Přejít na obsah

Katalyzátor


petto

Doporučené příspěvky

Zdravím pánové, tak mi bylo oznámeno že mám přicpaný kat na své octávce r.v. 2002 benzín 2,0i 85kW což způsobuje rozsvícení kontrolky elektroniky motoru a závadu 16804 slabý účinek katalyzátoru. Jelikož na nový originální nemám zvažuji jeho náhradu za nějaký univerzál kde se cena pohybuje někde kolem 2500,-Kč. Máte s tím někdo zkušenosti?

Zde jsem našel firmu prodávající katy za slušné ceny: http://www.vyfukyonline.cz/Katalyzatory----univerzalni/

jen mám trošku obavu zda to pak projde na emisích a zda se mi stejně nebude kontrolka rozsvěcet protože dojde k nějakému trošku jinému uchycení univerzálního katu (navařování atd).

Kupovat kat z vrakoviště nemám odvahu,navíc si myslím že na 2,0 stejně neseženu protože jich je málo.

díky za každý názor

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím pánové, tak mi bylo oznámeno že mám přicpaný kat na své octávce r.v. 2002 benzín 2,0i 85kW což způsobuje rozsvícení kontrolky elektroniky motoru a závadu 16804 slabý účinek katalyzátoru. Jelikož na nový originální nemám zvažuji jeho náhradu za nějaký univerzál kde se cena pohybuje někde kolem 2500,-Kč. Máte s tím někdo zkušenosti?

Zde jsem našel firmu prodávající katy za slušné ceny: http://www.vyfukyonline.cz/Katalyzatory----univerzalni/

jen mám trošku obavu zda to pak projde na emisích a zda se mi stejně nebude kontrolka rozsvěcet protože dojde k nějakému trošku jinému uchycení univerzálního katu (navařování atd).

Kupovat kat z vrakoviště nemám odvahu,navíc si myslím že na 2,0 stejně neseženu protože jich je málo.

díky za každý názor

No není to asi úplně rada, ale máme v práci Feldu pouze s obyč katem, který je teda už dlouho po smti a na emisích nebyl nikdy problém. Takže myslím, že by to mělo fungovat. Mimochodem, kolik má to auto najeto, že je kat KO. ?

Mimochodem... je to opravdu kat? Ono někdy ty závady bývají zavádějící...

Editováno: , autor: lukash
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

odstranit kat je sice taky řešení,ale myslím si že to nevyřeší kontrolku motoru,protože lambda sonda bude pořád vyhodnocovat účinek katalyzátoru jako špatný a rozsvítí se. Musela by se ta chyba nějak v ŘJ vymazat aby jí to neukazovalo nebo přenastavit hodnoty a to nevím jestli lze.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

odstranit kat je sice taky řešení,ale myslím si že to nevyřeší kontrolku motoru,protože lambda sonda bude pořád vyhodnocovat účinek katalyzátoru jako špatný a rozsvítí se. Musela by se ta chyba nějak v ŘJ vymazat aby jí to neukazovalo nebo přenastavit hodnoty a to nevím jestli lze.

Jestli tam jsou dvě lambády tak je to blbý a to tam nějakej kat dát musíš.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

berte to jako pracovní verzi:

Lambda pracuje tak, že posílá určitý počet V do RJ motoru podle toho, jaké jsou výfukové plyny, na základě tohoto RJ motoru řídí směs. Signál o plynech je lineární = víc voltů chudší směs, míň bohatší.

Nešlo by místo té druhé lambdy dát odpor, který by simuloval dobré spalování - aby to dávalo konstantní hodnotu, která by musela být menší než hodnota z 1. lambdy. Hodnotu odporu určit buď podle fční lambdy, kolik V cca dává a nebo ho cca dopočítat.

Je to jen teorie, ale za zkoušku to stojí, nevím, jak to je u aut s dvěma lambdama, ale u mé okty jsem zkoušel místo lambdy dát poťák a reguloval jsem tím bohatost směsi a celkem to fungovalo, nyní tam nemám nic a jezdím an plnou směs.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Princip a funkce lambda sondy je stručně popsán tady:

http://automatizace.hw.cz/clanek/2006061301

Snaha vyměnit lambdu za něco jinýho způsobí neuzavřenou regulační smyčku lambda regulace, takže řj. (sofistikovanější než Marelli 1AVM :p ) bude hlásit chybu i když nastavíte konstantní napětí mezi cca 0,2 až 0,6 V.

U systémů na LPG se to dělá i tak, že řj. systému LPG simuluje řj. motoru průběh napětí na lambdě, takže při provozu na LPG sice zase regulační proces nejede, ale řj. si myslí, že ano, tak nic nehlásí.

Docela by mě zajímalo jak funguje motor se dvěma lambdama.

Imho by ta sonda za katem měla měřit zbytkový volný kyslík v plynech po reakci, tj. udávat řj. v normálním provozu jen bohatou směs. A jakmile se na ní začne měnit napětí podobně s lambdou před katem, znamená to že kat je buď studený, nebo kaput.

Asi by nebylo od věci, kdyby někdo z přítomných chemiků udělal školení o chemických reakcích v Katu. :)

Prosím pěkně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Princip a funkce lambda sondy je stručně popsán tady:

http://automatizace.hw.cz/clanek/2006061301

Snaha vyměnit lambdu za něco jinýho způsobí neuzavřenou regulační smyčku lambda regulace, takže řj. (sofistikovanější než Marelli 1AVM :p ) bude hlásit chybu i když nastavíte konstantní napětí mezi cca 0,2 až 0,6 V.

U systémů na LPG se to dělá i tak, že řj. systému LPG simuluje řj. motoru průběh napětí na lambdě, takže při provozu na LPG sice zase regulační proces nejede, ale řj. si myslí, že ano, tak nic nehlásí.

Docela by mě zajímalo jak funguje motor se dvěma lambdama.

Imho by ta sonda za katem měla měřit zbytkový volný kyslík v plynech po reakci, tj. udávat řj. v normálním provozu jen bohatou směs. A jakmile se na ní začne měnit napětí podobně s lambdou před katem, znamená to že kat je buď studený, nebo kaput.

Asi by nebylo od věci, kdyby někdo z přítomných chemiků udělal školení o chemických reakcích v Katu. :)

Prosím pěkně.

Máš pravdu, že 1AVM Marelli je opravdu jednoduchá RJ, docela toho dost snese.

Byl to jen návrh, jak jsme psal.

Ještě jeden nápad, co kdyby to napětí do/z Lambdy2 bylo poutěno v přímé závyslosti na Lambdě 1. ? Toto napětí by bylo měnné a tím by si RJ motoru myslela, že je vše OK.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Princip a funkce lambda sondy je stručně popsán tady:

http://automatizace.hw.cz/clanek/2006061301

Snaha vyměnit lambdu za něco jinýho způsobí neuzavřenou regulační smyčku lambda regulace, takže řj. (sofistikovanější než Marelli 1AVM :p ) bude hlásit chybu i když nastavíte konstantní napětí mezi cca 0,2 až 0,6 V.

U systémů na LPG se to dělá i tak, že řj. systému LPG simuluje řj. motoru průběh napětí na lambdě, takže při provozu na LPG sice zase regulační proces nejede, ale řj. si myslí, že ano, tak nic nehlásí.

Docela by mě zajímalo jak funguje motor se dvěma lambdama.

Imho by ta sonda za katem měla měřit zbytkový volný kyslík v plynech po reakci, tj. udávat řj. v normálním provozu jen bohatou směs. A jakmile se na ní začne měnit napětí podobně s lambdou před katem, znamená to že kat je buď studený, nebo kaput.

Asi by nebylo od věci, kdyby někdo z přítomných chemiků udělal školení o chemických reakcích v Katu. :)

Prosím pěkně.

Máš pravdu, že 1AVM Marelli je opravdu jednoduchá RJ, docela toho dost snese.

Byl to jen návrh, jak jsme psal.

Ještě jeden nápad, co kdyby to napětí do/z Lambdy2 bylo poutěno v přímé závyslosti na Lambdě 1. ? Toto napětí by bylo měnné a tím by si RJ motoru myslela, že je vše OK.

To mě taky napadlo, s tím že to bude chtít signál trochu tvarovat, protože ten signál bude mít cca stejnou amplitudu při bohatý směsi ale nižší při chudý (reakce zbytkovýho O2 s výfukovými plyny - např. CO => CO2, stejně pro ostatní 2 složky), navíc bude třeba přidat zpoždění, protože ta reakce a průchod plynů katem chvíli trvá.

Jenže tohle jsou jenom úvahy, chtělo by se to podívat buď oscilákem nebo aspoň VAGem na ty signály u zdravýho auta podle toho vymyslet nějakou takovouhle bejkárnu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co mě ještě napadá, usuzovat z výpisu chyb rovnou na vadnej katalyzátor je trochu rychlá střelba.

Mechanici v servisech jsou často líný vohnouti na diagnostiku z naměřenejsch hodnot dlabou a to nemluvim o použití externí diagnostiky.

Nebyla třeba nedávno jedna lambda měněná ?

Tam by semohlo stát, že ŘJ si pamatuje korekci citlivosti pro tu starou sondu a vzhledem k tomu, že

účinnnost katalyzátoru vyhodnocuje z poměru korigovaných amplitud napětí sond před a za katem, je problém na světě.

Něco podobnýho může nastat, když je lambda po smrti a dává trvale něco kolem 0,5V, to je věc, která se ve výpisu chyb objevit nemusí(ani chudá ani bohatá směs, nepřekročená mez lambda regulace), ale objeví se chyba, která je až důsledkem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Trojcestný katalyzátor funguje na principu oxidačně redukční rovnováhy. Do katalyzátoru jde nespálené palivo a to spolu s přebytkem kyslíku "hoří" v katalyzátoru. Za zvýšené teploty dochází k oxidaci CO na CO2, uhlovodíků na CO2 a H2O, sliučenin síry na SO2, redukci NOx na N2. V ideálním případě tedy leze z katu směs CO2, vody a dusíku. Lambda před katem reguluje takovými skoky mezi přebytkem kyslíku a paliva. Vždy však musí být ve splodinách z motoru mírný přebytek paliva a kyslíku. Ještě tam chodí reakce CO+NOx -> CO2+N2. Ta chodí za přítomnosti vyšší teploty a matalického katalizátoru. Když se podělá poměr paliva a kyslíku, může Ti třebas vyhořet katalyzátor. Taky na kat působí těžké kovy. Jakmile natankuješ olověný benzín, otráví se katalyzátor = deaktivuje se.

Prakticky je tuším realizován jako voštinová struktůra z keramiky s napařenou vrstvou katalytických kovů.

Oxidační kat u dieselů je malinko jednodušší, pouze oxiduje....

Je to hodně zjednodušené, za to se omlouvám, ale takhle nějak nám to na škole o přednášce povídali.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...

Dalo by se rict, ze je jedno jakou znacku tam das, důleziti je průmer trubky , nesmí byt mensi nez je na stavajícím katu, Znamemu jsem měnil na Golfu 1.6 16v dal jsem tam bosal za cca 2000kč a bez problemu, potom šlo auto na emise a vše OK.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...