Standis Vloženo 24. Červen 2012 Sdílet Vloženo 24. Červen 2012 Zapojení světelné houkačky na světelnou rampu Následující návod není rozhodně nic světoborného a každý trochu zručný elektrikář nad ním ohrne nos. Jeho cílem také není oslnit zkušené kutily, ale přiblížit problematiku běžným uživatelům, kteří se v elektroinstalaci neorientují. Představme si situaci, kdy máme na autě namontovanou světelnou rampu s dvěma páry světel, každý pár se ovládá svým vlastním spínačem. Našim cílem je zapojit světelnou rampu tak, aby při použití světelné houkačky se mimo hlavní dálková světla rozsvítila i světla rampy. Prvním předpokladem je mít zapojená světla na rampě přes vlastní relé. Každý pár světel by měl být ovládán vlastním relátkem. To je dnes nejčastěji malá černá krabička, na kterou když přivedeme správně ovládací napětí, tak cvakne a něco sepne. Tuto úžasnou součástku, ze které byly mimochodem složené první prapočítače, byste měli použít pro odlehčení zátěže na spínačích přídavných světel. Pokud uvážím povolené 60W žárovky, pak pár světel má 120W, což činí proud 10A a to už je celkem velký proud nešetrný ke kontaktům spínače. Pokud relé nepoužíváte, pak máte buď správně dimenzované spínače, nebo časem vyhoří. Každopádně pro kontrukci světelné houkačky se tato relé musí použít. Mrkněte na zapojení relé Správně má být přídavný pár světel zapojen přes relé tak, že na vývod označený číslem 85 vede ovládací spínač, vývod 86 je ukostřed. Nyní, když sepnete spínač musí relátko cvaknout. Pokud ne, tak znovu a lépe. Na vývod s číslem 30 jde vstup napětí z baterky, ideálně přes nějakou pojistku. Vývod 87 pak vede na světlo. Takto máte ovládána světla relátkem, které většinou pro automobilové účely zvládá 40A. Pokud takto zapojená světla nemáte a chcete pokračovat, pak s chutí o pár řádek zpět a zapojit. Nyní uvažujme... Jak poznáme funkci světelné houkačky nezávisle na vašich páčkách co máte v autě ? Jednoduše tak, že nikdy nesvítí hlavní a zároveň dálková světla. Pouze v případě použití světelné houkačky. Vezměte vývod jdoucí na hlavní světla a přiveďte na vstup 1 a vývod z dálkových světel na vstup 2. Výstup 3 přiveďte na ovládání relé prvního páru světel na rampě a výstup 4 přiveďte na ovládací relé druhého páru světel na rampě. Hotovo. V praxi se můžete setkat s tím, že neseženete dvojité relé pro automobilové použití. Nevěšte hlavu, vysvětlím zapojení dvou obyčejných relé. Protože v tom začne být chaos, pojmenujme si relé : A=první pár světel, B=druhý pár světel, C=nové relé, D=nové relé Vývod z hlavních světel přiveďte na C30 a D30, vývod dálkových světel na C85 a D85. C86 a D86 ukostřete. C87 veďte na A85 a D87 a B85. Zní to strašně, ale pokusím se to časem nakreslit - je to jednoduché.http://skoda.daves.cz/t.gif HOTOVO - nyní by vám to mělo fungovat. Bystří čtenáři zaznamenali, že světelná houkačka na rampě nebude fungovat v případě, že jsou hlavní světla zhasnutá. Pravda. Nicméně silniční zákon nedovoluje jezdit bez rozsvícených hlavních světel a tak si dovoluji tuto maličkost ignorovat. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky