Přejít na obsah
Zobrazit v aplikaci

Lepší způsob procházení. Dozvědět se více.

ŠKODA Forum - SKODAHOME.cz

Celoobrazovková aplikace na vaší domovské obrazovce s push notifikacemi, odznaky a další.

Pro instalaci této aplikace na iOS a iPadOS
  1. Klepněte na ikonu Sdílet v Safari
  2. Posuňte menu a klepněte na Přidat na plochu.
  3. Klepněte na Přidat v pravém horním rohu.
Pro instalaci této aplikace na Android
  1. Klepněte na tři tečky (⋮) v pravém horním rohu prohlížeče.
  2. Klepněte na Přidat na plochu nebo Nainstalovat aplikaci.
  3. Potvrďte klepnutím na Nainstalovat.

Doporučené odpovědi

Publikováno

Bol som vyprovokovaný k napísania popisu ako sa majú veci ohľadom pohonu LPG a to predovšetkým tlaky.

Už som dačo písal, tu je to snaď zrozumiteľnejšie a podrobnejšie.

 

Rozprávka o tom ako sa LPG ku Kyslíkovi dostal, zapálil sa nadšením a veľa práce vykonal.

 

Kapitola I.) Cesta ku Kyslíkovi.

 

Ešte raz si presvištíme pojmy:

Tlak môže byť absolútny, ten je vztiahnutý k absolútnej nule=vákuu.

Bežný atmosférický tlak je PRIBLIŽNE 1bar=1000mbar=100KPa. Závisí od počasia.

Obvyklé tlakomery (napríklad pneumerač) ukazuje tlak vztiahnutý voči momentálnemu okolitému tlaku čiže 1bar. Nazvime to technický tlak (to som si vymyslel).

Takže v pneu mám 2.2bar technický tlak alebo 3.2bar absolútny tlak

A potom máme tlak rozdielový=diferenciálny. To je rozdiel tlakov napríklad medzi obsahom balónku a tlakom ovzdušia.

Alebo rozdiel tlaku pred a za tryskou. Ano je to ten slávny tlak DeltaP.

Takže to aby bolo jasno.

 

1)Tlak v nádrži (Pnadrz) ktorý tlačí kvapalinu do reduktora je daný tlakom pár PB pri danej teplote nádrže. (Tlak závisí od teploty a od pomeru Propan/Butan, pri nízkej teplote v nádrži <0 to tlači len propan (butan vrie dakde okolo 0stC pri bežnom tlaku). Letná PB zmes má pri 20stC nižší tlak ako Zimná, ale zas lepšiu výhrevnosť.

Je to ten tlak čo vidno občas na benzinkach čo maju na stojane nielen tlakomer na tankovacej hadici (tam to chodí cez 10bar) ale i ten čo meria tlak vo veľkej nádrži (tam býva tak asi 5bar (tlak technický. Alebo 6 bar absolútny, ďalej sa bavíme LEN o absolútnom).

 

2)Pri odbere kvapaliny (do reduktora) sa odparuje (vrie) v nádrži palivo (hlavne propan), to dorovnáva úbytok tlaku ktorý vzniká odberom.

 

3)Ale zároveň sa znižuje teplota paliva v nádrži (varom sa odoberá teplo).

 

4)Takže pri dlhšom prudkom odbere teplota v nádrži klesá. Pokiaľ sa nedodáva teplo zvonka, tak sa preto postupne znižuje tlak v nádrži. Klesá (ale pomaly) i znižujúcim sa obsahom propanu v nádrži. (takže ak naleješ napríklad PB do termosky, tak po chvíli prestane vrieť a jeho teplota sa ustáli na mínus 40 alebo vyššej)

 

5) Do reduktora vteká palivo, tam sa na teplosmennej ploche (ohrievanej teplou vodou) odparí (v tomto prípade je na reduktore podstatná funkcia ZPLYŇOVAČ)

 

6) Keď plyn neodoberáme, tak sa tlak drží na tlaku v nádrž, preto ďalšia kvapalina do reduktora nepriteká a tlak sa nezvyšuje, komora reduktora je nasucho.

 

7) Ak začneme odoberať plyn, tak začne klesať tlak v komore reduktora (zplynovača) a začne sa tam tlačiť nová kvapalina a tá bude doplňovať tlak ktorý vznikol odpúšťaním plynu.

Dôsledok: V komore reduktora nemôže byť NIKDY vyšší tlak ako v nádrži (to jest rádovo tých 6 bar (abs)).

 

8) Pokiaľ odoberáme veľa plynu, musí trubkami pretekať veľa kvapaliny a tak trubky, ventily a filter kvapalnej fáze kladú odpor (pri vyššej rýchkosti ešte väčší), takže v tomto stave je tlak v komore reduktora NIŽŠÍ oproti nádrži. Nižší o tlakovú stratu na potrubí.

Je to je asi 1 bar pri odbere paliva na plný výkon motoru 200kW a pri 8mm trubkách a najlepších armatúrach.

Pri 6mm trubke a stejných armatútrach to je asi 2 bar. Pri použití obyč uzatv ventilu(a filtru)  to je ešte o 0,2 viac.

Takže Pstrata= 1...2.2 bar (pri výkone 200kW, pri menšom je o dosť nižší) (tento tlak je rozdielový)

 

9) Takže pri max výkone budeme mať v komore tlak Pkomora=Pnadrz-Pstrata= asi 5bar (abs) (3,8 v tom horšom prípade)

 

10)Plyn z komory ide v reduktore cez redukčný (škrtiaci) ventil, ktorý reguluje prietok plynu tak, aby bol na výstupe zadaný (nastavený) tlak.

Takže v komore je tlak Pkomora ale na výstupe je Preduktor.

Pre MAGIC je napríklad v tech.dok. podmienka správnej funkcie že Pkomora-Preduktor>1.5bar alebo Pkomora-Pregmin>Preduktor.

Kde Pregmin=1,5bar a iné reduktory to môžu mať inak, ale nejakú podobnú podmienku majú.

Pri daných podmienkach teda na výstupe reduktora môže byť maximálne Preduktor<Pnadrz-Pstrata-Pregmin (asi 3,5 prípadne 2,3bar (abs) )

 

11)A sme s plynom v hadici z reduktora cez filter plynnej faze do vstrekovacej lišty a vstrekovačov.

(pozn:  Filter a hadice majú tiež odpor, ale to by ste už nedočítali do konca, tak ho neuvažujeme.)

Slávnostnému výtrysku plynnej uhľovodíkovej zmesi C3H8 a C4H10 do sacieho potrubia motoru bráni už len vstrekovací ventil a tryska.

 

12)V sacom potrubí vládne tlak c závislosti od konštrukcie motora a pracovného režimu.

Pri atmosférických motoroch je to od asi 400 do 1000mbar= 0,4 až 1 bar (abs)

Pri turbo motoroch je to od 0,4 do asi 2bar

Tento tlak sa nazýva MAP (Manifold Air Pressure= Tlak vzduchu na prírube motora).

Ako najhorší príklad vezmeme načipovaný turbomotor s tlakom turba 2bar (zdar Silarm).

 

13)Pri max výkone (200kW to ale ešte nebude) je MAP=2bar (abs)

To je na výstupnej strane plynovej trysky (a vstrekovača).

Na vstupnej dokážeme dodať max Preduktor=3,5...2,5bar (abs)

Na trysku nám teda ostáva rozdiel tlakov (áno, dobre tušíte, býva označovaný ako DeltaP) DeltaP= Preduktor-MAP.

Pre lepší prípad nám vychádza 1.5 a pre horší 0,5bar (rozdiel).

No a sme sa pretože je tlak Preduktor>MAP tak konečne môže dôjsť k veľkému výtrysku hmoty do sania.

Hurá, sme tam spolu s kamošom Kyslíkom!

 

Takže vzorček je

DeltaP > Pnadrz-Pstrata-Pregmin-MAP

Aby sme dosiahli rozumne silné tryskanie tak potrebujeme rozumne vysokú DeltaP.

Tak by sme museli zvýšiť Pnadrz alebo znížiť Pstrata (lepšie trubky a armatúry) alebo znížiť Pregmin (podmienka reduktoru MAGIC, zameniť za iný ktorý má MOŽNO menej), alebo znížiť max hodnotu MAP.

MAP znížime buď použitím atmosférického motoru alebo odmontovaním turba.

 

Akurát, že

Problém 1)DeltaP=0,5bar nieje žiadna sláva a Kluvimu a asi i ostatným padá plynová jednotka na hubu a prepína na benzín.

Dá sa to napraviť použitím 8mm trubky a kvalitnejších armatúr včítane elektroventilu s filtrom.

S tlakom 1.5bar sa už dá žiť a striekať.

Problém 2)Tlak plynu v nádrži môže byť iný. Môže byť vyšší (faň) napríklad kôli teplému počasiu alebo dobrej zmesi LPG.

Môže byť nižší kôli studenému počasiu, letnej zmesi alebo nádrži s odčerpaným propanom alebo vychladenej veľkým odberom plynu pri dlhšej rýchlej jazde. (Už ste videli obyčajnú PB fľašu keď pokrývači lepili IPU v studenom počasí? Robí sa na nej námraza.)

 

Takže ani tých DeltaP =1,5 bar nemusí byť žiadna veľká sláva. Závisí to na skutočnom tlaku v nádrži. Ale kto to meria, že? A kto to z pumpárov zaručí, že?

 

Možno to niekomu funguje inak, ale minimálne Kluvimu to funguje takto.

A keď nepomreli tak tam žijú naveky.

 

Mám tu ešte rozprávku o smutnej, spiacej a zakliatej DeltaP, ktorá je našponovaná medzi dobrým MAP a neposlušným Reduktorom ale to až nabudúce, milé deti.

:)

Upraveno od kluvi

No moc sem to nepobral, má teorie je jiná, ovšem jedno vím 100% jistě.....toto sousto bude pro p. Bartáka silný kakao :D

  • Autor

Treba si to vytlačiť a na noc dať pod hlavu. :)

Mě tam teda dost matou ty P. Ale jinak sem teda pochopil, že kapalina teče trubkou, kapalina se mění v plyn, hustota plynu je regulována, plyn pokračuje přes filtr a vstřikovací ventily do sání, dále do spalovacího prostoru kde shoří a koná práci. Celkově vzato je to prostě moc složitě napsáno.

přesně tak funguje motor na pohon LPG...u někoho složitěji, u někoho jednodušeji.

ale i tak v několika odstavcích je majitel textu mimo, ale to nevadí, během několika let se vše doladí...

Ty woe kluvi abych si vzal dovolenou na přečteni... :D

  • Autor

Mě tam teda dost matou ty P. Ale jinak sem teda pochopil, že kapalina teče trubkou, kapalina se mění v plyn, hustota plynu je regulována, plyn pokračuje přes filtr a vstřikovací ventily do sání, dále do spalovacího prostoru kde shoří a koná práci. Celkově vzato je to prostě moc složitě napsáno.

Ale o tých P to zrovna je :)

Asi si to chce namalovať.

  • Autor

ale i tak v několika odstavcích je majitel textu mimo, ale to nevadí, během několika let se vše doladí...

Rád by som sa poučil...

Připojte se k diskuzi

Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.

Host
Odpovědět na toto téma...

Aktivovat mobilní záhlaví

Chrome pro Android
  1. Klepněte na ikonu zámku vedle adresního řádku.
  2. Klepněte na Povolení → Oznámení.
  3. Upravte své preference.
Chrome pro desktop
  1. Klikněte na ikonu zámku v adresním řádku.
  2. Vyberte Nastavení webu.
  3. Najděte Oznámení a upravte své preference.