Přejít na obsah

(FI) Instalace dodatečného zvukového tlumení


Jíra_82

Doporučené příspěvky

Přidávám sem návod, viz nadpis. Šlo mi především o utišení okolních ruchů a taky hluku od kol. Zaměřil jsem se proto na následující zdroje:

1. Podběhy - kola - to mě subjektivně vadilo nejvíc, proto jsem jim věnoval hodně péče.

2. Hluk okolí - při pokusech jsem si všiml, že hodně zvuků prochází do interiéru přes dveře.

3. Hluk od motoru - z výroby jsem neměl ani tlumící koberec pod kapotou.

Podběhy:

Nejprve jsem je všechny odmontoval z auta a dva dny normálně jezdil. Zajímalo mě, jak moc se úroveň všelijakých zvuků zhorší, ale musím říct, že zas tak hrozné to nebylo. Spíš bylo slyšet výrazně více mlátících kamínků po projetí prašnější cesty. Jinak zvuky se zesílily prakticky v celém spektru (od okolí) a nejvíce pochopitelně hluk od odvalujících se pneumatik.

Na všechny 4 podběhy jsem tedy nalepil 2 mm koberec z netkané textilie - plsti (OTN-2) a pro jistotu ještě plsť zajistil příchytkami 6U0 867 299 - to kdyby se náhodou začala časem odlepovat. Nejvíc koberce jsem při tvarování soustředil vždy směrem dovnitř do auta, v opačných směrech jsou už jen plastové nárazníky, tam tlumit nějaký hluk už je zbytečné. V kolmé rovině osy kol jsem ale plsť nalepil až do okraje zadního podběhu - výrazně to tlumí dopadající kamínky.

Jak to vypadá je vidět na přiložených fotkách. K lepení jsem použil lepidlo TESA 57063/00004 které je na bází chemoprénu, neleptá PVC, je odolné vůči vodě a po nalepení nepotřebuje příliš mnoho času, aby úplně vysmrádlo. (lepil jsem s ním v interiéru tapece) Podběhy jsem před lepením nejprve pořádně umyl a po uschnutí ještě pro jistotu vytřel technickým benzínem - to aby lepidlo pořádně chytlo.

Na plechy karoserie nad podběhy jsem opět směrem do auta napatlal bitumenový tmel - Body 930. 1 kg se dá koupit od 105 Kč a přišlo mně to jako velmi vhodná náhrada různých samolepicích odhlučňovacích desek, které používají hifisti. Na zadní podběhy jsem nešetřil, vešlo se tam téměř celé kilo - a to jen na plechy, které bezprostředně souvisí s interiérem. Natíral jsem to postupně natřikrát, vždy po mírném zaschnutí předchozí vrstvy. Ovšem na přední podběhy přišla pouze vrstva jedna, neboť už při natírání těch zadních podběhů jsem si uvědomil, že by se tím tmelem daly vytlumit přední dveře proti akustickému zkratu a různým rezonančním frekvencím vytvarovaného plechu stahovačky...

post-3977-0-92455800-1301072736_thumb.jp

post-3977-0-68878400-1301072762_thumb.jp

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No a tak jsem se z původního odhlučnění dostal až k vytlumení předních dveří. Jak je to uděláno, je opět vidět na přiložených fotkách. Natřel jsem v jedné, ale poctivější vrstvě vnitřní stranu dveří (po umytí benzínem) a ve dvou vrstvách pak nosič příslušenství. (v prostoru dveří, ne v interiéru) Většinu rezonancí v mém případě už dřív způsobovala stahovačka, tu jsem s tím nosičem mechanicky svázal pomocí M4 závitové tyčky - na fotce je vidět přibližně uprostřed vodící lišty stahovačky. Matičky M4 jsou celkem 4 - vždy z obou stran obou plechů. Dotáhl jsem je tak, aby mezi plechem a vodící lištou nebylo žádné velké pnutí, závitová tyčka působí pouze jako vzpěra, nevytváří žádný tah ani tlak.

Ve dveřích jsem se snažil vymazat tmel co nejvíc, kam až jsem štětkou dostal, ale rozhodující na kvalitu zvuku má zejména natření rovinných ploch - tam, kde je plech už nějak tvarovaný je z principu tuhost vždycky větší. Poučky se evidentně drželi i konstruktéři ve škodovce, protože původní tecsound plátek (je vidět na fotce) je nalepený právě uprostřed na rovinné ploše, dole pod vzpěrou už není nic. Taky na nosič stahovačky jsem nejvíce tmelu napatlal na souvislou plochu za reproduktorem (asi v polovině délky, je to taková vana) Dal jsem přitom pozor, abych někde nezalepil nějaký otvor, příchytku kabeláže nebo reproduktor. Tmel jsem nenanášel ani na dosedací plochy, přes které jsou přišroubovány upevňovací šrouby nosiče - mohlo by se to časem přilepit, a taky už by asi netěsnila žížala, co je po obvodu nosiče a doléhá ke dveřím.

post-3977-0-20865300-1301075137_thumb.jp

post-3977-0-95363500-1301075160_thumb.jp

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mezi patláním bitumenového tmelu a přemýšlením nad dalšími úpravami jsem po večerech připravoval tlumení dveří. To opět tvoří netkaná textilie vložená pod tapecy, tentokrát je to typ: NT-VR-1200-8 (1200g/m2, tloušťka 8 mm) z BTP. Plsť jsem vytvaroval podle tapeců (přední, zadní) tak, aby všude byly zachovány montážní otvory a úchyty, otvory pro kliky, varovná světla, reproduktory a ovládací tyčku stahování oken. Před lepením jsem tapec vytřel pouze vlhkou hadrou namočenou v jarové vodě - nechtěl jsem do interiéru tahat technický benzín. Když to pořádně vyschlo, oblepil jsem papírovou páskou všechny otvory a úchyty, kam nesmí lepidlo. To je vidět na fotkách:

post-3977-0-97512900-1301076537_thumb.jp

post-3977-0-27458000-1301076563_thumb.jp

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na dalších fotkách už jsou plstěné plátky nalepeny. Před lepením jsem si však přední dveře zkusmo složil a zjistil, že mezi schránkou a nosičem stahovačky už 8 mm místa není - je tam tak 3-4 mm, takže celá část kolem se musela vyřezat. Myslím, že je to docela škoda, neboť se jedná o poměrně významnou plochu, kudy může pronikat hluk, ovšem v té chvíli se nedalo nic dělat.

Při nalepování plátu jsem ho vždycky nejprve lehce položil na tapec a směrem od plastových prolisů madla ke krajům tvaroval a plát vytahoval. Až když tvar přibližně seděl, jsem celý plát začal pořádně přitlačovat. Opakované přilepování/odlepování prakticky není možné, protože se z tapecu, který je hladký, většinou strhne i vrstva naneseného lepidla, takže už to pak stejně nelepí.

Otvor pro tyčku stahování oken jsem vyřezal co nejmenší - i tyčka s kličkou umí při vyšší hlasitosti přehrát muziku. Ne ovšem kvalitně, a tak je lepší ji zatlumit taky...

Papírovou pásku jsem po nalepení plátu strhával téměř ihned, neumím si představit tu radost, kdyby mrcha přischla. Lepidlo se navíc vůbec neroztéká, stačí velmi tenká vrstva, (jedna) po chvíli už to docela pevně drží a druhý den je to prakticky odvětrané.

Na předním tapecu je směrem k otvoru pro zajišťovací kolíček vidět další vyřezání - v tomto prostoru je motorek s táhlem neoriginálního centrálního zamykání - tam už opět nebylo místo, takže plsť musela pryč.

I když výřez (kruh) pro reproduktor na plsti a na tapecu nejsou v ose, vůbec to nevadí. Po složení jsem to kontroloval a celá plocha membrány reproduktoru je odhalená, nic se nikde nekryje.

Ed. 28. 5. Podařilo se mi koupit tenší textilii NR-600, tloušťka 4 mm. Tou jsem zalepil na předním tapecu původně vyřezaný kus 8 mm textilie v prostoru boční přihrádky.

post-3977-0-07110100-1301077407_thumb.jp

post-3977-0-17748300-1301077488_thumb.jp

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když jsem měl konečně nalepeny dveře a podběhy, rozhodl jsem se, že přidám tlumení i do interiéru - na ty nejbolavější místa, tedy k podběhům. Jednou, při jízdě bez zadních sedaček, jsem si všiml velkého nárůstu hluku od zadních kol. Sedačky mají výplň udělanou z pěnového molitanu poměrně velké tloušťky, a tak velmi významně pohlcují zvuky. Vedle zadních sedaček jsou ovšem ještě plastové bočnice, které v podstatě pouze designově zakrývají plechy podběhu - ty už jsem měl ze strany od kol oba natřené, takže jsem vytlumil i ty bočnice, viz obrázek. Tento plátek plsti už jsem nelepil lepidlem ve spreji, ale pouze oboustrannou lepicí páskou na několika bodech. Je tam dost tvarování a i bez přilepení to docela drží tvar samo.

Na obrázku je vidět také papírová šablona dílu, který jsem přidal mezi plech a koberec zadních sedaček. (přibližně v prostoru lýtek) Stačila by tam však tloušťka plsti jen nějakých 5-6 mm. 8 už je dost. Plátky, 2 univerzální kusy, se už jen založí, není třeba je nijak jistit nebo přilepovat.

V prostoru předních podběhů jsem oválným tvarem s výřezem pro kabel zacpal díru, kterou vede kabeláž do předních dveří - u nich už je jen plech a exteriér... Další kousek jsem zatím na zkoušku vystlal u spolujezdce na podlahu, část dělící stěny (k motoru) a ještě jednou na bok přes ten už zacpaný vstup kabeláže do dveří, ale na nízké kmitočty (hluk od kol) to nemá evidentně vliv. Na kapotu motoru jsem z vrakoviště opatřil originální tlumící koberec, jinak nic.

post-3977-0-68273000-1301079382_thumb.jp

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výsledky celého snažení:

1. Hluk od kol - se mírně snížil - řekl bych tak o 5 dB, ale poznat to je. Tady budu muset polaborovat s nějakým materiálem, který umí potlačit zvuky už od nízkých kmitočtů - třeba -20 dB už při 200 Hz, tzn. plát typu tecsound, ještě nevím, každopádně klasická plsť na tohle už nestačí.

1a. Plsť na podbězích naopak pomáhá proti hluku odlétajících kamínků od kol - 80% je prakticky pryč, hlučí už je ty kamínky, které naráží na spodek auta - a s těmi si poradí už objednané zástěrky...

2. Hluk přes dveře - se snížil významně ! Tipuju tak o 15 dB. Okolí je celkově tišší. Plsť evidentně funguje dobře pro vyšší kmitočty, naopak bitumenový tmel (škoda že jsem do dveří ještě nepřidal vrstvu...) působí na ty nižší.

3. Hluk od motoru - na ten nejvíc zapůsobil sériový tlumící koberec, když si pustím rádio a nemusí být vůbec hlasitě, spíš jenom tak na pozadí, tak téměř nevím, že HTP mám.

4. Bitumenový tmel, natřený ve dveřích, však má ještě pozitivní vedlejší efekt - snižuje míru akustického zkratu a rezonance plechů dveří, a tím zkvalitňuje ozvučnici basového reproduktoru. (prostor dveří) Rozšiřuje tak frekvenční pásmo = reproduktory teď hrají mnohem čistší hudbu a podstatně se zvýšil objem, síla a čistota basů !!! To i při slabších hlasitostech. Dnes už nechápu, jak jsem bez toho mohl vůbec jezdit... :palec2:

Takže dojmy určitě pozitivní, ještě sem přidám přibližnou cenovou kalkulaci.

Šablony tvarů, které jsem použil jsem si schoval, takže pokud by měl někdo zájem o natvarované plstěné pláty, nebo to chtěl i nalepit či vytlumit přední dveře bitumenovým tmelem, může napsat SZ. Stojí to za to.

Jíra

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Plsť na podběhu má jen 2 mm a z jedné strany je přilepená, neudělá nic. Kromě toho ji na zadních podbězích měla normálně z výroby i fabia classic, MR2000. (i se zástěrkami, o tři roky později se výbavy osekaly) Z toho jsem vycházel.

Jíra

Ed. 28.5. Tak jsem přidal textilii NR-600, tloušťka 4 mm na střechu, do A a C sloupků. Viz přiložené foto. Tvar střešní textilie jsem obřezal podle stropnice, do A a C sloupků už jsem jen víceméně nastrkal zbytky. Také jsem TecSoundem překryl všechny otvory ve sloupcích a na střeše. Přece jen dvě vrstvy plechu, které oddělí interiér od vnějšku, je víc než jedna. Tecsoundem jsem taky oblepil střešní část, tam kde nebyla z výroby netkaná bavlněná textilie - ta mimochodem skoro vůbec nedrží při sobě.

Zajímavé bylo jezdit se sundanou stropnicí - hluk v autě byl nesnesitelný...což dávalo velkou naději, že i tudy jde dovnitř hodně hluku.

Na první fotce je vidět přední část střechy, kde už jsem oboustrannou lepící páskou (SIKA) nalepoval textilii ke střeše - nechtěl jsem, aby to celé držela stropnice - ta je ráda, že unese sama sebe, uprostřed nemá žádný úchyt, drží pouze po bocích a prostřednictvím lampičky, slunečních clon a háčků pro oblečení.

Na druhé fotce je TecSound oblepený na holou část střechy kolem NT z výroby.

Výsledek: Střecha získala na poklep takový hezký tlumený zvuk, poklepání není vevnitř skoro slyšet.

Při jízdě je hluk od zadních kol opět trochu nižší, už se dá srovnat s hlukem, který přichází od kol předních.

Nejrůznější hluk od okolí je taky pěkně utlumený, dokonce i dešťové kapky jsou teď slyšet pouze od oken - od střechy už ne.

Jíra

post-3977-0-29512000-1306768247_thumb.jp

post-3977-0-66000800-1306768289_thumb.jp

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Luďa uzamkl následující téma
  • Luďa odemkl následující téma

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...