Přejít na obsah

Elektrické topení - přídavný topný element k naftě


Kolík ASP

Doporučené příspěvky

Zdravim všechny,

jak se ochladilo tak mě pekně štve, že trvá několik kilometrů, než to začne teple foukat. A když je mlha a vlhko, tak musim zapinat klimu abych to co nejrychleji odmlžil a stejně to neni ono..

Při pročítání fóra jsem zjistil, že novější dieselové modely (od fabky), mají přídavný elektrický článek za ventilátorem, s příkonem myslim 1kw a topí pár sekund po startu.

Rád bych to zkusil nandat do ventilace OI s manualní klimou, řešil jste někdo podobnou věc? Máte zkušenosti či nápady jak na to? Pište, za všechno budu rád.

V té fábii se to myslim spina, kdyz je pod 17°C, studenej motor a topeni na max.

Takže do octule, kam to nacpat do ventilace a jak vymyslet logiku sepnutí.

A jak vždy, myslim to nak levně a efektivně, jinak tam mužem dat wabesto.

Obrázek zde z fóra jak to má fabka

+ takovej schematičtější z Chipfora:

post-35394-1259005546_thumb.jpg

post-35394-1260904377_thumb.jpg

Editováno: , autor: Kolík ASP
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Je pravda že tema se moc nehybe.

Někde jsem četl, že OI 96KW PD ten topný element měla, takže me napada že by melo stačit vzít celej ten kus topení z 96, vymyslet logiku sepnutí a bylo by hotovo.

Můžete někdo ověřit info, že OI 96kw měla tento přídavný topný element? Jestli jo tak asi začnu procházet vrakáče, ty rána než se okno odmlží a kilometry než vzduch ohřeje me ničí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je pravda že tema se moc nehybe.

Někde jsem četl, že OI 96KW PD ten topný element měla, takže me napada že by melo stačit vzít celej ten kus topení z 96, vymyslet logiku sepnutí a bylo by hotovo.

Můžete někdo ověřit info, že OI 96kw měla tento přídavný topný element? Jestli jo tak asi začnu procházet vrakáče, ty rána než se okno odmlží a kilometry než vzduch ohřeje me ničí.

Mám tam jen tři žhavičky, tak jako vaše rotačky. Takže ve standartu to ani PDčko nemá

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky bych viděl jako jediné schůdné řešení dodělat přídavné vyhřívání chladící kapaliny tak jako je to originál u TDI... Řídí to ř. j. motoru přes krabičku s relé.

Dávat 1kw topný článek, to je při 12V napětí palubní sítě proud aspoň 80A. Až takový topný článek budeš dodělávat, tak dobře dimenzuj dráty...  :p

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Elektrikář nejsem, ale že 80A je dost, to vim :) Bych tam musel dát pořádny špagáty. Možná to teda nebude 1kw. Jen by me zajimalo jak to ty neftovy fabie, roomstry a octy teda maj..

Přídavné žhaviče do kapaliny tam mám, na to už sem koukal. Ale ty nepomůžou, aby to pekne teple foukalo hned po startu..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Omrkni když tak schémata elektriky u těch aut a když by to byla věc, která by byla aspoň trochu schůdná, tak proč ne? Aby foukal teplý vzduch z topení hned po startu, to by byla bomba... Na druhou stranu to bude žrát hodně  elektriky, myslím, že ten 1kW by byl takový optimální příkon, takže na druhou stranu to bude dost zatěžovat alternátor a baterku. Prostě něco za něco... To jen taková elektrikářská rozvaha... :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak jsem psal, elektrikář bohužel nejsem. Našel jsem zapojení PTC u FI ale ve schémátku nevidim, jestli je to složitý nebo ne :)

Každopádně bych čekal další problém, a to kam ten článek do topení OI nacpat, fabka to má přecejen prostorově trochu jinak..

přikládám to schématko zapojení, urcite vtom nekdo neco uvidi

Elektrick__sch_mata_PTC.pdf

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, vypadá to vcelku jednoduše, ovšem schéma, které jsi dal, je jen "akční část", docela by byla zajímavá linie 45 a 46, odkud jsou ta relé spínána. Až budu mít trochu víc času, mrknu na to ve schématech Fábky. Ale u Oktávky by se to muselo vymyslet samozřejmě jinak... Po elektrické stránce, pokud by se někde dal sehnat signál nízké teploty venku, studeného motoru a plného výkonu větráku to není problém sestrojit. Ale mám docela strach z toho, jak to zabudovávat do Climatroniku. Předpokládám, že by musela palubka dolů a celý Climatronic ven a to se mi nechce. To je hrozný práce a auto tak týden stojí...  :feve:

Editováno: , autor: Řehoř
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co nejakej ten zhavic dat do ty bandasky s chladici kapalinou? nejak to tam necim zalepit a udelat nejakej tepelnej spinac, aby to seplo jenom do urcity teploty chladici kapaliny? teoreticky to nemuze byt slozity, jenom nevim jak moc by to tu kapalinu dokazalo ohrat, preci jenom zaklad je ohrata voda, tim to pak zacne uz foukat teplejsi... nebo to vidim moc jednoduse?

Editováno: , autor: PatrickE3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

vyuzil bys stavajici system ohrivani vody zhavickama, z neho bych bral +, kterym bych ovladal poradny rele, to by seplo nejaky prutokovy ohrivac na vodni hadici, RJ si sama sepne, kdyz je motor studeny a vypne pri 60stC, mela by vypnout i pri pretizeni alternatoru, to mi pridapa nejrozumnejsi

Otakza jaky prutokovy ohrivac, jestli do kusu trubky namotat topnou spliralu, 1kw pri 12v je drat s odporem 0,144ohm to by mel stacit kus medenyho smaltovanyho dratu (aby nedelal elektrolizu nemrzky). pokud se to dobre utesni tak by se konce dali vytahnou kolem nasazene hadice

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, jestli by se nekde ve ventilaci naslo misto, tak myslim že by to tam melo jit aby se nic nepalilo, sak spiralu bych nevyrabel, tu bych dal treba z te Fabie. Ja mam pouze manualni klimu, ale je fakt že by to asi muselo vsechno dolu.

Až si najdu čas obhlidnu naky bazary a zkusim sehnat jak PTC clanek tak este jendo topeni z Octule. A pak se uvidi, jestli by se to vubec dalo realizovat :)

Beru že bufík by byl super, ale drahej. A žhaviče v kapalině už mám tak mi přijde zbytečný tam dávat další. Toto je ověřený, jen o model dál..

Vložil jsem do zacatku tematu novej obrázek, tak pro představu jak to vypada.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

u PTC se bude muset hlidat teplota? aby kdyz se malo ochlazuje vzduchem nerozzhavila moc a neroztavila plasty okolo. Idealni pokud by na to ve fabii byla specielni jednotka.

Clanek do vody mi nepripada tak marny (zhavicky tam mam take), tam se to bude bezpecne ochlazovat vodou, pripne se to ke stavajici ridici logice (sama hlida kdy topit), je to jednodussi na zamontovani do auta.

Cim driv se ohreje motor, tim lip pro nej a tim rychleji bude i foukat teplo do kabiny, by se to dalo zapoji na privod teple vody do radiatoru topeni v kabine.

Zatizeni studeneho motoru pres alternator jestli odebira 1kw clanek na ohrivani vody nebo vzduchu je stejny, u clanku na vodu to aspon i urychli ohrati motoru.

Nikomu to nenutim, ze by to bylo lepsi, jen se mi nechce rozebirat topeni, u topneho clanku ve vodnim okruhu uvazuju o realizaci.

Jak zaizolovat vyvody, take utesnit, kdyz to udelam do plastove trubky, tak vyvod udelam pres srouby skrz stenu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dle toho co se píše u fabky: "U termistoru s kladným tepelným součinitelem (PTC) roste jeho odpor se stoupající teplotou, přičemž průtok proudu klesá. Ohřev termistoru se děje protékajícím proudem."

To chápu že jak se zahřeje na určitou teplotu, je odpor tak velký že neprochází proud a více se již nezahřívá a tak článek začne chladnout. Tím se odpor zas snižuje a opět teče víc proudu a tak hřeje - stále dokola - sám PTC článek si hlídá teplotu, na základě fyziky, bez speciální řídící jednotky.

To potvrzuje i to schématko zapojeni, ktere pouze definuje kdy do PTC pujde proud, ale neřeši, jakou má članek teplotu.

Takže přehřátí bych se nebál.

V té vodě to zas přijde komplikovanější mě, co naplat :) I Když instalace asi bude snažší, bál bych se aby mi to pak nekde neteklo. Přecejen ve ventilaci to obtahnu silikonem a je klid.

A navíc mě ani tak nejde o motor, jako o moje pohodli. Takže mi přijde efektivnější ohřívat rovnou vzduch.

Jestli budes spiralku ve vode realizovat, doufam že se podělíš o zkušenosti :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A navíc mě ani tak nejde o motor, jako o moje pohodli. Takže mi přijde efektivnější ohřívat rovnou vzduch.

No jo, ale kolik prikonu potrebujes aby jsi ohral vzduch natolik, aby ti prosel tim studenym potrubim v palubce a jeste ti foukal dostatecne teple do interieru ... chudak altik at ti da kolik ti da, to pak do ty baterky moc nedotece ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No myslim že když se to ted dava seriove ke všem dieselum, nemuze to bejt tak k nicemu. A muj plan je použít to origo topny teleso takže když to spravne zapojim a vmestnam do ventilace, melo by to mit dostatek vikonu aby to topilo az do kabiny.

Cca. před rokem jsem si s tím hrál a zkoušel jsem ten článek připojit naostro k baterce u nastartovaného auta, topí to fest ale zároveň ne tolik, aby to roztápělo plasty, přecijenom musí se to samo hlídat aby přehřátí nezpůsobilo požár, časem se na tom uvnitř v topení usadí hromada prachu a různého marasu, které by dymilo a začalo hořet. Co se týče dodatečné montáže, tak u O1 to musí být pořádná pakárna, když bych chtěl aby to bylo co nejblíž středovým výdechúm a poslední článek směrem od ventilátoru. Prostě tak, aby to bylo nejúčinější a ohřátý vzduch jsem nechladil po cestě k výdechum zmrzlým výparníkem klimy a ještě nezahřátým radiátorem topení. Je toho hodně.. S tou spotřebou proudu to zas není takové strašné pokud se s tím zachází rozumně a nejede to na full celou dobu provozu auta. U supa a fabky to řídí ř.j. a ty auta s tím nemaj problém..

Natáhni do kabiny silné kabely od baterky, udělej tomu PTC článku nožičky, ať to neleží přímo na palubovce a nahoru namontuj 4fany z PC a uvidíš jak ti to bleskově sklo odmrazí až motor zahřeješ tak PTC vypneš (tenhle návod ber spiš jako na pobavení ale mohlo by to tak fachčit) :punk:

Editováno: , autor: Radim205D
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...