Přejít na obsah

Mazání šroubů kol


Shimpan

Doporučené příspěvky

Mikl, neber to nějak špatně, souhlasím s tím že nemazat je v pořádku, konec konců psal jsem (možná to nebylo v té první verzi?), proč si myslím, že výrobce nedoporučuje. mazání a že to může být nebezpečné. To co jsem napsal jako "Praxe" je to s čím jsem se setkal v servise u šroubů, které vrzaly. To jsem tam taky mohl napsat hned, že? K jakému otlačení dojde se s Tebou určitě nebudu hádat jiná situace je u plechových ráfku, které jsou lisované, jinak je to u ráfků z hliníkové slitiny, navíc by bylo třeba spočítat tlak pod šrouby, pevnost materiálů, což je zcela zbytečné protože to udělal výrobce  :kol-47: . Konec konců tření v závitu pohybuje cca okolo 0,14 nebo 0,15 a u lehce naolejovaného 0,12 (to samozřejmě neplatí pro MOS2) což může při utahování dělat asi kolik tak 10-15 Nm? Takže i v osové síle není ten rozdíl tak zásadní... Zásadní ovšem je jak jsi zdůraznil, dotahování šroubů bez zbytečného násilí.

 

Ten příspěvek  na který jsem reagoval byl na minulé stránce a já si opět nepohlídal datum, takže to už nebudu rozebírat...

P.S.: Na pivu jsem byl  -_-  a vřele doporučuji i ostatním!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám pocit, že tato diskuze je zbytečná a to z toho důvodu, že málokdo používá na utahování šroubů kol momentový klíč. Nebo snad ano? :-)

 

Není zbytečná,je k tématu a koho to nebaví číst,nemusí :-)

Kolik lidí používá momentový klíč nevím.Vím,že já ano,vím o několika lidech na fóru i doma.Vím,že pro jakýkoliv servis by to měla být samozřejmost.

 

 

Mikl, neber to nějak špatně, souhlasím s tím že nemazat je v pořádku, konec konců psal jsem (možná to nebylo v té první verzi?), proč si myslím, že výrobce nedoporučuje. mazání a že to může být nebezpečné. To co jsem napsal jako "Praxe" je to s čím jsem se setkal v servise u šroubů, které vrzaly. To jsem tam taky mohl napsat hned, že? K jakému otlačení dojde se s Tebou určitě nebudu hádat jiná situace je u plechových ráfku, které jsou lisované, jinak je to u ráfků z hliníkové slitiny, navíc by bylo třeba spočítat tlak pod šrouby, pevnost materiálů, což je zcela zbytečné protože to udělal výrobce  :kol-47: . Konec konců tření v závitu pohybuje cca okolo 0,14 nebo 0,15 a u lehce naolejovaného 0,12 (to samozřejmě neplatí pro MOS2) což může při utahování dělat asi kolik tak 10-15 Nm? Takže i v osové síle není ten rozdíl tak zásadní... Zásadní ovšem je jak jsi zdůraznil, dotahování šroubů bez zbytečného násilí.

 

Ten příspěvek  na který jsem reagoval byl na minulé stránce a já si opět nepohlídal datum, takže to už nebudu rozebírat...

P.S.: Na pivu jsem byl  -_-  a vřele doporučuji i ostatním!

Neberu to špatně,včera večer jsem to považoval za uzavřené :) ,když Ti to nedalo a znovu jsi se k tomu vrátil snažil jsem se Ti odpovědět a to tak,aby vše bylo srozumitelné a čitelné.

Neberu to špatně,vždy se snažím o slušnou a srozumitelnou komunikaci,bez ohledu na společný či rozdílný názor.Tak jsem udělal i tady.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já z toho naopak pochopil, že u namazaného hrozí přetažení u alu kola a z toho plynoucí další negativní jevy.

Mám pocit, že tato diskuze je zbytečná a to z toho důvodu, že málokdo používá na utahování šroubů kol momentový klíč. Nebo snad ano? :-)

Já ano :)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 roky později...

šrouby já je mažu  měděnou  vazelínou  nebot  ta odolává  teplu a  je stejná  stále jestli je zima nebo  hic (jenou tak  za 2- 3 roky   ,  grafická  ne   ,  jen  tak  3 závity   to  stačí  ,  a  utahuji  na 110 Nm momentákem  filicii , fábie   i jiný  škodovky   tak  to  děláme  i   na závodných  autech  ( ale  120  Nm    )  který mají  šrouby  a nikdy nic  neupadlo   , štefty  se nemažou  ( nebo výjmečně  lehce a zase  otřou hadrem .  nebot  by se  po namazání  zanesli  koukající závity  bordelem  a nešlo by to povolit .  Hlavně  aby  disk  seděl  na  středu  v díře  na   náboji       přesně  a  ne  tam dávat  jiný  disk   který má  větší  střed  i když  o  milimetr  který  sedí    jen na  šroubech .  Pak  je  velký  problém  a kolo  upadává  i když  je  nenamazaný. Samozřejmě jak to tu někdo psal  je  nejlépe  je utahovat  na moment   hlavně hliníkáče  . 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Šrouby se nemažou. Když výrobce počítal potřebný utahovací moment, dosadil do rovnice suché tření. Tlustší vrstva maziva v opotřebeném závitu se navíc umí chovat nevypočitatelně – když se časem vytlačí, je šroub náhle povolený. U některých vozů výrobce předepisuje namazání kuželové dosedací plochy šroubů či matic. Tenkou vrstvou vazelíny zde neuděláte chybu asi nikdy, ale na závit vážně nepatří.

Snaha chránit disk proti přireznutí k náboji je jistě chvályhodná, ale tolik oblíbená měděná vazelína ohrožuje samotnou funkci spoje. Rotaci (pootáčení

kola) vůči náboji vlivem akceleračních a brzdných sil totiž nezabraňují šrouby jako takové, ale jimi vyvolané tření mezi kolem a nábojem. Slovy techniků nejde o spoj tvarový, ale třecí. Pokud vazelínou tření snížíme, hrozí, že šrouby budou namáhané na ohyb, střih či otlačení – a na to nejsou stavěné. Mohou se pak i ulomit!

Editováno: , autor: simpivdf
  • Pozitivní 2
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...