Přejít na obsah

LED žiarovky O II facelift


alvisio

Doporučené příspěvky

Já jsem teď montoval tyto LED žárovky :95103 , svítí to dobře, akorát se rozsvítila na palubce kontrolka. Ted jen přijít na to jak hlídání denních svítilen vypnout. Snad by to mělo jít změnou dlouhýho kódování v bsg, ale zatím neexistuje ke kódování v facelift Octavii kompletní popis.

- muzes sem dat nejake foto, jak to sviti ?

- jak je barva svetla ?

- jak si ta LED vede ve srovnani svetelneho vykonu s puvodni beznou klasickou zarovkou PY21W ?

- uz jsi nejak poresil ten problem s hlidanim (zmena kodovani), nebo odporem (mam FL jeste 3 roky v zaruce, takze moc velke zasahy do el.instal. nejsou mozne) ?

- opravdu jsi nemusel prohazovat polaritu privodnich kabelu (znamy problem u denniho sviceni O2) ? Mam take FL, kdy ji masa vyrobenou ?

Diky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem nedávno osadil do předních obrysových světel nové LED moduly bez OBC chyb

Poněvadž jsou tyto místa chráněny diagnostikou vozu (OBC chyby), je potřeba instalovat přídavné odpory, což je u FL a auta v záruce drobet problém.

Objevily se ale na US trhu nové 8LED Super Bright 360-degree shine Onboard Computer Error Free T10 LED bulbs, které mají již integrované SMD odpory přímo na tělese světelného zdroje, takže náhrada stávající žárovky je jednoduchá.

Po instalaci 1 ks za pár dní přestal svítit, nicméně rychlá reklamace s pomocí "superfattyho" (který mě je na přání i dovezl - jsem rád, že jsem to objednal u něj, a nekupoval sám, nevím, jak by ta reklamace dopadla jinak) to brzy vyřešila.

Zkusím to ještě někdy večer nafotit přímo na autě, nicméně pořád prší, a v dešti se mě nechce dávat foťák na stativ (teď o slunném víkendu se to snad již podaří). Aktualizace - noční foto viz níže

Svítí to docela pěkně (zejména v úplné tmě), ale i bílá verze tohoto LED modulu je trochu víc do modra, než standardní xenony u O2. Bodovému charakteru LED modulu by víc prospělo trochu více rozptylové sklo u FL O2 reflektoru, než je to stávající zcela čiré, to ale platí pro světelné podmínky, kdy není tma.

Je to ale velmi atraktivní, výraznější (zejména ve tmě), a hlavně doufám, že to něco již něco vydrží, vyndavat celý reflektor, a hlavně instalovat žárovku do obrysového svícení je u tohoto auta (O2 FL) pořádná pakárna.

Žádné chyby to opravdu nehází (O2 FL L&K, 1.8TSI)

post-1470-1275637795,9414_thumb.jpg

post-1470-1275780959,7888_thumb.jpg

post-1470-1275780968,8875_thumb.jpg

post-1470-1275780979,1761_thumb.jpg

Editováno: , autor: omicron
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

vyndavat celý reflektor, a hlavně instalovat žárovku do obrysového svícení je u tohoto auta (O2 FL) pořádná pakárna.

Este vacsia pakarna je vybrat denne svetlo, teda ten cierny plast, ktory treba najprv vytiahnut...Poprosil by som toho, co to navrhol nech mi to predvedie - naposledy som si skrvavil obe ruky a trvalo mi to asi pol hodiny :feve:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nie si sám, prvýkrát mi demontáž toho plastu trvala vyše pol hodiny, ruky som mal dokrvavené, rameno skoro vykĺbené, druhýkrát pohoda, len som si všimol, že mi zchádza farba v mieste pod tým plastom (ale iba na jednej strane) - no nie je to tými súdruhmi bohviejak vyřiešené :076

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jinak žárovky do parkovaček, které už nehlásí chybu mají i ve Stualarmu, odskoušeno:95206cb ...[/url]

No barevna teplota K8000 je uz nesmyslne modre svetlo (viz obrazek s barevnym spektrem), moderni xenony maji kolem K4500-6000 (max.). Takze to moc (cituji) "...ideální doplnek do reflektorů s xenonovými výbojkami" nebude ;) ...

Navic nemaji zadne chipy otocene dopredu, jen do stran 4 chipy, takze nevim jak to bude v O2 vypadat, kde to sviti primo dopredu. Moje 8chip ma 4 LED chipy svitici primo vpred.

Co ty LED do denniho sviceni, co o nich pises vyse :

- muzes sem dat nejake foto, jak to sviti v O2 ?

- jak je barva svetla ?

- jak si ta LED vede ve srovnani svetelneho vykonu s puvodni beznou klasickou zarovkou PY21W ?

- uz jsi nejak poresil ten problem s hlidanim (zmena kodovani), nebo odporem (mam FL jeste 3 roky v zaruce, takze moc velke zasahy do el.instal. nejsou mozne) ? Ty chyba se objevuje na MaxiDOTu jen pri rozviceni dennich svetel a nejak jinak nevadi ?

- u FL jsi tedy nemel problem s polaritou ?

post-1470-1276432118,4887_thumb.gif

Editováno: , autor: omicron
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,

s LED jsem si dost pohrál, nechá se koupit ledacos (mám na mysli přímo LED diody, ne LED žárovky - ty jsem si dělal sám):

Běžné bílé LED (pokud nejde o speciální tříčipové) se vyrábějí z modrých LED, na jejichž čip se přidá žlutý luminofor.

Ten pohlcuje část modrého záření a přemění ho na žluté.

Dochází tak ale k mírnému snížení účinnosti LED, účinnost se snižuje se snižující se barevnou teplotou světla (tedy s přibývajícím podílem žluté).

Proto také na bílých LED není vidět čip diody, ale obvykle něco na způsob žluté barvy, to je právě nanesený luminofor.

Takto vyráběné bílé LED proto mají bílé světlo "nekvalitní", není spektrálně vyvážené a může některé barvy zkreslovat. To je ale problém problém ve fotografii a ne třeba při použití na osvětlení auta :-) Stejně (a ve větší míře) se chovají některé typy výbojek.

Příklad z katalogu výrobce LED HUEY JANN (Taiwan):

LED 6000 K (denní bílá) má světelný tok 60 lm (lumen) / 1W, podobnou mám na světlech pro denní svícení a na "couvačce"

LED 4000 K (neutrální bílá) má světelný tok 58 lm / 1W, LED s touto barevnou teplotou mám na obrysovkách, svítí prakticky stejně s origo xenony

LED 3300 K (teplá bílá) má světelný tok 55 lm / 1W

Zkusil jsem fotku trochu podexponovat, snad je to aspoň trochu vidět:

obrysovka s LED 4000 K svítí stejným odstínem jako xenon, má příkon 0.5 W

LED denního svícení je nepatrně do modra, mám tam 2 ks LED 3W, ale dohromady do nich "pouštím" jen asi 3.2 W (víc bych neuchladil).

Mlhovka je normální žárovka, takže je jasně do žluta.

Následující fotky jsem dělal s manuálně nastaveným vyvážením bílé u foťáku (na denní světlo):

post-26406-1276467658,4275_thumb.jpg

Na další fotce je porovnání žárovky a LED denního svícení.

post-26406-1276467696,526_thumb.jpg

Editováno: , autor: milos_s
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...

LED 6000 K (denní bílá) má světelný tok 60 lm (lumen) / 1W, podobnou mám na světlech pro denní svícení a na "couvačce"

...

LED denního svícení je nepatrně do modra, mám tam 2 ks LED 3W, ale dohromady do nich "pouštím" jen asi 3.2 W (víc bych neuchladil)....

Muzes prosim nejak blize popsat Tve technicke reseni osazeni LED (pouzite LED, odpory, chlazeni, upravy konektoru, zaruka auta ?) do denniho sviceni u FL O2 ? Uz jsem Ti kvuli tomu posilal i SZ.

Diky moc.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj vespolek,

musím přiznat, že mi dalo dost zabrat, aby byla intenzita LED pro denní svícení srovnatelná s intenzitou světla původní žárovky reflektoru pro denní svícení OII FL.

Žárovka P21W má příkon 21W, podle katalogu Osram vydává světelný tok 460 lumen.

Teoreticky se sice vyrábějí LED, které mají světelný tok až přes 100 lm/W, jenže ty se těžko shánějí a jsou hodně drahé - používají se třeba ve značkových svítilnách.

Při slušné "účinnosti" LED 75 lm/W by musely mít LED diody použité jako náhrada žárovky P21W příkon 6 W.

Pro odvedení takového množství tepla z LED je potřeba dost slušný chladič, nedokázal jsem takový sehnat.

Použil jsem proto vějířovitý hliníkový chladič o průměru 20 mm, žárovka P21W má asi 25 mm.

post-26406-1276554730,657_thumb.jpg

Tento chladič dokáže uchladit asi 3 W, jeho teplota se přitom pohybuje kolem 100 stupňů. To je asi maximum, co snese LED, aniž by došlo k výraznému snížení jinak dlouhé životnosti.

Světlo žárovky, které se šíří do všech stran, je v originálním dost mizerném reflektoru špatně využito.

Protože se světlo LED šíří směrově (vyzařovací úhel záleží na typu LED, ty s čočkou ho mají menší), měly by pro intenzitu osvětlení srovnatelné se světlem žárovky stačit LED o příkonu asi 3 W, které zvládnu uchladit.

Protože nejsem vybavený pro pájení na hliník, využil jsem původní určení těchto chladičů, t. j. chlazení tranzistorů v kovovém pouzdru.

Na spodní stranu tranzistoru jsem LED připájel.

Spodní strana musí být v kovovém provedení, ne se skleněnou průchodkou, např. staré typy KF504 nebo BF258.

post-26406-1276554785,9535_thumb.jpg post-26406-1276554802,8093_thumb.jpg post-26406-1276554871,3429_thumb.jpg

Vyzkoušel jsem několik variant rozmístění LED.

Moc se mi neosvědčila LED svítící přímo dopředu, jako je tomu v běžně vyráběných páscích LED pro denní svícení.

Prostor pro LED je v reflektoru omezený a jediný svítící bod (nebo dva ze dvou LED) nejsou moc viditelné.

Ostatně i předpisy pro světla na denní svícení určují minimální rozměr světla.

Nejprve jsem zkusil jednu směrovou LED s čočkou, úhel 55 stupňů, svítila slušně, ale naplno se projevil problém s malým svítícím bodem.

Pak jsem zkusil LED s širokým vyzařovacím úhlem, jenže dozadu LED nesvítí a reflektor její světlo vůbec nezachytil, bylo to ještě horší.

Třetí pokus byl se dvěma různými LED na jednom chladiči, to už začínalo být použitelné.

Rozhodl jsem se, že musím použít aspoň dvě LED, jedna bude svítit dozadu do reflektoru, tím bude svítit celá jeho plocha, LED se ale musí umístit do ohniska reflektoru (tam kde je normálně vlákno žárovky) a druhá směrová LED bude svítit dopředu. Každou LED jsem dal na jeden chladič a pořádně jsem je "osolil", dohromady asi na 5 W, svítilo to dobře.

Jenže jsem vytvořil hrozné monstrum, v reflektoru to vypadalo jako pěst na oko.

post-26406-1276554934,3679_thumb.jpg post-26406-1276554944,6486_thumb.jpg post-26406-1276554981,9788_thumb.jpg post-26406-1276555005,5619_thumb.jpg

Takže jsem prozatím u finální varianty.

Dvě různé LED zapojené paralelně, každá s příkonem 1.5 W (aby se na chladiči nepřehřívaly), připájené na pouzdro tranzistoru, ten je zasunutý do chladiče.

Do chladiče jsem epoxidovým lepidlem s kovovým plnidlem přilepil silné měděné dráty, za ně je chladič připájený do patice žárovky.

Baňku žárovky jsem po rozpálení patice v hořáku vyndal a původní tmel vydrolil.

Musí se počítat s tím, že na patici žárovky denního svícení je +, - je na kontaktu, podle toho se musí LED zapojit.

Žárovky v zadní skupinové svítilně (blinkry, couvačky, ...) jsou zapojeny obráceně, na patici mají -.

post-26406-1276555122,7861_thumb.jpg post-26406-1276555216,5173_thumb.jpg post-26406-1276555240,2744_thumb.jpg

Protože LED se nesmí zapojit přímo na 12 V, musí se omezit jejich proud, přeskřípnul jsem žlutý vodič k patici žárovky a vložil jsem tam odpor 12 Ohmů / 20 W.

Ztrátový výkon na něm je sice "jen" 10 W, ale větší odpor se tolik nerozpálí.

post-26406-1276555615,4775_thumb.jpg

Protože celkový příkon LED a odporu je asi 13 W, diagnostika nehlásí žádnou chybu a další odpor se nemusí přidávat.

Příkon počítám při napětí 14V s nastartovaným motorem - ve skutečnosti je efektivní příkon menší, napětí do všech žárovek se při běžícím motoru pouští přerušované se střídou asi 80 % při 100 Hz.

Osvětlení jsem nejen fotil, ale i měřil luxmetrem.

Přesně v ose je osvětlení o něco menší než se žárovkou (asi nemám LED přesně v ohnisku reflektoru), při pohledu mírně ze strany (jakoby z chodníku na přijíždějící auto) je to díky směrové LED svítící dopředu naopak asi 2x silnější.

Vliv na záruku neřeším, jediný zásah do auta je přeskřípnutý vodič, což při pořádném zaizolování opravdu nic udělat nemůže.

Použité součástky na jeden reflektor:

bílá LED 3W s vyzařovacím úhlem 55 stupňů (s čočkou)

bílá LED 3W s širokým vyzařovacím úhlem cca 120 stupňů

odpor 12 Ohmů 20 W v keramickém tělísku

patice žárovky P21W

Editováno: , autor: milos_s
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jsi schopen sve reseni dodat komercne, kdyz bych mel zajem ?

Ahoj, to se neodvážím, přece jen je to bez homologace a nikdy nevíš, na co se Tě policajt zeptá třeba potom, co Ti někdo nedal přednost.

Policajti dnes už Octávky určitě znají, pár už jich dostali a mohli by se zajímat jaké žárovky tam máš.

Popravdě jsem při dnešním focení na přímém slunci zjistil, že je zadní LED svítící na reflektor moc zastíněná,

takže budu zkoušet ještě jednu úpravu...

Pokud bys ale měl zájem o radu, nebo nějaké díly (až si budu jistý výkonem LED), není problém.

ja mam inu otazku - je mozne LED ziatrovku prerobit tak, aby svietila v dennych svetlach Octavie (s opacnymi polmi)?

Záleží, zda je možné LED žárovku rozebrat a jak je řešená konstrukčně, to jde ale zjistit až po jejím rozdělání...

Přecvaknutí těch dvou drátů a jejich přeletování je určitě jednodušší...

Rád bych ale viděl, jak tato LED žárovka svítí při přímém porovnání s origo žárovkou...

Editováno: , autor: milos_s
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Záleží, zda je možné LED žárovku rozebrat a jak je řešená konstrukčně, to jde ale zjistit až po jejím rozdělání...

Přecvaknutí těch dvou drátů a jejich přeletování je určitě jednodušší...

Rád bych ale viděl, jak tato LED žárovka svítí při přímém porovnání s origo žárovkou...

Je to 60 SMD LED ziarovka - 120 lm, 6000 K, uhol svietenia 300 stupnov, 450 mA, 1 LED ma 1250-1600 mcd...

Aj ked cisla hovoria ine, je to volnym okom plne porovnatelne s klasickou ziarovkou, oproti 21 W klasike az oslepuje, v noci je s nimi pri cuvani vidiet fakt vynikajuco :palec2:

post-10844-1276755015,7472_thumb.jpg

post-10844-1276755022,0907_thumb.jpg

Editováno: , autor: Cjoctavian
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to 60 SMD LED ziarovka - 120 lm, 6000 K, uhol svietenia 300 stupnov, 450 mA, 1 LED ma 1250-1600 mcd...

Aj ked cisla hovoria ine, je to volnym okom plne porovnatelne s klasickou ziarovkou, oproti 21 W klasike az oslepuje, v noci je s nimi pri cuvani vidiet fakt vynikajuco :palec2:

Verim, ze to sviti prijatelne, i kdyz tech 120lm vypada malo, v tech couvackach to ale vypada, ze to ma i rozumnou barvu svetla.

Par otazek :

- kde a za kolik se to da koupit (jsou i jine barvy) ?

- do kterych svetel v FL se to da dat bez OBC chyb (vyjma tech couvacek) ?

- pro zamezeni OBC chyb (FL denni sviceni) zase jen reseni s odporem ?

- ta kabelaz pro denni svetla v FL se neda rozumne prepolovat ?, bylo by to asi jednodussi nez resit prepolovani zdroje...

Take jsem objevil na cinskem webu i toto s dvojnasobnym svetelnym vykonem:

Auto-LED-Light-1156-27SMD-3chips.jpg

- Max light intensity could be 250lumens

- Color: White, Green, Blue, Red and Amber are available.

- Bipolar is available

- Long life span could be 20000hours at least.

Editováno: , autor: omicron
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mam ich z USA. Ja mam v mojich svetlach aj brzdove a obrysove (cervene) a smerovky (oranzove) tie maju 90 lumenov. Jasne, tieto ziarovky mi uz hlasia chybu - co ignorujem lol 1 par stoji 50 $ :feve:

BTW: LED na TEJTO foto ma stali s clom skoro 300 EUR... :feve:

Inac konektor k dennemu svetlu sa velmi neda rozobrat, cize je asi nevyhnutne rezat droty :aggressive:

Editováno: , autor: Cjoctavian
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No ty si fakt pacient ;) ...a já koumám, jestli není 59$ za H1 PIAA do dálkovejch moc :smich:

BTW omicron: nezkoušel jsi PIAA do dálkovejch ke xenonům?

Kdysi, tak pred 10 lety jsem si pravidelne vozil PIAA (Super Plasmy) v H4ce z USA do vsech predchozich aut (od cca 1999), jeste predtim, nez jsem mel auto s xenony (menim auta tak cca kazde 3-4 roky). Tam to bylo rozdelene tak, ze na potkavaci vlakno to svitilo v PlasmaBlue, tzn. blizke xenonum, a na dalkove tam byla technologie XtremeWhite, coz je pro dalku lepsi.

Problem byl, ze samozrejme na potkavacce to sice svitilo jak xenony, dokonce o neco vice jak bezna H4, ale za cenu nizsi zivotnosti, a hlavne ve spatnych povetrnostnich podminkach s tim bylo na potkavaci vlakno hure videt. To je u xenonu kompenzovano vyssim svetelnym vykonem a osetrenim skel reflektoru povinnymi vysokotlakymi ostrikovaci. To u beznych H4 neni.

Pak jsem ve 2. okte dal v r. 2007 ke xenonum do dalky Osram BreakNight, kterym jsem zustal verny i nyni ve 3.okte.

PIAA ma bohuzel kratsi zivotnost (nevim jak dnes), a uz ted nejezdim do Statu (tehdy to jeste neslo tak dobre k nam vozit via Internet jak dnes), predloni me skoncilo 10lete vizum ;)

Jinak jsem je tam tehda kupoval v AutoSuperMartu, maji komplet sortiment i v Solarisu, ktery jsem taky v jedne sezone odzkousel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdysi, tak pred 10 lety jsem si pravidelne vozil PIAA (Super Plasmy) v H4ce z USA...

Já to právě četl v tom jiným vlákně, no a sám se teď do USA nechystám a u žárovek se trochu bojím přepravy poštou. Já už taky experimentoval s nejrůznějšíma žárovkama, jen PIAA jsem zatím neměl (tak jestli se to do dálkovejch, který zas nepoužívám tak moc, vyplatí, resp. jestli bude znát rozdíl?). Jinak jsem byl spíš rozpačitej, většinou stály hodně (Osram, Philips), nesvítily zas o moc líp než obyčejné a při denním svícení (teď mám FL, tak je denní svícení zvlášť) nevydržely dlouho. Nejlepší se mi zdály asi ty Boschky - svítily možná stejně dobře a nestály tolik.

Ja som maniak do LED :) Octavke ich stedro doprajem - az na tie denne svetla :feve:

Je fakt, že to vypadá nejlíp :palec2: Editováno: , autor: virtual
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...Já to právě četl v tom jiným vlákně, no a sám se teď do USA nechystám a u žárovek se trochu bojím přepravy poštou. Já už taky experimentoval s nejrůznějšíma žárovkama, jen PIAA jsem zatím neměl (tak jestli se to do dálkovejch, který zas nepoužívám tak moc, vyplatí, resp. jestli bude znát rozdíl?). Jinak jsem byl spíš rozpačitej, většinou stály hodně (Osram, Philips), nesvítily zas o moc líp než obyčejné a při denním svícení (teď mám FL, tak je denní svícení zvlášť) nevydržely dlouho. Nejlepší se mi zdály asi ty Boschky - svítily možná stejně dobře a nestály tolik...

Kdyz bych to mel se zarovkami shrnout :

- nejlepsi jsou skutecne PIAA, ty jsou jednoznacne bezkonkurencni (nevyhoda cena, zivotnost)

- po nich Osram NightBeaker (sviti o DOST lepe nez jakekoliv obycejne, jen slepy to nepozna..., a opravdu vydrzi dlouho), po tom dlouho nic, pak Philips a ostatni

- jestli se Ti zdaly Osram a Philips drahe, tak asi nevis, kolik PIAA stoji, tam se priprav min. na 60-70 USD (par) bez dopravy ;)

- Ty tady ale pletes ruzne veci, nejdrive jsi se ptal na dalky, pote jsi primichal potkavaci, a ted nakonec tvrdis ze "...při denním svícení nevydržely dlouho..." - ja v diskuzi o PIAA vubec denni sviceni u FL neresil, nicmene chci vyzkouset (pokud nedoresim pres LED) tyto PIAA

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...