Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE ?


DušanV

Doporučené příspěvky

Příznivci Škodovek si pomalu musí začít zvykat, že za pár let již nová auta se spalovacím motorem ani nekoupí. Dle přiloženého článku, je to skoro jisté, že se  to bude týkat modelů Fabie, Octavie, Karoq, Scala a Kamiq. U Kodiaqu a Superbu se prý dočkáme ještě nových modelů, kde budou částečně i motory na fosilní paliva.

 

https://automix.denik.cz/nova-auta/s-novym-kodiaqem-skonci-era-skodovek-se-spalovacim-motorem-20220411.html?sznclid=vtfag42JjYiMio2Mio2JiY6Hj4eGjMLKg4-IjoiGjYaHh4aQi4aMwsrbg4-IioeJi4uGh4eQiYuIwt2Dhor6-P-Hh4r9i4iM-PqI_Y78if_8i4qM-_j9_YuKivo&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=IcA8myKPKMA-202204120931&dop_id=16089433

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Proč ne, auto pěkné a použitelné na kratší a střední  vzdálenosti, nebo i na okruhy, podobně jako nějaké prémiové sportovní auto. Cena tomu bude asi taky odpovídat, pro masy to pravděpodobně nebude. Na autora příspěvku to bylo asi již moc velké zrychlení a akcelerace, vypadal a mluvil, jako by si něco tzv. šlehnul.  

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velice špatná výdrž baterie elektromobilu  KIA Soul EV, kde po cca 7 letech provozu a najetých 100.000 km  má baterie max. 65% původní kapacity!  Zkuste si představit, že motor vašeho auta na spalovací motor po pouhých 100.000 km bude mít jen 65% původního výkonu, nebo třeba nádrž na palivo se zmenší o 35% ?  U té KIE je to pomalu na výměnu baterie, aspoň mám tedy v paměti, že většinově výrobci po dobu 8 let garantují min. 70 % její původní kapacity.  No nic, majitel buď přesvědčí automobilku KIA,  že mu to v záruce vymění, nebo vyplázne obrovský balík za novou baterii, nebo se smíří s tím, že mu to bude jezdit na menší a menší vzdálenost, nebo to hodí do škarpy jako těžce prodejnou ojetinu.  

O uhlíkové  stopě za případnou novou baterii se raději ani bavit nebudeme, že!

 

Na druhou stranu majitel auta  je Nor, takže třeba  uvažuje v jiných kategoriích, než průměrný Čech a možná mu to vůbec nevadí, no  a na rozdíl od nás, ekologicky špatně smýšlejících středoevropanů,  může být více ekologicky uvědomělý (zpracovaný) . Mně by to tedy vadilo a to docela hodně........

 

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/muz-ukazal-kolik-kapacity-zbylo-baterce-elektromobilu-po-7-letech-a-100-000-km-je-to-tristni/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta KIA je první generace s baterií bez termomanagmentu, takže se ani není moc co divit tak velké degradaci. Ona Škoda 100/120 taky potřebovala GO motoru na dnešní poměry relativně brzo...

 

Ano, dobrý výsledek to rozhodně není, no k A je třeba dodat i B, ale potom to není až tak "fantasticky"... Ono podívejme se 10-15 let zpět na to co se říkalo o malých 3 válcích, nebo ještě hůř, když to mělo turbo...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, Škoda 105/120, 100/110 alias 1000/1100 měla motory po cca 100.000 km zralé na výměnu (sám jsem to zažil), ale to  byly motory v některých směrech  zastaralé již v době jejich výroby (i když s převratným blokem motorů)  a až motor ve Favoritu to zásadně změnil, no a taky to byla doby před cca 40 až  50-ti lety. Jinak k doplnění, tak i dnes se pořád vyrábějí elektromobily bez termomanagementu baterie.

Účelem mého komentáře k článku, rozhodně nebylo dehonestovat  baterie do elektromobilů za každou cenu, spíše poukázat na to, co nás může čekat za pár let. Jestli je ten termomanagement  tak zásadní, co se týče prodloužené životnosti baterie, tak to se teprve uvidí. Pořád tam nevidím nějaký zásadní pokrok, spíše evoluce za evolucí, ale třeba se mýlím a něco schopnějšího nás může překvapit....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, DušanV napsal:

Ano, Škoda 105/120, 100/110 alias 1000/1100 měla motory po cca 100.000 km zralé na výměnu (sám jsem to zažil),

Na GO, se kterou se počítalo. Málokdy to auto najelo víc než 200tkm, než se rozpadlo od koroze. Ne každý měl ty možnosti, ale GO byla relativně jednoduchá a zase to jezdilo. Motor nebyl příliš výkoný, za což mohly hlavně materiály a přesnost výroby (dnes materiály vydrží třeba o řád menší vůle a výrazně větší opotřebení). Další věci jako kvalita ojeů, filtrace atd., to už je detail. V motoru karburátorového Favorita vidím jen jediný rozdíl, a to 8k hliníkovou hlavu se sedly na natural (to nevím přesně kdy a kde). Krom toho stejný motor jezdil i ve 135/136.

V moderním pojetí už GO neexistuje, protože je to složité a už to ani nejde (vložky...).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To si pis termomanagement  zásadní JE. Yotiz to prehrievanie batwrie pekaAtelne skracuje zivotnost, z toho vyplyvaju 2 dalsie veci, nemozes rychlo nabijat (res mozes ale dobrivolne si nicis baterku), zatazovanie auta baterky v letnych nesiacoch ked bude vonku 36st im tiez neprospeje. 

A v zime je problem s dobijanim, to ide obist softverom, ale hlavne je problem s kapacitou ked bude zima, ano oni sa za chvilku ohreju, lenze ak budu baterie starsie kludne sa moze stat ze pri potrebe rozjazdu padne bateria do porucjy pac neda prud a napatie padne. Ale verim ze na nejaky 5 pokus uz sa baterky zohreju a vyrazis na cestu. 

 

Proste setrrnia na zrovna tejto veci je somarina, zbytocne sa nicia drahe baterie a cela ekologia tym padom ide do...., 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ach jo, to překrucování reality! 

Upravme si čísla podle toho jak se nám to hodí, hlavně ať nám vyjde, že elektromobilita je to nejlepší a nejčistší co můžeme jako pohon aut mít. Normální člověk hledá čím déle, tím obtížněji, kde je vlastně pravda a kde je to jen účelová propaganda a vymývání  mozků.

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/z-udajnych-emisi-co2-uz-se-stala-jen-jedna-velka-lez-dle-dat-jsou-nejefektivnejsimi-auty-suv/

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co se  nehodí, nebo není tzv. v tendečním proudu, tak je hejtování, nebo jak se to správně nazývá, nebo je to  dezinformování apod.! Ano, redaktoři na Autofórum jsou očividně znechucení  elektromobilitou, ale je to proto špatně, nebo je to proto hejtování? Překladem slova HEJT dostaneme slovo nenávist, nemyslím si, že web Autofórum nenávidí elektromobilitu, prostě jen očividně neskáčou podle sloganu  "kdo nejde s námi , jde proti nám" a redaktoři vyjadřují svoje názory. Proto mají být hejt (nenávistní)? Spousta médií postupem doby a postupem tlaku očividně rezignovala na konstruktivní kritiku, bohužel opět začíná doba, kdy se lidé  začínají bát vyjadřovat svůj osobní názor. Tak tohle jsem již ve svém životě zažil a poznám  to na sto honů.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bohužel odkazovaný článek není o vyjádření osobního názoru, ale o záměrné manipulaci s fakty, uvádění vágních nepodložených informací za platná fakta, na kterých pak staví svou argumentaci. To není vyjádření osobního názoru, ale krásný příklad manipulace s informacemi s cílem dehonestovat něco, zde elektromobilitu. Což do puntíku vystihuje význam slova hejt.

 

S konstruktivní kritikou nemá článek společného ani ťuk.

Konstruktivní kritika by vypadala tak, že by si pisálek dal tu práci a srovnal energetickou náročnost životního cyklu elektromobilu a srovnatelného spalovacího auta. Od získání surovin, samotnou výrobu, provoz auta po nějakou rozumnou dobu včetně všech kapalin a energetických zdrojů a jejich likvidace až po energetickou náročnost likvidace ojetiny. Jenže to by vyžadovalo nějakou aktivitu, práci, snahu, získávání informací a jejich zpracování... Takový článek by nenapsal za 30 minut, jak nejspíš trval ten odkazovaný paskvil.... O tom to je.

Editováno: , autor: Bubaq
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ona si elektromobilita nic jiného než hejt nezaslouží. Mě osobně by byla elektromobilita šumák. Ale je mi neustále vnucována. A nesmyslně mi je odpíráno to, co já preferuji. Tak ať se nikdo nediví, že vůči elektromobilitě nemohu zastávat neutrální postoj, když mi nezajímá. Prostě mi aktivně sere a nenávidím jí jako cokoliv, co mi je vnucováno.  

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

"České automobilky ztrácejí a navíc jim roste nový soupeř" tak se jmenuje článek, nebo i přiložené video,  kde poradce z EY Česká republika pro automobilový průmysl, vyjadřuje  názory nejen o současných  pozicích českých výrobců automobilů, ale taky o Green dealu, o připravované nové emisní normě Euro 7, o tzv. balíčku Fit for 55, o elektromobilitě....... 

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-ceske-automobilky-ztraceji-a-navic-jim-roste-novy-souper-200235#source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest189_panel_sluzeb_varCC&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Clerfayt Souhlas s tím, že tlačenka elektromobility je prostě špatně od A po Z. Ale právě proto by automobilová média měla mít co největší snahu přinášet objektivní informace, srovnání, vyhodnocení. Protože to je ta cesta, jak běžnou veřejnost vzdělat, přinést uvědomění a pochopení problému. Hejt nic neřeší, protože hejt je iracionální a ryze emotivní. Argumenty a fakta jsou cesta k porozumění, protože jsou založena na inteligenci a racionálnu.

 

Podobné články jen vedou k tomu, že si člověk o jeho autorovi pomyslí cosi o hlupákovi neschopném argumentovat za pomocí rozumu, ne jen emocí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teď zase trochu z praxe. V sobotu 30.4. jsem si v rámci dnů Dacia měl možnost řídit malý elektromobil Dacia Spring. Sice jen na chvíli, ale i těch cca 30 minut a 15 km po městě a trochu v okolí mně stačilo. Dokázal bych si to teoreticky představit pro manželku (co se týče jednoduchosti obsluhy), která má v současnosti Toyotu Aygo a jezdí stejně jen couračky do 20 km, do týdne najede tak 100 km, takže na 2 týdny u Springu bez nabíjení by to v létě stačilo, v zimě asi ten týden a něco.   Výhoda oproti Aygu, že se tedy nemusí řadit, je to ve městě hbité, mimo město již Aygo získává v akceleraci navrch. Bohužel, za 1 Dacii Spring,  bych měl 2 Ayga a taky bydlíme v malém městě v paneláku a ze 2. patra šnůru tahat nebudu, veřejné nabíječky v blízkém okolí nejsou.

Sumasumárum,  podle mne malé  auto pro užší klientelu , tedy pro lidi, pro něž není problém utratit za malé městské auto 1/2 miliónu Kč, mají  doma snadný přístup k nabíjení (žádný panelák) a opravdu to hodlají používat jen  ve městě, vyjímečně v blízkém okolí, jo 2 dětské sedačky se dozadu podle mne vlezou. kufr na nákupy by taky stačil, zpracování vozu bylo na dobré úrovni.  Spring celkem pozitivně překvapil, tedy  oproti Dusteru, kvůli kterému jsem hlavně na dny Dacia přijel a který mně ničím neohromil, zvenku velké auto, uvnitř najednou pocitově malé, i ten kufr není na velký Duster  nijak veliký, jen ten zážehový čtyřválec 150 koní byl při chuti, bohužel renaulťácká dvouspojka ho rozředila. 

Takže Spring oproti očekávání překvapil, Duster oproti očekávání zklamal.  

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Doslova přepsaný článek ze  "Škodovkářského odboráře  č. 16 ze dne 5.5.2022,  že by i odbory Škoda Auto a.s. tak nějak pochybovali ?

 

Elektřina zdražuje, je cesta elektromobility opravdu správná?

Sotva jsme se vydali na cestu e-mobility, je třeba se zamyslet, zda je to dobře? A to z mnoha důvodů: Prudce rostou ceny elektrické energie a vzniká velké dilema. Koupím velmi drahé auto na elektrický pohon a nevím, kam poroste cena elektřiny, dokonce ani nevím, zda je to opravdu celkově ekologické, jaká potom bude likvidace, anebo když auto později prodám, jaká mi zůstane zůstatková cena. Navíc poskytovatelé elektrické energie potichu pohřbívají své slavnostně vyhlášené laciné paušály. Podíváme-li se na západní Evropu, například na situaci v Německu, tak ceny se každý měsíc výrazně zvyšují nejen u dobíjecích stanic. Zejména v Německu je tlak na cenu elektřiny. Vzdává se totiž uhlí a atomové energie, tlak je enormní a uvidíme, jak na tuto situaci zareaguje Evropská komise. Bude situace podobná jako u klasických stanic na benzín a naftu, kde jsou obvykle uzavírány tiché kartelové dohody, a kde řidiči těchto spalovacích aut platí palivo neúměrně draho? Budeme se ptát, jestli to dává smysl politikům v Bruselu i jednotlivých členských zemí EU. Vše se vyrábí na nabíjecí baterie - od koloběžek přes sekačky až po auta. Zvládneme to?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Evropa je opět o krok blíže k faktickému ukončení výroby a prodeje  aut na spalovací motor v roce 2035, dokonce ani tzv. syntetická paliva nejsou EU po chuti. Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu schválil záměr snížit emise nových vozů na nulu. Formálně to má potvrdit Evropský parlament v červnu. Samozřejmě ještě se to musí prodiskutovat s jednotlivými členské státy EU a tak se něco může i měnit, ale EU tohle hrne mermomocí  stylem, když to nejde silou, tak to půjde ještě větší silou a když i tak ne, tak potom nějakou tou oklikou. 

 

https://www.autosalon.tv/novinky/nova-auta/konec-spalovacich-motoru-v-eu-dostal-posveceni-od-europoslancu-i-od-tech-ceskych?consent=CPWCbYDPW-3bMD3ACBCSCOCsAP_AAEPAAATIIDoBhCokBSFCAGpYIIMAAAAHxxAAYCACABAAoAABABIAIAQAAAAQAAAgBAAAABQAIAIAAAAACEAAAAAAAAAAAQAAAAAAAAAAIQIAAAAAAiBAAAAAAABAAAAAAABAQAAAggAAAAIAQAAAAAEAgAAAAAAAAAAAAAAAAQgAAAAAAAAAAAganAmAAWABUAC4AGQAQAAyABoADmAIgAigBMACeAFUAMQAfgBCQCIAIkARwAnABSgCxAGWAM0AdwA_QCEAEWALQAXUAwIBrAD5AJBATaAtQBeYDJAGlANTAAAA.YAAAAAAAAAAA&sznclid=w6qn_vD08PXx9_Dx9_D09PP68vr78b-3_vL18_X78Pv6-vvt9vvxv7em_vL19vH39_r6-_ft9fbwv6D-gfb7hfP384GF9Pb7gPPx9fPygvH7-vDz8veH9oX2-vY&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=CzvhbUY4PRC-202205131440&dop_id=16444128

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rakouský soud zastavil snůšku lží výrobců elektromobilů.  Může z toho vzniknout zajímavý precedens, pro případné další soudní pře mezi zákazníky/uživateli elektromobilů a mezi jejich výrobci. Nebo taky to může výrobce přinutit  konečně uvádět realističtější dojezdy elektromobilů.

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/prelomovy-rozsudek-rakouskeho-soudu-je-tezkou-ranou-pro-elektromobily-lzi-a-pretvarka-neprojdou/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...