Jump to content

Výměna ventilu odvětrávání klikové skříně, diagnostika


Recommended Posts

Výměna ventilu odvětrávání klikové skříně

 

Další inspirace:

Co je PCV ventil, funkce systému http://nlracing.cz/blog/2017/04/16/odvetrani-klikove-skrine-pcv-system/>

Postup diagnostiky a výměny na Octavii TSI https://forum.skodahome.cz/topic/146254-vymena-vadneho-pcv-ventilu-pre-tsi-1820-priznaky-a-postup/

 

Fabia II, 1.4 63kW, BXW, srpen 2009, 189 tkm

 

Projevy

Po ohřátí se na volnoběh motor v pravidelných intervalech otřásá, slyšitelně kolísají otáčky, přestože to není v podstatě vidět na otáčkoměru. V tom samém rytmu slyšet proud něčeho, vzduchu nebo kapaliny. První mě napadl děravý výfuk, ale nevidím na něm nic. Zvuk jde někde v oblasti odlučovače oleje a je hlasitější než klapot hydroštelů.  Ve stejném rytmu se mění síla i proudu vody vracejícího se do nádobky. Za jízdy je cítit, jak auto v pravidelných intervalech, cca 2 sekundy táhne / sníží tah motoru při stále stejném plynu. Při tůrování se hladina vody v nádobce nemění. Spotřeba se zvedla asi 1 litr na sto. Diagnostika nehlásí žádnou chybu.

 

Zvukový projev motoru:7. 6. 18.25 auto.aac

 

Diagnostika

Jednoduchá pomůcka na ověření příčiny je vytáhnout měrku oleje nebo sundat víčko pro dolévání oleje, průtok přisávaného vzduchu přes klikovou skříň a děravý PCV ventil se ustálí a motor se zklidní. Dalším vodítkem je časté automatické hledání dorazů škrtící klapky, jak se řídící jednotka marně snaží korigovat nadměrný přísun vzduchu do motoru. Projevuje se hlasitým pískáním (bylo slyšet až v kabině) servomotorku ve škrtící klapce po otočení klíčku před startem nebo po zastavení motoru.

 

 

Příčina

Motor si přisává falešný vzduch z klikové hřídele a prostoru kolem vaček přes zpuchřelou, proraženou membránu ventilu odvětrávání klikové skříně v odlučovači oleji. Já měl membránku po 189 t km totálně zpuchřelou. Čerstvý vzduch je neustále přiváděn hadičkou, která vede do víka vačky z filtr boxu. Jelikož průtok vzduchu se mění snahou škrtící klapky vyrovnat zvýšený přívod vzduchu, funkcí zbytků PCV ventilu a malým průřezem otvoru pro sání vzduchu do klikovky, motor takto nepravidelně reaguje.

 

image.thumb.jpeg.9e7d91e7cfa265a4f7154b0c7e2da9fc.jpeg

 

image.thumb.jpeg.f7698de82173bb95c092d566e476cccf.jpeg

 

image.thumb.jpeg.a7538e7b45197eb017a9955d0dbd3c29.jpeg

 

Náhradní díl  a postup

Samotný ventil jsem nenašel, dodává se komplet s odlučovačem oleje - labyrintem. Pokud někdo ví o prodeji samotné membránky, sem s tím.

Používat bazarový díl nemá moc smysl, membránka degraduje stářím, karbonem, teplem, používáním. Já ji měl po 189 t km totálně zpuchřelou.

Odlučovač je zezadu přišroubován 3 torx šrouby k bloku motoru. Přístup bez sundání sání (sundání filtr boxu moc nepomůže) je složitější, ale jde to.

 

Do března 2009 - Odlučovač oleje vyhřívaný elektricky. Dostupná druhovýroba, cca 700 Kč. Díl: 036 103 464 AH

Od března 2009 - Vyhřívaný chladící kapalinou. Postup je složitější. Nevyrábí se ve druhovýrobě, originál cca 3100 Kč, ale lze to obejít použitím předchozí verze jako dárce membránky, která je stejná. Díl: 036 103 464 AK

 

Do března 2009

  1. Auto na nájezdy nebo pořádně zvednout
  2. Odpojit kabel vyhřívání ventilu
  3. Ze spodu odšroubovat odlučovač
  4. Zakrýt otvor v bloku motoru
  5. Ze shora smáčknout a pootočit pojistnou matici na výstupu vzduchu z odlučovače. Odpojit hadici. (Hadice z odlučovače pak spodem vede do sání, pod škrtící klapku)
  6. Vyndat odlučovač ven
  7. Očistit blok motoru, nakonzervovat šrouby, apod
  8. Opačným postupem namontovat nový odlučovač
  9. Hotovo. Cca 1 hodina času

 

Od března 2009

  1. Auto na nájezdy nebo pořádně zvednout
  2. Vypustit vodu z motoru, nejlépe včetně malého okruhu, pokud je auto zahřátá, možná ještě bude otevřený termostat a voda vyteče všechna - odlučovač je v malém okruhu
  3. Připravit si zachytávání vody, trychtýř s hadicí a nádobu. Pokud se nepodařilo vypustit i malý okruh jako mě
  4. Odpojit hadice s vodou z odlučovače, potřebujete šikovné kleště, sikovky na sponky. Jde to blbě, špatný přístup, ale jde to. Chytat případnou vodu
  5. Ze spodu odšroubovat odlučovač
  6. Zakrýt otvor v bloku motoru
  7. Ze shora smáčknout a pootočit pojistnou matici na výstupu vzduchu z odlučovače. (Hadice pak spodem vede do sání, pod škrtící klapku)
  8. Vyndat odlučovač ven
  9. Opačným postupem namontovat nový NEBO
  10. Šroubováčky sundat víčko ventilu, vyndat membránku
  11. image.thumb.jpeg.044d8fb9c1dfb296134195c4108e39e5.jpeg
  12. Odrbat, vyčistit, vyškrábat, odmočit, vyprat odlučovač od karbonu v acetonu (nebo čističem na grily), je ho tam dost. Poté vypláchnout lihem nebo čističem brzd. Po vyndání membránky je uvnitř jen plast, nemusíte se bát.
  13. Zkontrolovat zda pod plechovou klapkou v odlučovači je otvor průchozí až dovnitř, nejlépe drátem, případně vyškrábat ohebným ocelovým drátem

          image.thumb.jpeg.ec7ff928d3991240372506fc950a5af5.jpeg

  1. Narovnat plechovou klapku zpět, aby byla v klidu dobře  zavřená
  2. Opatrně vyndat novou membránku (aby se neprosekla!) z dárce orgánu, odjistit víčko malým šroubováčkem nebo lépe něčím plastovým, v mém případě nový odlučovač s elektrickým vytápěním od FEBI Bilstein, 036 103 464 AH za 700 Kč.          
  3. Složit, až na membránku a 2 těsnění jsem použil všechny staré, očištěné díly
  4. Očistit blok motoru, nakonzervovat šrouby, apod
  5. Zapojit hadice na vodu, až na doraz
  6. Opačným postupem namontovat nový odlučovač
  7. Dolít vodu, vyzkoušet
  8. Dolít vodu po projetí, vzít sebou zásobu, pravděpodobně vám ubyde, jakmile se jízdou nebo jiným postupem odvzdušní i malý okruh
  9. Hotovo. Cca 2,5 hodiny času

 

Uff

 

 

Edited by Václav Nechuta
Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Mám nový odlučovač oleje  Topran i s hadicí, ale není mi jasné, jak se vlastně ta hadice s odlučovačem má pevně spojit, vůbec se mi to nedaří. Pojistná matice na hadici nejde sama pootočit, dokáže mi někdo prosím poradit, jak to má správně fungovat?

Link to post
Share on other sites

Díky za reakci, ale rozhodl jsem se, že to vrátím. Ta hadice tam prostě nešla nadoraz, aby zapadly ty dvě západky a při porovnání fota s originální odlučovačem jsem si všiml ještě rozdílu  na odlučovači a tak jsem se to již zabalil. Pokud budu příště objednávat, tak zkusím jiného výrobce.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Zdens123
      Ahojte.
       
      Nedavno som absolvoval na mojom Superbe vymenu PCV ventilu. Jedna sa o rv 2010, motor 1.8 TSI CDAA.
      Podobny postup bude aj pre ine koncernove vozy s motormi 1.8/2.0 TSI. Je to zakrok ktory zvladne doma hocikto.
       
      Co je to PCV, alebo po slovensky odlucovac oleja ?
      Jedna sa o zariadenie, vdaka ktoremu dokazu vypary z motora cirkulovat nasp5 do sacieho/turbo vedenia.
       
      Ako casto treba PCV menit ?
      Pokial viem tak sa nejedna o polozku ktora by mala predpisany interval vymeny. Avsak skutocnost je taka, ze casom sa vie pokazit (prirodzene opotrebovanie membrany vo vnutry/zaseknutie pohyblivych casti). Mne sa to stalo po 9 rokoch a 160 000 km ... na internete najdete aj rozne ine casove kombinacie.
       
      Medzi caste zavady patri zaseknutie tlakoveho ventilu alebo prerazenie membrany. Tieto zavady sa prejavuju nekludnym chodom motora na volnobeh, citelnym unikom vzduchoprazdna ( motor si "cuca" vzduch ako vysavac cez ventilacnu dieru PCVcka, vid obrazok). Dalsi sposob ako sa da diagnostikovat zle PCV je ked na volnobeh vytiahnete mierku oleja a prejav motora sa nezmeni (bude stale nekludny a poskakovat)

       
      Ak mate k dispozicii diagnostiky, tak caste su ak chybove kody: 
      000369 - Fuel Trim; Bank 1 P0171 - 000 - System Too Lean 008825 - Leak in Air Intake System P2279 - 000 -  
      Material ktory potrebujeme na vymenu ?
      OEM cislo dielu pre moj motor je 06H 103 495 AH.
      Osobne som dal prednost alternative z prvovyroby znacky Toptran a sedelo vsetko na 100%.
       
      Hadica ktora ide z PCV do sania a z PCV k turbu sa do pouzit zo stareho, pokial nie su poskodene.

       
      Cas vymeny ?
      CCa 15-20 minut. Cely proces je velmi jednoduchy, ale kedze budeme manipulovat s otvorenou hlavou motora, tak treba dbat na opatrnost, pretoze isto nechcete aby Vam nieco padlo do hlavy k ventilom.
       
      Naradie ?
      Z naradia potrebujeme momentovy kluc ktory dokaze dotiahnut na 9nm, bit Torx T40
       
      Postup:
      1. Odstranime kryt motora
      Niet co pokazit :)

       
      2. Ocistime okolie PCV filtra
      Kedze pod PCVckom je odhalena hlava motora, nechceme aby sa tam dostali necistoty z povrchu motora

       
      3. Odpojime kabelaz ku cievkam.
      Na kabelazi su take zapadky. Ked ich zatlacite tak svorky pekne povolia

       
      4. Vytiahneme cievky c. 3 a 4 (Okolo PCV cka)
      Prosta rucna sila. Pozor pri manipulaci s cievkou c4. Svorkovnica je tam celkom natesno.
      4.5 Zabezpecime aby sa k svieckam nedostal ziaden bordel

       
      5. Odpojime odvod vzduchu z PCV do sania
      Truka ma na obvode konci take kolecko so zapadkami. Ked stacite kolecko kolmo na zapadky (Prst zhora a prst zdola na vrubkovanu cast), pekne sa uvolni.

       
      6. Odpojime odvod vzduchu z PCV do turba
      Rovnaky postup ako pri 5., avsak treba kruzok stlacat "zpredu" a "zozadu. Trubka ide ako na obrazku, cervenou farbou popod privod vzduchu do turba. Pomocou dvoch ruk to ide velmi lahko. Je z casti obalena "alobalom".

       
      7. Odstranime 10x T40 skrutiek viz diagram
      Davajte si extra pozor nech nestratite skrutky/bit. Zoradte si ich tak ,aby ste dali tie iste skrutky do tych istych zavitoch . Jedina problematicka skrutka je c9, ak mate blby skrutkovac.
       

       
      8. Vytiahneme PCV z hlavy motora

      9. Vycistite dosdacie plochy
      Cistite vzdy "zvnutra von" aby ste zamedzili spadnutiu niecoho do priestoru hlavy
       
      10. S trochou oleja premazte nove tesnenie.

       
      11 + Zopakujte to co ste robili, ale sp5tne
      Skrutky by mali byt dotiahnute na 9nm
       
      Dufam ze to niekomu pomoze a usetri nejake $$$.
       
       
    • By dc34
      Zdravím zkušenější kolegy; rád bych se podělil o problém s 1,6 fsi a případně poprosil o radu. 
      Má OII 1.6 FSI, r. v. 2006, naj. 195 tis., jednoduše žere olej. Od její koupě mám najeto necelých 9tkm. Spotřeba oleje byla první dva tisíce km ca. litr na 1500km, pomalu se zvedala a ustálila se na ca. litr/800 km, což už je za hranou a samozřejmě i za normou. Tato spotřeba je ovšem v každodenním městském provozu, na dálnici mi oktávka sežere při vyšší zátěži i litr/400 km, což už mi přijde jako velký problém. 
       
      Auto nekouří nijak extrémně, viditelně kouří většinou ráno a při velké akceleraci, a taky při podřazení/brždění motorem. Voda se neztrácí a olej do ní neprosakuje, motor je (zvenku) relativně čistý. Motor táhne pěkně a ve srovnání s jinou 1.6fsi mi dokonce přijde živější. Tankuju vervu100, olej liju mobil x3000 5w-40.
       
      Poslední týden se mi navíc denně rozsvicuje MIL a diag hlásí chybu p0403, sporadicky p0404 - egr bude chtít vyčistit nebo vyměnit, to bude asi důsledkem spotřeby oleje. 
       
      A teď k vašim radám: můžete mi ze zkušeností pomoct trefit závadu? Lze nějak laicky určit, jestli jde třeba o kroužky, těsnění ventilů nebo vadný pcv? Nebo může jít ještě o něco jiného? 
       
      A kdyby šlo o pístní kroužky, na co všechno a kolik si ca. připravit? Jak dlouho taková oprava zhruba trvá? 
       
      Moc díky za odpovědi! 
    • By Radek Škarvada
      Zdravím,mám Octavku 1.8 20v 92kw rv 97, občas při studeném startu běžel motor nepravidelně a škubal,diagnostika mi vyhodila chybu nastaveni skrtici klapky a chybu netesnost saciho potrubí,nebo přerušené vedení. Nicméně hledal jsem v motoru kolem škrtící klapky a narazil na 2 děravé hadice,zajímalo by mě k čemu přesně slouží a co je to za hadice konkrétně,a nejlépe i kde se dají sehnat? a je možné že to škubání spůsobují právě tyto porušené hadice? Přikládám foto s označenými hadicemi. Díky za rady.


×
×
  • Create New...