Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Vloženo

Mě přijde, že to souvisí, ale samozřejmě slovo admina nebudu rozporovat. 

 

Chtěl jsem v tomto vlákně sdílet reálnou spotřebu tohoto motoru (aby se o tom dozvěděli třeba i Ti, kteří by si takovou motorizaci chtěli koupit). Jako přínos pro stávající majitele pak i tipy na její snížení (resp. dosažení nízkých čísel, pokud je někdo reportuje). Máme na to založit jiné téma tedy? Díky!

Vloženo

Jo, ale kde to pak skončí? Lidi tady totiž dost často neví, kdy mají přestat. Myslím, že třeba téma plachtění už bylo prakticky vyčerpáno.

Vloženo
V 7. 4. 2025 na 1:56, e1. napsal:

Presne tak, ak práve plachtíš a vidíš, že dopravná situácia bude vyžadovať brzdenie, tak je dobré hneď ťuknúť do pádla, aby tam bol zaradený nejaký rýchlostný stupeň. Nemusí byť nízky a nemusíš túrovať motor do červeného, môže to byť aj najvyšší možný prevod, pointa je v tom, že pri zaradenej rýchlosti je spotreba nulová, kým pri plachtení ak motor beží tam je nejaká spotreba.

Príklad takejto situácie je, keď sa blížiš ku kruhovému objazdu mimo obce. Ak pustím plyn/vypnem tempomat takých 800 metrov pred kruháčom, tak pekne k nemu doplachtím a zhruba 30-35-kou ho prejdem. Ak ale počas toho vidím, že pri vjazde do kruhového objazdu stále čakajú autá, alebo z iného dôvodu ten kruháč nebudem môcť prejsť bez zastavenia, tak ťuknem do páčky podradenia, čím dosiahnem, že autom do dorazím do kruhového objazdu trochu neskôr, čo znamená, že stojím kratší čas, je vyššia šanca, že nakoniec nebudem musieť zastaviť lebo dorazím o pár sekúnd neskôr a zároveň som tých posledných pár (sto) metrov oproti plachteniu išiel s nulovou spotrebou. Podotýkam ale, že ja nemám (mild-)hybrid pohon a nepoužívam ani stop-štart systém auta, lebo stále vypínanie a štartovanie motora mi je proti srsti.

Druhý zaujímavý príklad je, keď sa blížim 70-kou ku svetelnej križovatke s pomerne rýchlim cyklom a z diaľky vidím, že práve naskočí červená. Som napríklad 400-500 metrov ďaleko. Ak budem plachtiť, určite musím pri križovatke zastaviť a budem tam čakať povedzme 10-15 sekúnd. Ak namiesto plachtenia začnem okamžite brzdiť motorom, pravdepodobne dorazím v čase, kedy síce už naskakuje zelená, ale autá predo mnou sa rozbiehajú moc pomaly a nakoniec budem musieť aj takmer, alebo úplne zastaviť a rozbiehať sa takmer/úplne z nuly. Ak ale hneď v momente naskočenia červenej intenzívnejšie zabrzdíš klasickou brzdou napr. zo 70 na 35-ku a zvyšných povedzme 350-450 metrov budeš plachtiť/dobrzďovať motorom (podľa situácie), tak kvôli nižšej rýchlosti bude trvať dlhšie a kým prídeš na ku križovatke, stihne naskočiť zelená, aj autá pred tebou sa už stihnú dostatočne rozbehnúť, a ty začneš akcelerovať napríklad z rýchlosti 15-20 km/h a nie z (takmer) nulovej rýchlosti, čo je samozrejme lepšie pre spotrebu.


Jednoducho:

  1. Čo najviac plachtiť a jazdiť bez brzdenia.
  2. Ak to bez brzdenia nepôjde, tak namiesto doplachtenia radšej spomaľovať so zaradenou rýchlosťou.
  3. Snažiť sa prvé dva body aplikovať tak, aby opätovná akcelerácia začala s čo najvyššej počiatočnej rýchlosti.
  4. Čo najviac predĺžiť čas toho kým je auto v pohybe (ideálne s nulovou spotrebou) a čo najviac skrátiť čas státia (platí pre deaktivovaný stop-štart).

Pokud chceš z plachtění podřadit tak je lepší ťuknout do brzdy a auto podřadí. Když podřadíš manuálně, tak to otáčky motoru vyžene nejdříve přidáním plynu (spálením paliva) a až potom zavře vstřikování. Ťuknutím do brzdy to motor roztočí od kol a zároveň malinko ubere kinetickou energii brzdama. Nebo přepnutím na jiný režim, než eko.

Vloženo
V 28. 4. 2025 na 16:32, tomashewk napsal:

@mito7, co myslíš "těžší převodovku"?

 

Jinak pokračuji dále v reportu spotřeby.

 

Cesta Praha - Milevsko. V Praze s docela těžkou nohou. Po dálnici jsem pálil 150 km/h kde to šlo.

image.thumb.jpeg.0e556afe330acc93e2ab0ccbbb30ebf2.jpeg

 

Cesta Milevsko - Praha. Lehká noha. Dálnice 130 km/h, z kopce občas i víc. V Praze pohodově a předvídavě, kde to šlo.

image.thumb.jpeg.4d88ae9ee60dd969445ec7baa57f1c43.jpeg

Těžší znamená s těžším převodem. Na stejnou rychlost má nižší otáčky motoru. Škoda, že už nikde neuvádějí převodové poměry, nebo je někdo máte? Zajímavé by bylo porovnat i rozpětí převodovek v různých motorizacích.

Vloženo (editace)
2 hours ago, mito7 said:

Pokud chceš z plachtění podřadit tak je lepší ťuknout do brzdy a auto podřadí. Když podřadíš manuálně, tak to otáčky motoru vyžene nejdříve přidáním plynu (spálením paliva) a až potom zavře vstřikování. Ťuknutím do brzdy to motor roztočí od kol a zároveň malinko ubere kinetickou energii brzdama. Nebo přepnutím na jiný režim, než eko.

Takto podrobne to nemám odsledované, ale ak plachtím, tak ťuknutím do páčky tam ide aj najvyšší možný prevod, a tým pádom otáčky iba niekde okolo 1500.
Ak tam ideš bez plynu, tak to asi bude aj trochu na úkor životnosti spojky.

Editováno: , autor: e1.
  • o 2 týdny později...
Vloženo (editace)
V 5. 5. 2025 na 13:25, mito7 napsal:

Těžší znamená s těžším převodem. Na stejnou rychlost má nižší otáčky motoru. Škoda, že už nikde neuvádějí převodové poměry, nebo je někdo máte? Zajímavé by bylo porovnat i rozpětí převodovek v různých motorizacích.

Jak je vidět lidé nevědí co je to těžší převodovka a asi je dobré to lidem vysvětlit v právě přidaném příspěvku, než zakládat další téma, kde to ani nenajdou. Jen názor, abych zase nebyl "trestán".

Editováno: , autor: mito7
  • o 4 týdny později...
Vloženo

Po delší době pokračuji s reportem - tentokrát s trendem, jak se člověk může postupně propracovat k úsporné jízdě s touto motorizací. 

 

Červen - průměrně 4,9l/100km. Jedná se hodně o kombinované trasy s dálnicemi do cca 30-40%. Nutno říct, že jsem se v červnu snažil jet experimentálně na dálnici max 115km/h, abych co nejvíce snížil ztrátu způsobenou odporem vzduchu, jež stoupá se čtvercem rychlosti.

image.thumb.png.1f0dcc9dc59b50bcc8cbbde882bf6dea.png

 

Takže reálnější spotřeba dlouhodobě spíš 5,3l/100km. Složení tras podobné - 30 - 40% dálnic. Rychlost na dálnicích 130 km/h. 150km/h už nejezdím - jednak to není u nás úplně bezpečné, pak tím stejně nic moc času neušetřím (tam je ten paradox, že rozdíl v rychlostech 130 vs. 150 km/h ušetří na 50km úseku 3 minuty) a navíc to žere palivo.

image.thumb.png.960584d10ea71f2f870286e4029a3992.png

  • o 2 týdny později...
Vloženo

Ahoj. Přidám zkušenost s S3 FL 1.5 TSI DSG. Je to sice starší model, ale jeho chování bude podobné. Spotřebu teda úplně neřeším a sleduju jí jen ze zvědavosti. Řekl bych, že na poměry 1.5 TSI jezdím spíš dynamicky. Né však přehnaně rychle. Jen se nebojím poslat motor do otáček. Mimo město je DSG většinu času v režimu "S", nebo v manuálu, protože logika řazení převodovky DQ 200 v S3 mi příliš nevyhovuje. Navíc teda obvykle nejezdím dlouhé trasy. Nejčastěji jezdím trasy cca 30 km okreskách plus jednou týdně delší jízda, cca 80 km okreska plus silnice 1. třídy, ale mimo dálnice, kdy nejčastěji využívám spektrum otáček mezi 2-3000 ot./min., při akceleraci i kolem 4000 ot./min. A moje dlouhodobá spotřeba se pohybuje cca okolo 8 l/100 km. Nižší spotřebu, řekněme kolem 6.5 - 7 l/100km dosáhnu jen klidnou jízdou na delší vzdálenost (třeba těch 80 km mimo dálnice). A podívat se k 6 l/100 km je možné jen vyloženě eko jízdou, kdy se člověk plouží mimo město cca 60- 80 km/h a podtáčí motor v "D" na nejvyšší možny stupeň. To nedělám ze dvou důvodů:

 

1. Nebaví mě takový styl jízdy :-). V "D" se převodovka snaží motor držet řekněme kolem 1300 - 1800 ot./min. Kde ovšem 1.5 TSI na auto velikosti S3 žalostně chybí síla. Mírné přidání plynu je pak bez odezvy a silnější přidání vyvolá podřazení a jízda není příjemná a plynulá.

 

2. Myslím si, že jízda na spotřebu v nízkých otáčkách neprospívá motoru. Svůj S3 jsem pořizoval ojetý s nájezdem cca 150 tis. km a po pořízení jsem byl z dynamiky auta celkem zklamaný (původně jsem chtěl 2.0 TSI 140 kW a před tím jsem měl O3 1.4 TSI). Ale říkal jsem si OK o 1.5 se všude píše, jak je přidušená, navíc S3 je těžší než Octavie, tak je to asi takhle normální. Nedalo mi to a stáhl jsem si apku na měření zrychlení 0-100 km/h pomocí GPS a orientačně změřil zrychlení. Naměřeno cca 10,8 s (místo udávaných 9,3 s). Potom jsem vyrazil nechat udělat přemapování DSG, aby motor tolik nepodtáčelo. Po krátkém rozhovoru při úpravě softu převodovky, padlo rozhodnutí motor změřit. A na brzdě naměřeno cca 135 hp a 22O Nm (místo 150hp/250Nm)! Jako nejpravděpodobnější příčina bylo označeno zakarbonování motoru a přicpání OPF vlivem uvedeného nájezdu v režimu nízkých otáček (a nižších teplot spalování i samotných spalin), s preferencí nízké spotřeby. Byl proveden chip na velmi decentní zvýšení výkonu a dostal jsem doporučení autu chvíli "nakládat" a "rozjezdit" ho. Řídil jsem se radou a zajel i na vodíkovou dekarbonizaci motoru. Motor citelně ožil a nyní zvládá z 0-100 za cca 8,9 s (pouze vyzkoušeno a dál už takovým blázněním auto netrápím).

 

Nicméně auto jede jako vyměněné, jen je nutné držet jej nad 2000 ot./min. a při profilu tras, které jezdím z toho zatím vychází spotřeba 8 l/100km. A "na spotřebu" jezdit nehodlám. Nejenže je pod ty 2000 ot./min. motor stále bez šťávy, ale ještě bych si zadělával na jeho další dušení karbonem. Je mi jasné, že u Superbu 4 dosažení nižší spotřeby napomáhá mild hybridní systém, který zřejmě pomůže i dynamickému projevu motoru v nízkých otáčkách. Zanášení motoru karbonem doprovázené plíživou ztrátou výkonu ale asi neobejde.

Vloženo

Práveže chovanie bude vcelku rozdielne v jednej zásadnej veci, superb 4 je mild hybrid so 48V systémom. Síce mám tento systém v Octavii, ale za seba môžem povedat, že jeho vplyv cítiť dosť podstatne hlavne pri nízkych otáčkach a rozbehoch. Takže veľmi by som neporovnaval S4 a S3, hoc sa to nezdá, ale je to iná technika.

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...