Jump to content

Nefunkční kontrolka dálkových světel


Recommended Posts

Zdravím, 

 

chtěl bych se zeptat jestli někdo neřešil problém, kdy mu přestala svítit modrá kontrolka dálkových světel? Budíky jsem měl už 2x rozdělané, ledku jsem 2x vyměnil avšak situace je vždy stejná. Když zapnu dalkove, ledka se rozsviti, když je pak zapnu podruhe tak je už ledka spálená. Postřehl jsem, že při rozsvicení dálkových světel krátce probliknou i kontrolky předních i zadních mlhových světel, což za normální nepovažuji.. Je jasné, že není problém v ledce, ale v elektronice okolo.. Proto se ptám jestli to už někdo neřešil, případně nemá někdo el. schéma budíků? Děkuji za odpovědi.

Link to post
Share on other sites

Je chyba v elektronice okolo ledky. Špatný řídící obvod, nevím, bez schematu je to jako z křišťálové koule. Diagnostika je na toto krátká podle mě. Nehlásí žádnou chybu. Jedná se o budíky 5J0920841B. To schéma by dost pomohlo, ale pochybuju že ho někdo má když i sama škodovka mění budíky za budíky.. 

Link to post
Share on other sites

A vystopovat cestičky nejde? Ledka by měla mít svůj předřadný odpor.

Podle dostupných celkových schemat to vypadá na prosté zapojení. Vyzkoušel bych to na stole připojením 12V (14V) na konektoru T32a na přístrojovce.

Na pin 14 plus a na 16 mínus. Nebo ohmicky naměřit odpor mezi pinem 14 a ledkou. Tam by se snad měl naměřit ten předřadný odpor. Třeba se s ním něco stalo.

Porovnal bych to s ledkou pro kontrolku z. mlhovky. To je pin 13. Nebo kontrolka přední mlhovky, pin 30.

 

Samozřejmě by se v servisu s tímhle nikdo nezabýval a rovnou vyměnil celou přístrojovku (popřípadě celé auto).

Link to post
Share on other sites

Opět se hlásím, podařilo se mi vyřešit důsledek problému, ne příčinu. Dnes jsem to zkoumal podrobněji, ledka dálkových světel a ledky mlhovek mají společnou zem, která je spínaná triakem. Od kladného pólu ledky pokračuje cesta přes rezistor 820R přímo na konektor zmíněný výše. Rezistor je v pořádku. Ledku jsem opět vyměnil za novou a opět se spálila. Nicméně jsem vypozoroval, že se tak děje v momentu, kdy vypnu dálkové světla. Když jsem je pouze zapl, ledka svítila normálně. Když jsem je pak zhasl, problikly i kontrolky mlhových světel a ledka dálkových světel se spálila. Nejspíše se tam někde při vypnutí objevuje proudová špička, která tu ledku spálí.

 

Vyřešil jsem to tak, že jsem na ledku paralelně připojil kondenzátor 10uF, tento by měl špičku pokrýt a vyfiltrovat. Zatím funguje, kdyby něco, ozvu se. 

Link to post
Share on other sites

nepoznam konkretne zapojenie ale som trochu elektrikar

popisovany problem najpravdepodobnejsie sposobuje chybajuca alebo poskodena dioda na relatku dialkovych svetiel. Pri vypnuti napetia do rele cievky sa na nej naindukuje vpohode aj 300V (merane osciloskopom) a to ti tu LED zapojenu paralelne k tej cievke rele vpohode a spolahlivo odpali.

kondezator na chvilu pomoze , ale myslim ze ho skor ci neskor prerazi. Treba najst tu poskodenu diodu (neviem ci je sucastou rele alebo je niekde inde).

Link to post
Share on other sites

Jo to bude ta příčina. Ale nepíšeš jaké máš světla. Jestli jsou to před FL, a jsou to čočková, s clonkou ovládané elmagnetem, tak tam bude příčina co popisuje misocko. U jiných světel myslím indukce (relátka) nejsou.

A jestli se ti nepodaří najít tu závadu, asi to bude uvnitř světla, tak místo kondenzátoru bude lepší připojit diodu aniparalelně. Katodu na plus, anodu mínus. Ta by tu zpětnou indukci měla pohltit.

Edited by jipol57
Link to post
Share on other sites

Světla jsou měněné minulý rok a ano jsou to čočková s clonkou. Uvidím jak dlouho přežije ten kondík, případně ho pak zkusím vyměnit za tu diodu. Případně ještě zkusím pohledat nějakou tu diodu u relátka, ale jestli to jde rovnou ze světel tak bude asi lepší připojit tu diodu antiparalelně? 

Link to post
Share on other sites

A před výměnou byly ty samé, čočkové, a nebo to byla rekonstrukce z normálních na čočkové? A jaký máš rok výroby?

 

Já jsem ty elmagnety ve světlech nikdy neviděl, ale předpokládám, že budou asi větší, že vyvolají takovou zpětnou indukci. Normální autorelé to neudělá. S tím mám svojí zkušenost.

Já mám čočky po FL. To znamená tlumené čočky a dálkové patraboly, odděleně. Ale nebyl jsem spokojený se svítivostí, tak jsem si uvědomil, že než se napětí k žárovkám dostane dlouhou cestou přes všechny spínače, přepínače a dlouhé vedení v palubce, tak se projeví úbytek napětí. Proto jsem si udělal vlastní rekonstrukci, vložením autorelátek. Původní vedení sepne relátko a přívod ke kontaktu jsem napojil na hlavní vedení 30, s minimálním úbytkem. 2 relátka, tlumené i dálkové. Svítivost se značně zlepšila.

K cívkám relátek jsem ochrannou diodu nepřidával, a přesto se mi ledky kontrolek nepálí. Už to tak mám několi let.

Tak jen z toho usuzuji, že obyčejné relátko na vině nebude. Že to musí být magnety clonek ve světlech.

Link to post
Share on other sites

Ano, před výměnou byly stejné světla, měnil jsem jen světlomety, zbytek je stejný. Nicméně relátko tam při zapínání dálkových světel cvaká právě skrz tu clonku. Tzn, sepnutím relátka se vytáhne přes magnet nahoru. Nicméně ty světla nejsou originál ze škodovky. Ale asi si teď nevzpomenu jestli ta kontrolka nešla už i u těch starých. Řekl bych, že tam fungovala normálně. Se svítivostí jsem spokojený, já je měnil skrz to, že ty staré nějaký chytrák zevnitř nastříkal načerno (odrazové stříbrné plochy). Tudíž ty světla svítily jak lampička a ani ta čočka už nebyla v optimální kondici. Jinak je to květen 2007. Tzn. před FL. Mít doma osciloskop tak je to jednodušší. 

Link to post
Share on other sites

Tak jsem to prostudoval, a je tam relé světelné houkačky J828, ale jestli jsem to dobře pochopil, tak spíná taky při normálních dálkových, společně s clonkama. Ale jak už jsem psal výše, nevěřím, že by takovou neplechu dělala cívečka relátka. Já tipuju, že to budou hlavně ty clonky. A jak píšeš, že to není originál, tak tam ten plagiátor asi nedal ty ochranné prvky. Takže se musí umístit někam zvenku.

Edit: jestli ještě máš ty stary světla, tak bys je mohl rozpitvat a podívat se jak to vypadá u těch cívek. Jestli tam je vidět co tam dávají za ochrany. Může to být třeba jen odpor.

Edited by jipol57
Link to post
Share on other sites

Ono je možné, že ta přestavba proběhla ještě před tím, než jsem tu fabku pořídil. Protože dnes jsem rozdělal ty staré světla a ony zevnitř nalakované na černo nejsou, respektive že by to někdo dodělával, ale nejspíš je to tak už vyrobené. Každopádně ani to na originál světla nevypadá. Možná je tenkrát někdy někdo rozlepil, že je předělával na xenony (nechal v nich řídící elektroniku pro xenony). 

 

Každopádně čočku jsem vymontoval a je tam obyčejný elektromagnet bez nějakých ochran, přes konektor jde káblem rovnou na svorkovnici světlometu a pak k relátku, které cvaká někde pod budíkama u pojistek.  Tak můžu ještě případně vyměnit to relátko, že by nějak zlobilo, jinak už mě nenapadá co by to mohlo dělat. 

 

Ještě přikládám fotky té čočky a clonky a video.

 

 

 

 

119976984_388202542188181_1694958278978794551_n.jpg

120033408_743828753134251_8639383991963326666_n.jpg

119970470_662825297983652_5398619443852968172_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Tak to vidím poprve, díky za to video. A ten magnet je docela velký, oproti cívce v relátku. Ten může dělat zpětnou indukci. Jestli ta ochranná dioda, nebo odpor nebude uvnitř.

Relátko J828 má ve schematu namalovaný ochranný odpor. Jestli je to pravda ve skutečnosti, nevím. Ale jak píšu výše, já jsem si přidal relátka bez ochran, a přesto mi to žádnou neplechu nedělá.

Link to post
Share on other sites

Měřil jsem dnes magnet té clonky a zdá se, že tam je jen cívka bez nějakých dalších ochran, dioda v ní není určitě. Až bude čas, tak ještě prozkoumám jak je řešené to relé a to bude asi poslední možnost. Každopádně pro relátka by měla být nejhorší zátěž právě indukční, tzn. náš elektromagnet. Tím pádem by snad mělo by stačit zapojit tu diodu antiparalelně ke spínacím kontaktům relátka, tzn. antiparalelně na ten elektromagnet. Je tak? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ne ke kontaktům. Kontakty jen rozsvěcují žárovku a od kontrolky dálkových je to oddělené.

Ale ochranu připojit k cívce relátka, nebo kamkoliv na vedení dálkového signálu. Všechny 3 cívky jsou zapojeny paralelně. 2 clony + relátko. A z nich po vypnutí vzniká ta indukce. A paralně ke všem cívkám je připojena ta kontrolka.

631700412_Svtla.thumb.jpg.4bf454c823e5601370b1b327715d495f.jpg

Link to post
Share on other sites

Děkuji, to schéma dost pomohlo. Je nějaký normální způsob (ne demontáž palubovky) jak se dostat k těm relátkům? Odmontoval jsem pojistkový box, k relátku samotnému se dostanu a mám ho i venku, ale je nějaká možnost jak se dostat i k jeho svazku? potřeboval bych tam připojit tu diodu a nějak se mi to nechce pájet přímo na relátko (až jako poslední možnost) Nejde se tam dostat ani z boku od dveří. Ale všiml jsem si, že nad pojistkama je přihrádka a tama by teoreticky šlo, vypadá že není na pevno a mohla by jít vydělat.. ale v příručce jsem k tomu nikde nic nenašel.

 

Link to post
Share on other sites

Myslel jsem že schemata máš. Jsou tady volně ke stažení: https://forum.skodahome.cz/topic/131796-d%C3%ADlensk%C3%A1-p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka-a-u%C4%8Debn%C3%AD-pom%C5%AFcky-fabia-ii-roomster/?do=findComment&comment=2021188

Snad ještě fungujou. To co jsem přidal je ze:  Zakladni schema Fabia II (od prosince 2006)

S přístupem ti neporadím, oficiálně je to asi s demontáží celé palubky. Ty ochranné prvky se normálně dávají co nejblíže k cívce. Ke každé, stejně jak je to malované ve schematu u toho relátka.

 

EDIT: aha, teď jsem zkusil kliknout na odkaz a ono zrovna tohle schema je smazané. Tak aspoň máš ten výcuc, co jsem stvoři.

Tady je náhradní https://forum.skodahome.cz/applications/core/interface/file/attachment.php?id=423296

Edited by jipol57
Link to post
Share on other sites

Něco málo mám, ale schémata jsem právě nenašel. Teď už mám i ty, podařilo se mi sehnat komplet příručku. Každopádně zpět k problému. Na rozdělání palubovky nemám nervy, tudíž jsem tu diodu hodil přímo na kontakty relátka. Je to na prasáka, ale účel to plní. Zdá se že to dělalo opravdu jen relátko, jelikož i když jsem připojil ten kondík na LED dálkových, tak furt problikly i kontrolky těch mlhovek. Teď už při vypnutí dálkovek absolutně bez problému. Zkusím pak někdy později oddělat ten kondík, ale myslím že je po problému. 

 

Děkuji všem za pohotové reakce a věřím, že toto vlákno pomůže i někomu jinému! 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...