Přejít na obsah

Bederní opěrka do sedaček RAPID


miklisek

Doporučené příspěvky

Tak od instalace bederních opěrek do mého Rapida už uplynul nějaký ten čas a auto najelo nějaké ty km v kombinaci krátkých pojížděk s nasedáním/vysedáním a delších tras. Hodnotím sedačku řidiče, jako spolujezdec se v mém autě moc nesvezu :D. Nastavení bederní opěrky mi drží bez tendencí se povolovat při nasedání/vysedání. Zdá se tedy, že zvolená metoda, kdy se bederní opěrka pohybuje vpřed/vzad vpodst. nezávisle na pružinách roštu, byla zvolena správně. Na delší trasy člověk vnímá opravdu lepší posez s krásně podepřenými bedry. Stačí si pro srovnání s původním stavem dát opěrku úplně dozadu. Ale abych to s chválou nepřeháněl. Jezdil jsem teď o víkendu se Scalou Style+, která má sedadla viz obr. Řidičovo je elektrické. Nevím jestli mají tato sedadla všechny verze Scaly, ale v porovnání s nimi musím uznat, že ta moje v Rapidu byť doplněny o bederní opěrky nejsou zdaleka tak propracovaná. Rapid je prostě jen Rapid, ale dodělání bederních opěrek mohu jen doporučit.

image.thumb.png.884fed4bf8e3e2320cd05243f0c321e9.png

 

Ještě musím tedy někdy poladit to osazení páček na hřídelky, aby se tolik nebořily do čalounění. Což je už ale jen poslední drobnost...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Čím dál víc přemýšlím, jak špatné jsou originální sedačky a uvažuji o vylepšení. Nejjednodušší variantu bych chtěl otestovat na nějaké bederní opěrce, kterou bych pouze přichytil k sedadlu zvenku. Pouze na test, zda se mi bude sedět pohodlněji. Pak je otázka zda zvolit vaši variantu s možností nastavení, nebo dát pod potah sedadla pouze nějakou napevno. Třeba polštářek z molitanu atd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Tak dnešní sobotní odpoledne bylo věnováno úpravě řidičovy sedačky v provedení sportovní sedačky Dynamic, které plánuju dát do auta místo mých původních. 

U sportovních sedačkek bohužel nejde sundat potah vcelku s molitanem. Integrovaná opěrka má negativní sklon, takže to nešlo zaboha vysunout. A pravděpodobně tam je trochu nějakého lepidla úplně nahoře na rámu opěrky. Takže se musí u sportovních sedaček odcvakat všechny sponky, svléknout potah naruby z molitanu. A pak opatrně, ale přitom silou, vysunout molitan z rámu. 

Insatalace opěrky je stejná, jako u klasických sedaček.

 

U těchto sedaček jsem už použil zkrácený rošt na 7.řad. Úprava spočívá v uříznutí 3 řad drátů. Asi 10mm od 8.řady je potřeba udělat háček na zavěšení roštu do sedačky. Pak 8.řadu také odstranit. Háček opatřit smršťovací bužírkou.

Uchycení roštu pomocí pružin, dvě horní standardní, na spodní šikmé jsou použity původně spodní, které jsou nejměkčí. 

 

Potah jsem na molitan uchytil elektrikářskými páskami. Je to nejrychlejší řešení, potah se pěkně vypne a nikde se nekrabatí.

 

Fotodokumentace.

 

Háček zavěšení roštu, potažený smršťovací bužírkou. 

IMG_20230204_141003.thumb.jpg.e37b351cd3c3eeecc1d91dec8dc9568a.jpg

Zkrácený rošt.

IMG_20230204_140954.thumb.jpg.e6349e472db5dd4094da53c381de13ea.jpg

Umístění mechanismu opěrky, pružiny. 

IMG_20230204_145209.thumb.jpg.18c8128ea19514833bcf3c82ce1a7c84.jpgIMG_20230204_145235.thumb.jpg.649079e73b3895e85b6cb02196c1e1ef.jpg

IMG_20230204_145328.thumb.jpg.1eb7dbe11a5f2961dcf72254b1efbc70.jpgIMG_20230204_145342.thumb.jpg.d158e62aead43653e5147dc2ebf2c042.jpg

Zakrytí horního zavěšení roštu samolepicím kobercem. Raději jsem to udělal podle @tom01představě, že budu molitan rvát opět z opěradla, jsem raději nic neponechal náhodě a nalepil tam samolepící filc https://www.ahifi.cz/cerna-samolepici-calounicka-tkanina-4carmedia-clt-30-001.html#tab-description .

IMG_20230204_145254.thumb.jpg.4e86fb98d34425ddd02413e2f2d79a27.jpgIMG_20230204_145303.thumb.jpg.c7ac646b7d47b72aa7d0ea960899b9b6.jpg

Tyčka pro uchycení kapsy vzadu dole. Kulatina pr.4x405mm se závity M4x12mm pro matice, ty jsem pojistil kapkou barvy . Tyčka prochází otvory v bočnicích. Zároveň je k tyčce uchycen svazek od airbagu. Na tyčce nalepen samolepící koberec pro jistotu, kdyby se mechanismus opěrky ve výchozí poloze a při prohnutí molitanu tlakem zad dotkl tyčky, aby to nevydávalo cvakání. 

IMG_20230204_150431.thumb.jpg.cca8d31d4d5c33658ee3a298ab99d81e.jpgIMG_20230204_150424.thumb.jpg.2614bc3aba2dc192f5b258383c5006bc.jpgIMG_20230204_145352.thumb.jpg.ffaed191b5b5477df2b43a53cb5591ca.jpgIMG_20230204_153605.thumb.jpg.c1ea2f9859162201c9b01207026db613.jpgIMG_20230204_153551.thumb.jpg.a062ba892a9242d974c7eae1e8e554a3.jpg

Záda před natažením potahu.

IMG_20230204_153925.thumb.jpg.652a144c8733bb34ca1be18438a01a62.jpg

Uchycení kapsy dole k tyčce, když je potah napnut a úplně všude uchycen.

IMG_20230204_162805.thumb.jpg.1994d7c6ec181875bf56f7b80d3a28b9.jpg

Úprava páčky. Protože páčka dře o potah daleko víc, než u standardních sedaček, udělal jsem úpravu opět alá @tom01. Drážka rozšířena na rozměr 6,5mm, použil jsem bok 3mm vrtáku jako frézu, hrana zacištěna plochým pilníčkem. IMG_20230205_104317.thumb.jpg.9b087d33813e46e7feabd672abdc155e.jpg

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zkoušel, sedacka na podlaze. Vypadá to, že drží a nic nevrže. 

Jo a udělal jsem v páčce hlubší otvor pro západku a vypodložil ji kusem molitanu, aby nedrhla o bok sedačky. U této sportovní sedačky se mi zdá, že je páčka natlačená mnohem víc dovnitř, než u standardní sedačky. Při pohybu vzad dokonce hrnula potah před sebou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Včera jsem služebákem najel cca 130km a čím dál víc to chce pohodlnější sedačky. Koukal jsem na vaše návody a do plně nastavitelné bederky nepůjdu. A také nechci mít na sedačce přídavnou bederku, ale něco integrovaného do sedadla. Pořád mi poměr výkon/cena/náročnost instalace vychází nejlépe nainstalovat mezi originální molitan a potah ještě nějaký materiál, který spodní polovinu sedadla "vyztuží".

 

Dotaz pro ty co už měli sedadlo rozebrané. Řekněme, že budu chtít do sedadla pouze vložit další vrstvu třeba molitanu. Jde to udělat nějak aniž bych musel sedadlo úplně rozebrat?

 

Zkusil bych se zeptat i u čalouníka, který je schopný ustříhnout mi molitan na míru.

 

Materiál např:

https://www.molitan-metraz.cz/molitanove-desky-na-sedaky/molitanovy-sedak-50x50x3cm-2/

https://molitan-matrace.cz/molitanove-sedaky/1186-molitanovy-sedak-50x50x3cm.html

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Můžeš zkusit ve voze sklopit opěradlo nadoraz dopředu a rozpojit tu lištu potahu dle návodu. Pak kleštěmi cvaknout spodní spony zadní kapsy potahu. Pak uvidíš no. Zkusit si lehnout ády na práh dveří s hlavou v prostoru nohou zadních cestujících, posvítit si dovnitř... Teoriticky bo to myslím jít mělo. Ale co tam dát, to už budeš muset vykoumat opravdu sám... U těch molitanů se trochu obávám, že se budou dost bořit do drátěného roštu, asi by to chtělo mezi rošt a dodatečný molitan dát něco pevnějšího, možná by stačil nějaký samolepicí koberec nalepený na ten molitan. Ten molitan asi budeš muset po obvodě nějak opracovat do ztracena (ořezat, sbrousit - nevím co půjde). Na autě už jsi rozebral, odhlučnil a vylepšil kde co, tak myslím, že si poradíš :-)

 

Mohu ještě poradit začít sedačkou spolujezdce, která přeci jen není tak často používaná. Na ní odladíš případné nedokonalosti a tu svoji řidičovu už uděláš dokonaleji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Poznatek - OIII má i přes jiné rozměry sedačky, naprosto stejnou bederní opěrku.

Tj. pokud někdo přidělává v rapidu/fábii a pod, bederní opěrku, může si potřebně díly sehnat z bouraných oktávií za zlomek ceny.

Sedačky s aktivovanými airbagy stejně většinou už nikdo nechce, navíc jsou často deformované rámy.

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Konečně jsem začal řešit lepší oporu v bederní části a hned jsem narazil na problém. Mám Style+ 2019 a myslel jsem si, že mezi potah sedačky a původní molitan pouze vsunu další pevnější molitan, který jsem měl v plánu získat od místního čalouníka.

 

Jenže můj problém jsem objevil včera, když jsem rozepnul sedačku dole. Zjistil jsem, že mám vyhřívání nejen na sedáku, ale i na opěradle. Přeci jen než bych to zjistil přes mikinu bundu, tak se mi už pekl zadek. Tím tedy padá možnost neco vsunovat přímo pod potah.

 

Další možnost je tedy "vyztužit" již stávající oporu. Tedy pružiny čí původní rošt, kde jeho pevnost je k smíchu. Za 2h pojedu služebákem na cca 120km cestu, tak tam na test vsunu (mezi rošt a originální molitan) pěnu (bublinková deska podobná polystyrenu) co se dává do balíků. Jenom do výšky beder na test, zda bude znát tužší opora.

 

Pak by mě čekala výměna pružin za pevnější (možná jejich odstranění aby to tolik nepružilo) a nebo bude jako základ opravu stačit vsunout něco mezi rošt a původní molitan.

 

Do plné bederky se mi pouštět nechce. Jestli momentálně přemýšlím o náhradě Rapida, tak pohodlnost sedaček je hlavní důvod.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když ne originální řešení v podobě bederky z jiných modelů, možná bych tam spíš zkusil dodělat nějakou pevnou ale pružnou plastovou desku.

Megane to takhle má i u spolujezdce bez nastavitelné bederky. ale pořád to znatelně pomáhá a záda se pak tolik do opěradla neboří.

PXL_20230806_132023739.thumb.jpg.58da2418db285e7ba3a2855fe47ee66a.jpg

 

Ta nepohodlnost sedaček byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem svého Rapida nakonec prodal.

Sportovní sedačky v mém případě s pohodlím moc nepomáhaly a měly zase jiné problémy.

Škoda, že postup na dodělání bederky v té době ještě nebyl k dispozici, určitě bych do toho šel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Také bych se klonil k možnosti osadit třeba jen na pevno tu plastovou desku z origo bederní opěrky (to bude sehnatelný za babku). Možná bych o jednom levném zdroji dílů věděl, případně mohu darovat nějaké zbytky z mojí montáže. Ustavit to nějkými páskami / dráty / lanky. V místě styku s původním drátěným roštem to vhodně podlepit, aby se to o sebe netřelo a nějak nevrzalo. Je ale otázka, zda by to šlo udělat jen rozepnutým potahem dole bez nutnosti stáhnout čalounění z rámu opěradla...

 

Ono ve výsledku jsem si tu bederku jednou nastavil na cca 3/4 její zdvihu a takto to mám stále. Takže když si ji takto na pevno ustavíš, budeš mít to samé za zlomek nákladů a možná i s menší pracností 🙂

Editováno: , autor: tom01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No pořád se mi nechce sedačku úplně rozebírat či vyndavat. Včera jsem pro srandu vložil mezi rošt a originální molitan v dolní části desky z PE Meralonu cca 3cm vysoké a 27cm dlouhé. Po této úpravě jsem odjel cca 150km služebákem a ten rozdíl je luxusní. Trochu to vyklenulo bederní část a hlavně ji to výrazně zpevnilo.

 

Hned po pár km jsem si ověřil že i takováto úprava výrazně zlepší vlastnost sedačky. Konečně jsem měl podepřená bedra. Úprava zabrala asi 3min a materiál zdarma.

 

Přeci jen se služebákem najedu cca 1700km měsíčně, takže budu testovat na něm a po doladění nainstaluji u na mém a setry Rapidu.

 

Opoledne jsem tam přidal další dvě desky a plánuji vyměnit desky za cca 33cm dlouhé (kvůli dosednutí na rošt) a dole na cca 4´čtyřech místech, kde jsou proti sobě ocelová oka chci tento rošt ještě stabilizovat pomocí natažení ocelové drátu cca 2mm, takže se rošt nebude tolik posouvat dozadu na pružinách.

 

Může se to zdát jako úprava ala Russia, ale je to velmi rychlé, neinvazivní a reálně to zadarmo a pár minut udělá sedačku velmi příjemnou na posed. Včera jsem po 150km vylezl z auta a záda bez známek opotřebení.

 

20230830_183401.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hehe, zajímavý kutilský řešení. Máš výhodu v tom, že pro vývoj správného řešení máš služebního mezka, na němž vše odladíš a do svého už budeš instalovat vychytané řešení. Ten mirelonový materiál je svojí měkkostí a snadnou opracovatelností docela vhodný materiál, bál bych se ale trochu jeho životnosti, aby se to po delší době nezačalo sypat. Možná by pomohlo, až budeš mít odladěný finální tvar to polepit nějakým filcem/mecatronem, který zpevní povrch a mohlo by to být odolnější ve styku s tím roštem.

 

EDIT: Napadá mě, nedávno jsem byl u jednoho soukromníka, který za přijatelný peníz dělá matrace na míru z všemožných druhů pěn (slovo "molitan" slyšel opravdu nerad 😅). Zkus sehnat/vygooglit někoho ve tvém okolí, mohl by mít třeba nějaký odřezky s různou strukturou a tuhostí.

Editováno: , autor: tom01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak výměna zabere 10min a materiál je tento zadarmo a i pokud koupím metr2 tak je za hubičku :)

 

Zkusím dnes jízdu s tím co je na fotce. Na posez to bylo super, ale dám ještě odpoledne delší ty desky a stáhnu to ještě tím drátem, kvůli měkkým pružinám.

 

Ten rozdíl byl včera opravdu brutální :) . Na služebáku po 72tisících jsem měl v bedrech už skoro mezeru mezi zády a sedačkou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Možná dát mezi merelon a rošt ještě nějakou plastovou desku. Tužší fólii. Nebo mám v práci reklamní desky asi 4mm tlusté. Výhoda tohoto řešení je, že je hodně rychlá a jednoduchá, takže i kdybych to měl měnit po pů roce, tak můžu zatím testovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jj nějaký ztužení měkkého materiálu vůči roštu bude určitě správná volba. Ale osobně bych ten mirelon nahradil něčím více odpovídajícím tomu sedačkovému molitanu. Právě proto mě napadly odřezky pěnových materiálů pro matrace. Každopádně držím palce tvému vývoji a testování, abys našel kvalitní a dlouhodobé řešení.

 

Máme doma opečovávanou Fabii 1, s níž rád občas vyjedu, ale je fakt, že po trochu delší cestě z toho lezem docela rozlámaní. Zkusil bych pak obdobné řešení u ní, až budeš mít odladěno 😁

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No zatím bych to viděl na mirelon, který se bude z jedné strany opírat do originálního molitanu a výhoda bude, že to nebude úplně tvrdý materiál, ale dost tuhý na to, aby molitan vystrčil k zádům. A z druhé strany mezi mirelon a rošt slabou desku typu fólie co jsme na ní ve škole kreslili, aby se mirelon nezařezával do drátů roštu + stáhnutí celého roštu a pružin 2mm drátem pro ještě vyšší zpevnění.

 

Délka desek cca 33cm s tím že hloubka 3cm a v dolní polovině ještě asi 1cm desku přidám + ten drát.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...