Už druhý rok se u Felicie 1,3 MPI rv. 97 potýkám s problémem, že po nastartování studeného motoru za mrazu (nejdříve pod -15 *C, nyní již cca pod -2 *C) vyskočí teploměr během 0,5 km do červeného pole teploměru a stoupá až za roh budíku, kde se drží dalších cca min. 5 km, pak prudce spadne (někdy mám pocit že tomu pomůže otřes motoru při nerovnosti na vozovce) na cca 40 (umoudří-li se dříve, klesne teplota zcela dolů, pokud později, klesne jen na cca 70) a potom se teplota pomalu ustálí na cca 90 a vše funguje správně. Upozorňuji, že pokud se nastartuje za teplejšího počasí nad -2 *C, motor se pomalu ohřeje během 1 - 2 km na 90 a vše funguje správně.
Zjednodušeně se dá říci, že při mrazu se lepí termostat a neotvírá velký chladící okruh (hadice k chladiči je při vysoké teplotě na teploměru studená, problém tedy nesouvisí ani s čidlem pro ventilátor, který by stejně neměl za jízdy v zimě práci). Otázka je proč, nebo co jiného toto chování způsobuje?
Čidlo pro teploměr měří správně. Jednak bylo vyměněno a pak ještě kontrolováno měřákem. Čidlo a budík tedy vůbec nepodezírám, protože pokud je chlazení v problému, je hadice do velkého okruhu studená a hlava horká, tzn. že neotevírá termostat. Jenže to má háček. Závada se projevovala na originálním termostatu, který byl v poruše, protože byl trvale otevřen a motor se nedokázal v chladném počasí ohřát na provozní teplotu. Po osazení nového no name termostatu závada trvá nicméně v teplejších dnech už funguje chladící soustava správně, teplota je na provozní hodnotě a při pojíždění v koloně při vystoupání teploty do červeného pole se spustí ventilátor, který soustavu ochladí. Termostat je tedy asi také ze hry i když by možná mohl lepit jak špatný tak nový no name. Také byl vyměněn chladič, protože byl později prorezlý a docházelo ke ztrátě chladicí kapaliny odparem, nicméně oprava neměla na problém žádný vliv a po opravě kapalina neubývá. Auto topí jak při závadě tak v normálním stavu a podezření na vodní pumpu je myslím možné vyloučit tím, že když při závadě motor vypnu, topení okamžitě fouká studený vzduch. Zdá se mi ale, že pokud je chlazení v poruše, topí to o něco méně i když je chladící soustava přehřátá.
Říkám si, jestli závadu nezpůsobuje nějaká změna tlaku v chladící soustavě, třeba vlivem prasklé hlavy, tesnění pod hlavou atp., která se projevuje jen při mrazu a postupně se zhoršuje, viz. v úvodu zmíněný posun teploty, při které k závadě dochází. Ve foru jsem tady našel okrajovou zmínku, že tato příčina způsobuje přehřívání a jeden servis se mi o tom též zmínil ale asi se jim do toho nechtělo. Nicméně chladící kapalina se neztrácí, ve výfuku se také neobjevuje. Nejvíce by mi na chování chladící soustavy seděla ta vodní pumpa, kdy za mrazu prokluzuje vlivem rozdílné tepelné dilatace vrtulka a pak se po ohřátí najednou chytí a teplota prudce spadne, no ale to by asi auto netopilo a test s vypnutím a opětovným nastartování motoru by neměl mít na topení vliv, tedy pokud se chladící kapalina nedostane do výměníku přirozenou cirkulací.
Servisy jsem už vzdal, protože navrhují kraviny, o kterých vím, že nemají na věc vliv a pokouší se, hlavně paradoxně ty značkové, tahat peníze za úkony typu "vše jsme proměřili a otestovali, závada neexistuje, účtujeme vám xy a pokud se to vrátí navrhujeme vyměnit palubní desku ...".
Pokud máte prosím konkrétní zkušenost, budu vděčný za radu. Díky