MirekM Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 (edited) Tak jsem si vyměnil poprvé olej v motoru a překvapilo mě, že s filtrem se částečně vyšrouboval i dutý šroub, na který se šroubuje olejový filtr. Jelikož jsem v dutině šroubu neviděl žádný šestihran a neměl jsem po ruce dvě matice, které bych na šroubu zakontroval a dotahl šroub do bloku, dotahl jsem jej jen rukou. Udělal jsem to dobře, nebo při další výměně oleje jej raději řádně dotáhnou a jak? Škoda servis mně prodal k mému motoru měděné těsnění pod vypouštěcí šroub oleje, ale měl jsem pocit, že pod vypouštěcím šroubem je hliník. Jde o druhou výměnu oleje od nové Fábie, první byla záruční a u ní jsem byl, technik podložku pod vypouštěcím šroubem neměnil. Jaká těsnící podložka tam má být - měděná nebo hliníková (motor nemám "německý")? Měníte těsnící podložku pod vypouštěcím šroubem při každé výměně oleje, nebo až je poškozená? Edited August 16, 2009 by MirekM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luďa Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 Druhá výměna? :-O To máš FI dvouletou nebo jen 30 000 km? Těsnění je jedno jaký. Jen měď by se měla "vyhřát" aby změkla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MirekM Posted August 14, 2009 Author Share Posted August 14, 2009 (edited) Druhá výměna? :-O To máš FI dvouletou nebo jen 30 000 km? Ne, první servisní výměna po roce, druhá po dvou letech. Jezdím je delší tratě a sporadicky. V zimě nejezdím vůbec. Po první výměně dva roky jsem měl dodnes v motoru Shell Helix Ultra 5W-40 najeto na něm jsem měl cca 7500 Km. Předpokládám vhledem k typu provozu, že by to mohl značkový olej vydržet. Kdybych jezdil místní postrk zvláště v zimě, měnil bych samozřejmě olej vždy po roce i když by neměl najeto 15.000 Km. Tím ale nikoho nenabádám k prodlužování intervalu výměny oleje. :-) PS: Na místní postrk, zimní turistiku po obchodech a na běžky po okolí dorážím ještě starou Š105. Edited August 17, 2009 by MirekM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MirekM Posted August 16, 2009 Author Share Posted August 16, 2009 Zeptám se ještě jinak, ten dutý šroub, na který se šroubuje olejový filtr je v bloku jen volně našroubován a také se vám při vyšroubování filtru povoluje nebo má být dotahlý v bloku tak aby se při vyšroubování filtru nepovolil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marvin Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 aneb: "Zeptám se ještě jednou ..." ale zpátky k tvé otázce: mě se netočí a nechci, aby se mi točil jinak hádej: Filtr se povoluje klíčem a dotahuje se rukou - kde asi mohla nastat chyba? P.S.: Dotahovací moment tohoto šroubu neznám a v životě jsem se s takto plovoucím šroubem na tomto místě nesetkal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MirekM Posted August 17, 2009 Author Share Posted August 17, 2009 Při první vyměně jsem byl v Škoda servisu, filtr dotahoval servisák očkovou 30. Mezi krytem vyfuku a trubkou od klimatizace je tak málo místa, že filtr rukama dotáhnout jak píšou na filtru silně/pevně nelze. Na filtru VW co tam teď mám píšou dotahnout rukou a pak 20Nm. Nemám v ruce měřák momentů, ale pochybují, že bych filtr jednou rukou dotáhl 20 Nm v tak nepřístupném místě. Pokud by byl filtr volně přístupný a mohl jej chytit oběma rukama a zabrat, pak věřím, že bych těch 20 Nm vyvinul. Někdo mně zde dříve radil, že má na filtru napsáno lehce dotáhnou rukou a pak o půl otáčky klíčem ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marvin Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 Dotahovací moment 20 Nm si představ tak, že jeden konec 1m tyčky přiděláš na filtr a na volný druhý konec zavěsíš 2 šišky salámu To, jak to dělají jinde, a proč nepoužívají momentový klíč, nemohu soudit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MirekM Posted August 17, 2009 Author Share Posted August 17, 2009 Dík, pěkné vysvětlení. Z fyziky si pamatuji, že 20 Nm je cca 2 kg na metrové páce. Různí výrobci filtrů asi uvádí různý postup při montáži filtru. Na Bosh filtru, který jsem tam měl ze servisu, je skutečně napsáno jen pevně dotáhnou rukou. Pokud se šroub při příští výměně opět povolí (doufám, že se dotáhl s filtrem) zkusím zakontrovat na šroubu 2 matice a dotáhnout silněni než pak budu dotahovat filtr. Ještě jsem se ale nedostal u starého filtru ke zkoušce, jestli je to metrický závit. Pokud je na šroubu jemný závit, budu nahraný. Jiný postup mě nenapadá. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MirekM Posted August 23, 2009 Author Share Posted August 23, 2009 Žádný automechanik co opravuje Fabie nečte toto fórum a neporadí co s povoleným šroubem olejového filtru v bloku motoru, jestli jej při každé výměně před našroubováním filtru jen dotáhnou rukou nebo jej dotáhnou silněji než filtr při výměně filtru v bloku nějak jinak? Závit na šroubu dle závitu v olejeovém filtru (šuplera a kousek papiru) by měl být snad M20 x 1,5, tedy jemný závit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jirka21 Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Ta trubka se závitem na který se šroubuje filtr mývala myslím uvnitř otvor na imbus klíč ale velikost nevím. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marvin Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Občas jsem rád, že mechanik opravující Fabie si alespoň jednou přečetl dílenskou příručku. Ten, koho v servisu "opravování Fabií" (nad použitím slova práce jsem váhal) nebaví, ten sem nepoleze, a ten, kdo je trochu šikovnej, tak ten zase nemá čas, aby sem lezl. Ale jak píše Jirka21: vyšroubuj a zjisti Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MirekM Posted September 5, 2009 Author Share Posted September 5, 2009 Až budete někdo vyměňovat olejový filtr na motoru 1.4 16V 55 nebo 74 kW, prosím podívejte se do otvoru dutého šroubu, na který se šroubuje olejový filtr, měl by tam být šestihran nebo jeho část na imbus snad 8 nebo 10. Zkuste prosím na jaký je to imbus a dejte zde vědět, nerad bych při další výměně filtru zjistil, že zrovna ten imbus nemám. Děkuji předem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MirekM Posted January 10, 2010 Author Share Posted January 10, 2010 Žádný automechanik co opravuje Fabie nečte toto fórum a neporadí co s povoleným šroubem olejového filtru v bloku motoru, jestli jej při každé výměně před našroubováním filtru jen dotáhnou rukou nebo jej dotáhnou silněji než filtr při výměně filtru v bloku nějak jinak?Závit na šroubu dle závitu v olejeovém filtru (šuplera a kousek papiru) by měl být snad M20 x 1,5, tedy jemný závit. Zkoušel jsem našroubovat starý olejový filtr na šroub M20 x 1,5 a nejde to. Mám podezření, že závit v olejovém filtru je jemný Whitworthův závit 13/16" BSF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.