Přejít na obsah

! FM anténa - ploutev žraločí !


Doporučené příspěvky

Ahoj,

mám O1 combi a začal mi vadit špatný příjem 7let staré originální antény, mlácení dlouhého biče do střechy při zajíždění do nízké garáže, odšroubování biče před myčkou či při nandavání rakve na střechu, kradení biče, jednolitost designu většina antén s bičem - už se mě tohle vše zdálo naprt.

Zvolil jsem alternativu žraločí ploutve. I když spousta fora tyto krátké antény haněla, dal jsem si za úkol to co nejlépe vylepšit a zkusit, jak to dopadne.

Dost bylo řečí, že ploutev nefunguje a podobné storry na forech od lidí, co něco koupí, namontují a diví se, že to není ono.

Dopadlo to výborně, tam kde mi rádio lehce šumělo už nešumí a tam kde mi vypadával příjem, tam nyní v pohodě poslouchám (i když mám jen čínské rádio za tři tisíce ;-)

a Vám prozradím jak na to.

Ještě chci podotknout, že tento článek je určený spíš pro drobné elektrokutily, nikoliv jen pro výměnáře koupených hotových dílů.

Nejdražší varianta výjde každopádně (bez práce) do 1000,- což originální bič stojí o něco víc s tím, že design a praktičnost je někde úplně jinde.

Dají se vyrobit tři alternativy:

aktivní anténa - zesilovač je v ploutvi a je napájen buď po koaxu z autorádia (fantomové napětí) nebo kabílkem (+12V) nejlépe výstup z autorádia "Ant" nebo "spínání zesilovačů +12V".

pasivní anténa se zesilovačem - ploutev nemá v sobě žádný zesilovač - zesilovač by měl být zapojen hned za autorádiem "vstup antény" (DIN nebo ISO konektor) a koaxem, který vede k místě kde je propojen přes RAKU2 konektor s ploutví. Způsoby napájení zesilovače je stejný, jako je popsán u aktivní antény.

pasivní anténa - ploutev nemá v sobě žádný zesilovač, na trase není žádný zesilovač

Doporučoval bych první nebo druhou záležitost, třetí věc doporučuji jen v případě finanční nouze nebo hodně dobrého autorádia, co má v sobě nízkošumový výkonný zesilovač FM.

Popíšu můj odzkoušený případ, ze kterým jsem spokojený.

Materiál:

1ks FM-AM ploutev-Pilot-Aerotwin-Fin2 (made in Italy) - dlouhá 15cm, což je výhoda oproti malinkým ploutvím (koupeno z Aukra)

1ks FM-AM zesilovač Za1.1 - Correct elektronic - Connect elektronic s r.o. (zisk 20dB, šum 0,9dB díky nízkošumového tranzistoru) (koupeno z Aukra)

- napájí se buď +12V nebo fantomovým napětím rovnou z koaxu

1ks Antenní adapter RAKU2 - Hirschmann 15cm - Stualarm Import s r.o. nebo stávající odchozí koax z původní antény s konektorem WV RAKU2

1ks Cu drát 1 bez izolace 70-80cm

2-3ks Cu licna 0,5 s izolací asi 5cm

Postup:

Z originální ploutve vyndáme originální FM zesilovač a anténku (drátek) které obojí stojí zaprt. Drátek jako mikroanténa v ploutvi je tam schoulený, krátký a má izolaci, čímž nepřidá, spíš ubere. Zesilovač made in Italy nic moc, sice přidává na zisku (max. 12dB na FM uvádí výrobce), ale neumí potlačit místy šum a má problémy místy vykrýt kolísání signálu (výrobce pro jistotu hodnotu šumu zesilovače radši neuvádí).

Vyndáme i přívodní kabel s DIN konektorem, protože je nám nanic, potřebujeme WV RAKU2 konektor. Z antenního adapteru RAKU2 odštípneme DIN konektor a rozholíme tento konec koaxu.

Pozn.: při výběru zesilovače FM-AM není jen důležitá hodnota zisku, ale také hodnota šumu zesilovače ! (vše v dB).

Za1.1 je dle mého názoru jeden z mála nízkošumových výkonných zesilovačů FM-AM, který nezklamal. Obecně - každý zesilovač má svůj šum, záleží vždy, aby měl šum co nejmenší.

Z Cu drátu 1 nakroutíme spirálu tak širokou, aby se nám pěkně vešla po celé délce do hřbetu plastové ploutve a tu pak přilepíme jen na 2-3 místech do hřbetu uvnitř plastové ploutve třeba termo silikonovým lepidlem na plasty - ale ne po celé délce, poněvadž jakákoliv izolace zabraňuje vstupování signálu ke spirále. Na přední straně spirály napájíme asi 5cm Cu licnu 0,5 s izolací, kterou pak spájíme do tištěného spoje zesilovače. Když by zesilovač nebyl v ploutvi (pasivní anténa), tak napájíme licnu 0,5 se středním drátem v odchozím koaxu (Anténní adapter RAKU2).

Pozor, spirála nemá izolaci, nesmí se v přední části dotýkat s plechem (kostrou) ploutve. Naleptal jsem proto v těchto místech na plech ploutve silikonové lepidlo a pro jistotu ještě začátek spirály jsem zabalil do izolační tubičky.

! Kdyby se spirála spojila za provozu kdekoliv s kostrou, došlo by ke zkratu a anténa by přestala fungovat !

Pokuď chceme zesilovač Za1.1 vložit do ploutve (aktivní anténa), vyjmeme tištěný spoj zesilovače Za1.1 z originálního balení, zapamatujeme si vstupy a výstupy a odpájíme přívody a odchody z tištěného spoje, tištěný spoj Za1.1 provrtáme v místě, kde je kostra zesilovače (u nápisu "Correct") , oškrábeme kolem díry na měď, aby se při přišroubování kostra Za1.1 spojila se základovým plechem ploutve. Pro uchycení použijeme stávající jeden šroubek na kterým byl uchycen původní zesilovač. Tyto dvě kostry samozřejmě spojíme se stíněním odchozího koaxu z ploutve (Anténní adapter RAKU2).

Pokuď si přejeme zajistit dostatečnou kostru, můžeme oškrábat na tištěném spoji jiné místo, kde je kostra zesilovače, naletovat Cu licnu 0,5 a připevnit jí pod druhý šroubek (volný "druhý" šroubek, kde byl původně uchycen stávající zesilovač). Zlepšíme tím propojení kostry zesilovače s kostrou ploutve (základový plech ploutve) a tím utvrdíme nejlepší možný způsob reakce celé antény na přítomný signál FM-AM. Tento způsob se hodí pro ty, kteří nemají moc místa za autorádiem, nemůžou tam vložit a připojit zesilovač Za1.1 v origo balení.

Pokuď nechceme mít zesilovač Za1.1 v ploutvi (pasivní anténa se zesilovačem) , ale ve voze (v originálním balení s DIN konektory a napájecím červeným vodičem pro +12V) za autorádiem, zapojíme ho tam dle návodu a v ploutvi propojíme jen spirálu z drátu (pomocí licny 0,5 s izolací 5cm) se středovým vodičem odchozího koaxu (Anténní adapter RAKU2), kostra bude zajštěná propojem (licnou 0,5 a izolací 5cm) mezi stíněním koaxu (Anténní adapter RAKU2) a základovým plechem ploutve. Tento způsob se hodí pro ty, kteří mají dostatek místa za autorádiem, můžou tam vložit a připojit zesilovač Za1.1 v origo balení.

Připomínky:

- rozdíl účinnosti mezi aktivní anténou či pasivní anténou se zesilovačem (při použití stejných prvků) v podstatě není, pokuď na trase u koaxu není žádný rušivý vliv jiného zařízení

- ne aby vás napadlo zapojovat v trase jedné antény "ploutvi" ještě jiné další zesilovače s myšlením, že čím víc zesilovačů, tím lepší = úplný nesmysl !!

Při použití jiných zesilovačů se naopak příjem zhorší, protože zesílíte šum jednoho zesilovače zesilovačem druhým a nebo zhošíte kvalitu přijímaného signálu druhým zesilovačem jiné výroby, protože bude mít větší svůj šum než zesilovač Za1.1. !!

K zajištění dobré kostry a účinnosti připravené ploutve na voze potřebujeme dodržet pár maličkostí a nejlépe po instalaci ploutve ke střeše změřit odpor klasickým ohmmetrem:

Odšroubujeme stávající anténu, vypojíme konektory na koaxech stávající antény a konektory na koaxech rozvodu (vedoucí k autorádiu či GSM držáku).

Očistíme vršek střechy kolem hranaté díry, vezmeme nejlépe řezáček a vyškrábeme barvu na několika místech pod střechou kolem hranaté díry (v místech, kde se bude dotýkat zubatý kroužek podložky ploutve). Vložíme ploutev a zespoda utáhneme šroub - pozor ne nakrev, aby jsme si nezdeformovali zubatou podložku či neztrhli závit, přesto pevně, aby se nám obvodová guma ploutve přitiskla ke střeše a zubatá podložka se lehce zakousla do plechové střechy.

Nejlépe pak vzít běžný ohmmetr a měřit odpor na šroubu antény proti kostře vozidla - měl by být ideálně stálých do 0,8 ohmů. Pokuď to tak máme a odpor není větší než 1 ohm nebo nelítá hodnota odporu nahoru a dolu při lehkým zakýváním ploutve do strany máme vyhráno. Zacvakneme konektory RAKU2 se stávajícím origo konektorem na koaxu, který vede vozem k autorádiu a je hotovo.

Ještě pro lepší styk gumiček se střechou auta lehce, ale pouze lehce promáznout gumičky na ploutvi vazelínou před montáží. Kdo umí dobře silikonovat hrany a nebojí se, že nevhodně obleptá ploutev či střechu, doporučuji po montáži a měření odporu zasilikonovat půdorys (hranu) ploutve a střechy po celé délce - zajistí, že voda nebude vstupovat pod ploutev.

Ale tohle není až tak nutné, protože kolem hranatého profilu ploutve se závitem je obvodová izolační guma, tak že by se voda neměla dostat do vozu dírou i bez silikonování obvodu ploutve.

Poznámka: kdo je fajnšmejkr a nebojí se keců policie, může instalovat na zadním hřbetě vysocesvítivou LED diodu 5mm s odporem cca 800 ohmů tak aby mu nepůsobila do aerodynamiky ploutve při jízdě (nejlépe cca 2mm pod koncem spirály z drátu tzn. na zadní hraně ploutve a tak, aby nesvítila přímo do očí za vámi jedoucím řidičům, ale šikmo vzhůru asi tak pod úhlem 30°). Instalace LED diody nelze v případech pasivní antény, či aktivní antény napájenou pouze fantomovym napětím po koaxu z autorádia. V těchto případech bude samozřejmě chybět přívodní vodič s +12V, ale není problém takovýto vodič protáhnout autem od autorádia až k anténě, že. První (kladný) pól LED diody zapojit spolu s odporem na zvláštní přívodní vodič +12V, ! nezapojovat k fatomovému napětí, co je v koaxu ! . Druhý pól Led diody můžeme klidně zapojit k jakékoliv kostře v ploutvi. Nedoporučuji LED diodu barvy červené či bílé nebo jakoukoliv blikající LED diodu.

Jako dráždítko ochránců zákona doporučuji LED diodu modrou, ale nezapomeňte při zastavení hlídkou vypnout autorádio a tím zhasnout LED diodu ;-).

Dá se samozřejmě hotová ploutev hodit do barvy vozu, ale jsou to peníze navíc a barva bude jistě malou překážkou pro vstupování přítomného signálu FM-AM k vnitřní spirále.

V příloze je graf pro ukázku jak to vypadá s kolísáním signálu a šumem v určitých zapojení bez nebo se zesilovačem Correct. Ryze českému výrobci bych chtěl tímto poděkovat za dobrou funkčnost zesilovače a zprostředkování ukázky účinnosti zapojení.

Při použití dvou antén ve voze je potřeba použít dvě pasivní antény a zesilovač Za1.2, který se zapojí hned za autorádio "vstup antény" a 2 koaxy vedoucí k pasivním anténám.

Napájení tohoto zesilovače je stejné jako u Za1.1 - čili buď fantomovým napětím z koaxu nebo červeným vodičem +12V nejlépe výstup z autorádia "Ant" nebo "spínání zesilovačů +12V".

Nezapomeňte naštelovat na zesilovači Za 1.x řídící potenciometr zesilovacího zisku na největší hodnotu tzn. zesílení na 20dB, protože pokuď by byl zkroucen na druhou stranu, zesilovač dle výrobce má jen zesílení 5dB.

Doufám, že budete spokojení jako já a můj námět oceníte karmou :-).

Příspěvek věcí čím může být špatný příjem FM-AM signálu:

Může to být vadným nebo nekvalitním předzesilovačem (modul FM-AM) v autorádiu či rozvyklaný nebo utržený konektor (vstup koaxu do rádia), ale to bych uvažoval jako poslední případ.

Může to být přetrhlým koaxiálním vedením či spojení obou pólů (zkrat) na koaxiálním kabelu co spojuje autorádio a anténu nebo v anténě.

Může to být konektory na kabelech (utrhlý střed) či rozvyklané starší konektory (přechodové jevy).

Může to být nekvalitním FM-AM přídavným zesilovačem, co ti připojili za autorádio (velký šum zesilovače nebo vysoká charakteristika kolísání zesilovače) nebo utržené napájení +12V FM-AM přídavného zesilovače.

Může to být špatnou kostrou mezi anténou a plechem střechy vozu.

Může to být nekvalitně provedená "střeva" neoriginální antény (zesilovač nebo kontakty středu či kostry antény) nebo prohnilá "zoxidovaná" či rozpojená střeva od deště, saponátů či soli.

Může to být vadným bičem, či zoxidovaný závit nebo zoxidovaný spojovací plíšek co spojuje bič se základnou antény v základně (typ antény - sklopný bič).

A úplně posledním případem, což většinou v běžných autech nebývá rušení jiných elektrozařízení, které vyzařují silné vysokofrekvenční vlny podobného pásma FM-AM a jsou blízko u hifisoustavy.

Nezapomínejte, že anténní systém a autorádio má při jízdě neustálé vybrace jak od motoru, tak od nerovností povrchu na vozovce či mimo vozovku, což zhoršuje pevnost (100% elektrické spojení) všech konektorů, letovaných kontaktů a střev staršího autorádia ! Tady platí, čím starší systém, tím větší pravděpodobnost přechodových jevů či úplného rozpojení nebo nefunkčnosti zařízení.

Zkušenost: na silnicích jsem se s tímto typem ploutve moc nesetkal, lidi do toho - pojďme společně vytlačit staromódní biče ze silnic ;-)

Motto: kdo umí ten umí, kdo neumí, ten jen čumí nebo kritizuje a kdo neumí a zajímá ho to, ať neotálí a snaží se pochopit. Karma funguje na všechny, tak proč nedělat dobře, že..................

post-18361-1252595123_thumb.jpg

post-18361-1252598724_thumb.jpg

post-18361-1252600775_thumb.jpg

post-18361-1252655855_thumb.jpg

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 9 měsíců později...

Četl jsem toto téma a vypadá hodně zajímavě určitě se velká spousta nás co vlastníme O1 pere se signálem rádia.Takové ty levné ploutve za pár kaček to určitě nevyřeší,ale předělávka jak je zde popsaná dle mého názoru pofičí.Najde se někdo kdo si to sám vyrobil a podělí se s námi o zkušenosti? :smich:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,

jsem autor tohoto tématu.

Zkušenosti:

Vyrobil jsem si do své O1 combi Ploutev pasivní s aktivním zesilovačem Za1.2 které jsem schoval nad kaslík autorádia - tam je místa celkem dost.

Výrazně se mi zlepšilo stereopodání zvuku - je slyšet více prostorově, což český výrobce zesilovače Correct říkal.

Mám čínské autorádio noname za 3000,- a zlepšil se mi příjem tak cca o 30% na místech, kde často projíždím.

To víte, když zajedu za Prahu pár km tak příjem rádia začne slábnout a šum se zvětšuje.

Vyrobil jsem do O2 combi ploutev s aktivním zesilovačem Za1.1 (zesilovač je v ploutvi jako je na obrázkách).

O2 byla jen 3 roky stará a měla originální autorádio škoda neměla problém s hifisoustavou.

Majitel po měsíci řekl, že se mu zlepšil příjem o třetinu - nemá ve městě problém se signálem

a pochvaloval si stereopodání zvuku - je slyšet ještě více prostorově.

Od té doby, co mám ploutev, mám takový někdy pocit, že se mě snaží občas předjet více tuněných aut a auta s originálními ploutvemi jako jsou BMW a Volvo, ale mě je tohle fuck :-).

Obecně záleží na spoustu věcí.

Tam, kde je slabé pokrytí signálu či signál rušen jinou podobnou frekvencí nebo signál není, tam mají problém i ti, co mají ve voze špičkové autorádio a špičkové antény.

Nebojte se a jděte do ploutve s Correct zesilovačem. Neubere, spíše zlepší poslech oproti staršímu biči na Octě.

Při rekonstrukci ploutve buďte opatrní a důslední při práci.

Nerad bych, aby někdo špatně postupoval a pak tu napsal na forum, že to je naprt.

Špatný příjem nemusí být jen špatnou anténou - uvádím nakonci tématu - těch věcí je iks.

Uvažuji vyzkoušet alternativu se dvěma anténami, protože mám ve voze zesilovač Za1.2 (umožňuje 1-2 vstupy antén a je natolik chytrý, že si vybírá anténu, na které je lepší signál - říkal výrobce).

Že bych si koupil 1,5m koax a anténa by byla v podstatě neizolovaný drát přichycený na horním okraji předního skla, tam, kde mám zatmavený pruh proti slunci. Ještě by byla ideálnější varianta s izolovaným drátem, který by byl přichycen hliníkovou páskou po celé své délce na skle. Drát by byl spojen se středem koaxu (anténa) a hliníková páska by byla spojena se stíněním koaxu (kostra).

Vodič antény by se nesměl nikde dotknout Alu pásky.

Počítejte, že nejideálnější délka drátu by byla kolem 74 cm na FM 88-108 MHz.

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Řehoř - sprej by mohl stacit, jakou máš barvu? Jinak me se libi antena ala bmw. Jen nevim, kde levne sehnat.

Mám na autě ploutev bez barvy - barva je překážkou pro pronikající signál do ploutve a jsou to další vyhozené peníze.

Nehledě na to, když to stříkneš sprejem, co ti ta barva udělá přes pár projetí myček, zim a lét na tom plastu, který pracuje?.

Stačí že je před drátem plastový skelet ploutve.

Černá ploutev není na autě ošklivá věc. Biče jsou také převážně černé.

Ale ber to jako jen můj názor. Neodrazuji nikoho od barvy.

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to paradni clanek a navod na dobrou neorigo antenu. Mooc o ni premyslim! Kolik by sis rekl za praci + material? Jen pro info ;) asi bych to zvladl.

edit: Ty jsi dal starsi typ zesilovace z aukra?

Myslím, že střeva starého či nového typu zesilovače budou nejspíš stejná.

Mám nový typ (v plastu) Za 1.2 zesilovač.

Montoval jsem i starý typ (v plechu) zesilovače.

Řekl bych nebylo rozdílu, ale nedá se to říct nahlas. Jiné auto, jiné autorádio, jiná lokalita, jiná stanice ... těžko porovnat.

He, tak ode mě bys to chtěl připravit?

Bude to dražší než by sis to dělal sám a nebude to za týden od souhlasu, říkám narovinu. Díly nemám a času jen někdy.

Jestli tě to zajímá, pošli mi na antoninstribrsky@seznam.cz poptávku.

Uveď jaký typ zesilovače bys chtěl Za1.1 (jen ploutev) nebo Za1.2 (ploutev + příprava pro druhou anténu)?

Zesilovač bude v ploutvi nebo ve voze? (Za1.2 jen za autorádiem ve voze)

Budeš chtít montáž na auto nebo jen připravit ploutev že by sis montáž a připojení na autě udělal sám?

Budeš chtít montáž druhé antény? Kam jí chceš instalovat, jakou chceš použít, jestli drát na sklo nebo třeba vysouvací do blatníku?

Budeš chtít diodu do ploutve jakou barvu? Máš u díry ve střeše také kablík +12V nebo budeš chtít montáž a zapojení toho kablíku?

Co si vymyslíš, tak od toho se cena odvodí.

Jako nepočítal jsem s tím, že bych to někomu dělal, ale proč ne. Mě šlape dobře :-).

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já do toho asi taky půjdu. Ploutev si seženu tady a zesilovač ten samej tady. Ploutev je sice jiná, ale zase, když v ní ta anténa bude jakoby stát, může ten příjem signálu být ještě lepší... Do laku si to dám sám, sprejem, to by mohlo stačit, že?

Dobrá kombinace, jen ploutev je malinká, tudíž drátek jako anténa v ní bude lepší pracovat jen ve vyšších pásmech rádií na FM jestli se nemýlím. Nejlepší anténa pro FM 88-108 MHz je drát dlouhý cca 74cm :-). Je lepší mít co nejvíce dlouhou ploutev. Ale i s tou krátkou to bude také fungovat si myslím. Necci odrazovat, to se muší vyzkoušet :-)!

Doufejme, že v té ploutvi není nějaký zesilovač, poněvadž pokuď by byl a měl by větší svůj šum než zesilovač Correct, tak by ten Correct zesilovač zesiloval šum zesilovače v ploutvi. Doporučuji případný zesilovač v ploutvi vyjmout, jestli to půjde.

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, no já jsem se do toho obchodu koukl narychlo, a samozřejmě bych použil ploutev delší, do kterého by se ten 74 cm dlouhý drát stočil lépe, např. tento. Lak sice jsou náklady navíc, ale já zase chci, aby to nějak vypadalo. Mám stříbrnou metalízu 9102, tedy bych dával základ na plast (naleptá tu umělou hmotu, aby chytl lak), žádný plnič, pak lak (asi 3 tenké vrstvy) a několik tenkých vrstev akrylového laku, který udělá tvrdou vrstvu. Doufám, že tato kombinace odolá i myčce. Ale já si myju auto ručně, nemám rád ty brusné kartáče v myčkách...

Ta úvaha o dvou anténách a tedy použití zesilovače Za 1.2 je dobrý nápad, možná zrealizuji... Mohl bys, prosím nakreslit, jak by ta drátová anténa měla vypadat, zajímá mě to připojení koaxu, nějak si to nedovedu představit...

2 Kevvin: Já taky budu shánět anténu jinde, než v tom obchodě, zkusím aukro. To je dobrý zdroj... Vždyť mi nejde o střeva té antény, ale o obal...

Edit: tak anténu jsem objevil na aukru tady.

Editováno: , autor: Řehoř
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No dvě anteny mi přijdou zbytečné, ikdyž už jsem si přečetl jejich využití. Jinak ja ji našel tady nebo tady

Adnots- Přemýšlel jsem jen o udělání vnitřku antény. Nejspíš to i montáž zvládnu sám, přeci jen jsem autoelektrikář :feve:

Řehoř - Ta antena na okno, prostřední drát (koax) spojen s izolovaným drátem a dráty na vnějšku spojeny s tou hliníkovou páskou přes ten drát ;)

Editováno: , autor: Kevvin
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, já už jsem to pochopil... Už jsem si objednal ploutev, dneska mi ji přivezou, zesilovač mám taky objednaný a to ten s dvěma vstupy (Za 1.2). No a tu druhou anténu pro FM realizuji ne čelním skle, v místě toho tmavého pruhu a to tu první variantu holý tenký drát dlouhý 74 cm, který bude napojený na střed koaxu. Stínění koaxu zkusím na pojit na zemnící bod u stropní lampičky, tam je kostra... Ještě zkusím vyměřit, jestli se ten drátek 74cm vejde k jedné straně čelního okna od středu vcelku (nejspíš asi ne) anebo bude potřeba udělat takové U-čko, viz obrázek...

post-10111-1279002163,0191_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Názornější by byl, ale jen si představ izolovanej drát přelepenej páskou na horní hraně okna a ke drátu napájíš koax (+) a na pásku to stínění (-) Už lepší? ;)

PS: Jen nevím, zda na kraji nebo uprostřed.

Pásku kdekoliv připojit se stíněním koaxu - mínus antény, ta by měla dělat tzv. mínusovou základnu - jako střecha dělá základnu jakékoliv anténě.

Signál by se od ní odrážel a tím by dle mého názoru izolovaný drátek čapal i ten odražený signál.

Nevím ale jak by to bylo pak při vedrech viz. včerejšek.

Znáte ty nalepovací věci v autě ... těžko říct, zda by to drželo vždy.

Tuhle jsem přemýšlel, že bych tu druhou anténu (izolovaný drátek) přichytil zvenku na obvodovou gumu (nebo je to plast) jak je mezi sloupkem a předním oknem.

Nebo ten drátek přichytit třebas k plastu, jak je pod předním oknem a mezi haupnou u stěračů.

Těžko říct. Možností je několik, to chce vyzkoušet.

Myslím si, že kdyby byl venku, bylo by to lepší pro příjem než za sklem.

Každopádně bych použil drátek nebo licnu s černou izolací, kdyby měl být na venkovním plastu nebo gumě že.

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, já už jsem to pochopil... Už jsem si objednal ploutev, dneska mi ji přivezou, zesilovač mám taky objednaný a to ten s dvěma vstupy (Za 1.2). No a tu druhou anténu pro FM realizuji ne čelním skle, v místě toho tmavého pruhu a to tu první variantu holý tenký drát dlouhý 74 cm, který bude napojený na střed koaxu. Stínění koaxu zkusím na pojit na zemnící bod u stropní lampičky, tam je kostra... Ještě zkusím vyměřit, jestli se ten drátek 74cm vejde k jedné straně čelního okna od středu vcelku (nejspíš asi ne) anebo bude potřeba udělat takové U-čko, viz obrázek...

Dle mého názoru bych ten drátek dal přes okno v rovině, žádné účko bych nedělal, pač tím se zkracuje délka antény.

Mínus (stínění) koaxu bych nezapojoval na kostru lampičky, má sloužit jako základna pod anténou (jako střecha dělá základnu jakékoliv anténě) a v koaxu slouží jen jako stínění, čili určuje od kuď střed koaxu začíná být anténou a na druhou stranu (po koaxu směrem k autorádiu) střed koaxu není anténou, pouze převádí signál a není rušen okolím.

Já bych to stínění vážně nespojoval zbytečně někde s kostrou. Mohlo by se třeba stát, že by se někde přes kostru naindukovalo něco a mohlo by to být pak přitěžují vůči dobré funkci drátku jako anténě. Je to přecijen "pár metrů tažené od kostry" tak proč to s ní zase jentak spojovat.

Ale je to zas jen můj názor, neodrazuji od toho.

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

OK, to chápu a je mi to srozumitelné, takže přímo napojit drátek na střed koaxu. Já mám právě strach, jak to zase nacpat co nejlíp na sklo tak, aby se to nekřížilo s tunýlkem na dešťový senzor, který si chci dodělávat... Proto jsem chtěl ten drátek ohnout do "U". Jinak, právě dneska mi ploutev dorazila domů. Je to pořádný kus plastu...  ;) Takže ho dám nejdřív do laku, než mi z connectu pošlou ten předzesilovač... Jo, dotaz: svod má mít impedanci 50 ohmů, že? Rád bych použil ten tenčí, myslím, že má průměr kolem 2 nebo max. 3mm, kde by se to dalo sehnat spolu s tím RAKU2 konektorem, aby to bylo v jednom obchodě? Ono už tak na poštovným platím nehorázný peníze...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, ještě mě napadlo jedno dobrý místo pro druhou anténu: hned za předním oknem na té skloněné části palubky, tenký smaltovaný měděný drátek. Taky není špatné řešení ten plast pod oknem zvenku, ale tady už je problém, jak prolízt do kastle a přitom zachovat vodětěsnost. Ale tam bych ten drát zase neizolovaný umístil zespodu toho plastu... No a což třeba zadní okno dole u stěrače? To by taky nemuselo být špatný, že? Koaxem by se prošlo přes průchodku a nalepit to na zadní sklo nějak nenápadně...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

OK, to chápu a je mi to srozumitelné, takže přímo napojit drátek na střed koaxu. Já mám právě strach, jak to zase nacpat co nejlíp na sklo tak, aby se to nekřížilo s tunýlkem na dešťový senzor, který si chci dodělávat... Proto jsem chtěl ten drátek ohnout do "U". Jinak, právě dneska mi ploutev dorazila domů. Je to pořádný kus plastu...  ;) Takže ho dám nejdřív do laku, než mi z connectu pošlou ten předzesilovač... Jo, dotaz: svod má mít impedanci 50 ohmů, že? Rád bych použil ten tenčí, myslím, že má průměr kolem 2 nebo max. 3mm, kde by se to dalo sehnat spolu s tím RAKU2 konektorem, aby to bylo v jednom obchodě? Ono už tak na poštovným platím nehorázný peníze...

Ano myslím že 50 Ohmu maj koaxy v autě.

Tak jestli ti to tam bude křížit tunýlek, tak to holt zahni do U. Neboj, bude fungovat také. Jen jak už jsem psal, nejlepší je rovný drát 74cm pod úhlem 30° od plechové základny, která je kostra vozidla (spojeno se stíněním koaxu), ale to si nikdo dneska nedá takový bič na střechu :-). Pamatuji si matně 20 let zpátky, jak jezdili žigulíci a fiati měli bič v předním blatníku až dozadu za kabinou přichycený :-).

Ale tenkrát se převážně poslouchalo AM pásmo mono.

Určitě si myslim, že někde v krámku s autodíly, kde mají anténní systémy mají konektor RAKU2 s kouskem koaxiálního kabelu pro "fauvéčka" budou mít i koaxiální kabel s DIN konektorem pro případnou druhou anténu.

Já kupoval ve Stualarm Import na Praze 10 - uvádím na začátku fora. Tam to měli tehdá obojí.

A nebo, pokuď budeš šikovný a máš v dobrém stavu originální koax s RAKU2 konektorem z origo biče, tak ho použij na ploutev.

Ale musí být nezkorodovaný a v cajku - proměř oba póly, jestli nejsou ve zkratu, jukni na konec, kdyžtak uštípni, jestli je zkorodovaný a rozhol znovu.

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, ještě mě napadlo jedno dobrý místo pro druhou anténu: hned za předním oknem na té skloněné části palubky, tenký smaltovaný měděný drátek. Taky není špatné řešení ten plast pod oknem zvenku, ale tady už je problém, jak prolízt do kastle a přitom zachovat vodětěsnost. Ale tam bych ten drát zase neizolovaný umístil zespodu toho plastu... No a což třeba zadní okno dole u stěrače? To by taky nemuselo být špatný, že? Koaxem by se prošlo přes průchodku a nalepit to na zadní sklo nějak nenápadně...

Také místečko :-).

Kdybych dával ven ten drátek nebo licnu, tak radši izolovaný a konec bych lehounce osilikonoval nebo zatavil smršťovačkou. Vím, co dovedou dvě zimy s mědí, která trošíčku vybruje. Co si budem povídat, nejlepší by byl sehnat drát stříbrný :-) ale ten se moc letovat cínem nedá.

Dozadu (třetí třetina vozu) už druhou anténu nedávej, bude tam ploutev a ta ti vykrývá v podstatě 3.třetinu auta.

Snaž se druhou anténu dát někam do první třetiny auta a co nejlépe v horní části vozu.

Jak to mají třeba ostatní vozy s dvouanténním systémem? Bič v předním blatníku, nebo na střeše nad předním oknem (první třetina vozu) a vzádu mají polep napříč bočního zadního okénka či na zadním skle a nebo bič na střeše nad zadním oknem (třetí třetina vozu) - ku příkladu.

Snažit se vždy o to, vykrýt první anténou zadní část vozu a druhou anténou přední část vozu.

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hm, díky za poučení... Jo, tak ten drátek na předním skle, pokud se nevleze, tak stočím do U, ale pokusím se to ještě promyslet...

Ty teda jedeš. Já nemám ještě ani objednáno :feve: taky jsem chtěl napsat, že dvě antény vzadu nemají význam a vepředu je to otázka vyzkoušení(nejlépe kolem okna) a nebo k přední masce?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty jo, tak koukám, že bude dost velký problém sehnat ten zesilovač. Už ho mám týden objednaný u výrobce a právě jsem před chvílí volal asi s majitelem, ten mi říkal, že typ se dvěma vstupy už asi nebude a ten s jedním asi jo, ale že asi nejdřív ze 10 dní a pak až za 14 dní a že jsou teď mimo. No, upřímně řečeno, mi ten chlápek opravdu připadal mimo... tak hledám jiný typ... Ach jo. Jenže v internetových obchodech jsou sice nějaké nabídky, ale bez technických údajů... Neměl by autor nějaké doporučení? Jakou náhradu? ... Koukám, že se mi žraločí anténa začíná trochu vzdalovat...

Takže jsem se v jiném obchodě dověděl, že výrobce zkrachoval...

Editováno: , autor: Řehoř
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak se mi se štěstím podařilo ten zesilovač sehnat. Akorát: když jsem to vypárával z toho blbýho plechovýho pouzdra, tak se mi podařilo rozlomit diodu. Prosím, neví někdo co to může být za typ? Moc díky za odpověď. Viz foto. Jinak gratuluju všem dopředu až to budou z té změti lepidla a množství cínu, kterým je to přiletovaný k tomu pouzdru dolovat... To je o nervy.

post-10111-1279890587,3684_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...