Petr Vloženo 8. Prosinec 2007 Sdílet Vloženo 8. Prosinec 2007 (editace) Seriál na pokračování – ocitl jsem se u dopravní nehody, mám v ruce lékárničku a 2 či 4 schopné ruce okolo, které mohou a chtějí pomáhat. Co udělat jako první?? V předchozím díle jsme si řekli, proč vlastně pomáhat (morálka i vlastní svědomí + trestně právní zodpovědnost v případě neposkytnutí První pomoci). Nyní však bohužel přišlo ono smutné "bum-bác-skříp-rup-bum" - tedy už se to stalo a my byli dokonce přímo u toho. A co teď? Slabší povahy budou asi dělat, že se nic nestalo (avšak pozor! Viz díl č. 1 o neposkytnutí pomoci) a možná i rychle odjedou, aniž by zjistili, co se vlastně stalo a jestli mohou nějak pomoci. Avšak my ostatní, kteří chceme(!) pomoci, musíme udělat ten první a nejdůležitější krok: 1) rychle překonat bariéru úleku, strach ze selhání, rozpačitost a váhání (pamatuj! Je lepší udělat ALESPOŇ NĚCO než-li vůbec nic! Banální věc, jako zástava krvácení, vytažení zapadlého jazyka, či vypnutí zapalování může zachránit lidské životy!) Pokračujeme: 2) v prvních sekundách „označte“ místo nehody – VŽDY POUŽIJ VAROVNÉ BLIKAČE – nechej svítit parkovací světla a své vozidlo odstav NA BEZPEČNÉM MÍSTĚ a co nejblíže pravému okraji vozovky (pamatuj! Nejen v noci je dobré nechat vozidlo řádně osvětlené. Mysli vždy dopředu na příjezd vozidel integrovaného záchranného systému – RZP, Hasiči, Policie. Zejména Hasiči vždy přijíždějí na místo těžkou vyprošťovací technikou!) 3) Vyskoč ven z vozu a zjisti přesně, co se vlastně stalo! (nezapomeň na své klíče od vozu. Jsou bohužel známy i případy, kdy nehody byly fingované a zloději na místě zcizili vůz „zachránce“. Zaznamenej si čas nehody, v případě použití škrtidla u tepenného krvácení jde o velmi důležitý údaj!) A nyní pozor poprvé: Varianta a ) – lepší – jsou to jen rozbité „plasty a plechy“? Vždy zkontroluj a ověř si, že skutečně nedošlo ke zranění. Zeptej se: jste schopni si nehodu vyřešit sami? ANO z obou stran = mohu z místa nehody odejet. NE (z jakékoliv strany = měl bych pomoci – hlášení Policii, RZP). Nezapomeň, že každý člověk, byť i nezraněný, může být p o nárazu psychicky otřesen, a neschopný racionálního uvažování (zejména pozor u žen, jejichž psychika je vždy slabší než u mužů). Mysli taktéž na to, že zůstat po něhodě (nezraněný) ve voze znamená nejen na dálnici velké nebezpečí (srážka s dalšími vozy, které jedou příliš rychle a před překážkou sami nedobrzdí). Varianta b ) – horší– došlo ke zranění. Bohužel. Co dál? NEPANIKAŘ! ZACHOVEJ SI POKUĎ MOŽNO CHLADNOU HLAVU A UVAŽUJ: a ) jsi na místě sám, jako jediný zachránce???? Nebo: b ) je Vás na místě víc? Pokuď je Vás více, nestyď se a požádej vždy o pomoc kolemjdoucí, okolostojící! (Pozor! Lekce z psychologie: pokuď zvoláte do davu: „pojďte mi pomoci“ , pak je dokázáno, že skoro nikdo nezareaguje, neboť se lidé stydí, nevěří si. V tuto chvíli je to na Vás a Vy sami si musíte vybrat z davu a toho vybraného člověka konkrétně oslovit, např. „Pane, Vy v té zelené bundě, pojďte mi pomoci!“ V tu chvíli každý začne zjišťovat, kdo má zelenou bundu a na koho jste se konkrétně obrátili. A protože pána v zelené bundě v tu chvíli pozorují všichni ostatní, pán se překoná a vyrazí Vám vstříc... Vybírejte si podle sympatického vzhledu, oblečení, atp. Mohou to být samozřejmě i ženy, každopádně vaši pomocníci musí vypadt „schopně“! 4) Došlo-li ke zranění, PAMATUJ, ŽE ABSOLUTNÍ PŘEDNOST PŘEDE VŠÍM OSTATNÍM MÁ ZÁSTAVA SILNÉHO KRVÁCENÍ (žilní – krev silně vytéká ven nebo tepenné – krev vystřikuje přímo z rány v rytmu srdečních stahů)(pozn. jak zastavit krvácení prakticky s minimem výbavy – viz příští díl 3. – Zástava krvácení) 5) VOLEJ neprodleně Tísňovou pomoc – č. 155 nebo č. 112. Pozor! V ČR je praktičtější volat č. 155. Je to přímo číslo Zdravotnické pomoci. Voláte-li č. 112, dovoláte se na všeobecný dispečink složek Integr. Záchr. Systému, kde služba nejprve vyhodnotí „oč jde“ a pak teprve hovor na RZP přepojí. Další přepojování hovoru s dispečinkem RZP ZBYTEČNĚ krade drahocenný čas! (infarkt, silné krvácení, atp.) Na druhou stranu pozor: jste-li v cizině, pak č. 155 NEFUNGUJE. Volejte pouze č. 112, dispečink mluví několika světovými jazyky – většinou anglicky, německy, francouzsky – pozor nemluví česky!). 6) Zabraň dalšímu ohrožení místa nehody (není u havarovaných vozidel ještě zapnuté zapalování? Ihned jej vypni, stejně jako proveď pohledovou kontrolu, zda z poškozených vozidel nevytékají pohonné hmoty či jiné náplně, které by mohly ohrozit postižené i zachránce!) 7) Co Výstražný trojúhelník? A Výstražná vesta? (pamatuj na správné umístění výstražného trojúhelníku, který je povinnou součástí výbavy vozu. Na běžných silnicích se umisťuje alespoň 50m, na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla alespoň 100m. Máš Výstražnou vestu Ty sám i ostatní účastníci nehody? ) Důležitá poznámka k nehodám na dálnicích, silnicích pro motorová vozidla a silnicích nejen I. třídy: Mysli na to, že zůstat (nezraněný) po nehodě ve voze znamená nejen na dálnici velké nebezpečí (srážka s dalšími vozy, které jedou příliš rychle a před překážkou sami nedobrzdí). Proto se doporučuje vůz raději opustit. Oblékněte si výstražnou vestu a od vozu se vzdalte v dostatečné vzdálenosti tak, abyste byli bezpečně kryti před případnou další srážkou. Na dálnicích si vždy oblékněte výstražnou vestu a stane-li se střet v pravém (pomalejším) pruhu – ustupte dostatečně daleko od místa střetu (klidně i několik desítek metrů za dálniční pruh). Stane-li se střet v levém (rychlejším) pruhu, zhodnoťte možnost urychleně překročit dálnici v co NEJKRATŠÍM SMĚRU – a to úplně mimo dálnici. Za špatné viditelnosti, v noci nebo netroufáte-li si vzhledem k věku či šptaným pohybovým schopnostem dálnici bezpečně překonat, přelezte okraj za středová svodidla dálnice a tam (na travnatém středovém pásu) vyčkejte příjezdu záchranných složek. Předchozí díly: Díl 1. - Proč vlastně pomáhat a co je to tzv. laická První pomoc? Na co se můžete těšit příště (3. díl): Zástava silného žilního nebo tepenného krvácení - jak správně na to???? Otázka pro ostatní přímo k tématu: Máte stejné zkušenosti nebo byste rádi doplnili nějaký svůj zajímavý postřeh??? Poznámka: v přiložených PDF dokumentech ke stažení je vše znázorněné mnohem lépe, přehledněji a někde dokonce i s nutnými obrázky.. dil_2_Zabezpeceni_mista_nehody.pdf Editováno: 11. Prosinec 2007, autor: Petr Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.