Jump to content
spartakcz

1.5 TSi 110kW manuál - kdy řadíte

Recommended Posts

Ahoj, pro zajímavost se zeptám na motor 1.5 TSI 110kW (manuál) a styl jízdy - kdy řadíte? Pod jaké otáčky se snažíte motor nepustit (nepodtáčíte)? Plus případně další tipy jak s motorem jezdit s ohledem na co nejlepší spotřebu....

 

Diky!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Možná jsem 100 let za opicemi, ale řadím tak, aby vyšší rychlostní stupeň snížil otáčky na 2000 ot / minuta. U 1.5 TSI (převodovka MQ250) přesně nevím, zatím s tím mám málo najeto. U 1.2 TSI 81 kW (motor CYVB + převodovka MQ 200) to vychází mezi 1. a 2. 2750 ot/min až 3000 ot/min, podobně z 2. na 3. dále je to vždy 2500 ot/min a po přeřazení vychází 2000 ot / min. Při 2000 ot/min na 3. jede 1.2 TSI asi 48 km/h, na 4. asi 63 km/h, na 5. asi 77 km/h na 6. asi 93 km/h. 1.5 TSI (motor DADA + převodovka MQ250) je na tom cca plus 2 km/h při stejných otáčkách. Zkoušel jsem jezdit na spotřebu s dost velkou řadou aut a 2000 ot / min je téměř vždy nejnižší spotřeba a motor běží plynule bez vibrací. Podtáčet 1.5 TSI s MQ250 bude asi dost facka pro dvouhotový setrvačník. Podtáčet jakýkoliv motor TSI je zbytečné přetěžování oblastí uložení klikové hřídele i pístních čepů, ani rozvodu to nedělá dobře. Také pokud někdo jede na 1500 ot/min a motoru přišlápne hodně plyn místo podřazení, dostává do spalovacího prostoru velmi bohatou směs, nespálené palivo pak tvoří karbon všude kudy výfukové plyn dál proudí. Přímovstřiková technologie TSI obecně hodně omezuje schopnosti paliva omývat ventily a podtáčení je jen další krok ke generální opravě motoru.

  • Like 2
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziadna bohata zmes sa nebude konat neboj, o to sa postarala EU, motor bezi s optimalnou alebi chudbnou zmesou. Ventili a spalovaci priestor budu zababrane, rrcirkulaciou a hlavne vyparmi oleja, hlavne ked niekto nepouzije vodu 0w 20 res olej vhodny pre casticovy filter, moze byt prekvapeny ked bude kupovat novy casticovy filter. Ano nekvalitne palivo ma tiez vplyv na cistotu spalovacieho priestoru. Ale uz vela nezachrani. Proste sa stym treba zmierit take su priamovstrekove motory. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

0W20 bude trochu víc tekutý (čerpatelnost od -40 °C a kinematická viskozita při 100 ° C  cca 3,8 až 6,9 mm^2/s ), 5W30 (čerpatelnost od -35 °C a kinematická viskozita při 100 ° C  cca 3,8 až 9,3 mm^2/s ).  Řekněme, že oba oleje vzhledem k normám, které mají jsou nízkopolepové, což asi nemá moc společného s viskozitou, ale spíš s obsahem nežádoucích složek: sulfátový popel, sýra a fosfor. Vliv na filtr pevných částic nebude významně odlišný s oběma oleji.

Pak bych očekával, že tekutější 0W20 se bude lépe dostávat do spalovacího prostoru a spolu s nespáleným palivem vytvoří karbon. 0W20 je určitě výhodnější při startu třeba v Norsku za polárním kruhem, v ČR bych 0W nebo 5W viděl jako použitelné, ale předimenzované. Spíš si myslím, že 0W20 jaksi byl v motoru při homologaci a udělal o nějaké to procento méně emisí, tzn. je to dokonalá ekologická záležitost. ŠA pak vypustí nová auta do oběhu s 0W20 a tím jí klesnou emise – náklady na emisní pokuty.

Odhaduju, že elektronika nikdy plně nedořeší problémy s tvorbou karbonu u podtáčeného motoru, i když bude plynový pedál sešlápnutý až na podlahu auto se třeba z 1 500 ot / min bude bez podřazení rozjíždět dlouho na neochotně oproti 2 000 ot / min. Dodávka paliva bude podobná, ale turbo dodá méně vzduchu, protože se točí výrazně pomaleji, a ani variabilní geometrie lopatek to nedožene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Řazení a spotřebu se snažím také vypozorovat, nicméně člověk by asi neměl za jízdy moc koukat na palubovku na aktuální spotřebu.

Osobně nejsem fanoušek řazení, které ti ukazuje palubní počítač, protože by to bylo dost pod otáčkami.

Já se snažím pracovat s dvouválcovým režimem, který se dokáže sepnout od 1400 ot./min (myslím že ŠA uvádí od 1500, ale vypozoroval jsem, že se spustí už od 1400). Tím pádem se snažím zařadit a povolit spojku dostatečně rychle na to, aby mi při řazení nespadly otáčky pod tuto hranici.

Také raději při rychlosti například 38 km/h jedu na 3.rs s +- 1700 otáčkami než abych tam házel čtyřku a měl 1200 ot./min... To samé u 50 kmh se čtyřkou vs řadit na pětku.

A také u vyšších rychlostí (80 kmh) raději pojedu na pětku s dvouválcovým režimem než abych to auto trápil na šestku (teď beru v potaz jízdu po rovině nebo mírně do kopce).

Takto jsem zvládl jet i za 4.8 l/100km trasu Český Krumlov - Humpolec - Brno.

Ještě k těm dálnicím bych dodal malinko bokem, že raději mít na tempomatu 125 km/h než 130, protože se mnohem častěji sepne dvouválcový režim a na té spotřebě to je fakticky znát.

Ale co si budeme povídat... Motor je dobré občas zahřát a protáhnout, aby se tzv. "vymetly pavučiny". Takže si někdy užít rychlejší jízdu a točit to k červenýmu :-) Jezdit nonstop na spotřebu je na nic. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...