Přejít na obsah

! FM anténa - ploutev žraločí !


Doporučené příspěvky

Tak tak, podle těch barevných proužků se určuje hodnota té diody, takže doporučuji ji odpájet a zajít s ní do nějakýho elektroobchodu, kde prodávají diody a tam si to podle těch proužků zjistí co je to za diodu a nebo podle tabulky si můžeš sám zjistit hodnotu té diody. Někde bych měl mít tu tabulku, pokud ji najdu tak ti ji sem šoupnu ;)

EDIT: podle mě to nebude dioda, ale odpor (rezistor), ten má většinou ty barevný proužky, dioda je většinou označená číslem...

Editováno: , autor: Konny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já nevím, mně to spíš připadá jako dioda. Na tom červeným konci bude katoda, jak se to u diod značí  (je to červený uvnitř toho skleněnýho pouzdra, ne na povrchu) a nahoře na tom skleněným pouzdru je od katody stříbrný a modrý proužek... Odpory mají přece proužky tři až čtyři... Krom toho zleva: červená -- stříbrná -- modrá podle tabulky barevného značení rezistorů nedává žádnou hodnotu. Jestli najdeš to značení diod, budu rád. Mrknu se po tom taky po internetu.

EDIT: Tak se mi zdá, že by to mohla být zenerova dioda KZ 241/13, ta je značená třemi barevnými proužky červený-stříbrný-modrý. Má napětí 12,4-14,1 a výkon 400mW. Tak ji zkusím nahradit šuplíkovou diodou na 12V a uvidím... Ale budu rád za vaše další postřehy.

EDIT: Podařil se mi sehnat výkres té diody a vypadá to opravdu na 13V zenerku. Já mám doma jen 12V, zkusím to, snad to bude fungovat i s ní... Nebo mám koupit 13V? Nevím...

post-10111-1279995311,8582_thumb.gif

Editováno: , autor: Řehoř
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Koupím 13 Voltovou. Stojí jen 90 halířů, nejde o to ji odprásknout, ale to, že když sundám stropnici, namontím ploutev a ono to nepůjde, tak to bych asi zuřil... No ale budu muset těch součástek koupit víc, aby se mi vyplatilo platit za poštovný... Ach jo, tak to zase bude chvilka zdržení. Tady v Milevsku žádný obchod s elektrosoučástkami....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Zdravím,

mám dotaz kde by se dala sehnat ta anténa - ploutev do které by zesilovač od Correctu šel.

Díky

Jinak mohu potvrdit, že zesilovače pro autoantény od Correctu je to jediné co asi funguje. Jiné zesilovače příjem spíš zhorší. Měl jsem Za1.1 ve starém autě a teď mám od nich autoanténu Aa8.3, která nějakou podobnou variantu zesilovače Za1.1 obsahuje. Příjem se s původní anténou (na Octavii) nedá srovnat. S Aa8.3 (je to typ LUXIII) je příjem daleko čistší, tolik nešumí a neztrácí se signál při jízdě.

Máte s ní zkušenost? Jde mi o to, že bych chtěl zkusit ploutev (mám problém s prutem v myčce a garáži), ale nevím zda ta ploutev s vestavěným zesilovačem Za1.1 nebude horší než skvělá Aa8.3 - asi trochu jo, ne - přeci jen prut je prut...

Honza

Editováno: , autor: autovrtal
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V minulých přízpěvcích máš na ploutev odkazy, které jsou podtržené a tam je několik odkazů kde koupit ploutev. Stačí kliknout :)

Ale osobně si myslím, že ploutev je a bude i se zesilovačem "náhražková" anténa. Nechci snižovat kvalitu zesilovače Za1.1 od Correctu, ale jsem CBčkář a jak se říká - anténa je nejlepší zesilovač. Myslím že o anténách něco vím ikdyž profík nejsem. Sám mám na svém voze taky LUX-ku od Correctu a tu mi doporučil kluk v servise, když jsem měnil original rádio za Kenwooda a šel ho reklamovat. Co nechápu, že s původní aktivní anténou (vzhledově shodná s LUXkou od Correctu) to originál rádio aspoň trochu hrálo. Kenwood kupodivu hůře. Větší šum, ztrácení stanice a občas chrchlot. V servise mi řekli, že to tak většinou je a že původní antény často mění za LUXky. Jsou prý nejlepší co se dá koupit a pak hraje dobře většina rádií. Nechápu, že pokud je originální škodovácké rádio v příjmu lepší než Kenwood (nevím jestli to je jen moje zjištění) proč to zabijou naprosto špatnou anténou. Originál radio jsem s LUXkou už nezkoušel, ale Kenwood mi s ní hraje opravdu skvěle. Signál se tolik neztrácí a hraje o dost čistějc a mám pocit že je lepší i stereoefekt. To se dá pochopit, protože je LUXka tzv. selektivní (je jen na FM) a má fet - malý šum. Ale Kenwood mi zprvu teda dost zklamal a vylekal.

Ploutev je sice moderní, ale já bych do ní nešel. Normální anténa je delší (cca půl metru) než ta v ploutvi a taky trčí nad střechu a to podle mě taky není zanedbatelné.

Toť můj názor

Jarda

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak ploutev s vestavěným zesilovačem Za 1.1 jsem včera osadil na střechu, ale vypadá to, že bez úspěchu. Měl jsem to sice v garáži, ale příjem byl daleko horší než s origo anténou... Asi mám něco špatně, i když jsem se pokusil pracovat opravdu precizně, ale nějak se to všechno nepovedlo. Tak jsem tam nechal zatím bič a počkám, až mi snad přijde po dvou měsících od objednávky diferenční zesilovač Za 1.2. V ploutvi nechám jen ten zkroucený drátek a udělám ještě jednu anténu na čelní sklo nebo možná na palubku, uvidím... Až stáhnu fotky z foťáku, tak přidám foto, jak jsem to vecpal do té ploutve, ale už to tam dávat nebudu. Pokusím se ten zesilovač dát nad stropnici, pokud tam bude aspoň trochu místa... Ale rozebírat ho už nebudu, protože to je práce pro vraha... Bohužel každý takový pokus je spojen s dost velkým rozebráním interiéru, tak se mi teď ještě nějakou dobu do toho nebude chtít jít. Zatím teda zklámání...  :feve:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím, že to není nejlepší nápad rozebírat tak násilně zesilovač. Mohl si něco porušit (nejen tu diodu), přerušit a nebo možná kovová krabička je nejen stínění, ale i spoj pro některé zemnící body a teď to není spojené. Na fotce je taky nějaký trimr, na co ten je? Na fotkách původního návodu vestavby Za1.1 do ploutve není. Tak nevím.

Myslím že výrobce Correct možná ví, proč pro FM nevyrábí ploutve, ale klasické šikmé aktivní antény. Jsou s nimi fakt nejlepší výsledky, co na trhu je. Kámoš teď LUXku o víkendu namontoval taky a rozdíl proti původní škodovácké je obdivuhodný. Proti tomu co chytá teď byl příjem s původní anténou v podstatě mrtvý. Hlavně mimo města. A v Praze zas s původní anténou měl nějaký rušení, což s Corecťáckou nemá. Asi proto že LUXka pracuje jen ve FM.

Ploutvím osobně prostě pro VKV FM nevěřím, možná pro jiné pásma a účely GPS atd vyhovují.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak těch klasických součástek v tom zesilovači moc není. Je tam ještě nějaký kondík a dvě cívky. Ostatek je smd a všemu vévodí jeden FET tranzistor. Jinak jsem komunikoval s výrobcem zesilovače a ten mi nabídl pro příště, že mi pošle jen elektroniku bez krabičky. Jenže je to s ním na dlouhý lokte. Osobně nevidím důvod, proč by měla ploutev fungovat hůř. Mám v ní stočených 80 cm poctivýho drátu, čemuž se bič nemůže rovnat. A když se mi konečně podaří získat ten diferenční zesilovač a budu mít dvě antény, jednu vepředu a druhou vzadu, tak čekám, že výsledek bude opravdu dobrý. Jinak ten trimr slouží k nastavení zisku zesilovače. Úplně vlevo 5dB a úplně vpravo 20dB. Takže asi tak. Ploutve se zatím nevzdávám...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Právě SMD součástka se lehce poškodí a to ani není vidět. Stačí jeden pól kondenzotoru odlomit jen tlakem na něj nebo prohnutím tišťáku a to není vidět. Někdy se mi to už stalo. Stočený drát je sice defakto delší než prut LUXky ale podle mého když ten drát nezaujímá stejnou dýlku v prostoru tak je příjem daleko horší. To bys mohl mít natočenou cívku třeba řádově 10metrů drátu na malé kostře třeba průměru 5mm a to podle mne nemůže nahradit půl metru vztyčeného drátu i kdyby délka drátu nakrásně měla přesně několikanásobek vlnové délky. Prostě rozměr antény se nedá bez následků zmenšit. To je můj názor. Zkus se zeptat přímo výrobce.

Jinak ten diferenční zesilovač Za1.2 má kámoš napojený na dvě antény (jednu na blatníku a druhou vzadu na střeše) a to je bomba. Úniky signálu při jízdě se proti jedný anténě v tom blatníku výrazně potlačily. Jednou jsem slyšel o rádiu od Blaupunkta kam šlo připojit až čtyři antény - asi něco podobnýho. Ale čtyři antény to už je teda les :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak vidíš, nakonec se shodnem.... Pořešil jsem to tak, že jsem si dneska tady v bazaru koupil FM+GSM+GPS anténu. Musím přepájet konektor, abych měl koncovku RAKU2 a mohl to napojit na stávající svod. Takže na FM bude bič a navigaci připojím na tuhle anténu... Tak tím to bude vyřešeno. Pokud se příjem zlepší razantním způsobem, tak až mi dojde Za 1.2 bude na prodej, stejně i ploutev, kterou už potřebovat nebudu...

Jo, a při dobývání zesilovače z plechové krabičky jsem úzkostlivě dbal na to, abych destičku neprohýbal. Mám odpájecí stanici, takže to vcelku šlo, ale jak to bylo v té krabičce nacpané, tak jsem ji musel kleštěmi roztrhat, proto to vypadá na té fotce tak hrůzostrašně...

Editováno: , autor: Řehoř
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Tak vidíš, nakonec se shodnem.... Pořešil jsem to tak, že jsem si dneska tady v bazaru koupil FM+GSM+GPS anténu. Musím přepájet konektor, abych měl koncovku RAKU2 a mohl to napojit na stávající svod. Takže na FM bude bič a navigaci připojím na tuhle anténu... Tak tím to bude vyřešeno. Pokud se příjem zlepší razantním způsobem, tak až mi dojde Za 1.2 bude na prodej, stejně i ploutev, kterou už potřebovat nebudu...

Jo, a při dobývání zesilovače z plechové krabičky jsem úzkostlivě dbal na to, abych destičku neprohýbal. Mám odpájecí stanici, takže to vcelku šlo, ale jak to bylo v té krabičce nacpané, tak jsem ji musel kleštěmi roztrhat, proto to vypadá na té fotce tak hrůzostrašně...

Jsem autor tématu.

Tam musí být něco špatně, když jsi psal, že se příjem s ploutví narozdíl od origo starého biče nezměnil.

Mě se příjem i poslech po namontování ploutve razantně zlepšil (Za1.2 v kabině + pasivní ploutev + čínské autorádio koupené nové) a mému známému také se vše zlepšilo (O2 combi 3 roky stará s origo rádiem Škoda) (Za1.1 v ploutvi) což je pádný důkaz toho, že to opravdu funguje, když je vše dobře udělané.

Osobně bych pro jistotu zesilovač Za1.x nedával do ploutve, ale k nebo-li za autorádio v kabině - na trasu koaxiálu a nechal bych ho v origo balení, pokuď je místo za rádiem.

Násilným vyjmutím zesilovače z origo krytu a instalací do ploutve se zvyšuje riziko nedobré funkčnosti a koroze zesilovače po nějakém čase (venkovní použití - vnitřek ploutve 100% netěsní).

Záleží nejen na ploutvi, zesilovači, ale i na vedení, autorádiu a také na lokalitě, kde tě příjem vždycky štval a štvát pravděpodobně bude pořád (takových míst je ještě dnes hodně moc, pač dnes ten vzduch je přesycený frekvencema jak aktivními tak i rušivými a signálovými stíny).

Jukal jsem na tvé fotky, zesilovač vypadá trošku jinak než ten, co mi poslal tenkrát výrobce (myslím ten ZA1.1 co jsem dával do ploutve známému). Sám mám ZA1.2 v origo balení u autorádia.

Byl bych rád, kdyby se to někomu povedlo a napsal na to dobrý ohlas. Tušil jsem, že tu začnou být odpovědi, z kterých člověk ucítí, že není pevný v kramfleku zda do toho půjde.

Souhlasím, že nezkorodovaný ( nejlépe z leštěného stříbra :-) holý bič 74cm bez žádného krytu nejlépe vztyčen uprostřed plechové střechy vozidla je nejlepší svod signálu FM 87,5-108 pásma než spirála 80cm ale jen 15cm dlouhá v plastovém krytu. Kdo by ten dlouhý bič chtěl mít dnes na střeše auta??

Ještě mě napadá jeden z ideálů, ale ten se zatím nikde neobjevil a asi neobjeví. Automatická teleskopická aténa, která by vyjížděla a zajížděla podle naladěné frekvence autorádia.

Ale při použití dobrého zesilovače, dobré trasy a autorádia s dobrým střevem na FM pásmo, dobrými reproduktory i ta ploutev se spirálou někde na střeše bude ok.

Lepší je mít 2 či více antén ve voze nejlépe rozložené na předním a zadním místě, popřípadě stranách vozidla. Ale je zapotřebí mít každopádně tzv. chytrý slučovač více antén (neustále analyzuje nejlepší příjem z antén a vybírá z antén, která bude nyní aktivní) popřípadě dobrý předzesilovač jinak bude dílo s více anténami nenaplněno, možná zhaceno. Viz. můj obrázek - graf použití antén vz. chování signálu.

Oceňuji každého, který něco dělá pro to, aby zlepšil své hajfaj ve voze a nenechá se strhout marketingovými bláboly spousta obchodníků a překupníků.

Pracuje s rozvahou, efektivně a spořivě, má pak dobrý pocit, když se to povede. Nic není 100%, záleží vždy co od toho člověk očekává a jakým pohledem na věc kouká.

Poměr cena a čas vz. design, výkon či funkčnost.

Pište, vymýšlejte, pracujte, pište těším se na další příspěvky k tomuto tématu.

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jsem rád, že jsi se ozval.... To moje vyjmutí z krabičky jsem dělal maximálně šetrně, pracoval jsem s odpájecí stanicí, ale ručit za to člověk samozřejmě nikdy nemůže... Já byl zklamaný proto, že jsem do toho investoval opravdu hodně času. A finančně? Zesilovač Za 1.1 mě vyšel na 600, anténa na 250 a k tomu 40 korun konektor RAKU2. Takže jsem na 900, tak jsem si říkal, že už by se mi vyplatila nová anténa origo už udělaná. A jak jsem v bazaru viděl tu triplex anténu, tak jsem po ní skočil. Jednak mi razantně zlepšila příjem, protože můj původní bič byl asi zlomený těsně nad střechou a pak mám teď GPS anténu na střeše, čímž se mi zlepší příjem GPS. Krom toho je tam teda GSM anténa, na kterou zatím nemám využití... Na druhou stranu je to pozvánka pro zloděje...

Takže kdyby chtěl někdo pokračovat v experimentech a měl zájem o mojí ploutev lakovanou do stříbrné metly 9102, tak mu ji za levný peníz přenechám. A může nést za mě dál prapor a dotáhnout to do vítězného konce!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jsem rád, že jsi se ozval.... To moje vyjmutí z krabičky jsem dělal maximálně šetrně, pracoval jsem s odpájecí stanicí, ale ručit za to člověk samozřejmě nikdy nemůže... Já byl zklamaný proto, že jsem do toho investoval opravdu hodně času. A finančně? Zesilovač Za 1.1 mě vyšel na 600, anténa na 250 a k tomu 40 korun konektor RAKU2. Takže jsem na 900, tak jsem si říkal, že už by se mi vyplatila nová anténa origo už udělaná. A jak jsem v bazaru viděl tu triplex anténu, tak jsem po ní skočil. Jednak mi razantně zlepšila příjem, protože můj původní bič byl asi zlomený těsně nad střechou a pak mám teď GPS anténu na střeše, čímž se mi zlepší příjem GPS. Krom toho je tam teda GSM anténa, na kterou zatím nemám využití... Na druhou stranu je to pozvánka pro zloděje...

Takže kdyby chtěl někdo pokračovat v experimentech a měl zájem o mojí ploutev lakovanou do stříbrné metly 9102, tak mu ji za levný peníz přenechám. A může nést za mě dál prapor a dotáhnout to do vítězného konce!

Tak to je rozumné. Jsem rád, že si spokojený byť s jiným elementem. Tak ať ti slouží aspoň 7 let a ploutev předej třeba na aukru. Třeba jinému bude vhod. Není nikde napsáno, že to co neuspokojilo tebe, neuspokojí jiné.

Ještě jsem si všimnul zajímavostí na tvých fotkách, které mi nejdou moc do hlavy:

Na zesilovači Za1.1 jsou dvě cívky z Cu drátu a keramický kondenzátor - já je tam neměl.

Spirálu jsem zapojoval na jiný pin na plošném spoji než na tvých fotkách, kde není vidět, zda je spirála zapojena přímo na nějaký pin tištěného spoje či na vývod poslední cívky.

Pokuď by ta tvá spirála byla zapojena na jiný pin na desce než jsem zapojil já nebo pokuď spirála je zapojená na vývodu poslední cívky z Cu drátu, ani bych se nedivil, že pak zesilovač nepošlape jak by měl. Bohužel, ale nemám možnost si ověřit plošný spoj a zapojení z mých fotek, nýbrž ploutev se vozí na střeše cizího vozidla a vykazuje často činnost.

Nemohu toto dál konzultovat detajlněji. Lze s výrobcem zesilovače nebo né moc dobře vysledovat z mých mázlých fotek.

Upřesňuji, že výrobce mi tenkrát poslal pouze funkční tištěný spoj bez šasí, vývodů, potenciometru (zisk nastaven permanentně na maximum), bez přidaných dvou cívek z CU drátu a keramického kondenzátoru. Nakreslil mi papírek, kde byly nasimulovány piny in a out + napájení a kostření. Papírek bohužel již nemám, je to už dlouho.

Prolétla mi hlavou myšlenka, zda tvé autorádio dávalo správné fantomové napětí zesilovači Za 1.1.

V mém voze s čínským autorádiem (zesilovač Za 1.2 v origo balení instalovaným hned za autorádiem) jsem si fantomovým napětím nebyl tak jist, napájel jsem pro jistotu zesilovač Za 1.2 možností červeného kabílku +12V, tudíž "rovnou" napětím baterie nikoliv fantomovým napětím z anténího vstupu do autorádia (koaxiální konektor).

Ještě jedna věc mě napadá, co by mohla snížit účinost ploutve a to barva, kterou si použil na skelet. Pokuď je to vážně metalizovaná stříbrná, dochází ke přistínění při pronikání signálu ke spirále. Dle mého názoru metalizované barvy obsahují kovové částečky (šupinky), které mohou zapřičiňovat přistínění signálu, což nepřidá, naopak ubere.

Rozhodně bych ploutev nebarvil. Naopak, kdybych měl lis na plasty, udělal bych ploutev z co nejtenčího skeletu, protože každý materiál je svým způsobem odporem.

Neber mé názory nikterak zle, každopádně oceňuji tvé schopnosti a vážím si tvých příspěvků a práce, kterou si vynaložil při rekonstrukci ploutve.

Editováno: , autor: Adnots
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, no ano, zapojení zesilovače Za 1.1, který jsem obdržel já, se na první pohled liší od Tvého... Asi inovace. Vodiče jsem připájel samozřejmě na místa, kam vedly původní kablíky, to dá rozum. Fotek z montáže mám víc, hlavně kvůli sobě, kdybych něco rozdělal  a zapomněl, jak to bylo... Jinak souhlasím, že lakování metalizovanou barvou je docela slušná farradayova klec, takže zisk antény se tím mohl podstatně snížit. to mi nedošlo... Jinak mám rádio v navigaci DX a ta dává, pokud vím fantomové napájení... 

S majitelem Correctu jsem mluvil, posílal jsem mu fotografii toho, co jsem vylovil z jejich krabičky, a majitel mi odpověděl, že kdybych požádal, dodal by mi zesilovač bez krabičky a měl bych ušetřené trápení... No nic, už je to pryč, mě už se do toho nechce, protože demontovat stropnici a zkoušet to znovu už nechci...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Ahoj vsem,

tohle tema me zaujalo a inspirovalo mne k podobnemu experimentu TADY. Akorat jsem zvolil jinou ploutev. Nevim, jestli dobre, ale nejak to funguje. Vcera vecer jsem to dokoncil a lehce testnul. Po namontovani anteny a radia jsem spustil ladeni a naslo to vsechno co jsem ocekaval. Pro jistotu jeste zkusil odpojit napajeni zesilovace, pro overeni jeho funkcnosti a rozdil byl diametralni. Po odpojeni napajeni zesilovace se z anteny stala pasivni a signal sel uplne do kytek. Pak uz hrala obstojne jen jedna stanice. Zbytek se uplne ztratil, nebo tak sumel, ze byl k nepouziti. Takze z toho vyplyva ze bez zesilovace se tahle antena neobejde. Pak jsem jeste zkousel na tom zesilovaci funkcnost toho ladiciho trimru pro zisk. Naladil jsem manualne stanici se sumem a tocil trimrem. Rozdily byly opravdu znat a hodne. Akorat, ze trimr nema krajni polohy, takze se neda rict doprava vetsi zisk, doleva mensi. Kdyz se toci doprava, tak se signal vylepsuje az do jedne polohy kdy se zase uplne ztrati. Pak zase narusta a takhle porad dokola. Takze jsem tocil az do mista, kde ta sumici stanice byla nejslysitelnejsi a tak to nechal. Dneska jedu delsi trasu k Praze, tak se uvidi, jak to slape. Fakt je, ze jsem vecer jeste udelal projizdku mestem a signal dost padal. Ale hlavne dost rychle a naopak zase rychle se vylepsoval. U garaze jsem treba u jedny stanice mel super signal a po popojezi o pul metru byl nepouzitelny. Stejne tak i pri jizde mestem. Ale nedokazu to srovnat s origo antenou, protoze jsem k ni radio nemel pripojeny. Mozna jsem to mel nejdriv vyzkouset, ale zase bych musel kupovat to napajeni zesilovace v antene a tak jsem sel rovnou do montaze ploutve s novym radiem. Srovnat muzu pouze s byvalym autem Fabii s origo antenou /sice nalomenou, ale asi funkcni/ a bez napajeni zesilovace v ni. Radio bylo taky podobny, nic moc. Ted jsem koupil za 2 tacy Pioneer DEH-2220UB, takze asi zadny zazrak, ale je to prechodovka. Casem planuju nejaky DVD 2DIN, ale az budou finance. Muzu rict, ze je to asi srovnatelny podle prvnich postrehu. Kolisani signalu bych rekl ze je asi o neco vyssi a hlavne ostrejsi. U Fabie s tou nalomenou antenou a bez zesilovace to nebylo tak rapidni. Tam treba pomalu zacinala stanice sumet a zase se pomalu signal vylepsoval. Ted s touhle antenou je to o poznani jine.

Az se dneska vratim z cest tak tak budu vedet vic. Dam info.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takze prvni postrehy.

Celkove se da rict, ze je to dobre reseni. Co si pamatuju, tak kde jsem drive ztracel signal, tak ted je to o poznani lepsi. Zejmena na otevrenych prostranstvich neni problem. Co se tyce signalu v meste mezi zastavbou, tak je to zhruba stejny jako s origo antenou. Pouze je to jak jsem psal takovy ostrejsi. Signal treba najednou zmiti uplne a najednou se opet objevi treba v par metrech jizdy. Takze suma sumarum se da rict, ze je to schudne reseni pro lidi, co se chteji zbavit dlouheho prutu na strese. Financne me to vyslo na antena 270,-, zesilovac 590,-.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Jsem autorem tématu a jsem rád, že to někdo zkusil, vyšlo mu to a napsal pravdivou výpověď.

Přeji Ti, aby ploutev fungovala několik let a aby si byl s ní spokojený jak já.

Jseš daší frajer, který se nezalekl šedých diskuzí a šel do toho dle gusta.

Těším se na další ohlasy - zkušenosti s ploutvemi na Octách.

Editováno: , autor: Wojnar
Necituj poslední příspěvky!
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Nechci nikomu hanět jeho výtvory - estetika koncernových autoantén stojí opravdu za dvě věci (přesněji řečeno za hovno a za nic) a jejich příjmové kvality jsou nutně ovlivněny low-cost zesilovačem. Chtěl bych zde pouze poopravit několik chybných tvrzení uživatele Adnota = autora dredu. Týkají se hlavně údajů o aktivním prvku antény = zářiči a několik dalších tvrzení, která vyplývají z nesprávné interpretace některých faktů.

1) Délka prutu ideální pro příjem (tzv. REZONANČNÍ DÉLKA) v pásmu FM = 87,5MHz až 108MHz je daná přijímanou vlnovou délkou. Ta v tomto pásmu dosahuje hodnoty 2,77m (108MHz) až 3,42m (87,5MHz). Ideálním příjmovým prvkem je PŮLVLNNÝ ZÁŘIČ - tedy vodivý prut dlouhý polovinu vlnové délky. Bohužel pro auto je tento údaj silně nevhodný - dal se využít u starých "bičových" antén umístěných na blatníku. U moderních antén je menších rozměrů dosahováno elektronickou cestou - zmíním se později. Další vhodné délky jsou čtvrtina nebo osmina vlnové délky - pokud se neaplikuje elektronické zkrácení délky pomocí indukčnosti v patě antény nebo kapacity na jejím konci. Protože dále dost dobře nelze anténní prvek přelaďovat délkou a protože změna délky mezi 138 a 171cm (nebo mezi 69,25 a 85,5cm), používá se jedna "univerzalizovaná délka", která se vypočítává pro STŘED PŘIJÍMANÉHO PÁSMA - problém většiny návrhů je, že tento střed kmitočtového pásma vypočítávají aritmeticky, nikoliv geometricky, jak se správně má (anténa je geometrický útvar). při hraničních kmitočtech pásma FM 87,5 a 108MHz je tedy geometrický střed pásma 97,2MHz. - z toho plyne délka "čtvrtvlnného" prutu na 77cm, ne na Adnotsem uváděných 74cm - zde si mylně započetl pravděpodobně nějaký činitel zkrácení, který platí pro výpočet laděných vedení z koaxiálních kabelů a podobně. Pro příjmový prvek antény umístěný ve vzduchu se žádné zkrácení nezapočítává = jeho elektrická délka je stejná jako geometrická, protože je obklopený prostředím s permitivitou blízkou jedné (sorry za jeden z mála stroze odborných výrazů - zde to jinak nelze. Činitel zkrácení se musí uvažovat u laděných úseků vedení udělaných například z kusů koaxiálních kabelů, kde je elektrická délka vedení ovlivněná hmotou izolace uvnitř kabelu). Samozřejmě tuto délku je možné upravit podle nejčastěji přijímaných stanic - podle jejich "pozice" v pásmu. Adnotsem uváděná délka je optimální pro příjem vyšší části pásma - odpovídá střednímu kmitočtu 101MHz. Takto nastavená anténa by lépe přijímala stanice vysílající v horní části pásma.

2) Kvalitu příjmu v pásmu FM negativně ovlivňuje blízkost VODIVÝCH předmětů u vlastní antény nebo dokonce její zastínění takovým předmětem - naopak zakrytí izolantem nevadí. Proto se k příjmu úspěšně používají antény natištěné vodivou hmotou na sklo nebo vytvořené tenkým drátovým meandrem přímo ve skle. Plasty lze za stínění považovat jen v případě, že obsahují kovovou složku ve vyšším podílu - například kovový prášek, ne pouze holý plast - i kdyby byl 1cm tlustý. Metalizované laky na plastovém krytu antény proto příjem můžou negativně ovlivnit - samotný plast krytu nebo silikon uvnitř nikoliv.

3) Všechny dnes používané antény pro příjem FM rádia v autech jsou ZKRÁCENÉ - jejich délka je vykompenzována elektronickou cestou. Jedná se v drtivé většině o cívku, umístěnou na dolním konci antény (místě připojení svodového kabelu). Různým počtem závitů i jejich geometrickými rozměry (indukčností této cívky) se dolaďuje elektrická délka prutu do rezonance (nejvýhodnějšího příjmového stavu). Teoreticky lze celou rezonanční délku antény nahradit cívkou určité délky, průměru a stoupání závitů - prakticky je to možné pouze po velkém množství experimentů nebo po velmi náročné simulaci - je potřeba započítat mnoho proměnných včetně vlastní mezizávitové kapacity, kapacity vzhledem k okolí atd. Jakékoliv "navinutí spirály drátem průměru 1mm" bez dalšího měření nebo bez použití kompenzačního předzesilovače je jen hokus pokus a vsázka do loterie.

4) Další cestou jak vykompenzovat zeslabení signálu způsobené nevhodnou délkou přijímacího prvku je použití nízkošumového pásmového zesilovače - zde Adnots správně vybízí k náhradě továrního předzesilovače jiným, opravdu s nízkým vlastním šumem. Zisk těchto zesilovačů je natolik vysoký, že jsou schopné vykompenzovat zeslabení signálu způsobené nevhodnou (nerezonanční) délkou samotného příjmového prvku - k příjmu proto stačí i pouhý vodivý pahýl, jehož elektrická délka je zvětšena indukčností = svinutím do spirály. Odladění nevhodných kmitočtů (nespadajících do žádaného pásma = například signálů TV, mobilních telefonů a dalších) je realizováno elektronickými filtry na vstupu - to jsou právě ty malé cívečky a keramické kondenzátory, které jsou na straně vstupu do zesilovače.

Tím jsme konečně u merita věci - nejdůležitější skutečností na popisované úpravě je náhrada původního ne zrovna extra kvalitního zesilovače v anténě takovým, který má skutečně žádoucí vlastnosti. Vše ostatní včetně ploutvičkového pouzdra jsou jen kosmetické úpravy. Troufám si tvrdit, že při náhradě původního zesilovače kvalitním typem (například takovým, který navrhuje Adnots) by se příjem razantně vylepšil i při použití přímé antény s téměř zanedbatelnou délkou - v řádu do 10cm. Použití spirály = indukčnosti z tenkého drátu v ploutvičkovém krytu jen příjmové vlastnosti dále vylepšuje. Je na vyzkoušení každým uživatelem, co mu bude pro příjem lépe vyhovovat - jestli jen drát vlepený do hřbetu ploutvičky, nebo na stejné místo umístěná spirála.

Tolik k navrhovaným úpravám - případným následovníkům návrhu přeju hodně zdaru v úpravách.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...