Přejít na obsah

Přední ramena


j-novis

Doporučené příspěvky

Utahovací momenty mají samozřejmě důležitou roli. To by přeci jen tak nebyly předepsány. Jsou už od dob embéček. Samozřejmě ne každý je dodržuje, já třeba u ramen také ne. Už to mám tak nějak v ruce. Ale párkrát jsem si zkusil na momenťákem utáhnout a hodně byste se divili, že je to fakt málo. Proto se velmi dobře opravuje auto z výroby. Všechno jde lehce... A to je také důvod utahovacích momentů

U ramen se pužívají samosvorné matky (je výborné, že v sadě od Pasata jsou všechny), u kterých při přetažení dochází ke zničení silonového pouzdra a ze samosvorné matice už je obyč matice. Samozřejmě má utahovací moment vliv i "kónus" čepu. Při jeho přetažení dochází opět k deformaci a následně je velice znesnadněna případná demontáž. Dále je velice důležité utáhnout na moment i ten dlouhý středový šroub horních ramen. Opět při přetažení hrozí jeho deformace a na této nápravě je to velice čestý jev. Také tento šroub je nutné utahovat v určité poloze a bylo by dobré, kdyby sis stáhnul DP, kde je montáž ramen jasně popsaná. při demontáži tohoto šroubu postupovat opatrně, někdy se staně, že se zlomí uvnitř a je pak problém ho dostat ven (důsledek nedodržení právě utahovacího momentu)

Důležité věci k montáži tady již zazněly (hlavně to utahování v zatíženém stavu je velice důležité), ještě přidám:

kónus čepu lehce namazat tukem a utahovat za pomocí imbusu (torxu), nikoli do toho mlátit kladivem, aby se chytnul a šla utáhnout matka, i když nová ramena jdou z tuha a matka chytnout jde, je i tak dobré posichrovat imbusem, aby nedošlo k protočení čepu

namazat tak, aby vazelína nešla na gumové části (silentbloky a prachovky čepu)

Za mě nejdůležitější věc: počítej s tím, že při nižších pneumatikách a na sníženém podvozku odejdou ramena několikrát rychleji, než na origo pneu a origo podvozku

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, Meggy napsal:

na GEO si zajedeš už do servisu, doma to uděláš špatně.

To mi je jasné, ale abych ji seřídil alespoň "od oka" než budu mít termín na geo do servisu. (např. na Golfu jsem ji od oka střelil tak, že ji v servisu jen zkontrolovali a všechno bylo v toleranci)

 

SUP1: Děkuji za obsáhlý příspěvek.

Nesnadná demontáž a případná deformace matek vlivem přetažení je mi jasná. Jde mi spíš o vliv na životnost jako takovou.

Na mazání všelijakých kluzných a dosedacích ploch mám několik "hmot", to beru jako samozřejmost.

A že na 18/19" kolech se snížením cca 60-80mm vydrží ramena méně než na sérii je mi jasné. Právě proto se snažím zjistit co nejvíce informací ohledně správné montáže a možných rizik ještě před tím, než se do toho pustím - abych životnost už tak dost namáhané nápravy snížením co nejvíce prodloužil.

Editováno: , autor: Kenapuc
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No však životnost = správné utahovací momenty, správná montáž, předepsané pneu a origo tlumiče

Pokud chceš prodloužit životnost ramen na 200tis (počítám výrobce např. meyle HD), tak tam dej origo tlumiče a pneu 205/55 R16

Tohle mám dozajista vyzkoušeno, přijel mi Superb z Rumunska s roztřískanými elektrony, ale podvozek perfekt. Na Meyle HD má Sup momentálně nalítáno cca 130tis a všechno cajk. Dokonce lepší matroš, než origo - srovnával jsem to a Meyle HD jsou masivnější...

Na sníženém podvozku se salámem pneu počítej životnost ramen 20-50tis, nebo klidně 200km při cestě na D1 z Prahy do Brna

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě jednou: Že je životnost při použití 18" kol na podvozku sníženém o 60mm nižší, než při použití originálních pružin s větším profilem pneumatik, je mi jasné.

I tak sníženou životnost chci ale co nejvíce prodloužit správnou montáží, kterou tu uvádíte jako nejdůležitější faktor. Proto se ptám na co si mám dát při montáži pozor (jako např. právě utáhnout ramena až na položeném autě). Zajímají mne technické informace, nikoliv rádoby "rady" jako vystřižené z reklamního letáku (např.: použít předepsané pneu a origo tlumiče).

Přestože to tu už zaznělo po několikáté, stále mi nikdo nevysvětlil jakou souvislost má přesný utahovací moment na životnost ramen. Čím/jak/proč se sníží životnost, pokud šrouby utáhnu větším momentem? - neberu v úvahu znesnadnění příští výměny, to nesouvisí s životností dílů

Editováno: , autor: Kenapuc
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

TVL

Hele ptáš se fakt blbě a řekl bych zbytečně. Najdi si na interneru, proč existují utahovací momenty. I já jsem Ti tu uvedl pár důvodů.

Nevím, na co to potřebuješ vědět. Jestli chceš experimentovat, tak si to zarvi, jak chceš, klidně si ty závity strhni. Technické informace najdeš v DP, tady v tomto vlákně máš jasně popsáno, jak se to dělá, kluci Ti ještě poradili pár věcí k montáži, tak nevím, o co Ti jde. Prostě všichni, co jsme ty ramena dělali jsme to utáhli a neřešili, jaký to může mít asi vliv na životnost, protože je to zbytečná otázka

Nejznámější utahovací moment je na kolech (obvykle bývá 120Nm) a životnost ovliňuje to, že když to blbě utáhneš, nebo chceš-li přetáhneš větším momentem, prostě si někde můžeš rozbít hubu. Toliko ode mě k životnosti přetažených šroubů

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jako důvod pro přesný utahovací moment píšeš, že má vliv na životnost. Mě jen zajímá čím se více utažený šroub negativně projeví na životnosti ramen.

Chci to vědět proto, abych zamezil snížení životnosti nápravy špatnou montáží. Od toho fóra jsou. Za radu že mám ramena dotáhnout "až na zemi" velice děkuji. U použití přesného utahovacího momentu mě ale zajímá souvislost se životností - dle mého názoru totiž na životnost nemá vliv vůbec žádný a nikdo jste mi ještě nevysvětlil, proč by to souvislost mít mělo. Jen tu opakujete dokola že prostě má - mě zajímá důvod.

Na kolech je to něco jiného. Tam se přílišným utahováním šroub vymačkává do hliníkového disku a při příliš velkém utažení může disk v místě šroubu prasknout, nebo "rozdrolit" dosedací plochu. U plechových disků opět vyšší utahovací moment ničemu nevadí, jen jde kolo špatně povolit. Pokud bylo koly myšleno utahování náboje, tam je to zase úplně o něčem jiném. Tam se maticí zatahuje ložisko, které je při nízkém utahovacím momentu volné a nemusí sedět po celé ploše ve správném místě. Nebo je naopak při vysokém utahovacím momentu pod vysokým tlakem, čímž se ložisko rychleji opotřebovává a rychleji zahřívá - to může v extrémních případech dokonce spálit vazelínu, čímž se ložisko ještě několikanásobně rychleji opotřebovává.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S ložiskem naprostá blbost. Žádná matka ložisko nedrží, je pouze nalisováno a je tam ségrovka. Matka drží pouze kynetický kloub, nikoli ložisko. To Ti někdo zase něco nakecal. Výjimkou je např.Škoda Felicia, kde na zadní nápravě skutečně drží ložisko matka, utažená pouze lehce a posichrovaná závlačkou

O kolech další pitomost. Rozdrolit dosedací plochu... To mě pobavilo a že plecháčům to nevadí také....

Utahovací moment: O vlivu na životnost jsem Ti psal, jen kdybys to chtěl spíš číst a nezaměřoval ses na ostatní věci. Tak já se tedy zopakuji konkrétněji:

Každý závit má tzv osovou sílu+průměr+průměr závitu. To jsou rozhodující faktory pro výpočet nejvyššího utahovacího momentu. V případě přetažení dojde k deformaci. A deformace = samozřejmě snížení životnosti.

Utahovací momenty zadané výrobcem jsou vždy nižší, než onen "kritický utahovací moment" (tedy moment, kdy už dochází k deformaci), avšak jsou spočítány tak, aby postačili k tomu, aby nedošlo k uvolnění závitu

Chceš-li tedy uvést konktrétní případ snížení životnosti na ramenech, tak třeba si vezmi případ, kdy přetáhneš spodní čep. Najedeš na díru, matka vyletí, čep vypadne a rozbiješ si hubu. Bude to způsobeno právě přetažením, kdy dejme tomu ještě nedošlo k deformaci materiálu závitu, ale nárazem zvýšíš osovou sílu závitu a tím dle výpočtu překonáš kritický utahovací moment a materiál se deformuje

Při správném utažení předepsaným momentem při nájezdu na díru zvýšíš osovou sílu, avšak nedostaneš se dle výpočtu ke kritickému utahovacímu momentu.

Proto jsou limity utahovacích momentů předepsány výrobcem, jsou poddimenzovány, vymýšleli to fakt velký hlavy a Tvému dotazu bych řekl, že by se páni promovaní inženýři vysmáli.

Praxe je taková, že moc mechaniků, kteří už to nějaký čas dělají, ty momenty nedodržuje, resp. to mají tak nějak v rukách (ani já neutahuji ramena momenťákem), protože ví, co si mohou a nemohou dovolit. Prostě praxe

Stačí Ti to tahkle? Věř, že momentálně mám fakt velkou trpělivost a už se k tomuto nechci dále vyjadřovat. Třeba se najde někdo jiný.

Je tu sice o montáži ramen toto fórum a toto vlákno, ale nikoho ostatního z těch kluků, kteří dělali nebo potřebují udělat ramena, absolutně nezajímá, proč nemůžou nebo můžou přetahovat matky a jak konkrétně to ovlivní životnost ramen. Prostě si koupí matroš, namontují, podívají se sem nebo do DP, jak na to, pak se pochlubí, nebo přijdou s nějakou vychytávkou a tím to končí

Editováno: , autor: SUP1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tím utahováním ložisek na kolech jsem samozřejmě myslel auta, kde je ložisko řešeno "jako na felicii" - kónusovým válečkovým ložiskem staženým matkou.

Hliníkových disků s vymačkanou dosedací plochou už jsem viděl několik. A ano, u plechových disků to samozřejmě vadí také - ale opět pouze u extrémů. (např. kamarád, který si na trhák nacpe dvoumetrovou trubku, chytí se za hagusy a 2x na ní skočí)

 

Mluvím tu celou dobu o přetažení např. o 20-30% oproti předepsanému momentu, ne o extrémech kdy za matky budu "rvát přes půlmetrovou tyč". Potom to není o snížení životnosti, ale o poškození způsobeném už při montáži.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Můj dotaz jsem považoval za vyřešený, dokud mi SUP1 nenapsal devítiřádkový odstavec o tom, jak je nutné dodržovat přesné utahovací momenty. Dostali jsme se k tomu, že je to bezpředmětná poznámka a utahovací momenty není potřeba dodržovat úplně přesně. Tím to považuji za vyřešené.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám dotaz, byl jsem nucen vyměnit spodní zadní rameno (MAYLE HD, vydrželo 25.000km). Koupil jsem Lemforder, rameno namontoval. V DP jsou pokyny pro utažení, momenťák vlastním, ale nedostanu se s ním na tu matku do toho domečku silentbloku. Předepsaný moment je 80Nm plus půl otáčky. Jak toho dosáhnout? Tady čtu, že to lze dotáhnout "na citovku". Domníval jsem se, že určené utahovací momenty jsou dané proto, aby se to datáhlo pořádně. a ono je to proto, aby se to nepřetáhlo...Tak teď váhám, estli nemám někam zajet na kontrolu. To samé se týká kuláku. Tam je 100Nm, dotáh jsem to růčo, tak sned sem to nepřetáh...Jak a čím to dělaj v servisu?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To dáš úplně v klídku. A nějaký malý rozdíl vůbec nevadí...

Jak jsem psal, v origo servisu to dělají momenťákem a fachmani to mají tak nějak v ruce. Na ten spodní šroub se dá lépe dostat povolením nápravnice (sedne si to trochu dolů), ale na to, abys tam dostal ořech, to musíš svěsit více. Přesto se dá moment utahování lehce vypočítat a pokud máš odhad v ruce, tak to utáhneš bez momenťáku. Stačí si vzpomenout na fyziku na ZŠ

1N odpovídá síle zavěšeného břemena o hmotnosti 0,1kg (ono je to přibližně). Čili moment 1Nm odpovídá vodorovné páce od délce jeden metr, na jejímž konci je zavěšeno břemeno o hmotnosti 0,1kg. A teď už můžeš jenom násobit....

10Nm = metrová páka, na jejímž konci je břemeno 1kg

80Nm = metrová páka, na jejímž konci je břemeno o hmotnosti 8kg - Tvůj případ

Jakmile budeš mít klíč dlouhý 0,5m - 8kg děleno 0,5=16kg, klíč 20cm - 8kg děleno 0,2= 40kg, atd atd. A podle toho použiješ sílu ve svojí ruce....

Z toho vyplývá, že třeba kola, která se mají utahovat momentem 120Nm=klíč dlouhý metr a hmotnost 12kg. Já po praxi dotahuji 150-160Nm (kola vždy utahuju momenťákem). Takže až uvidíte zase někdy šaška, jak skáče na klíči, aby utáhnul kola, jen se můžete usmívat.

A běžný člověk má přeci přibližně odhad, kolik co váží a podle toho také dokáže přibližně takovou silou působit

Toť ode mne vše k utahovacím momentům

Omlouvám se za moje malířské umění ;)

 

20160921_071408.jpg

Editováno: , autor: SUP1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to teda klobouček...:D

Docela jsi mě uklidnil. Já si chci udělat takový přípravek, nástavec k momenťáku, ze starýho klíče (18), pak to sem hodím, až to budu mít hotový.

Ale zpět k tomu výkladu. Já jsem teprve teď pochopil, jak to vlastně se vztahem hmotnosti a délky u veličiny Nm je. Takže dík. Už teď vím, jak si budu svůj momenťák kalibrovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 9 měsíců později...
  • o 2 týdny později...
  • o 3 měsíce později...
  • o 6 měsíců později...

Zdar chlapy. 

Měl bych na Vás dotaz. od přední nápravy se ozývá vrzání jako prase. Ale pouze pokud mám kola rovně a nebo pokud zatočím doleva

Jde to pouze od levé strany.

Pokud mám kola natočený doleva a předu nerovnost (zhoupnou se tlumiče) mam pocit že mam přední nápravu dřevěnou tak to vrže. 

Při pravém rejdu je vše v pořádku. 

Vrzavý zvuk se ozývá i při otáčení kol doleva. 

Při zpětném točení ovšem je ticho

Do všech kloubů, čepů a silenbloků na levé straně jsem stříknu olejíček. 

Může to dělat vůbec ten dementní víceprvek? nebo to bude třeba horní uložení tlumiče ? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...