Přejít na obsah

LED diody místo klasiky


dr.snacek

Doporučené příspěvky

Děkuji, poznatky fajn, ale přeci jen, dokáže mi prosím někdo poradit ? Nechám tam jen blinkry, ty si myslím jsou fajn, líbí se mi to a myslím si že tím nikoho neohrožuji protože jdou krásně vidět. Jen hledám někoho kdo s tímto měl také problém, nepotřebuji poučování, nebo rejpání (jako je zvyk na fórech) jen chci radu, jak docílit toho aby blinkry blikaly tak jak mají vevnitř i venku (v mém případě cvakání a blikání vevnitř) + do brzdovek jsem koupil velmi svítivé (doopravdy, ne jen na papíře :) ) Svítivost je stejná možná vyšší trošku, jen se mi líbí jak se to rožne a shasne hned) tak jak docílit toho aby neblikala ta kontrolka toho žhavení. Děkuji moc a poprosím o radu jaké "relé" ( přerušovač) koupit, popř. odkaz + co s tou brzdovkou. Děkuji mockrát 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přerušovač by určitě pomohl, bohužel se bojím, že do Fabie nebude nějaký univerzální kus pasovat a speciálně pro ní sehnat nepůjde.. Nebo spíš aspoň já jsem nesehnal, už jsem si také s touto myšlenkou pohrával...  :kol-32:  Takže buď s někým v oboru zkušeným vybastlit něco co by do auta pasovalo a nebo řešit ledky tak aby byl odběr stejný, což je ale dle mě na nic...

 

K brzdovým světlům ti také moc nevím co poradit, ja si tam led žárovky dával, právě z důvodu rychlého rozsvědcení a zhasínání, a problém se svítící chybovou kontrolkou nemám. Jediné co jsem musel udělat, že jsem přes diagnostiku vypnul kontrolu prasklé žárovky, protože mi s ledkama na palubce svítila.

 

Jen tak pro moji zvědavost, co si použil vůbec za ledky?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za předpokladu, že odstřihneš z BSG vývody od blinkrů a od pojistky blinkrů, dále odstřihneš vývody od páčky blinkrů (a tu vyměníš, protože není dimenzovaná na větší proud, jsou to vlastně jenom tlačítka, která dávají pokyn řídící jednotce, co má dělat ), vyvrtáš do přístrojovky dva otvory do kterých vsadíš nové kontrolky na blinkry a všechno přepojíš na nový přerušovač, tak ti ten první odkaz pomůže. Ještě budeš muset vyměnit spínač varovných světel.

Fabia/Roomster mají blikání vyřešené jinak, než pomocí samostatného přerušovače. Např. kontrolky v přístojovce už nemají samostatné přívody a jsou řízeny datově. U Favorita by to šlo jednoduše udělat, u Fábie na to zapomeň.

Editováno: , autor: Dula
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dula má naprostou pravdu. Veškeré blikání a kontrola nad žárovkami probíhá v programu v BSG. Asi těžko to přeprogramuješ na nižší proudy LEDek. A jestli má být vozidlo schválené na pozemních komunikacích, musí být kontrola nad žárovkami. Tak už to fungovalo od nepaměti, i v dobách bimetalových přerušovačů.

 

Nevymýšlej kraviny a vrať tam žárovky.

 

Petr mě předběhl, ale shodli jsme se. Je pravda že v BSG musí být nějaký odpor, jako bočník, který snímá proud žárovek, ale kdyby se vyměnil, a potom by tam zase někdo dal žárovky, zase by ta kontrola nefungovala.

Do blinkrů patří žárovky 21W, když jsou z výroby, stejně jako nemůžeš do nádrže lít vodu místo benzínu, nebo nafty.

Editováno: , autor: jipol57
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já nechci školení, jen radu jak mít hezké LEDkové blinkry bez vady :) Asi koupím LEDkové blinkry CANBUS které už mají vestavěný odpor. Sice jsou dražší, ale efekt to splní. Rady brzdovek jsem splnil, brzdové mám normální, i svítivost je asi vyšší. Zpátečka je krásná a vše OK. Bezpečnost si myslím je dobrá, jen chlapi ty blinkry mi tolik nehaňte :) je to hezké, líbí se mi to, jen chci docílit toho, aby se aut chovalo normálně :) Jen aby blikalo LEDkové světlo místo žárovek :) Vím že to asi nemáte moc rádi, ale pochopte zase mě, líbí se mi to a není to nic extra, žádný extra zločin :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tu nejde o zločin. Len si chcel radu a bolo tu zverejnené, že bezbolestne to skrátka nejde. Perpetum mobile niekedy nefunguje ako by sme chceli my, ale ako chce technika. Dá sa urobiť všetko, len to má nejaké postupné a potupné kroky. A to nechceš pochopiť.   Dula ti to podrobne a myslím polopatisticky vysvetlil. Zvyšok je na tebe.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě informaci, v čem spočívá ta tzv. CANBUS žárovka. Jsou dva druhy. První má vestavěný rezistor v sobě. Ovšem protože se do baňky tak velký kus nevejde, tak není odpor dimenzovaný na ztrátový výkon 21W, ale na míň. Tím pádem se netváří jako 21W žárovka ale jako žárovka s menším příkonem. Proto je u ní nenápadné upozornění: Tato funkce nemusí být dostupná ve všech vozech. Já bych to četl jako - tato funkce funguje jenom v několika málo vozech.

Druhý typ je tzv. canbus eliminátor (nebo odstraňovač chybových hlášení a může mít i jiné podobné obskurní názvy). Což je výkonový rezistor, připojený paralelně k jakékoliv LED žárovce. Ten ale visí  na drátech někde mimo parabolu. Málokterý prodejce u toho ovšem má toto velmi důležité upozornění:

   Výkonový rezistor 12V/27W, slouží např. k eliminaci chybových hlášení a rychlého blikání směrových světel ve vozidlech při montáži LED žárovek. Některé moderní vozy mají funkci elektronické kontroly prasklé žárovky, což má za následek při výměně klasické žárovky za LED žárovku s nižším příkonem vznik chybového hlášení. Toto lze eliminovat paralelním připojením vhodného rezistoru k LED žárovce.
Při umístění rezistoru je nutné zvolit správné místo, teplota rezistoru může při provozu dosáhnout až 110 st.!

 

Tento rezistor je možné koupit někde samostatně, jinde už s napájenými (docela krátkými) kabely a paticemi. Takže nakonec nastane problém, kam s tou horkou potvorou, aby nezpůsobila žádnou škodu. 

post-516-0-56756100-1425015693_thumb.jpg

Editováno: , autor: Dula
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

My co jsme dostatečně přičuchlý k elektronice víme o co jde - ten odpor dělá prostě něco jako "bajpás", kterým teče proud mimo LEDku, aby se tak imitoval odběr žárovky.

 

Elektronika hlídající celistvost vlákna žárovek je v autech nastavená tak, že toleruje pokles odběru až asi na 30-40% nominálního proudu, přičemž světelný zdroje s LEDkama odebírají jen asi 10% tohoto proudu - takže odpor je potřeba počítat tak, aby se tvářil jako "obtok" - pokud elektronika nereaguje chybovou hláškou na 40% proudu původní žárovkou a LEDky berou 10%, musí "obtokem" protéct dalších cca 30% proudu odebíraného původní žárovkou.

 

Takže pokud se nahrazuje žárovka 21W, musí odpor odebrat přibližně 7W, což je při 14,4V palubního napětí proud asi 0,5A - a ten při tom napětí poteče odporem s hodnotou 28,8 ohmu - nejbližší hodnota z vyráběný řady je 27 ohmů.

 

U LEDkovejch náhrad žárovky 10W je potřeba odebírat navíc asi 3W neboli asi 0,21A, což zajistí odpor 69 ohmů - nejbližší vyráběná hodnota je 68 ohmů.

 

Odpor se vždycky připojuje paralelně k "LEDžárovce" - ALE JAK UŽ TADY MOCKRÁT PADLO, POKUD AUTO NEMÁ NAMONTOVANÝ HOMOLOGOVANÝ SVĚTELNÝ ZDROJE A STANE SE PRŮSER, MŮŽE BEJT MAJITEL POPOTAHOVANEJ ZA NEZPŮSOBILEJ TECHNICKEJ STAV.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale pak zaniká smysl úspory el.emergie protože těch 0,21 a 0,5A protákající tím odporem způsobuje ztrátu výkonu 2,52W a 6W, které se projevují ohřívánm těch odporů. Tudíž vyrábiš v altíku energii aby odpory hřály, platíš to a žádná úspora se nekoná. To je asi ten nejpalčivější problém.

 

taky bych uvítal možnost úpravy software automobilu pro sLED.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už som práve chcel napísať to čo Kvitek. Aký má zmysel montáž LED, ak pre ich bezproblémovú funkčnosť tam potom sú odpory? Spotreba bude rovnaká, je to ďalšie kurvítko v elektroinštalácii auta, stojí to prachy, a nie je to ani homologované, takže je tu ešte aj riziko problémov na STK, s políciou a v prípade nehody aj s poisťovňou. Fakt to nechápem, načo to je potom dobré montovať na exteriérové svetlá.
Ako tak ešte pochopím svetlo pre spiatočku, lebo tam sa nejaká tá svetelnosť na Fabii hodí, ale to je všetko.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zlatá felicia :D tam jsem měl v LEDkách všechno :D stačilo relátko a bylo :D ufábie jsem čekal něco podobného, ale musím uznat, měli jste všichni pravdu, kašlu na to, žárovky za půlku prodám nějakému jinému mladému a snaživému klukovi a život jde dál :) myslel jsem že to půjde jako po másle, ale zase mezi nama, abych dával spoustu peněz za to že budu blikat "rychleji" a ještě se s tím patlal ... máte pravdu kašlu na to :) díky za rady a snad tahle debata všechny odradí také :) krásný víkend kluci

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale pak zaniká smysl úspory el.emergie protože těch 0,21 a 0,5A protákající tím odporem způsobuje ztrátu výkonu 2,52W a 6W, které se projevují ohřívánm těch odporů. Tudíž vyrábiš v altíku energii aby odpory hřály, platíš to a žádná úspora se nekoná. To je asi ten nejpalčivější problém.

 

taky bych uvítal možnost úpravy software automobilu pro sLED.

Vyrábíš ale míň elektriky, než pro klasický žárovky - ano, sice jen asi o 60%míň, zatímco bys mohl spořit až 90% energie dnes v aute sežraný vláknovýma žárovkama, ale přece jen šetříš - a když odhlídnu od vysoký ceny LED zdrojů, tak zase vzhledem k jejich vysoký životnosti ušetříš na minimální potřebě výměn. Ten soft by měl bejt schopnej akceptovat i LEDky, to pravda je - ale to by nejdřív výrobci světelnejch zdrojů museli nechat ty zdroje homologovat u státních zkušeben - protože teprve pak se můžou použít jako odsouhlasený světelný zdroje konstruktéři a nechat finální výrobek = auto ve státní nebo autorizovaný €urochujský zkušebně homologovat jako celek. Do tý doby budou prostě LEDky jen tuningovej doplněk neschválenej pro provoz na pozemních komunikacích. Je to zase jednou stav, kdy vývoj techniky předbíhá o světelný roky legislativu - a něž legislativa něco schválí, technika zas bude o kus dál...

 

Už som práve chcel napísať to čo Kvitek. Aký má zmysel montáž LED, ak pre ich bezproblémovú funkčnosť tam potom sú odpory? Spotreba bude rovnaká, je to ďalšie kurvítko v elektroinštalácii auta, stojí to prachy, a nie je to ani homologované, ...

LEDky samy fungujou bezproblémově, pokud mají pro svou funkci správný podmínky (správný napájení a hlavně chlazení), problémy způsobujou další okolnosti, který s takovým pokrokem v oblasti LED světelnejch zdrojů vůbec nepočítaly - to jsou jednak právě ti, co určujou homologační podmínky neboli legislativa a v neposlední řadě i konstruktéři doplňků a subkomponentů plus tvůrci softwaru do nich = soft v řídicích jednotkách už dávno s LEDkama počítat mohl, je to blbejch pár řádek programovýho vybavení navíc... Proč takovej soft pořád ještě u běžnejch aut připravenej není je otázka pro jiný lidi než jsme my tady na fóru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zabudol si na podstatnú vec, optika svetla. V pozičných svetlách, alebo v smerovkách to nie je tak kritické, ale treba pre ne prispôsobiť aj optiku svetlometu. A nakoľko LED žiarovky nemajú doteraz jednotný a štandardizovaný tvar, tak nie je možné vytvoriť optiku v ktorej by každá LED svietila dobre. A vieme, že v rozmiestnení LED diód je každá LED "žiarovka" špecialita, lebo čo kus, to iná veľkosť a iné rozmiestnenie diód. Kým nebude jednotný štandard pre fyzické vyhotovenie LEDiek, dovtedy to nebude môcť byť ani homologované.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale pak zaniká smysl úspory el.emergie protože těch 0,21 a 0,5A protákající tím odporem způsobuje ztrátu výkonu 2,52W a 6W, které se projevují ohřívánm těch odporů. Tudíž vyrábiš v altíku energii aby odpory hřály, platíš to a žádná úspora se nekoná. To je asi ten nejpalčivější problém.

 

taky bych uvítal možnost úpravy software automobilu pro sLED.

 

Chlapci, všechno je to jen o parádě. Prostě chceme v autě za pár set tisíc LED osvětlení a oni, výrobci vozidel - darebáci, se tomu tak vehementně brání :kol-98:   Podle mě, si tím musí projít každej. Taky jsem chtěl, pořád mi něco nefungovalo (bohužel i LEDky od Superfattyho) až jsem se nakonec dohrabal zpět k obyčejné žárovce. Potom jsem si koupil auto, který má zadní LED lampy a jsem "skoro" spokojenej.

 

Asi nejdál ve Škodovce je v tomto, jak jistě víte, SII facelift limuzína, která má zadní lampy komplet LED. Co přinese novej Superb nevím ... necháme se překvapit. Hlavně prý porovnání světelených podmínek u nového Seatu Leon s LED předními světlomety a Bi-xenony je tom prý xenon výrazně lépe.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...