Přejít na obsah

Dobíjení autobaterie za jízdy


Luboun

Doporučené příspěvky

Zdravím. V jiném vlákně jsem řešil problém s naší Scalou a to kompletní vybití baterie pod 12V po 2 denním stání jinak pravidelně používaného auta. Následně auto nastartováno kabely a cesta do servisu, kde po několika dnech testování na nic nepřišli a auto nám v pátek jako "zdravé" vrátili. Zakoupil jsem tedy voltmetr do zapalovače a zapůjčil multimetr přímo na baterku a měřil.

1. Ráno po 12 hodinovém stání (předtím 100km jízda) ukázal "zapalovač" 11,8 V, ale auto překvapivě hned nastartovalo.

2. Při jízdě přibližně prvních 20-25min na zapalovači trvale 14,6-14,8 V

3. Po cca 25 minutách na zapalovači převážně 13,1 V,  jen při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí nebo zapnutém vyhřívání sedaček opět 14,8 V

4. Po absolvování cca 90minutové jízdy a 30min odstavení vozu změřeno na zapalovači 12,7 V a totéž ověřeno zapůjčeným multimetrem, který ukázal 12,76 V.

Teď bych rád požádal o názor zkušenější. Jak dlouho má baterka udržet napětí? Pod 12V po 12 hodinách (přes noc u nás skoro mrzlo) není příliš povzbudivý výsledek. Doba trvalého nabíjení za jízdy 20-25 min je standartním časem nebo odpovídá spíše špatnému stavu a nízkému napětí po startu? Následné střídání napětí 13,1 versus 14,8 V je už běžným projevem inteligentního dobíjení? Jen pro úplnost, ale je to pochopitelné, v D režimu DSG převodovka často vyřazuje na neutrál a baterka se nenabíjí.... Takže na D získáváme s DSG karbon a ještě vybitou baterku...

Díky za vaše postřehy a rady....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@LubounlJeště by to chtělo změřit jaký proud z ní v klidu je odebírán. Pokud teče moc je to autem Jinak jsou to u předpokládám u baterie EFB známky blíží se její smrti, viz pro změnu moje vlákno v F3.  To co je popsáno je přesně chování inteligentního nabíjení.   Prostě 11,8 je v podstatě naprosto vybito, jen díky EFB ale stále startuje. Další známka bude nabíjení 15V a za jízdy chyba S/S a to že si ji autu za jízdy vycucne moc. A baterie má záruku 3 roky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S/S trvale vypínáme v rámci předletové přípravy a Scalu vlastníme necelé 4 měsíce, ale je to skladovka.... Netušíte jak prokazatelně baterku otestovat, aby výsledky byly uznatelné? Pro servis je aktuálně vše ok a jak mi potvrdili ve dvou servisech, tak oni veškerá měření na autě provádějí až po kompletnim nabití baterky, takže předpokládám, že s vybitím snad ani nepočítají.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nenechali... Manželka ani nevěděla, kde zapalovač (resp. záslepka) je. Jen jsme během víkendu 2-3x otevřely elektricky otevíratelný zavazadelník, možná to byla pro načatý akumulátor poslední rána....

A klidový proud údajně měřili v servisu, jeho hodnoty byly až divně nízké, pokud se nepletu mezi 5-10 mA.

Editováno: , autor: Luboun
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta inteligence trvale udržuje baterii v nenabitém stavu. To, že to pro baterii znamená rychlou smrt neřeší, protože za jízdy může dříve odpojit alternátor a stromy v Bruselu se mohou zelenat. Tu rezervu si tam taky nechává na to aby bylo kam rekuperovat, poté to zase vytluče aby stromy .....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano nestartuje to tolikrát. A inteligentní dobíjení je pro baterku mnohem horší.  A navíc pravda s dsg plachténí ve spojitosti s ineligentním dobíjením nic moc. A klidový je ok. Na baterku je zátěžový test. V servisech ale mají elektrický tester který zatěžuje málo. Asi nezbývá si počkat pár týdnů jak se bude chovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Měřil někdo klidový odběr z baterie ? Já jsem naměřil cca 10 mA. Při takovém odběru by baterka měla zůstat v plně nabitém stavu minimálně 14 dnů. U mě po dvou dnech stání klesne napětí z plně nabitého stavu na 12,3 V. Baterka v druhém autě si udrží napětí na 12,6 V.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Stav baterie zjistí jedině zátěžový test (např. 30A) s grafem viz obrázek. "Testery" autoservisů, které pracují na bázi měření vnitřního odporu baterie jsou na dvě věci... Pokud má baterie kapacitu menší než 60% je hotová (sulftatace způsobená jejím nedobíjením na 100%) a je třeba ji reklamovat nebo koupit novou.

Car-battery-test-at-30-A-Ford-Varta-80-A

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odběry údajně měřili. Max. 10mA (skoro divně málo). Důvod vybití nezjistili, umřelo zcela zdravé auto...

Vyměněné bylo i Bolero (údajně jen ŘJ, ale na zakázkovém listu celé Bolero), ale opět nefunguje BT (vyzkoušeno 6 telefonů, vč. Apple v jiném značkovém servisu). Před nedávnem nám do Scaly dali i olej 5w40, který by nám zničil DPF.

Takže příští týden jede auto do jiného servisu a snad se podaří.... Manželka už lituje, že si nenechala starší Hondu, já se nechal ukolébat bezproblémovostí Rapida a bohužel se Scala zatím jeví jako šlápnutí do h....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro zajímavost posílám aktuální záznam dálkového měření (IoT) mé autobaterie za situace, kdy auto parkuje, ale stále běží 2 kamery (4K a FullHD) s odběrem cca 0,4A. Baterie je jištěna regulátorem, který kamery vypne při poklesu napětí na 11,8V. Napětí necelých 14V je při jízdě, kdy je gelová baterie Exide nabíjena na 100%.

Screenshot-2020-09-25-202-WS01-Thing-Spe

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@slots

A plné nabití myslíš na externí nabíječce nebo po jízdě? V autě se baterka plně nenabije, i když se to hned po jízdě může zdát. My jsme se ani po dlouhé jízdě s měřením po 2 hodinové pauze nedostali přes 12,4-12,5 V, spíš míň. Ale měřáky nejsou žádný high-end...

@Caster

Nemáš nějaké hodnoty bez kamer? A kolik V máš cca 2 hod po zastavení? A těch 11,8 V není nastavené nebezpečně nízko?

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Inteligentní dobíjení se dá vyřadit zapnutím výhřevu sedačky, tuším na plný výkon. Teď v létě o to asi nikdo nestojí, zapnout výhřev na prázdném sedadle spolujezdce by bylo fajn, ale nemá se to používat u neobsazeného sedadla. Druhá věc je, jaký příkon výhřev má a jestli se baterie stíhá dobíjet ihned po zapnutí výhřevu. Ptám se proto, že mám špatnou zkušenost s tímhle inteligentním dobíjením a díky tomu mívám chyby SOS a nefunkční infotainment. Naposledy po 2 hod. jízdě po dálnici, kde se to asi moc nedobíjelo. Tak bych právě občas zapl ten výhřev, příp. nedá se řešit třeba zapnutím výhřevu zrcátek a skla? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Myslím, že je dobré v rámci dobíjení jezdit jinak, tak trochu defenzivně, resp. hodně s kvaltem bez plynu. V tu chvíli vždy slyším, jak ventilátor zesílí. Často dávám pětku (mám 70 kW) i v obci, stačí malý sklon vozovky a ten motor má tak malý odpor, že drží rychlost, je to těsně nad obnovením dodávky paliva v 1200 ot, jak musím šlápnout na plyn, tak podřadím. Případně rozjet nahoře na kopci třeba 95, sundat nohu z plynu a dole pod kopcem máš 90, místo tempomatu na 90, který dává nepatrně paliva celý kopec dolů a auto nedobíjí.

 

Nicméně ani tak nevěřím, že baterie SOS mi přežije víc jak 5 let.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na 50 v obci s 5.rs je u 70kw nemyslitelné, ani dobíjení několik km z kopce co jsem dlouho provozoval moc nefunguje, je to prostě moc málo. Výhřev sedaček funguje a snížená venkovní teplota taky, ale to jsem ještě nevysledoval od kolika °C

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Cca do 10 stupňov, keď nefunguje SS systém, baterku dobíja na 14,8V. Akonáhle ju dobije a stúpne vonkajšia teplota, začne fungovať SS a baterku dobíja systémom 14,8V, potom dobíjacie napätie klesá až na 13,2V, dokonca aj na 12,4V v lete. Tak to je a tak to funguje. Niš som s tým nerobilm nič neodpájal, žiadne kábliky a baterka má dva roky a v zime, keď auto stojí aj týždeň vonku, vždy som naštartoval, napätie mi nekleslo pod 12,0V.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Moc bych to zase neřešil. Mám Fabii 5.5 roku. Nyní najeto 164000+ a baterka je původní a žádný problém. Jasně, neustále  couracky po městě, neustálé studené starty a může odejít dřív, ale to odcházel s i staré baterie bez stop startu a inteligentního dobijeni. Taky záleželo na kusu. Někomu vydržela 12 let, někomu třetinu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...