Přejít na obsah

Nerovnoměrně sjeté pneu - jen vnitřní hrany na všech kolech


Bubaq

Doporučené příspěvky

Ahoj,

 

včera jsem byl na přezutí gum a všiml jsem si, že všechny 4 pneu byly na vnitřních krajích běhounu sjeté výrazně více než na zbytku běhounu. Celkově už byl vzorek celkem na hraně, do 2 mm s přimhouřenýma očima na všech pneu. Ale kraje u vnitřní strany byly sjeté do hladka na všech pneu. Zbytek běhounu sjetý rovnoměrně. Pneu byly Dunlop SP Sport MAXX RT, standardní rozměr 225/45 R17. Motor 2.0 TDI 110 kW DSG 7s.

 

Auto je ježděné 25 měsíců, 105 tis. km, 65 % dálnice, 30 % okresky, 5 % město.  Kromě dvou letních dovolených, kdy bylo naložené po střechu (celkem 4000 km, s patřičně upraveným tlakem v pneu), v něm jezdím sám a bez nákladu. Tlak vozím o 0,1 bar vyšší než je předepsaný, pravidelně kontroluji jednou měsíčně a drží se v toleranci 0,1 bar. Jezdím převážně plynule a neagresivně, mimo město lehce nad limity, pokud to rozumně jde (100 / 140 km/h). K autu se chovám ohleduplně, Sem tam mám chuť se svézt, ale to dělám na dobrém asfaltu a i v tomhle režimu jezdím tak, že ESP nebo ABS zasahuje naprosto výjimečně. Celkově tahle ostřejší jízda zabere do 1 % všech kilometrů.

 

Takže na rozhozenou geometrii mi to moc nesedí. Auto se pocitově chová normálně, netáhne do strany ani při akceleraci ani při brždění. Drží směr, při zatáčení a následném puštění volantu se jízdou srovná.... Je mi divný, že sjeté kraje jsou na všech kolech rovnoměrně. Nedostatečný tlak můžu vyloučit a to by navíc byly sjeté oba kraje. 

Připadaly by v úvahu ty dovolené. V autě 4 lidi, kufr plný, na střeše velký XL box. Tlak v pneu upravený na doporučený výrobcem dle zatížení + 0.1 bar. Ale celkem 4000 km s autem naloženým v podstatě na max.

 

Objednával jsem se do servisu na kontrolu geometrie. Tam mi ale pan technik řekl, že vzadu je to nastaveno napevno a s tím že nic neudělají (víceprvek tam myslím není).

 

Zkušenosti, podněty, komentáře? Předem děkuji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Stačí Kovo Brno - plastový nebo ten kovový, nejlíp do 4,5 atm. Umějí i kalibraci i opravy (poštou). Ale já nevidím problém s tlakem. I kdybych věřil na různé hodnoty na různých manometrech (na benzínkách), tak dle mojí zkušenosti nebude rozptyl hodnot (min-max) vyšší jak takové 0,4 atm, čili na dejme tomu 2,5 atm asi 1/5. To není fatální. Navíc to lze velmi jednoduše ověřit - objet pár benzínek a zkusit změřit (ty starší kompresory ukazují tlak ihned po připojení hadice bez foukání, ty novější vlastně taky.) Jo je tam ještě pastička v těsnosti a v tom, že se z pneumatiky (v danou chvíli) plní i objem hadice a měřidla. Marginální. Pokud někdo namítne, že jízdou se pneu prohřeje, tak stačí objet benzínky v různé dny za cca stejné teploty. Styl jízdy - podhuštění, jízda v zatáčkách po dvou kolech... zde asi nenastal.

Viděl bych to na dvě věci - buď geometrie (asi bych trval na provedení na rovnoměrně sjetých pneu, třeba zimních, nebo na certifikované sadě - používá se při dokazování závad na záruku atd., solidní servis může půjčit něco z uskladněných) - na těch Dunlopech je to naprosto o ničem. Nebo, a to je horší, jde o špatně vyrobenou pneu. Já jsem taky jeden takový pár z výroby zažil. Pneu pravidelně střídané jak přední/zadní, tak strany a 2 ks se ojížděly zevnitř. Víckrát geometrie, vyvážení, pomohla až výměna stářím. Druhá sada stejného typu zatím OK. U této značky bych "lowcost" přístup nečekal, ale pokud se ročně dělá třeba 200 000 aut s touto specifikací pneu, ten tlak na cenu za kus je obrovský (málokdo si může dovolit napálit cenu a přijít o jistý odbyt v prvovýrobě (aut)...). Jako další by v úvahu připadala jiná závada na podvozku, silentbloky, čepy, tlumiče(!),...

Auto už asi není v záruce, že? 105tkm na jednu sadu letních je teda dost (a zímních ofc). Co se týká zadní nápravy, nevím, ale moje FII s "vlečkou" nastavit nějak šla, pokud si ty čísla do protokolu nevymysleli.

Při výběru nových bych asi pro jistotu změnil lokál.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Divný je, že je to na všech čtyřech, ledaže by to bylo prohazováním gum po sezoně,

tedy předních za zadní a všiml sis toho až teď, protože jsou uvnitř bez vzorku. To by

znamenalo, že jedna z náprav má špatnou geometrii. Máš výstup z toho měření, resp.

seřízení ? Co to znamená, že zadek nejde seřídit, tzn že je mimo limity ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Manometr je Skalenwert 0.05, takže tím to nebude :-).

 

105 tis. km samozřejmě není jen na těch letních, byly do toho dvě zimy, takže na letních cca půlka. A ano, byly přehozeny přední za zadní po první sezóně. Ne geometrii jsem objednaný na 20.11.a mám čerstvě přezuté nové zimní pneu (Pirelli Sottozero 3).

 

Závady na podvozku typu čepy, tlumiče, silentbloky při jízdě nepozoruju. Uvidíme po té geometrii, na co přijdou nebo nepřijdou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Připojím se k problematice, na své 1,6TDI 77KW 2014 jsem to nyní také zjistil, ale víc mám sjeté přední, netuším zda to dělalo už předtím, nevšiml jsem si toho až teď když jsou ty gumy na vyhození, kontroloval jsem to hned i na další O3 1,6TDI 85KW 2016 a taky to dělá na předních hlavně.

Obě auta obuty na Dunlopech jako autor vlákna. Co tak pročítám do hloubky forum, nebude to asi náhoda teď spíš otázka, dělají to Dunlopy nebo nějaký šotek v autě?

Editováno: , autor: Zodiaque1
překlep v modelu Octavie
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nepíšeš, co je to za typ gum a jestli jsi je měnil (prohazoval, měnil za zimní/letní). Je naprosto normální, že se na hnací nápravě víc opotřebovávají, navíc dieselový motor bude mít vždy větší hmotnost. Takže máš ojetější vnitřky? No neplaš s Dunlopem, taky jsem si (Winter Sport 5) kupoval. Jediná nápomoc je seřízení geometrie na jiné sadě a pak prohodit inside/outside, nebo dle "rotation" z levé strany na pravou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže dnes proběhla geometrie v autorizovaném servise. Všechny hodnoty jsou prý jak u nového auta, všechno je přesně tak, jak má být. Technik mi ukazoval protokol a hodnoty jsou s rezervou v rámci povolené tolerance. Což je sice "blbý", protože to neodpovídá na otázku, proč byly letňáky takhle neropvnoměrně sjetý. Na druhou stranu jsem rád, že je podvozek po 108 tis. km netknutý. Sice se snažím, ale sem tam přeci jen nějakou tu díru nechtěně vymelu.

 

Takže pokud to není nějaký šotek, opravdu to vypadá na konstrukční vadu Dunlopů. No uvidím po zimě. Mám komplet nové pneu a do dubna najedu cca 25-30 tis. km.

Editováno: , autor: Bubaq
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...
V 20. 11. 2020 na 17:21, Bubaq napsal:

Takže dnes proběhla geometrie v autorizovaném servise. Všechny hodnoty jsou prý jak u nového auta, všechno je přesně tak, jak má být. Technik mi ukazoval protokol a hodnoty jsou s rezervou v rámci povolené tolerance. Což je sice "blbý", protože to neodpovídá na otázku, proč byly letňáky takhle neropvnoměrně sjetý. Na druhou stranu jsem rád, že je podvozek po 108 tis. km netknutý. Sice se snažím, ale sem tam přeci jen nějakou tu díru nechtěně vymelu.

 

Takže pokud to není nějaký šotek, opravdu to vypadá na konstrukční vadu Dunlopů. No uvidím po zimě. Mám komplet nové pneu a do dubna najedu cca 25-30 tis. km.

Dopadlo to nějak? Doufám, že geometrie nebyla měřená na těch špatných pneu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 10 měsíců později...
  • o 5 týdny později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...