Jump to content

Klimatizace - jak funguje, ideální nastavení


keras
 Share

Recommended Posts

Chlapi, může mi někdo objasnit jak jsou na dnešních autech klimy dělané? 

Synovec co má dílnu říkal, že je dnes úplně jedno jestli jezdím se zaplou nebo vyplou klimou. Že už to není jako dřív, kdy se tlačítkem úplně odpojil komresor. Že tady když vypnu v infotainmentu AC tak komprák běží stále. 

Byl jsem naučenej to vypínat když nebylo potřeba chladit, ale to věčné lezení do rádia už mě sere. 

Škoda, že ti není na tlačítko. 

 

Jak je to zde? 

Pomohu si něčím (nebo naopak uškodím) když ac úplně vypínám? Vím, že je v okruhu spolu s chladivem i mazivo a že by se klima měla občas protočit. V zimě nebo když nebyla delší dobu spuštěna. Tak mi to bylo řečeno. 

 

Je tam vliv na spotřebu paliva když je ac spuštěna ale nechladí?

Může to vůbec jít, že běží kompresor a nechladí? Nějak mi to nedává smysl. 

 

A další pohled na věc:

na odmlžení v dešti dobré, ale co když nechci stále suchý vzduch? Vypínat? 

 

Nejde třeba kodovaním udělat, že po zapnutí "cirkulace vzduchu" (kulatý knoflík AUTO) se hned nezapne i ac? 

Link to comment
Share on other sites

Obecně - u automatické klimatizace (tzv. digitální) je již mnoho let montován tzv. stáloběžný kompresor, který je v chodu i při vypnutí tlačítkem AC, běží tedy stále a na minimální výkon, tuším, že se uvádělo asi 4%. Jeho výkon je plynule regulován podle potřeby. U tzv. mechanické klimatizace se používá kompresor s elektromagnetickou spojkou, kdy při vypnutí tlačítkem AC se spojka rozepne a kompresor je vlastně úplně vypnut.

 

Link to comment
Share on other sites

Jo super, o spojce jsem věděl. 

Ale za ten regulov. výkon děkuji. 

 

Takže není kvůli promazaní okruhu nutné ac asi zapínat že? 

 

Tedy když je ac spuštěné tak to nevysušuje vzduch?

Na to je jen tl. odmlžení oken?

 

Z toho vyplývá, že na spotřebu to nemá vliv?

Link to comment
Share on other sites

https://www.autoklima.cz/kompresory-autoklimatizace.html

 

Zase obecně - cokoliv, co odebírá výkon motoru má samozřejmě vliv na spotřebu. Sám mám dvouzónový Climatronic a AC zapínám/vypínám dle svého uvážení - obvykle mimo letní období. I když bych nemusel. Je to prostě nějaký zvyk, no. Pokud ji mám zapnutou, tak na plně automatický režim, nestuduji, jestli to něco vysušuje, nebo nevysušuje, prostě dělá, to co má automatická klimatizace dělat. Tečka.

 

Přijde mi, že tady děláš z některých věcí zbytečnou vědu, stejně se nikdy nedobereš detailů a to jen prostě proto, že je nikdo při dnešní složitosti aut takto podrobně nezná. Používej auto s rozumem a podle návodu výrobce.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

U novych modelu s mechanickou klimou se kompresor neodpojuje když je ofuk nastaven přesně v poloze na celní sklo ikdyz vypneš čudel A/C. Už se to tu v sekci Scala řešilo, stačí  pohledat. 

Edited by Rapid1.0
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Pawouk changed the title to Klimatizace - jak funguje, ideální nastavení

Taky mám dvouzon.

A Pawouku neodbíhej od tématu 🤣

Sorry, musel jsem. 

 

Jojo taky jí vypínám jak sám chci. 

Ale teď zapomínám a jezdím furt se zapnutou. 

Ten tablet je krkolomnej no... 

Zdá se mi totiž, že teď furt hekám a covid to není. Tak jestli to nemůže nějak vysušovat vzduch když jí nevypnu. 

Ale zase píšeš o regul. výkonu. Tak nevím. 

 

Chci vědět co nejvic, to jsem já no, proto se ptám. Tak snad to lidi a Vaše úložiště přežijou.

 

Edited by keras
Link to comment
Share on other sites

Co mám 2 roky klimatronik tak na ovládání teploty ale vůbec nesahám, stále nastaveno na 20,5°C 😀. Není proč sahat, ať si žije svým životem, až tedy po výměně Sandenu za Denso u Rapida 2019.

  • Thanks 1
  • Upvote 1
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jedine, co regulujem je intenzitu automatiky. rano nakopnem auto, necham ho na dvore 5min bezat, kym nachystam dieta a ide sa do tepleho i vdaka pridavnemu. vtedy to dam na plno i s intenzitou. potom uberiem, ale nebyt rychleho ranneho vyhrevu, teplotu a vypinanie klimy neriesim. 10r jazdimz dvojzonovkou tak, ze mam teplotu nastavenu a klimu a stupne neriesim. na hranie mam carplay :D

Link to comment
Share on other sites

před 16 hodinami, Pawouk napsal:

...U tzv. mechanické klimatizace se používá kompresor s elektromagnetickou spojkou, kdy při vypnutí tlačítkem AC se spojka rozepne a kompresor je vlastně úplně vypnut.

 

To bylo naposled pravda myslím u OI, už FI s poloautomatem a následně FII/OII když přešli na čistý automat tak měli kompresor regulovaný a mají ho i nové modely s automatickou i manuální klimou.

@keras Dnes to tlačítko AC funguje spíš jako "povolení AC", systém si potom sám určuje zda AC spustit nebo ji nechat vyplou (resp na těch cca 4%). Výhodu to má i ve snížená spotřeby když je AC zapnuta, neodebírá motoru stále plný výkon, ale jen tolik kolik je potřeba. Čidlo vlhkosti je ve zpětném zrcátku (jeho držáku) a pokud systém vyhodnotí že vlhkost je vysoká a AC je ve stavu "povoleno", systém vzduch "dosuší" aby nehrozilo mlžení oken.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

před 4 hodinami, Martab napsal:

To bylo naposled pravda myslím u OI, už FI s poloautomatem a následně FII/OII když přešli na čistý automat tak měli kompresor regulovaný a mají ho i nové modely s automatickou i manuální klimou.

Viz info od @vormen - návrat ke spojce. Je to i v dílenské příručce.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...