Přejít na obsah

Nahodilá ztráta výkonu Felicia II Combi 1.3 MPi 50kW, LPG, 2000 - zkušenost


Zeret

Doporučené příspěvky

Zdravím všechny,

 

kdoví, jak moc bude ještě toto téma v dalších letech aktuální, ale rád bych se podělil o svou zkušenost stran zdánlivě náhodilé ztráty výkonu Felicie 1.3 50kw 2000. Možná, vzhledem k pozvolnému stárnutí všech aut, se ale bude postupně týkat i jiných vozů.
Sám jsem tuto situaci řešil asi rok nebo dva. Na internetu jsem nenašel žádnou radu, kterou bych nevyzkoušel a která by výrazněji pomohla. Auto je také na LPG, ale tato chyba se projevovala stejně tak i na benzínu. Budu velmi rád, když vám nebo vašemu okolí bude tato zkušenost ku prospěchu...

 

Příznaky:
Nepravidelně, někdy v koloně, v táhlém kopci nebo i na rovině v rychlosti auto náhle ztratilo výkon a netáhlo. Pokud jsem vyřadil na volnoběh, otáčky skákaly od 500/min do 1500/min způsobem jako bych pedálem pulzně túroval.
Občas při spodních otáčkách v koloně i zhasnul motor. Je to podobné jako slabší projev přehřívání motoru.

Průvodní jevy:
Pokud bylo auto v pohybu a netáhlo, bylo potřeba vyřadit nebo podřadit a vytočit v otáčkách třeba na 4000/min. Za cca 5 - 10s se auto najednou probudilo a odpíchlo se jako raketa(tento výraz jsem četl na jednom fóru a ikdyž jde o Feldu, tak mi v té situaci připadá velmi výstižný).
Pak byl zase nějakou dobu jízdy klid. A už se to neopakovalo nebo to přišlo až třeba za 15 minut podle toho, kudy jsem projíděl. Některá místa se stávala pravidlem.
Všiml jsem si, že také občas při tom "prudkém" probuzení, trochu poklesla teplota, která se ale při jízdě pohybovala stále v normálu.

 

Řešení:
Kontrola stavu chladící kapaliny.
Při různých opravách netěsností, výměnách dílů a především po čištění chladícího okruhu nebyla dostatečná koncentrace nemrznoucí směsi v oběhu a kapalina málo odváděla teplo motoru.

 

Poznatky a domněnky:
Pokud se rozhodnete vyčistit chladící okruh, je v podstatě pro správný běh motoru bezpodmínečně nutné, aby byla chladící kapalina ve správném poměru nejen v zimě, ale i přes léto. Nemrznoucí koncentrát je po číštění potřeba přidat možná i ve větším poměru než jste na "normální zimu" zvyklí.
Dříve jsem měl Formana 91 a Feldu 97 1.3 MPi a přišlo mi v pořádku v létě při opravách stále dolévat pouze destilovanou vodu. Obvzlášť, když mi kapalina při provozu ubývala kvůli netěsnosti a chystal jsem se na její opravu. Proto mě teď ani nenapadlo, že by to mohlo mít takové důsledky.
Tehdy jsem žádné nedostatky neviděl, ale to pravděpodobně především proto, že okruh byl zanesen a destilovaná voda neměla díky nánosům ve styčných místech možnost vařit.
Když jsem při posledních opravách a přípravě auta na blížící se zimu postupně přidával "Fridexu", ztráta výkonu se projevovala na stále kratší dobu čím dál méně výrazně.
Při zvýšení otáček, pumpou hnaná zředěná kapalina začala větším průtokem konečně motor ochlazovat, a proto auto náhle ožilo.
V průběhu roku kapalina mírně ubývala, ale na výměnu těsnění pod hlavou se mi to zatím nezdálo. Postupně vyvařovala přes expanzní nádobku nebo netěsnosti, které jsem pozvolna opravoval a přes léto zase doléval opět jen destilku a tím jsem sobě a motoru dále zavařoval v problému.

 

Další doporučení:
Očištění a alespoň vizuální kontrola snímače otáček nezabere žádný čas a může kdykoliv jen pomoci.
Znát stav vašeho termostatu, vodní pumpy, teplotního čidla nebo chladiče je také ku prospěchu.    

 

Závěr:
Možná tato zkušenost pomůže jako další, ale zato nejlevnější, varianta řešení majitelům i jiných vozů než je Felicie. Myslím, že kvalita nebo poměr chladící kapaliny je z pohledu hledání závad často "profesionálním pohledem" nechtěně přehlížena, ikdyž může zapříčinit nemalé problémy a hledání takových, z pohledu člověka, náhodně vyhlížejících chyb pak stojí nejvíce času a peněz.
   

Přeji vám všem úspěšné a pokud možno, žádné opravy...

K.

 

PS: Majitelé vozu na LPG, nebo vy, kteří třeba přes zimu nejezdíte a benzín vám "stojí" v nádrži a hadičkách déle, dávejte si pozor na Natural 95. Je to sice známá věc, ale dokud člověk osobně neřeší následky, také tomu nevěnuje moc pozornosti. Na dvou svých autech jsem musel vyčistit nádrž a vedení, vyměnit benzínové čerpadlo a filtr paliva zanešené rozpadlým gumovým těsněním víčka nádrže a čerpadla. Doporučuji kontrolu hned jak to bude možné. Jakmile těsnění vykazuje uvnitř nádrže malé prasklinky po obvodu, je to varování. Stejně jako, že vám začne vzlínat nebo kapat spoj přítokové hadice s železnou trubičkou přímo na horký motor. Pozor na hadice s opletem, tam benzín odtéká a vypařuje se při cestě kolem horkého bloku, takže není na první pohled patrná závada. Jen po startu je chvíli trochu cítit benzín, který se odpařuje pozvolným ohříváním motoru.     
Na svém aktuálním autě jsem už 3x měnil všechny gumové hadičky přívodu paliva asi po půl roce mezi výměnami. Začal jsem tankovat Vervu 100 a nasadil hadice Continental pro případ, že bych přeci jen N95 někdy nutně potřeboval.

 

PPS: I lehký zápach nespáleného benzínu v autě(netěsnost palivového vedení) nebo mírné chvění na rovině pouze při záběru(prasklá prachovka teď již vyhoblovaného vnitřního kineťáku) je příznakem chyby a ne "romantická" vlastnost staršího vozu. I ten by ve své době drahým a komfortním autombilem...

 

Editováno: , autor: Zeret
Lehké upřesnění a ostranění chyby
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...