Přejít na obsah

Nestihá dobíjet?


dvd73

Doporučené příspěvky

Jezdím nyní bohužel jen krátké trasy a to do práce a domů. Každý den tedy 2x 7 km. Dneska jsem přijel domů, vypnul motor (spotřebiče a světla běžely) a za 5 minut jsem měl hlášku "Úroveň nabití 12V baterie je nízka. Vypněte infotainment system nebo nastartujte motor".

 

Nestíhá se jen dobíjet? Nebo je KO alternátor, baterka? Slyšel jsem něco o debilitě "inteligentní dobíjení", ale to by přece nemělo nechat baterku vycucnout tak, že auto nevydrží 5 minut bez zapnutého motoru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ked jazdis stylom brzda plyn, tak urcite nestihne dobit. Navyse sa zacina oteplovat, tak ze nabijat sa bude menej a menej. 

 

Zaseas sen EU, plugin hybrit. Tak pekne kupit nabijacku a po jazde nabijat. Po kazdej jazde :D to mas pripravu nanelektroauta

Editováno: , autor: atlan
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak dneska jsem si koupil voltmetr do auto zapalovače. Na volnoběhu jsem ho zkontroloval s normální voltmetrem na baterce. Na baterce bylo +0.1 V vice.

 

A teďka výsledky.

 

Při nastartovaném motoru na volnoběh nebo za jízdy (akceleraci) 13.3V, při brždění (jedno zda motorem nebo normálně) 14.9V. Po vypnutí zapalování 12.5V, po opuštění auta a spuštění funkce Coming Home 12.3V. Za 30 minut zamčeného auta 12.8V a pak jsem to vyndal. Nevíte kolik ten měříč v zaplaovači může žrát? Dá se to nechat přes noc? Zítra ráno potřebuju odjet tak jsem to raději vyndal, ale zítra večer to tam můžu nechat do středy do rána úplně vklidu.

 

Jen co nechápu, to je všechno, čím se měří kapacita baterie nebo je ještě nějaká další veličina k měření, třeba Ah?

 

Tady https://www.auto.cz/nesmysl-jmenem-stop-start-vedeli-jste-ze-nici-autobaterie-113291 nějaký vedoucí servisních služeb Škoda říka, že „Spodní hranice nabití není pevná, ale závisí na teplotě. Třeba při 20 ºC je to 70 %. Tedy alternátor začne dobíjet ve chvíli, kdy v 70Ah baterii zbývá 49 Ah. Průměrný vůz Škoda dnes za běžných provozních podmínek spotřebovává 50 ampérů. S originální autobaterií tedy ujede i 25 km, než musí začít dobíjet a zvyšovat spotřebu paliva.“

 

On tam mluví o Ah ne o V, dá se to taky něják změřit nebo to je to samé jen v jiné veličině? Fakt sorry, ale nejsem elektrikář.

 

Jinak ostatní vlákna jsem čel, ale moudrej z toho nejsem. Jednomu to dělá, druhýmu ne. Jeden říká, že to je ok, druhej že ne atd. :-D

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@dvd73Tím měřením sis odhalil jak funguje rekuperace.  To že je to to OK nebo NE je dáno úhlem pohledu.  Škoda to potřebuje na emise ale ničí to baterku. Dlouhodobější vybiti posiluje nevratný proces sulfatace.  Proto tam máme baterky EFB nebo AGM které svou vnitřní konstrukcí odolávají lépe tomu stálému vybíjení a nabíjení. Kapacita (Ah) se nedá jen tak změřit jen se odvozuje od napětí.  Jsou na to tabulky i v těch tématech cos četl. 

A teď pokud máš po delší době 12,8V tak je to naprosto v pořádku.  Problém bude až naměříš pod 12V.

A teď k modelové situaci, Máme 100% kapacity je ráno -2 jedem do práce těch 7km, všechny výhřevy a klima puštěné.  To auto nestačí dobít ale jsme na 90%, odpoledne domů je +10 a máme to to do kopce tedy auto rekuperuje a vezme si až na 60% kapacity. Do rána se baterka zvetí sama na 80%. no uděláme to víckrát za sebou a hlášení o slabé baterii je na světě.   

 Start Stop pokud se vypne trochu pomůže ale problém s rekuperací  neřeší a tak zhruba po 5 letech si jdeš koupit novou baterku. Pokud dřív, tak je nejspíš baterka vadná a na baterku je 3 roky záruka.

Cokoliv ze zásuvku patří vytáhnout, i když ten voltmetr bere šul nul.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@milanxxDíky moc za fundovanou odpověď!

 

Tak dneska jsem přišel k autu, odemknul a hnedka jsem to tam strčil a 12.6 V (večer po 30 minutách zamčeného auta bylo 12.8V). Po zmáčknutí startovacho tlačítka (bez přidržení brzdy - takže jen zapnutí spotřebičů) bylo 12.1V, při startu to kleslo na sekundu až na 11.8V (to byl asi odběr starteru?), poté ihned dobíjení 14.9V celých 6 km (hrozná zima) až do práce. Po vypnutí motoru a spotřebičů 12.7V.

 

Cestou zpět to už dobíjelo jen na 13.3V.  Po vypnutí před barákem po 30 minutách 12.7V. Uvidíme co bude ráno. Vím, že jsi psal, že patří vytáhnout, ale chci vidět kolik tam ráno bude bez toho aniž bych to musel odemykat atd.

 

Zaujalo mne ale jak píšeš "Do rána se baterka zvetí sama na 80%." To je nějaká zázračká baterka, alá perpetum mobile nebo jak se může v tom tvém příkladu sama zvětšit ze 60% na 80%?

 

"Problém bude až naměříš pod 12V." - a tady se bavíme o hodnotě kdy? Po zamknutí auta? Tedy v klidovém režimu? Při "klíčku" v zapnuté poloze, ale bez motoru?

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@dvd73 Žádné perpetum. V baterii probíhá chemicko/fyzikální proces, proto se má měřit napětí až po nějaké době, kdy se tyto procesy uklidní po nabíjení jízdou nebo nabíječkou a srovnají se teploty. Tedy napětí roste nebo klesá. A podle tabulek je např. 0,1V už je málem 10-20% kapacity.  tedy když uvážíme přesnost měřáků a to že veškeré klidové měření se odehrává jen v rozsahu 1V. Většina ten voltmetr do zásuvky používá hlavně na kontrolu nabíjení, tam to má větší smysl. 

A ano baterka se má měřit viz výše po uklidnění a to je to správné napětí, tedy ráno. A pak těch 12V znamenají 0%. kapacity

Ale EFB nebo AGM fungují pro startování i při 11,5V, je to díky vylepšené vnitřní konstrukci. Klasickou by startování pří tomto napětí odepsalo.

Ale nelíbí se to pak rekuperačnímu systému.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ze zajímavosti jsem si v-metr koupil k Lídlovce (teď je v akci za 400) taky a zrovna nedávno jsem ho zapomněl vytáhnout, po 2 dnech ukazoval 12,1V. Jinak mě ukazuje cca stejné hodnoty a při současném počasí se aku dobíjela pořád a naplno využívám i výhřev sedadel. Nicméně aku občas dokrmuju ze zásuvky.

SS mám deaktivován, dojíždím nepravidelně cca 130km do práce to pro úplnost a na takové 7km cárání mám starou F1 😀

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Máš parádne hodnoty v multimetri.. ja ho mám teraz nonstop celú zimu zarazený v zásuvke. Každé ráno po otvorení auta so zapnutým Leaving Home mám hodnoty okolo 11,8V-12,0V - keď sa vypne Leaving Home, hodnota narastie asi o 1-2 desatinky. Najnižšiu rannú hodnotu som zaznamenal 11,5V, keď vonku bolo nejakých -15°C - po vypnutí LH to skočilo na 11,8V, ale auto naštartovalo - počas štartu to inak skáče aj pod 11V. Celú zimu bola rekuperácia vypnutá, hodnoty počas jazdy boli furt 14,6V-14,9V podľa zapnutých spotrebičov. Až teraz v pondelok sa denné teploty vyšplahali na 8-9°C a poobedné jazdy domov už hodnoty skáču od cca 12,5V, neskôr sa to ustáli na 13V-13,3V - a v prípade brzdenia motorom 14,9V. Dnes ráno (1°C) po vypnutí LH svietila hodnota 12,2V..

 

Inak auto používam denne do práce 10km a z práce rôzne vybavovačky, čiže niekoľko +/- 5km trás, ŠS furt vypínam cez tlačidlo. S touto baterkou som piatu zimu, ale predpokladám, že na budúcu zimu už pôjde nová.. uvidíme! :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak obecně se snažím nechávat kvalt co to jde, aby to při brzdění za tepla dobíjelo na max a zatím origo baterky jak u 1.0 TSI (Varta 44 Ah, 3,5 roku. 70 tis.km), tak 1.2 TSI ( Exide 59 Ah, 5,5 roků, 70 tis.km) drží.

Tu u 1.0 TSI jsem dobíjel preventivně letos, jak byly velké mrazy, ale za 3h byla dobita, takže ok. Tu u 1.2 TSI jsem dobíjel na podzim a zimu přežila bez zaváhání.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasně,  zajímavé je že rekuperace to nutí dělat i ty co tomu nehoví. No na vaz2101 sem to nestihl ale na s125 sem měl krabičku co zavírala volnoběžnou trysku. No ale na Sedru to nefungovalo jak mělo. Nabíjení bylo otázkou regulátoru. Dneska je teplo a už rekuperujeme. Podle connect lite jsem skončil jízdu na rovných 12V.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak jsem se dneska v 17:30 cestou pešky za roh do sámošky podíval přes okýnko co to ukazuje (včera v 18:30, 30 minut po zaparkování 12.7) a ukazovalo to 12.5V.

@milanxxtady říkal něco o ustálení baterky přes noc, ale příklad byl že se naopak "dobila" resp. stabilizovala jak mi bylo vysvětleno, ale na větší hodntou. Tady mi to kleslo.

 

Bohužel nemůžu udělat delší test než do zítra do oběda, protože musím někam odjet, ale tak uvídíme zda za dalších 18 hodin se to pohne dolů či nikoliv. Myslím, že "ustálená" už za těch 24 hodin musí být na 100% tak snad to zůstane na těch 12.5. Když by to šlo třeba na 12.3 tak to už by asi signalizovalo problém s baterkou ne? Za 2 dny z 12.7V na 12.3V třeba. Pokud vezmu v potaz to ustálení, tak třeba z 12.6 (12.5) na 12.3V pokud tu bylo výše psáno, že 0,1% je cca 10% kapacity baterie!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teplota tlak rosný bod,........... vše má vliv. A ano v 9 z 10 připadů klesne a nékdy stoupne. Byl to příklad. A pokud ti to bude takhle klesat z 12.7 tak to bude spíš odběrem auta. Těch aut po 14 dnech na letišti co nešlo nastartovat a ani odemknout by mohlo vyprávět. Taky je to v návodu, že se má baterka vyndat při delším staní. A snažil jsem se to popsat populárně vědecky neelektrikáři. Takže i třeba takhle. Je zima a baterka má 12V. Přijdu odemknu a bliknu světlama a je tam 12,1. To proto že se probral ten chemický proces. Takže spotřebou se zvýšila kapacita.  😁

Jak na tom baterka opravdu je lze zjistit jen zátěžovým testem. Ostatní je jen orientační. 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 59 minutami, dvd73 napsal:

příklad byl že se naopak "dobila" resp. stabilizovala jak mi bylo vysvětleno, ale na větší hodntou. Tady mi to kleslo.

Dnešní "moderní" dobíjecí soustavy dobíjejí baterii jen když uznají za vhodné. Takže se může stát, že auto bude odebírat energii z baterky, baterka nebude nabíjená a odebíraným proudem bude zatížená. Když v této situaci vypneš motor a změříš napětí, tak naměříš nižší než po ustálení. Podobně když např. při zastaveném motoru rosvítíš světla, po chvíli zhasněš, tak napětí na baterce bude stoupat ještě chvíli po vypnutí světel.

Opačně se to projevuje po skončení dobíjení, napětí se snižuje.

Baterka je chemický zdroj proudu, desky a elektrolit májí nějakou tloušťku, na povrchu desky je jiné chemické složení materiálu než v hloubce, chemické reakce mají setrvačnost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No nevím co by v autě mělo dělat spotřebu - GPS, kameru ani nic takového tam nemám. No uvidíme kolik tam bude zítra. Když furt 12.5V tak cajk a těch 12.7 bylo ještě před těmi procesy který jsi popisoval.

 

Ten zátěžový test, pamatuji si dobře, že to je to co ve Škodovce servisu zásadně raději nedělají, baterii dobijí a pak řeknou že je ok? Myslím, že jsem to tu na fóru viděl, nějakej graf s odběrem 30Ah nebo co a bylo tam že po 55 minutách Capacity fail. Je to ono?

 

14 dní na letišti, hmmm, to zní jakoby někdo dělal v autopůjčovně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na jednom soustredku pred cca 6 lety byl par myslím s audi A4 a říkal ze si raději vozí malou nabíječku sebou. Bo jak nechá na dovolené auto stát jen tak týden tak pak hrozí že nenastartuje. Prostě elektronika atd. A jak píšou jiní v manuálu f3 je něco o 14 dnech stání či měsíci. Ač se to nezdá holt tam nějaký odběr je.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Právě může tam být chyba některé z x jednotek co se nekorektně uspí nebo ta co nemá spát bete moc. A může to být u někoho i některá z dodělávek. A zátěžák je krátkodobý velkým proudem. Ty elektronické jsou vysoce orientační. Ale zpět na začátek. Základní chyba je po zastavení s vypnutím motoru si hrat s autem , radio a světla zvlášť po krátké trase. Pak se zjeví to hlášení. 

A v půjčovně nedělám ale už jsem 2x startovat na letišti auto kolegům po návratu z dovolené. A to před rekuperační dobou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hmm, tak jsem přišel k autu a 12.4V. (cca 45 hodin od posledního zhasnutí motoru kdy po 30 minutách bylo 12.7V).

 

Venku 18 stupňů a dobíjel celou dobu na 14.9V. Dohromady 23 km a 3 starty (první a dvě přerušení jízdy). Po příjezdu a půl hodině "ustálení" 12.5V. Ale byla puštěná klimatizace, jakože to opravdu ochlazovalo takže asi proto dobíjel na maxa, což se navíc k tomu ukázalo že je tam debilní Sanden kterej dost píská takže další reklamace na seznam věcí k opravě. Naštěstí jsem si tu na foru stáhnul vyjádření Škodovky pro nějákej servis, že to mají opravit na záruku a objedanat Denso místo Sandenu.

 

To mi připomína ještě, jestli se dá nějak (a jak) změřit klidovej odběr a kolik by měl být? Něco jsem tu někdě četl o odběru 10-30 (Ah????) .

 

No já mám právě známého v autopůjčovně na letišti a ten minulý rok říkal (březnový první "lockdown"), že po 3 týdnech nenastartovala cca třetina aut nebo měli co dělat aby chytly.

Editováno: , autor: dvd73
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím, že to dobíjení zbytečně hrotíš, baterka si udělá stejně co chce a v jiných sekcích toho najdeš mraky. Buď budeš občas používat nabíječku nebo vytáhneš konektor. 

K reklamaci Sandenu ti TPI může posloužit jako podpůrný argument, ve finále si pravděpodobně budou nahrávat zvuk a pošlou to do ŠA k posouzení jako u mě. Měl jsem anabázi i s opakovanou reklamací z důvodu špatného proplachu po výměně za Denso. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...