby se nějací de.ilové rozhodli, že normálnímu člověku, který má víceméně normální plat, prostě z.urví život jak můžou, počínaje autem, konče vyvážením bordelu do sběrnýho dvora...

 

Sorry za úplné OT.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak cena lithia se za pouhý rok zvedla o cca 480 %, takže i majitel Tesly Elon Musk uvažuje, že by jeho firmy samotné těžili a zpracovávali lithium jako takové.  Tedy, pokud někdo nevytáhne nějakého "zajíce z klobouku", co se týče nové, převratné a lacinější  technologie, surovinové potřeby a výroby baterií, tak nevím, nevím jak ta elektromobilita půjde obyčejným lidem pod fousy.

 

https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/zacne-elon-musk-tezit-lithium-pro-sve-baterie-do-elektromobilu-jeho-cena-je-silena/leapechackova/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=GsIE43o9iZr-202204100934&dop_id=16080955

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...