Jump to content
slots

Jízdní asistenční systémy

Recommended Posts

Jeste nedavno jsem mival F3 a tam nikdy nebyl problem. FA spinal jen kdyz slo do tuheho a za 4 roky zadny plany poplach. 

 

Tohle je smutne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mě spíš přijde smutné, že si někdo může myslet že takový asistent bude fungovat na 100 %.  Nefunguje a nikdy nebude protože ani nemůže. Nikdo nedokáže (v uvozovkách jednoduchý) takový systém nastavit na všechny možný podmínky a situace. To není ABS. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jinak viz. str. 166 v návodu a funkce se jmenuje EDR - Event Data Recorder, takže tím pádem by se na to dalo poukázat a automobilka by ta data měla poskytnout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takže díky EDR by neměl být ani problém to reklamovat, popřípadě vyčíst nějaké info o důvodu aktivace?

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Zaznamenané údaje mají napomáhat při analýze, jak
se chovaly systémy vozu krátce před, v průběhu
a krátce po nehodě a přispívat tak k lepšímu objasnění
okolností, při nichž došlo k nehodě se škodami na
majetku a případně i na zdraví....

 

Otázka je jak jsem psal, jestli nebude automobilka s daty nějak manipulovat a poskytne je tak, jak byla zaznamenána, protože je potřeba pro jejich získání nějaký jejich "dekodér" a výrobce by měl z principu trvat na tom, že auto za nic nemůže, protože jinak by to byl skandál. Ale prostě v návodu to je, takže to může uživatel nárokovat.

Edited by vormen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tímhle úsekem jezdím každý den. Spíš to byla asi souhra náhod, ale stalo se to prostě v moment, kdyz mě míjelo auto v protisměru..Jak píše Joker, tohle prostě 100% nikdy nebude a co FA v tu chvíli bral jako "nebezpečí", to se asi nedozvíme..EDR ukáže kdy, ale asi ne proč (co ho aktivovalo)... Jinak FA funguje "normálně".. 

Edited by Tomíno S.
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pokud jsem správně pochopil, tak ty data by měli být dostupné "komukoli" (https://en.wikipedia.org/wiki/Event_data_recorder), otázkou je, jak to EU nastavila u nás no :/

Share this post


Link to post
Share on other sites
před 1 hodinou, Joker 85 napsal:

Mě spíš přijde smutné, že si někdo může myslet že takový asistent bude fungovat na 100 %.  Nefunguje a nikdy nebude protože ani nemůže. Nikdo nedokáže (v uvozovkách jednoduchý) takový systém nastavit na všechny možný podmínky a situace. To není ABS. 

 

Já to vidím takto: asistenční bezpečnostní systémy mají předcházet nebezpečným situacím a nebo zmírňovat jejich následky.

 

Takže jsem ochoten akceptovat, když někdy nebudu (třeba) FA fungovat 100% tak, že občas nějakou nebezpečnou situaci nevyhodnotí jako problém a nezasáhne, tedy nebude předcházet ani nezmírní následky nebezpečné situace.

 

Ale podle mne je nepřípustné, a nikdy by nemělo nastat, že asistenční systém sám aktivně vytvoří nebezpečnou situaci, tím že něco špatně vyhodnotí. Pokud to výrobce neumí udělat lépe, tak ať to tam nedává.

 

Tvůj názor - to je jako kdybys řekl, že je právě to ABS je zcela OK, když většinou zafunguje a zabrzdí. A že je taky OK, když třeba v 1% případů ale nezabrzdí vůbec a řidič se zabije.  

 

 

 

 

 

  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenhle úhel pohledu je jednoznačně správný.Bezpecnostni systémy mají předcházet a ne způsobovat..Ale nemyslím si, že to bude někdy absolutně dokonalé a nějaké mizivé procento, že FA něco špatně vyhodnotí tu je (viz koleje atp.). Myslím, že více nebezpečný je adaptivní tempomat, třeba když detekuje odbočující auto a okamžitě šlape na brzdy a výrazně sníží rychlost, to teprve ty za tebou koukají co se děje...prostě dneska to tak je a tyhle systémy jsou povinné, ale naštěstí ještě vypínatelné...(v mém případě Lane assist, který mi, díky ne úplně citlivým zásahům do řízení, přijde dost nebezpečný)

Edited by Tomíno S.
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemyslim si, ze je to 1% ok. Ale teoreticky mas nekonecno moznosti. Vsetky tie systemy pracuju na zaklade nejakych vstupnych parametrov/premennych. A kazda z nich sa meni v nejakom rozsahu, pricom napriklad vodic pripadne chodec je asi najmenej resp. najtazsie odhadnutelna velicina. Cize ano, chybu dokazes eliminovat, aby si sa priblizil k 100% uspesnosti resp. 0% chybovosti, ale "nikdy" to nedokazes dokonale. Minimalne nie v podmienkach, akych sa pohybujeme. Tie systemy su stale vo vyvoji, ked prvy krat prisiel ABS, tak urcite nebol tak dokonaly tak, ako dnes, ale bol dostatocne dobry nato, aby zamedzil resp. znizil povedzme nehodovost. A tu je filozoficka otazka, ci ak system bude spolahlivo fungovat v 99% a v 1% nie, co je lepsie, ci je lepsie, ak prezije kvoli tomu systemu 99 ludi zo 100, alebo ten system tam nedame kvoli tomu jednemu cloveku vobec a umrtnost a povedzme zvysi o XX percent a uz neprezije 99 zo 100 ale povedzme 50...

 

Edited by Martttin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Přijde mi to nějaké divné. Já jsem s Rapidem, který měl FA, najezdil 80 tisíc kilometrů, švagr to teď "tahá" dál (od 13.srpna). Jezdil jsem za různých podmínek a situací a nikdy se mi nestalo, že by FA zasáhnul tedy, když by neměl a tudíž to řidič nečeká. A zatím se to nestalo ani švagrovi. Stejně tak teď se Scalou, kde mám najeto něco přes 10 tisíc km. Vše OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, Martttin said:

Nemyslim si, ze je to 1% ok. Ale teoreticky mas nekonecno moznosti. Vsetky tie systemy pracuju na zaklade nejakych vstupnych parametrov/premennych. A kazda z nich sa meni v nejakom rozsahu, pricom napriklad vodic pripadne chodec je asi najmenej resp. najtazsie odhadnutelna velicina. Cize ano, chybu dokazes eliminovat, aby si sa priblizil k 100% uspesnosti resp. 0% chybovosti, ale "nikdy" to nedokazes dokonale. Minimalne nie v podmienkach, akych sa pohybujeme. Tie systemy su stale vo vyvoji, ked prvy krat prisiel ABS, tak urcite nebol tak dokonaly tak, ako dnes, ale bol dostatocne dobry nato, aby zamedzil resp. znizil povedzme nehodovost. A tu je filozoficka otazka, ci ak system bude spolahlivo fungovat v 99% a v 1% nie, co je lepsie, ci je lepsie, ak prezije kvoli tomu systemu 99 ludi zo 100, alebo ten system tam nedame kvoli tomu jednemu cloveku vobec a umrtnost a povedzme zvysi o XX percent a uz neprezije 99 zo 100 ale povedzme 50...

 

 

Je absolutně naivní si myslet, že něco bude takto fungovat na 100%. Toho prostě nejde dosáhnout nijak a nikdy. Systém by neměl problémy vytvářet, ale zase toho prostě nelze dosáhnout nikdy tak, aby byl zároveň i použitelný k tomu, k čemu má sloužit. Ostatně už vidím jak byste řval, kdyby systém v případě problému nezasáhl a vy měl i díky tomu nehodu. A to se nezastávám škodovky. Takový systém není vytvořit nikdo. Ani tesla a ta je co se týče asistentů a autonomního řízení zdaleka nejdál (z toho co opravdu na silnicích jezdí).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asi je zásadní současný trend, směrem k vyššímu podílu elektroniky a elektronických systémů (nejen v autech, ale obecně), čímž ty systémy nahrazují stále více a více lidských činností, třeba při řízení, jsou velmi složité, a když udělají chybu, tak je to složitější vyhodnotit. A třeba určit viníka. Mě se tento trend sice nelíbí, ale to je asi tak vše, co s tím mohu dělat. 

 

Joscer:

mě se tato situace stala za poslední 3 roky asi 4x, vždy na stejném místě, jinak mám najeto 60 tis. km, jindy a jinde se to s tímto autem nestalo. Jezdím tím místem každý den. Myslel jsem si, že jsem blázen :-) , dokud jsem si zde na fóru (v sekci OIII) nepřečetl příspěvek jiného uživatele, řidiče též OCTIII, kterému jeho FA zabrzdil také bez příčiny na úplně stejném místě. ... od té doby si už nemyslím, že jsem blázen, ale že FA prostě občas udělá fatální chybu, tady asi špatně vyhodnocuje nerovnost u kolejnice.

 

Tady mezi námi to asi nevyřešíme, ale je dobré o tom mluvit a uvědomovat si to. Do autorizované servisu jsem to na prohlídce nahlásil i s videonahrávkou, ale jestli to někdo nějak řešil či předal info dál, to nevím.

 

Edited by Wdog

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, boonno said:

 

Je absolutně naivní si myslet, že něco bude takto fungovat na 100%. Toho prostě nejde dosáhnout nijak a nikdy. Systém by neměl problémy vytvářet, ale zase toho prostě nelze dosáhnout nikdy tak, aby byl zároveň i použitelný k tomu, k čemu má sloužit. Ostatně už vidím jak byste řval, kdyby systém v případě problému nezasáhl a vy měl i díky tomu nehodu. A to se nezastávám škodovky. Takový systém není vytvořit nikdo. Ani tesla a ta je co se týče asistentů a autonomního řízení zdaleka nejdál (z toho co opravdu na silnicích jezdí).

 

Tuto reakciu, hlavne "Ostatně už vidím jak byste řval, kdyby systém v případě problému nezasáhl a vy měl i díky tomu nehodu" som nepochopil, ospravedlnujem sa, ale neviem ako si to myslel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Protože jsem chtěl reagovat na jiný příspěvek :) Váš se mi tam připletl omylem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahojte,

 

minule ma neprijemne prekvapil Lane asist. aj ked ho zvyknem vzdy vypnut, minule som zabudol.

 

Na ceste (krasna nova cesta, siroka, s jasnymi ciarami) bola namraza, a vyjazdene kolaje dostali svetlejsiu farbu vdaka tejto namraze. Lane asist si asi myslel ze toto je jazdny pruh a snazil sa ma narvat do tychto uzkych kolaji - vibrovalo to teda fakt dost :)

 

len tak pre info...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@frfr a na tej namraze v dosledku prudsej korekcie nebolo citit i smyk kolies? Ja som nad tymto rozmyslal, ze ako to zareaguje ak auto nabehne na smyklavy povrch a volant zasiahne vyraznejsou korekciou

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volant se má držet pevně, i když samozřejmě ne křečovitě. Oběma rukama. Pak pokusy LA zasáhnout korekcí řidič zvládne bez jakéhokoliv problému v pohodě.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jasne ze som volant drzal pevne a nic hrozne sa nestalo, ale proste tie vibracie boli silne - ako keby vam niekolko krat za sekundu sa posuval volant cca o 0.5cm z lava dorpava a naopak.

 

stalo sa to na rovinke, auto stale islo rovno, ale tie kolaje boli proste na sirku kolies a tak sa stale snazil narvat medzi ne. a smyk som necitil @csabac

Edited by frfr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...