Jump to content

LED Matrix světlomety


boban1108
 Share

Recommended Posts

před 13 hodinami, Jan R. napsal:

Jj chápu aspoň pro představu. 
Samozřejmě si to vyzkouší na předváděčce. Teď už to jde, když se po čtvrté stmívá a salony většinou do šesti. 
srovnání tlumená/dálková mohu mu klidně natočit video z provozu …

ECD95314-346D-4F92-AD1E-DD47D468B1BA.thumb.jpeg.8cff4126302fa39d467d50035a92a160.jpegCEE33168-A2CA-44A3-948B-0BEC9D619446.thumb.jpeg.00bdb3422b1d448b4833598466737120.jpeg
C6E0DF89-62E2-48C0-8167-1184BBD559FE.thumb.jpeg.970b89085e9cb2bdc58f93ed1581e7e1.jpeg1C9175C8-D3E3-4BA6-BC59-D813BB2DECB7.thumb.jpeg.8789179f2352407f5d8d747709b9824e.jpeg

Ďakujem za info, oproti halogénom to je každopádne výrazný posun.

Link to comment
Share on other sites

Už to tu zaznělo, že největším plusem Matrixů je, že dálková svítí i když jsou auta v protisměru a tudíž je zásadně lépe vidět na silnici před sebe, na krajnici. Navíc, když jedou auta v protisměru, člověka to přeci jen celkem oslňuje a spolu s ostrou hranou LEDek na hranici jejich dosvitu člověk před sebe vidí opravdu špatně. Zvlášť na zvlněné silnici nebo v zatáčkách. V takové situaci má Matrix obrovskou převahu a výhodu. Pokud člověk jezdí hodně za tmy po okreskách, je to podle mě "must have" funkce. 

 

Ale to je jenom můj pohled na věc, nic proti jinému přístupu.

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

To je pravda, ale co protijedoucí řidiči. Oslňuje to a přepínání dálková/tlumená nefunguje přesně ( elektronika to 100% nenahradí) popsáno je toho dost. Mě se tedy na předváděčce funkčnost nelíbila.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Neviem, co by malo oslnovat pri Matrixoch. V Skodovke funguju celkom spolahlivo a segmenty sa vypinaju/zapinaju spolahlivo.

 

Skor mam problem s vodicmi O4 so zakladnymi LED svetlami, ktori si nevedia nastavit sklon svetiel dle zatazenia a svetla im svetia brutalne vysoko. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jj málo kdo se hrabe v tom infotraimentu, aby to přenastavil. Letité kolečko u vypínače bylo fajn.

 

Už bych tady rozdíly nerozebíral, je to téma jen o Matrix

Spíše aby někdo hodil fotky tlumená/dálková Matrix ať je co porovnat.

Edited by Jan R.
Link to comment
Share on other sites

před 4 hodinami, Jan R. napsal:

To je pravda, ale co protijedoucí řidiči. Oslňuje to a přepínání dálková/tlumená nefunguje přesně

Stejně jako mnozí nade mnou, ani já tohle nemůžu potvrdit. Posledních cca 8 let jezdím ročně 60-70 tis. km a jestli něco pozoruju ohledně oslňování protijedoucíma autama, tak je to jednoznačně postupný pokles počtu aut, která mě na silnici oslňují. Osobně si to vysvětluju zvětšujícím se podílem aut s autonivelací světel a obnovujícím se vozovým parkem. S příchodem částečně stmívaných dálkových světel (nejen u škodovek) jsem určitě nezaznamenal nějaké častější oslňování. Řekl bych, že nejčastěji oslňují stará auta s neseřízenýma světlama a pak různé domorobo bastly typu xenon výbojka v nexenon světlometu.

 

A chybějící manuální kolečko u světel bez automatické nivelace je další z "pokroků" o roky zpátky...

Edited by Bubaq
Link to comment
Share on other sites

Ono se to řeší na jiných skupinách, tady majitelů moc není. Hlavně, že pozdě přepínají z dálkových ( Japonci mají lepší senzory), kůžel světla není jak má být, někdy nepomůže ani servis. Videí je dost, třeba jedno ...

Tak fungovala i předváděčka, co jsem jezdil. Na ty tlumené nevidím moc rozdíl, proti foto ze včera

To je, ale kolik lidí chce zpět tlačítka ...

Link to comment
Share on other sites

S těmahle internetovýma "zkušenostma" je to tak, že na 100 spokojených majitelů, kteří o své spokojenosti nikam nepíšou, je 1 nespokojený, který to napíše. Pak se může zdát, že je něco špatně, i když není. Podstatné je, co je reálně vidět na silnicích a tam oslňování od LEDkových aut není problém vůbec.

 

To odkazované video je silně podexponované, má mizerný dynamický rozsah a špatný kontrast. To všechno oproti realitě výrazně snižuje rozdíl mezi osvětleným a neosvětleným prostorem, takže z toho nelze dělat žádné závěry o tom, jak světla svítí.

 

Tady je pro srovnání vcelku reálný obraz:

https://www.youtube.com/user/gasperbenedik/videos

 

Chování Matrixu i osvit dálkových podle mě vynikající. Celkově silnici a její okolí osvětlí líp než kdyby tam byly běžné dálkové, které by řidič musel vypínat u protijedoucích nebo před ním jedoucích aut, a o to jde. Zvlášť v zatáčkách, kde před ním něco jede, je to nebe a dudy.

 

 

A myslím, že točítko na nivelaci světel u aut bez automatické, otočné knoflíky na regulaci teploty či tlačítko na vypnutí S/S by namísto šmátrání po displeji brala drtivá většina lidí... Ostatně třeba k těm otočným ovladačům klimy se automobilky začínají vracet. Není divu.

Edited by Bubaq
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Pawouk changed the title to LED Matrix světlomety

Matrixy mám, funguje to celkově fajn, svítí moc pěkně,  jediné, co občas zazlobí, je kamion na horizontu, kdy jsou z něj vidět jen obrysovky nad čelním sklem ale potkávačky ještě ne. Velké a čisté značky to taky vykryje, víceméně to nepotřebuje korekce. Za několik cest z vysočiny do Pardubic jsem měl jen ojedinělé případy s kamionem naproti, ale jak bliknul, tak se matrix srovnal. Za mě celkem fajn věc, jen nevím, co to dlouhodobě snese a co to bude stát až se to pose.e :)  Klidně bych si to do dalšího auta dal. Narozdíl od Columbuse :)

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/26/2021 at 9:04 PM, Jan R. said:

Hlavně, že pozdě přepínají z dálkových ( Japonci mají lepší senzory), kůžel světla není jak má být, někdy nepomůže ani servis. Videí je dost, třeba jedno ...

Tak fungovala i předváděčka, co jsem jezdil. Na ty tlumené nevidím moc rozdíl, proti foto ze včera

 

 

On 11/26/2021 at 5:12 PM, Jan R. said:

Už bych tady rozdíly nerozebíral, je to téma jen o Matrix

Spíše aby někdo hodil fotky tlumená/dálková Matrix ať je co porovnat.

Zdá sa mi - možno sa mýlim - tieto dva príspevky ukazujú, akoby si zásadne nepochopil rozdiel medzi matrix svetlami a klasickými LED alebo halogenovými svetlami s režimom tlumená/dálková

Matrix má stretávacie/tlumená svetlá presne rovnaké ako LED svetlá. Takže ak sem dá niekto fotku zo stojaceho auta s LED a s matrix svetlami, výsledok bude rovnaký.

Krása a zásadný rozdiel v bezpečnosti u matrix nastáva pri rýchlosti ca 45kmh (tak je to v mojom súčasnom aute, O4 som prešiel asi 50km s matrixami a túto rýchlosť som si neoveroval) keď prepnú "tlumená" na matrix mód. V tomto momente začína dynamika matrix svetiel, ktorú nie je možné vyfotiť, ale potrebuješ video, pretože matrix "netlumí podle senzorů" ale pracuje s kamerou ktorá sníma celú plochu výhľadu z auta. Podľa potreby vypíná jednotlivé segmenty diod tak, aby všade tam kde to nevadí protiidúcemu autu alebo autu pred tebou svietil vždy segment ktorý osvetľuje do vzdialenosti "diaľkového" svetla.

A tak napríklad keď sa blížiš k pravotočivej zákrute a prichádzajúce autá v protismere máš vpravo od auta, matrix postupne vypíná segmenty LEDiek tak, aby tieto autá neoslňoval ale nechával ti zapnuté diaľkové svetlá všade tam kde neoslňuje toto auto. Takže v mieste protiidúceho auta máš osvetlených 40÷50m a všetky ostatné miesta - ľavú stranu, krajnice do vzdialenosti povedzme 100m a viac.

U klasických svetiel musíš prepnúť na stretávacie a tak máš vozovku osvetlenú na oboch stranách a krajnici len do vzdialenosti 40÷50m.

Na diaľnici s klasikou v podstate v dnešnej premávke musíš len na stretávačkách. Diaľkové len nad ránom keď nie je premávka. Takže by si nemal nikdy ísť rýchlejšie než 60-70kmh aby si stihol zabrzdiť keď bude niečo na vozovke - stratená paleta z náklaďáku, kúsky pneu po defekte a pod. U matrixu máš neustále osvetlený pravý jazdný pruh a krajnicu až po auto ktoré je pred tebou.

 

Neviem kde si jazdil na predvádzačke, ale matrixy nefungujú v meste ani na osvetlenej ceste mimo mesto. Predvádzačka s matrixami je minimálne 30 minút na okreskách a množstvom protiidúcich áut aby si mohol vidieť všetky finesy, ktoré matrix poskytuje.

Takže prosím, tí čo idete na predvádzačku matrixov síce momentálne o 16:00 už potme potrebujete ísť mimo mesto!!!

tlumená LED vs tlumená matrix v meste nemajú rozdiel. Matrix je na jazdy mimo mesto.

 

Kto doteraz používal xenon s natáčaním však u matrixu môže byť sklamaný

- na horských priechodoch s prudkými vratkami natáčacie xenony lepšie osvetľovali cestu, matrix nemá taký široký osvit takže do zákruty 120° neposvieti

- v meste kvalitnejšie xenony svietia na boky - prisvetľujú chodníky a krajnice silnejšie napríklad od 30÷50kmh. Pod 30kmh svietia bližšie a tým pádom intenzívnejšie. matrixy do 40÷50kmh svietia ako bežné stretávacie svetlá.

- nemal som tiež možnosť vyskúšať matrix O4 v hmle, moje matrixy nemajú nejaký špeciálny mód, u bi-xenonov v predošlom aute sa svetlá nastavili do inej pozície a svietili bližšie a do krajov.

 

Tiež prosím, kto ste videli video s matrix svetlami od Mercedes S-klasse alebo 5-kový BMW, Volvo, ale zrejme aj Tuareg to čo zažijete v O4 nebude to to samé. Je to síce matrix a matrix, ale ten v O4 má - neviem presne, nehľadal som - 8 alebo 16 segmentov, ten v meďovi 256 segmentov. To v praxi znamená, že O4 dokáže vytieniť jedno až dve autá v protismere, meďa povedzme 10 áut.

Ale platí, čo som písal vyššie radšej 3-kolesové auto s matrixami ako 4-kolesové bez nich. Samozrejme s nadsázkou.

Prajem všetkým, pekný zvyšok víkendu, dobré rozhodnutie pri voľbe opcií a funkčné asistenty

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

S matrixami sa na dialnici jazdit povacsine neda (zalezi ake su zvodidla).

Auto bezne nevidi do protismeru napriek tomu, ze tam jazdia auta/kamiony a v podstate vypalujes oci kamionistom.

 

Takze matrixy su super na okresky. 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jj souhlasím

Jsou v ČR prasata, co to zapnou a myslí si, že mají automatiku a nazdar. Dvojitá svodidla hromadně montují na D5, horizonty, rokle. Ostatní se … Jezdil jsem oběma tipy a ty Matrixy jsem přepínal raději ručně …

 

Link to comment
Share on other sites

O4 tohle umi. Pouziva GPS, aby auto vedelo kde je. A podle toho upravuje praci se svetly. Takze bych se skoro vsadil, ze to umi i S3 s matrix svetly. Treba pri mlze a nebo mrholeni je videt kam sviti svetlomety. A ten levy je na te dalnici viditelne utlumeny.

 

Na svoji O4 cekam. S tatovou mam na dalnici najezdeno max 200 km. Kdyz jsem vjel poprve na dalnici s rozsvicenyma dalkama, tak jsem byl nervozni jestli nebude prusvih. Nikdo neblikal. Ani v mem smeru, ani v protismeru. Kdyz bych najezdil vic, tak se asi najde situace kdy nebudou ty svetla fungovať, ale zatim dobry.

Edited by Chloop
  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

Ano, to plati, ale len pri stretavackach/potkavackach (uprava kuzelu a dosvitu).

 

Akonahle pustis Matrixy, tak pali plne dialky az na segmenty, ktore vyreze kvoli autam v protismere, pripadne pred tebou.

 

Ako som pisal, vzdy zalezi od toho ake su stredove zvodidla a ci auto "vidi" auto/kamion v protismere.

Link to comment
Share on other sites

Po roční zkušenosti (30.000 km) s Matrix mohu jen pět ódy:-)

Světla svítí skvěle a automatika až na drobné výjimky (napr. příjezd na T křižovatku) pracuje správně.  Po dálnici se dá je téměř vždy s automatikou a nikdo v protisměru nebliká. Výhodou je skvěle osvětlená krajnice a případná zvěř.

 

Nemám zkušenost se standardními světly, ale Matrix jednoznačně doporučuji! 

 

Mimochodem mám auto vyrobené 12/2020 a až na pár drobností se SW, které vyřešila aktualizace je auto skvělé a bez problémů.  

  • Thanks 1
  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, deto said:

Ano, to plati, ale len pri stretavackach/potkavackach (uprava kuzelu a dosvitu).

 

Akonahle pustis Matrixy, tak pali plne dialky az na segmenty, ktore vyreze kvoli autam v protismere, pripadne pred tebou.

 

Ako som pisal, vzdy zalezi od toho ake su stredove zvodidla a ci auto "vidi" auto/kamion v protismere.

Samozřejmě to na 100% nemůžu potvrdit, protože nejsem vývojář těch světel a ani zaměstnanec Škodovky. Jen popisuji osobní zkušenost. Při jízdě na dálnici a zapnutých dálkových je poznat, že levý světlomet je utlumený. Dává mi to smysl. Protože (přesně jak všichni píšou) auto nemusí vidět přes středové svodidlo a tudíž by vyřezávání moc nefungovalo a nebylo by to moc použitelné. Pokud to tak není, tak jsem trouba a spletl jsem se. Ale z osobní zkušenosti jsem přesvědčený, že to tak je. 

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...