Přejít na obsah

Roomster 1.4 - na volnoběh netopí - termostat?


Kodlitko

Doporučené příspěvky

Dobrý den,

 

máme Roomstera MR 2007 1.4 16V (BXW), LPG Lovato a jezdím s ním druhou zimu. Před koupí jsem z různých informací na Internetu byl smířen s tím, že auto po startu prostě netopí (předchozí auto byl Peugeot 306 1.6, ten se v zimě krásně ohřál, než jsem oškrábal okna). Jenže auto přestane topit i jakmile zastavím a motor zůstane běžet na volnoběh - do půl minuty jde z výdechů studený vzduch. Je jedno, jestli jsem před zastavením ujel 80 km nebo 5 km, jestli je na Climaticu nastavena teplota pod 22, 22 nebo maximální. Při popojížďkách po městě to napřed netopí protože studený motor, po přepnutí na LPG začne jít vlažný vzduch ale pak např. při čekání na semaforu začne jít studený vzduch a musím vypnout větrák, aby se interiér neochlazoval. Pokud na volnoběh vytočím (zahřátý!) motor nad 1500 ot., tak začne z výdechů jít vlažný vzduch, ale netopí tak, jako když se jede. Při jízdě jinak auto topí jako blázen. Climatic mi přijde, že funguje - při nastavení 22 stupňů tu teplotu v kabině tak nějak udržuje. Při aktuálních mrazech je ten problém celkem palčivý. Chladící kapaliny je dostatek. Žádná kontrolka na přístrojovce nesvítí (bohužel nemám maxidot, takže se musím spoléhat jen na kontrolky). LPG reduktor snad nebude odebírat na volnoběh takové množství tepla, aby ochladil celý motor. Sahara nespíná. Zkoušel jsem zaclonit chladič kartonem - chová se to pořád stejně - při jízdě topí (řekl bych pořád stejně), při volnoběhu ne.

 

Moje první podezření směřuje na termostat. K motoru BXW jsem našel jen celé nějaké plastové těleso a nikde jsem se nedočetl, jestli jde termostat v tom tělese vyměnit samostatně, nebo to musím koupit / vyměnit celé? Dokázal by mi někdo kdyžtak napsat číslo dílu, který mám shánět. Škoda servis mě kvůli LPG odmítl a všechny nezávislé servisy v okolí mohou až po novém roce.

 

Nebo se to správně takhle chovat má? 

 

Děkuji za odpovědi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

mi to přijde, jakoby byl reduktor napojen do chladícího okruhu nesprávně (tuším do série) a odebírá příliš mnoho tepla. Měl by být zapojen přes téčka. Asi by to chtělo najít v okolí nějakého plynaře co tomu rozumí a aby se na to mrkl, jak je fyzicky reduktor do okruhu zapojen?

 

edit: termostat to spíše nebude, to by dle mně nestíhalo ohřívat ani jízdou. Je zvýšená spotřeba, litr a více?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přestavba na Lovato EasyFast C-OBDII proběhla v květnu, jak se auto chovalo minulou zimu si nevybavuji - to jsme s ním ještě moc nejezdili. Reduktor je zapojený do série - přerušena jedna hadice (asi malý okruh) a z ní hadicemi se spojkami napojen reduktor umístěný v prostoru za akumulátorem. Spotřeba (LPG) se pohybuje cca o +0,5l oproti dlouhodobému průměru, který od května počítám. Vyzkouším jestli a jak auto (ne)topí pokud pojedu čistě na benzin. Logicky když se přes reduktor nebude zplyňovat kapalný plyn z nádrže, neměl by odebírat tolik tepla z okruhu.

 

Od známého mám slíbenou diagnostiku, abych si mohl vyčíst teplotu motoru. A zkusím zavolat firmě, co dělala přestavbu na plyn.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odpoledne jsem najezdil asi 30 km po okolí a zkoušel různé varianty. Netopí to stejně na volnoběh na LPG i na benzin. Diagnostika ukazovala, že si motor drží teplotu chladící kapaliny mezi 85 a 99 stupni Celsia. Termostat to asi nebude. Takže zní logicky, že by to mohl dělat ten reduktor v sérii. Zítra zavolám do firmy, která dělala přestavbu, a domluvím se s nimi. Ač jsou pro mne trochu z ruky, tak to zkusím uplatnit na záruku (kvůli platné záruce s tím zatím nechci jet k jinému plynaři). Ale předpokládám, že případné předělání nebude na počkání, takže to asi budu muset přes Vánoce vydržet. Snad už nebude tolik mrznout 🙂 Ještě jednou díky a určitě napíšu, jak to dopadlo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 15. 12. 2022 na 13:14, Kodlitko napsal:

Při popojížďkách po městě to napřed netopí protože studený motor, po přepnutí na LPG začne jít vlažný vzduch ale pak např. při čekání na semaforu začne jít studený vzduch a musím vypnout větrák, aby se interiér neochlazoval. Pokud na volnoběh vytočím (zahřátý!) motor nad 1500 ot., tak začne z výdechů jít vlažný vzduch, ale netopí tak, jako když se jede. Při jízdě jinak auto topí jako blázen.

To co popisuješ, mi příjde naprosto normální a logické chování. Motor není zahřátý, jde vlažný vzduch, když potom stojíš na semaforu, není zatížený motor, tak prostě musí jít studený vzduch, motor není zatížen, jede na volnoběh, pumpa se točí pomalu, tak chladne i topení. Když zvýšíš volnoběh na 1500ot, tak motor pracuje s vyšším výkonem, pumpa více žene vodu okruhem a  tím to více topí. Autu nic není.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@ales-r ale ono se to auto takto chová i když je zahřáté, proto jsem založil toto téma, protože jsem se u jiného auta s tímto chováním nesetkal a považuji to za chybu.

 

Aut jsem už pár měl (nepočítám služební), vždy benzin nebo LPG a u všech jsem mohl stát na volnoběh a auto normálně topilo (když nepočítám první Š120). Naše druhé auto (BMW E46, LPG také Lovato, na plyn za skoro 10 let najeto přes 150000km) se takto nechová - normálně topí - bohužel jak se rodina rozrostla, tak se do něj s kočárem a výbavou pro mimina nevejdeme :D

 

Ještě mě napadlo, jestli by nemohl být problém s vodní pumpou, ale vzhledem k tomu, že se Roomster jinak nepřehřívá to asi bude lichá úvaha. Rozvody dělal předchozí majitel před 40000km v autorizovaném servise Škoda.

 

Firma, která dělala přestavbu, má dovolenou, takže to budu muset řešit až v novém roce.

 

Děkuji za názory a přeji všem klidné svátky a ať vám auta topí B)

 

Edit: doplněna odpověď @ales-r.

Editováno: , autor: Kodlitko
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Hezký nový rok všem,

 

montážní firma i oslovený místní LPG servis si myslí, že to reduktorem v sérii nebude - připojili LPG na diagnostiku a čidlo teploty v reduktoru ukazuje +- stejnou teplotu jako čidlo teploty motoru vyčítané přes OBD diagnostiku. Stoupá a klesá stejně a nezávisle na otáčkách motoru. Navíc trubky chlazení co jdou do kabiny jsou obě horké. Obě firmy se shodly na problému ve vnitřním radiátoru/výměníku nebo jak to nazvat, který by mohl být přicpaný (jak to zmínil @atlan). Teď, když je venku počasí nad nulou, už to není tak hrozné.

 

Oslovovat autorizované servisy se mi nechce jednak kvůli ceně a druhak (minimálně ten místní) mají problém s LPG přestavbami.

 

Má někdo zkušenosti s výměnou toho dílu? Podle montážní příručky by to nemuselo být těžké, ale nemám doma plně vybavenou dílnu 🙂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ak mas pristup k aspon nejakej garazi, odpoj hadice od vymenika v motorovom priestore a skus to preplachnjt vodou, z vodovodu. Napojit hadicu a opatrne pustit. Z vynenika by mala tiect zlta brecka. Opatrne s tlakom vodovodu. 

 

Idealne ked to napojis proti smere prudenia originalnej vody. 

Inak vymena toho vymenika tusim. Dole palubovka a rozobrat kurenie.... Ci? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...