Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE ?


DušanV

Doporučené příspěvky

před 19 hodinami, Bubaq napsal:

 

Můžu mluvit za sebe. Na domě mám fotovoltaiku+baterii a elektřinou jsem soběstačný cca 10.5 měsíce v roce. Kromě běžného svícení a normálních elektrospotřebičů elektřinou topím / chladím, vařím, ohřívám TUV a bazén. Dům z Porothermu 44 cm, venku 5 cm polystyrenu, není v pasivním standardu, 160 m2 obytné (vytápěné) plochy. Soláry nestačí jen cca v prosinci, lednu, po zbytek roku ano.

To je chvályhodné, bohužel větší část obyvatel ČR nežije v domě rodinném, ale v domech činžovních a panelových, které jsou naprosto zavislé na energiích dodávaných. To stejné platí víceméně pro větší a velké výrobní podniky.

A těm aktuálně rozhodně nestačí k provozu vítr a slunce. A dlouho nebude.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, to samozřejmě souhlas. Ale lepší se to. Aktuálně řešíme fotovoltaiku na jeden pražský panelák, kde jsme se většina majitelů bytů shodli, že to dává smysl. Problémy jsou zatím spíš legislativní - museli jsme na to založit firmu a papírování je zbytečně moc. A taky nedostupnost technologie - čekací doby na dodání v řádu 6-9 měsíců jsou teď standard. Naštěstí už je to prošlapaná cestička, tak stačilo najít ochotné obyvatele jiných dvou paneláků, kde si tím prošli a dali nám hodně důležitých rad. Obrovskou výhodou paneláku je velikánská rovná střecha, která není ničím stíněná a kde panely ničemu nevadí (fakticky ani vizuálně).

 

Pracovně se pohybuju po větších firmách, fabrikách apod. Hromady z nich mají nebo plánují FV. Návratnost investice díky nárůstu cen energií skokově klesla a každé procento energie neodebrané ze sítě se počítá, protože tam to bývá o milionech Kč...

 

Ale jako všechno, nesmí se věc vidět černobíle (ani na jednu stranu) a chce to nějaký rozumný mix. Zastavět zemi větrníkama a myslet si, že to je ta všeobecná spása, je samozřejmě hovadina. Když vidím ty větrné farmy v Německu, Nizozemí, kde jsou stovky větrníků na nějakém plácku, které jsou vidět na desítky kilometrů, tak jen kroutím hlavou.

 

Za mě je rozumný mix mít jaderky jako hlavní stabilní zdroj a soláry / vodní elektrárny tam, kde to dává přirozený smysl ke snížení faktur.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@BubaqHm, to řešení pro panelák by mně zajímalo, je to jen o dodávce a spotřebě el. energie pro běžné účely, nebo má to taky řešení pro vytápění paneláku? U nás na malém městě bydlím v paneláku a zrovna na poslední schůzi vlastníků jsme řešili co dál s vytápěním menšího, 4. poschoďového paneláku o 24 bytových jednotkách, když centrální přívod tepla tady neexistuje.  Máme 4 roky novou   a privátní plynovou kotelnu a řešíme co dál, pokud plynu nebude, nebo bude neúnosně drahý Zatím jsem se nesetkal s řešením fotovoltaiky zkombinované s něčím jiným, která by za přijatelných podmínek   byla schopná nahradit  nějaké to zavedené médium na vytápění. U nás jsme si nechali spočítat alternativu jen s přitápěním pomocí  elektrokotle, ale vyšlo by nás to s platbou za teplo cca 3 x dráže,  než ten současný zemní plyn a stejně to bylo spočítáno jen na tzv. ovlažování bytů do cca 18 stupňů Celsia, každý stupeň navíc by neúměrně  zvyšoval náklady na topení  a lidi by to finančně neutáhli.  Řešíte fotovoltaiku kombinančně s jiným zdrojem energie, nebo máte jen řešení s fotovoltaikou, které se nezabývá samotným vytápěním? 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

švára bydlí v městem vystavěných bytových domech, mají v suterénu plynovou kotelnu. Taky neví co bude.

S jádrem to bude taky zajímavé, bereme tyče z Ruska, pětislepenec neuváženě, slepě a ukvapeně vyhlásil Rusku válku a takže asi budeme pěkně všichni víte kde?  Já dělám ve fabrice na nárazníky, spotřebu elektřiny a plynu máme obrovskou, automobilky na tom budou stejně. I kdybych pokryl solárem celej barák tak mi to spotřebu nepokryje.

U mě dojde ke změně hlavního zdroje tepla, plyn se budu snažit odbourat. Nerezovej komín už mám na verandě na paletě, 8 vozejků kalamitního dřeva na zahradě z toho 4 naštípaný....a další čeká jen jej zpracovat. Pilu mám roky, sekery a kalače taky, děda pořídil štípačku 7tun. Počítal jsem že budu topit dřevem už dřív. Krbovky s výměníkem mám taky delší dobu.

 

Ohledně soláru: víte jak je to se sluníčkem, tmavé plochy ohřívá. Si představte jak topí asfalt, neříkejte mi že ta fotovoltaika nebude další ohřívač vzduchu? Podle mě nejlepší je vodní elektrárna a případně větrník tam, kde nikoho otravovat nebude a ty místa jsou. Kolem Frýdlantu, na Vysočině..

Jádro, no o tom jsem už psal, abychom taky nenarazili.

Elektrická auta, no je to hezký, nabít si to doma přes noc, ale je to drahé a daleko to nedojede, nedá se to nabít do 20 minut. Nevím kdo si to může za ty peníze koupit, spíš takový ten tip lidí jak musí mít všechno co je nové. Tak to já nejsem

 

EDIT: pardon, politiku sem už míchat nebudu ale ono se to ve mě vaří

Editováno: , autor: elvis78
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Soukromé politické názory sem asi opravdu nepatří, ale bohužel elektromobilita je politikum jako prase a tak se ani nedivím, nebo spíše tak trochu divím, když místopředseda EK Frans Timmermans pro kterého je elektromobilita skoro "svatá modla" najednou v zájmu hrozících občanských bouří, v důsledku hrozby nedostatku energií,  je svolný i pro to nenáviděné uhlí.  Nebo mu jde hlavně o vlastní flek?  A co až se budou lidi za pár roků bouřit, že jim spalováky dojezdily/zrezivěly a na elektromobily nemají prostředky? To pak taky udělá ústupek a na přechodnou dobu dovolí opětovnou výrobu spalováků, aby se mu lidi nebouřili?  Tolik nekoncepce,  přešlapování, obratů v oblasti ekologie a energetiky ze strany EU jsem doposud nikde neviděl.  Možná aspoň v něčem nám ta anexe Ukrajiny něco přinesla, tedy že stačí málo energie, nebo jen trochu méně  a více dráže než obvykle a vize o upuštění od atomu, fosilních paliv, vize o tom, že zemní plyn je svinstvo a utáhneme to všechno za pár let na solárech, fotovoltaice a vodní energii je zatím z říše barona Prášila.  A teď si představme, že ten varovný prst nebohé Ukrajiny  by tu nebyl, ale byl by tu za pár roků totální Green deal s podobným nedostatkem energií. Nechci malovat čerta na zeď, ale asi jsme dostali první důraznější varování !

 

https://echo24.cz/a/SyRLS/uhli-obcanske-nepokoje-timmermans?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=774521&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=774521&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=AKc2OsAIbgE-202207100805&dop_id=17069666

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

"Ministři životního prostředí po více než patnáctihodinovém jednání podpořili reformu trhu s emisními povolenkami či normu, která prakticky znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Shodli se také na vzniku fondu kompenzujícího lidem zpoplatnění emisí z vytápění budov či dopravy, v němž má být 59 miliard eur (1,45 bilionu korun) na období let 2027 až 2032."

 

Takže jinými slovy ožebračíme obyvatele EU, když jim uvalíme emisní povolenky na dopravu a vytápění budov, a aby se náhodou moc nebouřili, milostivě jim něco z vybraných peněz přerozdělíme zpátky. Jak geniální. Zajímavé je, že se pořád všude diskutuje problematika emisí z dopravy a také její zpoplatnění, což v důsledku (nesplnitelné emisní normy a tudíž konec spalovacích motorů a dosažitelné mobility pro většinu obyvatel, poplatky, daně, etc.) přinese nakonec likvidaci individulání dopravy v takové formě, jaké ji známe teď - ostatně hromadná a nákladní doprava v tomto zběsilém šílenství také nebude moci zůstat v  dnešní podobě. Ale zpoplatnění emisí z vytápění budov, které zasáhne prakticky všechny (i ty co nemají automobil), se nikde moc neventiluje. Přitom to bude zásadní zásah do pěněženek každého z nás. Mám takový pocit, že mají hlavouni strach, že toto lidi už nezkousnou a smetou je z povrchu zemského i s emisemi. A to i v kontextu aktuální energetické krize vyvolané válkou na Ukrajině. S tím totiž bruselská věrchuška nepočítala a ani nemohla počítat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, DušanV napsal:

@BubaqHm, to řešení pro panelák by mně zajímalo, je to jen o dodávce a spotřebě el. energie pro běžné účely, nebo má to taky řešení pro vytápění paneláku? U nás na malém městě bydlím v paneláku a zrovna na poslední schůzi vlastníků jsme řešili co dál s vytápěním menšího, 4. poschoďového paneláku o 24 bytových jednotkách, když centrální přívod tepla tady neexistuje.  Máme 4 roky novou   a privátní plynovou kotelnu a řešíme co dál, pokud plynu nebude, nebo bude neúnosně drahý Zatím jsem se nesetkal s řešením fotovoltaiky zkombinované s něčím jiným, která by za přijatelných podmínek   byla schopná nahradit  nějaké to zavedené médium na vytápění. U nás jsme si nechali spočítat alternativu jen s přitápěním pomocí  elektrokotle, ale vyšlo by nás to s platbou za teplo cca 3 x dráže,  než ten současný zemní plyn a stejně to bylo spočítáno jen na tzv. ovlažování bytů do cca 18 stupňů Celsia, každý stupeň navíc by neúměrně  zvyšoval náklady na topení  a lidi by to finančně neutáhli.  Řešíte fotovoltaiku kombinančně s jiným zdrojem energie, nebo máte jen řešení s fotovoltaikou, které se nezabývá samotným vytápěním? 

Vytápění máme dálkové z teplárny, takže FV jen pro běžnou spotřebu elektřiny.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj všem,

přidám svůj, vlastně náš /doma jsme shodli/ zkušenost/názor na elektrické auto. V tuto chvíli vlastníme doma 2x naftový Kodiaq, najeto cca 40t km a 60t km a 1x benzinovou Fabii, ta má najeto asi 25t km. První Kodiaq v tuto chvíli máme již přes 5 let a tím pádem mu skončila v květnu prodloužená záruka a auto po záruce vždy měníme za nové. Protože máme rodinný dům s fotovoltaikou, chtěli jsme dát poprvé šanci "autu na eletriku". Po zkušenostech s vozy Škoda jsme se rozhodli, že nové bude opět Škoda. V dubnu jsme měli na týden zapůjčený Enyaq 4x4, teď v červenci jsme měli opět na týden zapůjčený Enyaq RS. 

Obě elektrická auta jsme používali ve stejném režimu, jako jsme zvyklí z dřívějška.

A naše poznatky: 

vzhled - vnějšek  "obyčejný" Enyaq asi fajn, RS opravdu pěkné auto, ale vnitřek už takové nadšení nebudil. Madla dveří - už z Kodiaqu nečekáme moc, v obou jsme madla měnili na záruku, ovšem madlo v Enyaqu, to je jak z jedničkové Fabie, tvar i plast. Další poznatek, z RS - ta skleněné střecha, pokud svítí sluníčko, fakt v tom sedět nechcete, přiznávám, moc vlasů už nemám, a tak když vylezlo sluníčko, stále jsem měl pocit, že sedím pod lampičkou a že mi to hřeje hlavu, druhá polovička, ta má vlasů až moc a potvrdila mi, že má stejný pocit, také jí to bylo nepříjemné. A dávat z kufru ručně stínítko u auta za 1.7m, to mi přijde jako totální fail. Úspora za elektrickou roletku dle nás je chyba. 

Uvnitř to je menší, než Kodiaq, něco dělá středový tunel, něco jiný rozměr oken, ale pocitově, je to menší, 
Další věc z RS - kouká se z toho na semafory jako "z tanku", nevím, zda to je tím, že má černý strop, nebo zda to je skleněnou střechou, ale pořád jsem měl pocit, že když zabrzdím, narazím čelem do stropnice u čelního skla. V Kodiaqu je nad hlavou i před čelem víc místa a působí vzdušněji. Ještě k brzdám - brzdí to - divně, je to o zvyku, ale brzdový pedál, opět jsme se shodli s druhou polovičkou, se chová jinak, než u Kodiaqa. 

Přistrojová kaplička + head-up + "tablet"  - určitě to je o zvyku, ale tak malou "přístrojovku" která je skoro jako dnešní telefon, přijde nám to divné, head-up - mně celkem vyhovoval, druhé polovičce vadil a chtěla by to "dát pryč", nezvykla si na to za celý týden, trčící tablet uprostřed, tomu jsme nepřišli na chuť ani jeden, asi jsme staří. Řadící knoflík :-)  - prostě nám velká řadička v Kodiaqu sedí víc, když chci sport, nemusím nic hledat a je to tam, tady je to taková hodinářská práce. Zpátečka to samé :)  
Teď k jízdě: i Enyaq RS by bylo nejpomalejší auto doma, i Fabia má maximálku znatelně výše :-)

Zvláště divně zní - Je to nejdražší auto doma, co jede nejmíň., ale byla by to pravda.
Dojezd/spotřeba, zde to je naprosto subjektivní, ale pro nás to je bída. Nikdy jsme spotřebu neřešili, jeden Kodiaq má dlouhodobou asi 8.8, druhý přes 9l/100km, ano, v naftě. Pro nás stejný styl jízdy v elektrice 240 - 320km /"tankování". Druhá polovička dokázala baterku vycucnout už na 200km, jak se jede nad limit, tak to prostě žere... navíc nejede, obyč Enyaq asi 164km/h, RS 186, víc ani ťuk. Vím, že mi spousta lidí řekne, že tempomat na 180 mít nemám, ale je to moje osobní věc, případné pokuty si hradím, ani jedno auto doma není po dopravní nehodě a i předchozí auta byla nebouraná. Většinu jízd jezdíme v noci - poznámka ke světlům, svítí to pěkně.
Jízdní vlastnosti: je to takové, jako tramvaj, nevím, jak to vyjádřit jinak. Auto dává jasně najevo, že převrátit ho by nebylo vůbec snadné, těžiště má nízko, ale je to hrozně těžké. Nevím, jak někteří v recenzích říkali, že je zábavné v zatáčkách, když se posadíte dozadu a řidičk/a vjede například na kruhový objezd rychleji, máte pocit, že se auto vyhrne prvním výjezdem z kruháče ven, bavíme se o rychlejší jízdě, vždy jsem si myslel, že naftový Kodiaq RS je těžké auto, ale tohle je pocitově daleko těžší. A zvláště, když z Enyaqa rovnou přesednete do Kodiaqa, úplně cítíte, že ten Kodiaq je lehké auto, zkusili jsme se vystřídat vícekrát i během jízd s druhou polovičkou a shodli jsme se na tom. 
Naše využití: plán byl, že bychom jednoho Kodiaqa nahradili Enyaqem, na pojíždění "kolem komína" by bylo elektro fajn, cenu nemusíme naštěstí řešit a dokonce bychom cca 2/3 roku "tankovali" zadarmo ze svého. Takže to by byly klady. Ještě by to měla být cena servisu, ale s tím si jistí nejsme, byli bychom v našem servisu první, kdo by k nim s Enyaqem jezdil, k ceně se moc vyjadřovat nechtějí, přijde mi, že ani sami neví, jak to bude.

 

Ale přišlo nám, že to elektro auto je takové "poloviční" auto.
Uvedu pár příkladů
 - jezdíme několikrát ročně směr Bibione, máme dítě, které už u Prahy řeší, jak dlouho ještě pojedeme, opravdu mu nechcete říkat, že teď budeme 30min nabíjet, pokud mi usne a mám štěstí, jedu až do Itálie v jednom zátahu, bohužel se většinou vzbudí i při tankování na pumpě, takže jedu, dokud spí. Nemohu se ztotožnit s tvrzením: i cesta je cíl.
Zkusili jsme se otočit v Itálii 2 auty najednou, toto jsme absolvovali s Enyaqem 80x, né s RS, Enyaq nabitý doma doplna, Kodiaq tankoval až cestou, směr Italie jela drahá polovička elektrem, já nafta, zpět jsme se prohodili, já od baráku k baráku těsně pod 8h, drahá polovička cca 9,5h, mít mladého v autě, tak za tu hodinu a půl rozdílu klidně vraždíte, cesta zpět drahá polovička také pod 8h, já pod 9, ale dojel jsem s 17% baterie, dobrý pocit jsem z toho neměl, ale je to určitě o zvyku. Ještě jedna drobnost, ten, kdo řídil elektro vždy na začátku koukal, jak mu ta ošklivá nafta mizí v dáli, měla to drahá polovička, když jsme jeli směr Itálie a já, když jsem jel směr zpět, sedíte v autě, plyn úplně na podlaze a ono vám to druhé auto mizí v dáli a vy s tím nemůžete vúbec nic dělat :-)  A ještě pro někoho drobnost, ale nám přišla otravná - přijet domu a dát auto nabíjet - vím, někdo řekne, trvá mi to 10 sec, ale sahat na kabel, když prší, případně ho ukládat, atd, na pumpě zastavím i v největším lijáku pod střechou a v suchu, prostě přijdete o část pohodlí. 

Je to náš pouze SUBJEKTIVNÍ pohled, nikomu to jako názor necpu, měli jsme ro štěstí a možnost něco nového otestovat, zkusili jsme a za nás je rozhodnutí: starší Kodiaq se mění opět za nový naftový Kodiaq, elektro třeba za 2 roky, až se bude měnit druhá nafta... nyní ještě zůstáváme u klasiky.

Omlouvám se za délku a naprostou subjektivitu, ale nikoho to nenutím číst :-)
J.

 

 

  • Líbí se mi 1
  • Díky 2
  • Pozitivní 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@jakoubek_Uf, tak to byla jen zápůjčka, ještě že tak :D Dík za recenzi na auto, které bych si už kvůli vnějšímu vzhledu nekoupil (E RS), že stále není o co stát. Jako střešní okno z tohoto důvodu ne, dále, pokud to má být otvírací, tak všichni měli problémy s vrzáním, posléze se zatíkáním (kapání na makovici je poslední projev, ono ta taky může zatíkat do mezipatra atd.) Dojezd, maximálka a cena bez komentáře :D Jasně, já stejně nejezdím víc jak 140, ale jestli to má být konstrukční maximum auta a daleko nad konstrukčním maximem pro baterky, tak "no thank you". Elektrofilové stále zapomínají, jak se v zimě zkrátí dojezd. A ne kvůli topení, každý elektrofil ví, že tepelné čerpadlo (no tak to má možná premiovka) a že čerpadlo topí na nula :D Je to i kvůli promrzlým baterkám, které se dneska běžně vyhřívají, dokonce i při nabíjení. Takže v létě abych si nelajznul víc jak 250 km, v zimě pod 200, to je silné kafe. Holt tady není jižní Evropa, aby se nemuselo v zimě topit. Když se posere spalovací motor, ok, většinou moje chyba, kašlal jsem na údržbu, lil jsem nevhodné palivo atd. Tady když dojde baterka a na palubě máš 2 děti....?

Editováno: , autor: bouchy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Má finanční smysl mít elektromobil ( v porovnání s autem na fosilní palivo) v soukromém vlastnictví pro člověka, který nemá wallbox někde na zdi  vlastního domku a nejlépe ještě fotovoltaiku na střeše, nebo nenabíjí se souhlasem šéfa někde v zaměstnání? Podle všeho zatím určitě nemá a kdoví, jestli někdy vůbec smysl mít bude. Jak se začínají vyvíjet současné ceny za dobíjení někde na veřejných stojanech u nás a v Německu vám řekne následující příspěvek. A to ani nechci myslet na ceny baterií, které přeci dávno měly klesat (aspoň dle dřívějších predikcí ekologů a politiků), realita je ale trochu jiná.

 

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/nemecko-razantne-zdrazilo-elektrinu-dalsi-vyvoj-ucini-dobijeni-elektromobilu-o-polovinu-drazsi-nez-tankovani-spalovacich-aut/

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já tedy nevím, ale v tom článku počítá se spotřebou normálního SUV 5l/100, a cenou kW/h 20kč. Upřímně SVU velikosti Kodiaqu nepojede za 5l/100 ani s hodne lehkou nohou bez omezování. A když se podívám na ceník ČEZu, vidím max 9.5kč/kWh pro neregistrovaného zákazníka...
image.thumb.png.10a058bf89c781e76361b03ee2b84b51.png
https://www.cez.cz/cs/clanky/verejne-dobijeci-stanice-pro-elektromobily-najdete-na-vice-nez-700-mistech-149050
 

A všichni si stěžují na cenu "výměny baterií", zkoste se podívat, kolik by stála výměna pohonné jednotky v autorizovaném servise u konvenčního auta, taky to budou stovky tisíc... Když to člověk porovná s "garážmistrem" tak ta cena taky může být jiná:


Problém je dnes hlavně ten, že se to všechno tlačí příliš silou, člověk by měl mít možnost výběru (jsou trasy na které se elektro hodí, na některé vůbec... a stejně to platí i opačně).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zlatý TSIčko nebo TDIčko. Kodiaq je krásné auto, ta spotřeba nad 8 v TDI mě teda dost překvapuje, ale to nebude motýlí nožkou a předpisovou jízdou + max 20km nad v rámci pěkných úseků pro jízdu a předjíždění. Enyaq je škaredá krabice, první škodovka která je opravdu hnusná a navíc těžká jako auto co převáží peníze....1,7 míče, to je peněz, raději pojedu do Los angeles

Editováno: , autor: elvis78
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předplacený servis

ten jsme zvažovali už několikrát, ale nakonec jsme jej zamítli, v tuto chvíli jsme na tom tak, že máme sady kol uskladněny v servise a když se jede na jarní přezouvání, rovnou se dělá i servis, olej, filtr, nezávisle na tom, kolik má auto najeto. Kabinový filtr a stěrače + doplnění AdBlue se mění při každé návštěvě servisu, jaro i podzim, cca na 40t km se měnily i náplně DSG, takže auta mají servis v daleko kratších intervalech, než by řešil výrobce, do servisu prostě jezdíme jen "na přezutí", tedy, už vlastně ani nejezdíme, servis se stará o auta sám, v dohodnutém termínu auta vyzvedne a pak vrátí. Ono do té ceny servisu u elektromobilu bude promlouvat i to, že je auto těžké, ano, neřeší se náplně, ale podvozek + pneu budou dostávat víc zabrat, navíc, Enyaq RS byl na 21", jeden Kodiaq máme na 19" léto + 18" zima, druhý 20" léto + 19"zima, takže pneu + ráfky budou na Kodiaqy levnější, pokud by to člověk chtěl počítat do detailu.
A k tomu, zda se elektromobil "vyplatí", každý nákup auta, zvláště nového, je prodělek, můžu jezdit busem za minimum, chodit pěšky, budu eko a ušetřím, nebo mám k dispozici a jsem ochoten utratit peníze, je to na možnostech a rozhodnutí každého, my mysleli, že kvůli "nabíjení zadarmo" by stálo za to, zvážit nákup elektra, ale negativa v tuto chvíli převážila a opět jsme zvolili "klasiku". A jak jsem psal, za 2 roky to může dopadnout jinak.

J.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, Martab napsal:

Já tedy nevím, ale v tom článku počítá se spotřebou normálního SUV 5l/100, a cenou kW/h 20kč. Upřímně SVU velikosti Kodiaqu nepojede za 5l/100 ani s hodne lehkou nohou bez omezování. A když se podívám na ceník ČEZu, vidím max 9.5kč/kWh pro neregistrovaného zákazníka...
image.thumb.png.10a058bf89c781e76361b03ee2b84b51.png
 

 

Já jsem tedy našel úplně jiný ceník platný od 1.7.2022, kde těch až  20 Kč za KWh pro neregistrovaného zákazníka u Čezu je,  viz: 

https://www.futurego.cz/cs/smlouvy-cenik-a-opse

 

Ano, Kodiaq asi opravdu  za 5l nafty nepojede, ale Karog  s lehkou nohou počítám že by mohl, i když na druhou stranu to již velikostně neodpovídá Enyaqu.  Ale pořád jsem moc nepochopil, proč VW AG a Škodovka se vytasila s tak velikým elektromobilem, jako je ID 4, Enyaq, když to je podle mne pořád spíše určené na cesty okolo, maximálně mezi  městy uvnitř malého státu. Možná proto, aby se ta baterie jim tam vůbec  vlezla, nebo snad proto, že u velkých aut není pro fabriku problém dát vyšší cenu a tím mít aspoň nějakou tu marži  u současných  elektrických aut?

 

Jinak souhlas s tím, že se to tlačí neúměrně, já tedy pořád tak nějak lehce doufám, že se v makovicích rozsvítí, nebo reálná situace ve světě k tomu donutí a že se pod tlakem okolností  přizná, že i auta s motorem na spalování  dokážeme tolerovat a nadále akceptovat. Zásadní argument ze strany tzv. zelených, že čistou elektromobilitou přispějeme k čistšímu ovzduší a tím zachráníme planetu osobně již dávno považuji za nesmyslný.  Těch věcí co se mohou v současném světě tzv. podělat je hodně a ještě přidávat polénka do ohně prosazováním elektromobility za každou cenu, děj se co děj, no nevím......

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten nový ceník je minimálně zajímavý... Rychlonabíjení bylo vždy drahý špás (asi jako tankovat v DE na dálnici...). Jasně, Karoq s TDI pojede kolem 5l (spíš nad) když se člověk bude snažit (na druhou stranu když se člověk snaží pojede i to elektro blízko udávané spotřebě), ale chce to porovnávat realistické, třeba jako to napsal třeba @jakoubek_ výše. Jen různí novináři mají pocit, že buď elektro musí vychvalovat (viz. nedávný cvalozpěv na nejmenovaném médiu o el. dodávkách od PSA), nebo jako Autoforum s opačným přístupem. Ale chápu, ono by to pak nemělo tolik kliků a z reklamy by nebyl příjem...

 

Proč Enyaq a né něco menšího? Ono je to docela logické řešení, drahá je technologie v tom, "obal" je relativně levný. Tedy je prodejnější udělat Enyaq za 1.5mil. než něco velikosti CitiGo/Fabie za 1mil... (CitiGo iV byla super nabídka, ŠA taky na každém kuse prodělávala, jediný důvod proč se to asi vyplatilo byl pokuty za emise...)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na doplnění jsem si jen tak orientačně a velmi hrubě spočítal, tedy kdybych měl např. elektromobil VW ID.3 (ID. 4 je pro moji potřebu velikostně nesmysl) a naproti tomu vzal pro mne  adekvátní VW Golf 2.0 Tdi 85 kW a porovnával spotřebu a cenu.  S tím Golfem jezdí známý a dokáže spotřebu  (město a okresky ) si držet kolem 4l/100 km. Dle různých testů  na internetu jsem si zprůměroval spotřebu VW ID.3 a vyšla mi řekněme  15 kWh/100 km. 

Jelikož bydlím v paneláku na malém městě a není zde dobíjecí stojan, ani benzínka, tak budu počítat  s  nejbližší bodem, kde je benzínka i dobíjecí stojan Čezu, tedy Šternberk. Nyní když si to spočítám s reálnou cenou za naftu dnes v tom Šternberku u Benzina/Orlen, tj. 48,2 Kč/l x 4l, tak to vychází u Golfu  za 192 ,- Kč/100 km. A u ID.3,  kde ve Šternberku je u Kauflandu zásuvka Combo s DC až 50kW a byl bych u Čezu registrovaný zákazník, tak dle jejich ceníku  s platností od 1.7.2022 bych byl na 15kWh x 13 Kč je 195,- Kč/100 km.  Pokud bych byl neregistrovaný, tak mně to na tom Combu vychází 260Kč/100 km.  S pomalejším nabíjením AC ani nepočítám, tak dlouho nenakupuji  a tak dlouze na nabíječce  nebudu, navíc pak bych taky již mohl platil u Čezu  taky poplatek za minuty. 

Finančně za palivo (elektřina versus nafta) to nyní vyjde skoro fifty/fifty  (registrovaný u ČEZ).  A co rozdíl v pořizovací ceně Golfu a ID.3?  Navíc ČEZ za elektřinu  na dobíječkách podle mne leze v současnosti  poměrově pořád  nahoru, nevím jestli tak razantně nahoru půjde nadále i ta nafta a to ještě nepočítám, že s kartou Benziny mohu mít slevu až 1,50 ,- Kč /litr.

 

Pro mne, co by paneláčníka a důchodce je elektromobil  v současnosti holý nesmysl ( a takových je nás jen v naší republice statisíce), takže se nedivme, že tak horuji za to,  abychom měli na výběr.

registrovani-obchodni-podminky-a-cenik-platne-od-1.7.2022.pdf

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 7. 7. 2022 na 11:15, Kuolematon napsal:

Popírání závažnosti situace po počasí, vlastně už klimatu posledních let, může jen člověk co nemyslí, nebo člověk co si to nedokáže přiznat, protože by to nezvládl psychicky(což je přesně o co se ropná lobby snaží).

Pokud tady něco x lidí hlásá, není to rozhodně to, že klimatické změny nejsou nebo jsou nesmysl.

Ale že klimatické změny jsou vyvolané člověkem jen v minimální míře a že je tedy jen v minimální míře ovlivnit lze.

Poručit větru a dešti chtěl už minulý režim - a víme jak to s ním dopadlo. Tak nedopadněme stejně.

Bojovat s přírodou je něco jako by kojenec chtěl bojovat s vlastní matkou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle mnoha studií a výzkumů (např. hloubkové vrty a jejich rozbory) je jasně dané, že např. hladiny oceánů oscilují řádově o stovky metrů pořád nahoru a dolů. Jen lidstvo, které existuje jen nepatrný časový úsek v celé historii této planety s překvapením nyní zjišťuje, že najednou začíná hladina stoupat a sveřepě tvrdí, že to dokážeme zastavit pouhým tzv. "zezeleňováním" naší činnosti. Nedokážeme, holt musíme se pokud chceme přežít tomu přizpůsobit a to tedy bude hodně těžké. Nakonec představit si, že např. Holandsko nebude za pár tisíc let existovat, neboť může být celé pod vodou je pro nás asi nepředstavitelné, ale s velkou pravděpodobností  tomu tak bude.  Otázka jestli v té době budeme existovat mi. Ano klima nás, tedy lidstvo obrovsky ovlivňuje a bude ovlivňovat, bohužel veškeré naše snažení a obrovské prostředky do toho vkládané  mně připadají jako plivnutí do ohně. Ono to zasyčí, ale nic jiného a podstatného se s tím ohněm dít nebude. 

Mnozí to neradi slyší, ale jednak je nás (jako živočišný druh) na naší planetě hodně (i v tom si pro mnohé překvapivě příroda dokáže sama poradit), ale i tak pro planetu to pořád znamená jen to, že pokud bychom tady najednou  nebyli, tak ta příroda a její jevy, celé to lidstvo a jeho  monumenty vymaže (myšleno přeneseně) ze své paměti během pár milisekund kosmického času. 

Ano, současné klima je pro lidstvo závažné, to rozhodně naprostá většina nepopírá, ale tvrdit a myslet si, že chod planety, kosmu jsme schopni ovlivňovat, mně připadá jako z říše pohádek, nebo hodně naivní představa. 

A dávat tomu všemu ještě politický rozměr s cílem účelové manipulace  lidí, je pro mne naprostá prasárna. Tím neříkám, že nemáme pro planetu, přírodu, pro sebe,  vůbec nic dělat, ale smiřme se s tím a přiznejme si to, že některé věci nikdy nedokážeme změnit a ovlivnit a podle toho dál konejme, nelžeme si do vlastní kapsy.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...