Přejít na obsah

Proč se tak divně ovládá climatronic?


bigboban

Doporučené příspěvky

Mám dvouzónový Climatronic v OII. Vpravo je knoflík s funkcí AUTO a ECON.

Zopakuji jak chápu ovládání:

AUTO - když zapnu u řídí se teplota dle nastavení automaticky, topí to vždy, chladí jen venkovním vzduchem a z klimy to chladí jen pokud vypnu ECON

ECON - zapíná a vypíná klimošku. Stále trochu nechápu co se děje když vypnu ECON, tedy zapnu klimu a venku je -10 a auto stejně topí. Do teď mi to nikdo nevysvětlil.

No a teď k dotazu. Počasí už je chladné, tedy nemá moc smysl klimovat, z toho vyplývá že bych chtěl mít stále zapnuté ECON.

Typický popis toho co mě vytáčí:

1) Venku je 10st, teplotu mám danou na 24, nastartuju. Pokud je akitvní AUTO fučí to na mě zimu z venku protože to sice chce topit ale motor ještě netopí. Stáhnu tedy větrák na nejmíň a to samo vypne AUTO.

2) Ujedu nějaký ten kilák a chci si zatopit. Tedy zmáčknu AUTO a to mi ale vypne ECON tedy zapne klimu.

Proč proboha? Proč musím furt šachovat s tím ovládáním a furt mačkat obě ty tlačítka? Proč je mezi nima vůbec nějaká vazba? Navíc proč to nemůže mít dost inteligence a pokud jde z motoru zima tak to nepřiškrtí foukání?

Přijde mi že v climatronicu je až moc vztahů, sice občas to funguje dost chytře ale viz výše mě to dost deptá..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Resite to strasne komplikovane.

Tlacitko EKON je jen o tom, zda je nebno neni zaply kompresor. V podstate neni duvod zapinat ECON po celou dobu existence vozu. I kdyz je venku zima, nema smysl ECON zapinat. Nic se nezmeni. Cili - ECON ma vliv na chovani klimy jen v lete, kdyz by nastal pripad, ze by klima chladila - s ECONem bude chladit jen na uroven venkovni teploty.

Da se rict, ze ECON je jen k tomu, ze kdyz dojizdite z nejake cesty, kde klima opravdu chladila, tak zapnuti ECON vypne kompresor, a vozidlo prestane chladit. Vyrovnaji se teploty, vy nechyitite anginu a vysusi se klima (a nezacnou se v tom mnozit brebery).

proc musite mit za kazdou cenu zaply ECON? ta klima je automaticky, a i kdyz nemate ECON zaply a neni treba chladici vykon, tak je kompresor odpojen (situace identicka stisknutenomu ECONu)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No už z názvu ECON vyplývá že by to mělo cosi ušetřit. Pokud se nepletu tak odpojená klimoška (tedy zapnuté ECON) by mělo šetřit spotřebu a zvýšit výkon motoru. Nebo se snad pletu?

Do teď mi totiž nikdo nevysvětlil (jak už jsem psal) jak funguje ten kompresor ve vztahu k ECON případně výkonu chlazení.

Nezodpovězené otázky:

1) Co ve skutečnosti udělá zapnutý ECON? Kdosi naznačoval možnost defektu spojky kompresoru..

2) Šetří ECON něco nebo ne?

3) Když nemám zapnutý ECON a venku je -10 (tedy není třeba chladit) je rozdíl mezi zapnutým a vypnutým ECON?

4) Řídí se výkon chlazení opravdu přímo na kompresoru nebo kompresor chladí stále stejně a klima si jen "bere" jiné množství zimy stejně jak so umí brát různé mžoství tepla??

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi jsi nečetl Návod k obsluze, je to tam vysvětleno velmi dobře, zde jsou hlavní pasáže:

Je-li chlazení zapnuté, klesá ve vozidle teplota a vlhkost vzduchu. Proto se ve vozidle zvyšuje při vysoké vnější vlhkosti a vysokých vnějších teplotách pocit pohodlí - v chladném ročním období se zamezuje zamlžení skel.

Doporučené nastavení pro všechna roční období:

• Nastavte teplotu, která Vám vyhovuje, doporučujeme 22 °C.

• Stiskněte tlačítko AUTO ⇒ strana 107, obr. 125.

• Nastavte ofukovací otvory 3 a 4 tak, aby proud vzduchu směřoval mírně

nahoru ⇒ strana 110, obr. 126.

Režim ECON

V reřimu ECON se chladící systém vypíná - vytápění a větrání se automaticky reguluje.

Poznámka

• Pokud chlazení nebylo delší dobu zapnuté, může se v důsledku usazenin na výparníku tvořit zápach. Abyste tomuto zápachu předešli, zapínejte chlazení - i ve studeném ročním období - alespoň jednou za měsíc asi na 5 min na nejvyšší stupeň ventilace. Zároveň krátce otevřete okno.

Hospodárné zacházení s chlazením

V režimu chlazení ubírá kompresor klimatizace motoru jeho výkon, a tím ovlivňuje spotřebu pohonných hmot.

Pokud je v interiéru vozidla vlivem slunečního záření vysoká teplota, doporučujeme krátce vyvětrat, aby mohl horký vzduch uniknout.

Chlazení by se nemělo za jízdy zapínat, pokud jsou otevřená okna.

Jestliže můžete dosáhnout v interiéru požadované teploty bez spuštění chladicího zařízení, doporučujeme zvolit režim čerstvého vzduchu.

Životní prostředí

Šetříte-li pohonnými hmotami, snižujete vypouštění škodlivin.

Tlačítko ECON vypíná chlazení, ostaní funkce climatroniku - větrání a topení, fungují automaticky. Při ECON je opravdu nižší spotřeba a třeba při stojícím autě v létě se to krásně pozná, jak přestane řvát klimakompresor. Někdo to nevypíná vůbec, já třeba vypínám za dnů, kdy je venku sucho a teplota nižší než nastavených 22°C na climatroniku a těsně před dojezdem domů v létě, ať se osuší skříň výparníku a nekondenzuje mi v ní voda.

  • Svítí AUTO a nesvítí ECON - plná automatika větrání, topení včetně chlazení.
  • Svítí AUTO i ECON - plná automatika větrání, topení bez chlazení.
  • Nesvítí AUTO a svítí ECON - něco z funkcí větrání je nastaveno ručně (třeba preference směru foukání), chlazení je vypnuto, teplota se udržuje stále automaticky (ne níže než je venkovní teplota).
  • Nesvítí ani ECON ani AUTO - něco z funkcí větrání je nastaveno ručně (třeba preference směru foukání), chlazení je zapnuto, teplota se udržuje stále automaticky.
  • Vytočením levého ovladače proti směru hodinových ručiček lze climatronik zcela vypnout, pak zhasnou teploty na displejích. To samé lze udělat po jisté úpravě prostředního ovladače, někde to tu na fóru je popsané.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No už z názvu ECON vyplývá že by to mělo cosi ušetřit. Pokud se nepletu tak odpojená klimoška (tedy zapnuté ECON) by mělo šetřit spotřebu a zvýšit výkon motoru. Nebo se snad pletu?

Do teď mi totiž nikdo nevysvětlil (jak už jsem psal) jak funguje ten kompresor ve vztahu k ECON případně výkonu chlazení.

Nezodpovězené otázky:

1) Co ve skutečnosti udělá zapnutý ECON? Kdosi naznačoval možnost defektu spojky kompresoru..

2) Šetří ECON něco nebo ne?

3) Když nemám zapnutý ECON a venku je -10 (tedy není třeba chladit) je rozdíl mezi zapnutým a vypnutým ECON?

4) Řídí se výkon chlazení opravdu přímo na kompresoru nebo kompresor chladí stále stejně a klima si jen "bere" jiné množství zimy stejně jak so umí brát různé mžoství tepla??

ano, SETRI. ale jen v okamziku, kdy by chladila. cili v pripade, ze teplota venku je vyssi, nez teplota, na kterou chces chladit. v zime nema pouziti tlacitka ECON zadny (ale opravdu zadny) efekt.

1) odpoji kompresor. stejne, jako to udela climatronic, kdyz ho nepotrebuje

2) ano, setri. v lete. jeho aktivaci vyradis chladici cast. v zime neni co vyrazovat, protoze uz je vyrazena tim, ze neni co chladit.

3) zadny

4) kompresor bezi jen na ten vykon, na ktery je potreba. cili kdyz se chladi moc, bere se vic vykonu , kdyz se chladi min, tak se bere min. je to krasne videt na aktualni spotrebe, kdyz stojis napr. na krizovatece. kdyz se chladi hodne, tak je aktualni spotreba (napr. u me 1,9d) 0,9 - 1l / hodina. kdyz nechladim (napr. proto, ze je econ, nebo je proste venku zima a topi se) tak je treba 0,6-0,7 /hodina.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Zdar chlapi! Ještě bych chtěl doplnit jednu věc týkající se tlačítka ECON: (myslím že je to tak, jestli ne, omlouvám se)

v zimě nechávám občas ECON vypnutý, tedy svítí pouze AUTO. V tomto režimu

Za prvé: dochází k odvlhčení vzduchu - nemlží se skla

Za druhé: pokud je venku méně než +4 st., zapíná se u nafťáků standardně montovaný přídavný elektrický topný element a ve voze je mnohem dříve teplo (dřív, než se ohřeje motor). Samozřejmě to má vliv na spotřebu, ale rychlejší ohřátí interiéru stojí za to!!!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 týdny později...

ok takze ked nechcem aby mi isla klima...chcem ciste iba fukare bez ohladu na to aka teplota je vonku ako keby som klimu ani nemal tak co mam stlacit? lebo tiez som z toho jelen... v skodovke to spravili fakt nahovno...vsade na inych autach je to tak ze ked chces klimu stlacis gombik ked nechces stlacis este raz...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Celé je to postavené na tom, že climatronik je plná automatika, tedy jednou ji nastavíš a pak na to prakticky nesaháš, v tom se to liší od manuální klimatizace, která hlídá pouze teplotu vzduchu foukaného dovnitř auta a nereaguje např. na sluneční svit atd.

Vypnutí chlazení = svítí ECON (předfacelift), nebo nesvítí AC (facelift). Pokud přitom svítí AUTO, pak se teplota a foukání regulují stále automaticky (ne níže než teplota venku), ale v případě deště nebo mrazu bude docházet k zamlžování oken, protože ze vzduchu nebude odebírána vlhkost - to právě dělá chlazení, ikdyž je teplota venku nižší než nastavená teplota na climatroniku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • AUTO znamená automaticky větrání - změň rychlost foukání nebo směr a zhasne. Na funkci chlazení = běh klimakompresoru to nemá žádný vliv
  • ECON určuje, jestli jde chlazení nebo ne
  • Teplota se udržuje automaticky vždy, když je climatronic zapnutý a pokud je zapnuto i chlazení, jde to i níž než je venkovní teplota (automatika teploty se vypne úplným vypnutím climatroniku - vytočením levého ovladače teploty proti směru hodinových ručiček až zhasnou displeje). Pak netopí, nechladí, nefouká, nesnižuje vlhkost.

Každý může mít jiný názor na to, jestli je to logické a lehce pochopitelné. Když si někdo nepřečte návod, může to připadat nelogické, to uznávám, způsobuje to dvojitá negace u ECON, lepčí je označení AC vyp/zap u faceliftu. Zvyknout se na to ale dá během chvilky. Lidi, čtěte ty návody, jejich napsání dá děsnou práci, znám to z vlastní zkušenosti a bohužel neustále pak člověk odpovídá na dotazy, ze kterých je patrné, že to ten uživatel ani neviděl. Návod k obsluze auta je naprosto přesný a je z něj zřejmé, jak to funguje. Výše jsem popsal všechny kombinace svítích a nesvítích ovladačů a co se přitom děje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no ja som si ten navod cital a pochopil so mto tak ze ked mam zapnute auto a potom stlacim econ tak klimu vypnem a idem mi iba fukar ako keby som klimu ani nemal...ja osobne mam pustene stale auto ale ked to tu uz niekto zacal riesit tak som to chcel spravne pochopit aj ja...a tragedie v jzd ked mas nervy z toho co pisem tak nereaguje aby ti to nahodou neuskodilo

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No my si tak trošku nerozumíme, ty myslíš klimou funkci chlazení, tedy jako to bylo v autech s manuální klimaticí jedno tlačítlo, po jehož stisknutí začal foukat ochlazený vzduch. Já pod tím vidím celou automatiku climatronic, která má víc funkcí z toho pak chlazení ovládá pouze a jenom ovladač ECON, když svítí, je chlazení vypnuto, když nesvítí, je zapnuto (a jestli svítí nebo nesvítí AUTO opravdu nemá žádný vliv).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

A nebylo by dobré, kdyby tady někdo vysvětlil nějakou modelovou situaci?? Já v tom mám teda taky hokej. A to jsem četl manual (několikrat), přečet příspěvky a stejně v tom plavu.

Vysvětlete teda někdo, jak by jste třeba nastavili Climatronic v tomto počasí:

- venku teplota -5stupňů

- v autě 4 osoby

Nechci aby se mě nějak moc nezamlžilo přední sklo (to hlavně).

Tak co má být navolené na tom Climatroniku?

- má tam svítít AUTO ?

- má tam svítit ECON ?

- nebo tam nemá svítit žádný nápis a jen nastavená teplota?

- jak to vše zkombinovat ještě s navolením ofuku předního skla, které tam jde zmáčknout????

Ono je asi lepší něco vysvětlovat na nějakém příkladu - aby to pochopili i lidí kterým to zapaluje pomalu....help.gif

Bavíme se prozatím o provozu v zimě......léto příjde na přetřes až začnou vedra.....smile.gif

Editováno: , autor: kptr
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dodo kompresor i když je vypnutej tak ventil je stále otevřenej jen na malý procento aby se neustále promíchávala náplň s olejem.ale samozřejmě to není tak že by to vychladilo auto ale je to jen na to aby se to zamíchalo.

Kptr nastavení je jednoduchý pokud dáš econ tak se ti bude mlžit mnohem víc než když ho nebudeš zapínat.(kontrolka nesvítí) ona se totiž i ta klimatizace spouští i v zimě a vysouší vháněný vzduch do auta.Proto pokud aktivuješ tlačítko ECON tak vypneš kompresor a bude se to mlžit víc. Nastav teplotu buď na AUTO to je 22°C a ofuky si to bude řídit podle potřeby climatronic sám, vše si hlídá přes čidla teplot ve voze.Jedno čidlo slunečního svitu máš uprostřed ofuků čelního skla a druhý v panelu uprosřed ovládání climatronicu.Je to taková lesklá tečka o velikosti asi 4mm.Pokud je vozidlo vyhřáté na nastavenou teplotu je to vše vyhodnoceno a climatronic si sám reguluje množství vháněnýho vzduchu a jeho telotu.Což se projeví tím že vháněný vduch bude studenější a otáčky ventilátoru se sníží.Pokud dáš jinou teplotu třeba 24°C tak se AUTO vypne a musíš si nastavit-zapnout ofuky kam chceš aby ti to foukalo: čelní sklo-horní výdechy nad rádiem-na nohy dolů.Je jedno kam si to nastavíš pokud budeš chtít jen na nohy stačí pouze na nohy a stačí zmáčknout jen ten jedno tlačítko.(pokud by jsi nezmáčkl při nastavení teploty na jinou hodnotu i na těch22°C(mimo AUTO) nějaký směr ofuku tak ti nebude foukat vzduch nikam a bude se to akorát motat v topení bez výdechu.Proto musí být nastavený alespoň jeden z výdechů.Samozřemě že můžou bejt všechny tři současně nebo i dva.To už záleží co ti bude vyhovovat.Co se týká tlačítka na rozmražování čelního skla tak ti po zapnutí automaticky vypne vše co máš nastavený a bude ti to foukat jen na ofuk čelního skla nikam jinam.Nelze zkombinovat s jiným směrem ofuku.Pokud zase zmáčkneš jakýkoliv směr ofuku deaktivuješ ofuk čelní ho skla a bude ti to foukat tam který tlačítko jsi zapnul.Proto aby jsi vypnul ofuk čelního skla zmáčkneš jeho tlačítko a bude ti to opět foukat tak jak jsi to měl na nastavený před rozmražováním (příklad před rozmražením skla to bylo na 24°C a zapnutý ofuk na nohy a sklo.Tak se ti to po vypnutí rozmražování nastaví zpět na toto nastavení) Pokud zmáčkneš AUTO tak se ti zapne na to základní automatický nastavení kdy se to nastaví na teplotu 22°C a reguluje si to výdechy i teplotu s rychlostí ventilátoru.To samí se stane pokud zmáčkneš AUTO z vlastního nastavení jako je příklad v závorce.Tak snad to pochopíš a to samí je prakticky i v létě kdy je akorát teplo a ty se chladíš nastavení je stále stejný jen s tím rozdílem že místo teplýho vzduchu budeš chtít studenej.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za vyčerpávající odpově'd....musel jsem si to přečíst 3x abych tak vyčerpávající odpověď pochopil....smile.gif

Jen mě ještě vysvětli poslední věc:

Píšeš, že Climatronic vysušuje vzduch a nemlží se pak okno.

Ale jak vysušuje, když je venkovní teplota pod +4stupně, tak se automaticky odpojí kompresor - alespoň tak to tady všude čtu.

Tak co pak má vliv na to vysušování toho vzduchu??? Co ho vysušuje?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kopresor běží pokud ho vypneš tlačítkem ECON tak ten rozdíl poznáš bude se ti o dost víc mlžit sklo.Proto ten kompresor běží i když mrzne.A mám to potvrzený i od člověka co dělá diagnostiku koncernu a vše co se elektriky týká.Prostě si to řídí jednotka sama.Ale fyzicky klimu nespustíš to je blokovaný tou teplotou aby to nezamrzlo.Nachladí si to automaticky tak aby to dokázalo vysušit vzduch a přitom aby to nezamrzlo.

Editováno: , autor: acek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...