Přejít na obsah

Denne svietenie


xman

Doporučené příspěvky

Cez vikend som absolvoval poslednu predvelkonocnu lyzovacku na horach. Vystriedali sa vsetky druhy pocasia a umyte auto si este raz naplno uzilo vodu, sol, skvaru a vsetok ten zimny sajrajt.

Cesta trvala dobre 4 hodiny po dialnici aj beznych cestach. Len pred par dnami vyprsala na Slovensku doba na povinne zimne pouzivanie svetiel aj cez den. Bol som prijemne prekvapeny kolko ludi si na svetla tak zvyklo ze uz s nimi zostava jazdit aj nadalej.

Najdu sa vsak aj specialisti setrilkovia ktori vypinaju svetla cez den hned 16.3.. Rad by som vedel kolko tym usetria. Mnohi argumentuju tym, ze za slnecneho dna su svetla aj tak zbytocne a podobnymi nezmyslami. O to viac ma potom dokazu nastvat ludia ktori bez svetiel pokracuju aj v dazdi alebo hmle lebo bud zabudnu alebo su to chronicki ignoranti.

Pevne verim ze sa rychlo najde trocha zdraveho rozumu v nasom ubohom parlamente a pri nasledujucom rokovani o novele vyhlasky nevypadne tento bod opat z nejakeho zahadneho dovodu.

Nesvietiacim skeptikom vobec neprajem vela stastnych kilometrov a dufam ze sa mi budu na sto kilometrov vyhybat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

U nás se nesvítí od neděle, a počty nesvítících řidičů se nejak zvlášť nezměnil od počtu sklerotiků kteří na svěla zapomínali přez zimu (trochu jich přibilo, ale zase tak moc ne) Nejspíš to bude tím, že už nechcou přijít o zvyk svítit do doby kdy se bude svítit celoročně.

Co se týče úspory paliva, tak moje argumentace zní asi takto, "když chceš uspořit benzín, tak vyndej rádio, el. okna, klimu a nebo raději vůbec nevyjížděj z garáže"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja uz to mam ako zvyk. Sadnem, nastartujem a automaticky zapinam svetla. Samozrejme seriozne uvazujem o montazi rele denneho svietenia. Ja uz som videl aj expertov, ktori ked prsalo a bolo fakt riadne pod mrakom tak nesvietili. Este ked sa to spoji s tmavou farbou auta tak je to ako casovana bomba. Tiez pevne dufam, ze denne svietenie bude povinnost.

Edit: A ked chce niekto usetrit tak nech jazdi na bicykli, alebo este lepsie chodi peso.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z toho si nic nedělejte. Já potkávám stále více expertů, kteří nesvítí ani v noci. Vždyť jedou pod rozvíceným veřejným osvětlením, takže je nenapadne si rozsvítit. Stává se mi to často u Tesca v Letňanech, kde to ty ignoranty fakt netrkne... :doh.

Nejlepší byl ale nějaký kretén tak před 14 dny v Brandýse n/L, jedu přes město, přede mnou asi ještě tři auta, kdo to tam zná, tak od Benziny se přířítí nějakej pekáč, za volantem samozřejmě nagelovanej frajírek, kterýho nenapadlo si ve 21hod rozsvítit, hlavně že nás musel všechny přes dva přechody pro chodce předjet a naposlední chvíli hodit myšku, protože kontra jelo auto. Takový lidi fakt střílet...

P.S. Další kapitolou samou pro sebe jsou celoroční mlhovkáři, těm bych ty světla nejraději prokopával, jsem na to fakt alergickej...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

xman: Aj ja som strávil víkend na horách, späť sme šli v nedeľu poobede, kedy sa zatiahlo a popršalo. Samozrejme, že sa našli experti, ktorým nič nevraví "vidieť a byť videný" - zväčša starí klobučníci, ale našli sa aj profíci s kamiónmi...

Kým nebude svietenie povinné, tak s tým bude chaos. Pretože fráza "znížená viditeľnosť" nemá presnú definíciu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Edit: A ked chce niekto usetrit tak nech jazdi na bicykli, alebo este lepsie chodi peso.

to tiez nie je dobry napad, nech radsej sedia doma. neosvetleny bike je ista smrt. oblubena verzia combi, ozraty dedo v ciernom kabate ide z krcmy z vedlajsej dediny po okreske s dvojkolesovou karou bez odraziek a o svetle ani nesniva :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasně a ještě bych nařídil aby všechna auta povinně za jízdy nepřetržitě troubila, aby na sebe ještě víc upozornila. A ještě by před každým autem mohl bězet člověk s červeným praporkem, tak jak to bylo dřív, to by bezpečnost na silnicích ještě zvýšilo.

Já povinné celoroční svícení považuju za nesmysl a populismus pana Šimonovského, aby ukázal, že něco dělá. Já rozsvěcuju dost často, (např. když jedu lesem, nebo je pod mrakem, nebo jedu a mám slunce v zádech atd.), ale nechápu proč mám svítit, když jedu v červenci volnou krajinou a je jasná obloha. Jestli má někdo za takových podmínek pocit, že mě nevidí, tak ať si nechá předepsat brýle, a nebo ať roztrhá řidičák. Jestliže měli páni poslanci neodolatelnou touhu něco měnit, měli to udělat jako to bylo kdysi v Maďarsku (nevím, jak to tam mají teď) - tam se muselo svítit celoročně pouze mimo obec. Není mi totiž jasné, proč když se budu za pěkného počasí plácat v kolonách po Praze, tak proč mám sakra svítit na auto před sebou, to je prostě kravina, a to mi nevymluvíte.

Tak teď jsem zvědavý na reakce, protože je mi jasné, že jsem píchnul do vosího hnízda. :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Edit: A ked chce niekto usetrit tak nech jazdi na bicykli, alebo este lepsie chodi peso.

to tiez nie je dobry napad, nech radsej sedia doma. neosvetleny bike je ista smrt. oblubena verzia combi, ozraty dedo v ciernom kabate ide z krcmy z vedlajsej dediny po okreske s dvojkolesovou karou bez odraziek a o svetle ani nesniva :D

tak to im potom rovno odobrat svojpravnost :smich:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

FUGAS: Budes sa cudovat, ale napriklad v takom Grecku na seba vodici trubia bezne bud ked idu do zatacky, alebo cez krizovatku. Tych pripadov je viac. Proste to beru ako dorozumievanie a ked niekto pocuje trubenie hned vie odkial ide a spozornie. Bol som tam na dovolenke uz mnohokrat ale nezazil som tam ani jednu havarku. Vodici su tam maximalne ohladuplni. Ja za ohladuplnost k ostatnym beriem aj to, ze chcem aby ma dobre videli a svietit budem aj na prave poludnie pri cistej oblohe. A hlavne je to aj pre moju bezpecnost. To auto je proste vzdy viac viditelne ked svieti aj cez den. Nech si kazdy hovori co chce, ale je to tak!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

fugas: tu nejde o ziadneho simonovskeho. argumentacia ze za slnecneho dna ta musi kazdy vidiet je scestna. svietiaci bod si v zrkadle vsimnes omnoho lahsie ako auto bez osvetlenia. aj na ostrom slnku. a je to otazka zlomku sekundy na ktory sa mozno do zrkadla pozries. rovnako protiiduce auta lepsie rozlisis uz v dialke. tiez je tu problem s tym ze ty si mozno dokonaly, neomylny, s najdokonalejsim zrakom - ok beriem :D ale jeden zabudne, jeden odignoruje, dalsi je dementny... a hned tu mame kandidatov co jazdia bez svetiel kedykolvek, aj za dazda, hmly, tmy... je to len psychicky blok, ziadne enormne naklady navyse. a to ze si postojis obcas v zapche so svetlami (pripadne kazdy den) ti vazne neublizi. nikoho neoslnujes a chudobny kvoli tomu neumres.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano svítit by se mělo povinně. Když ti svítí slunce do ksichtu tak vidíš právě jen ty rosvícená světla. A svítící auto není tak lehce přehlédnutelné protože, když auto svítí tak jede, když nesvítí tak může být zaparkované. Na svítící auto rychlejc zaráguješ. Benízínu ušetříš skoro nic pár haléřů, jendo otočení čudlíku není nijak namáhavé, svítící auto vypadá lépe:)) a hlavně bezpečnost. Tak nevidím jediný důvot proč nesvítit. A je to statisticky prokázané

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

fugas: tu nejde o ziadneho simonovskeho. argumentacia ze za slnecneho dna ta musi kazdy vidiet je scestna. svietiaci bod si v zrkadle vsimnes omnoho lahsie ako auto bez osvetlenia. aj na ostrom slnku. a je to otazka zlomku sekundy na ktory sa mozno do zrkadla pozries. rovnako protiiduce auta lepsie rozlisis uz v dialke. tiez je tu problem s tym ze ty si mozno dokonaly, neomylny, s najdokonalejsim zrakom - ok beriem :D ale jeden zabudne, jeden odignoruje, dalsi je dementny... a hned tu mame kandidatov co jazdia bez svetiel kedykolvek, aj za dazda, hmly, tmy... je to len psychicky blok, ziadne enormne naklady navyse. a to ze si postojis obcas v zapche so svetlami (pripadne kazdy den) ti vazne neublizi. nikoho neoslnujes a chudobny kvoli tomu neumres.

lépe bych to nenapsal.... ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Opakuji, kdo má pocit, že za jasného dne nevidí protijedoucí nebo za ním jedoucí auto, nechť navštíví očního lékaře. Jinak co třeba cyklisté, tím že budou jezdit mezi svítícími auty, tak se stanou lehce přehlédnutelnými. A co třeba chodci, budou fasovat lucerničky na čelo, jako mají horníci?

Všichni si od tohoto opatření slibují snížení nehodovosti, ale já tomu nevěřím, lidé bourají proto, že nedodržují současné předpisy a chovají se na silnicích jako zvěř a tím, že na sebe budou svítit se to nezmění.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Opakuji, kdo má pocit, že za jasného dne nevidí protijedoucí nebo za ním jedoucí auto, nechť navštíví očního lékaře. Jinak co třeba cyklisté, tím že budou jezdit mezi svítícími auty, tak se stanou lehce přehlédnutelnými. A co třeba chodci, budou fasovat lucerničky na čelo, jako mají horníci?

Všichni si od tohoto opatření slibují snížení nehodovosti, ale já tomu nevěřím, lidé bourají proto, že nedodržují současné předpisy a chovají se na silnicích jako zvěř a tím, že na sebe budou svítit se to nezmění.

Ještě sis, odborníku v očním lékařství, nevšiml, že za určitých podmínek, jsou auta některých barev opravdu špatně viditelná? Pohybuješ se vůbec na silnici nebo své teorie vytváříš od stolu? Já s očima problémy nemám a víš ty co - auto s rozvícenými světlomety vidím lépe, než bez rozvícených a takové auto je pro mě viditelné z větší dálky.

P.S.: A co to má být za argument s těmi cyklisty? Podle mého pro ně paltí stejná pravidla jako pro automobily! A argumentace s chodci? Budeš se divit, ale za snížené vidtelnosti na silnici potkávám chodce, kteří mají třebas takové to blikátko na kolo - a víš, proč ho mají? Protože jim není lhostejný jejich život - chtějí být viděni!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aka: Nevím, jak jsi přišel na to, že jsem odborník v očním lékařství, ale asi tě zklamu - nejsem, jen bych tam některé jedince odkázal.

Jinak jestli tady někdo vytváří teorie od stolu tak se mi spíš zdá, že to budeš ty (a s tebou úředníci z ministerstva dopravy), viděl jsi někdy cyklistickou svítilnu? Asi ne, protože bys jinak věděl, že pro smysluplnné využití za denního světla je nepoužitelná. Úhel, ze kterého je za denního světla to světlo dobře vidět je velmi malý, zkus si to světlo vzít zapnout ho a zjistíš, že na tebe šajnuje pouze pokud stojíš přímo proti němu, ale zkus ho maličko natočit a nevidíš nic. Nehledě na to, že tahle světla mají dost velkou spotřebu baterek (já osobně používám značkovou halogenovou svítilnu, která svítí velmi silně), ale baterky v ní vydrží dost krátce, takže to abych si sebou na projížďku bral batoh plný náhradních baterií.

Další věc, na kterou bych chtěl reagovat je, že píšeš, že někteří chodci používají za snížené viditelnosti cyklistická blikátka - to samozřejmě vím a chválím to. Pokud si ale přečteš mé předchozí příspěvky pořádně, čehož by si měl být schopen, protože píšeš, že s očima problémy nemáš, tak zjistíš, že já píšu o dobré viditelnosti, nikoliv o snížené a to jsem ještě žádného chodce s blikátkem neviděl. Nehledě na to, že by to bylo k ničemu, protože světelný výkon těchto blikátek není dostatečný pro použití ve dne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S tymi cyklistami je to fakt. Ale kolko denne clovek stretne na ceste cyklistov v porovnani s autami? To iste aj chodci. Ale jazdim prevazne v meste a tam zvyknu chodci chodit po chodnikoch. Ked mi nejaky skoci rovno pred auto, tak ti je jedno ci mal blikac, alebo nie. Kto je rozumny tak dba o svoju bezbecnost a bezpecnost inych, kto nie tak skor ci neskor na to urcite pride. Alebo bude mat tolko stastia, ze ani nie. Na ceste je mnoho faktorov ktore moznu zapricinit nestastie. Preco ho aspon trochu neznizit zapnutymi svetlami cez den? Aj ked moze byt krasny slnecny den, moze nastat situacia v ktorej auto bude viac viditelne ked tie svetla proste bude mat zapnute. Moze mat farbu auta blizku vozovke a slnko sa na chvilu schova pod mrak a je to. A to je len jeden priklad. Proste je kopec blbcov ktori si ani ked je cez den horsia viditelnost nezapnu svetla a koli takym je nutne to zaviest povinne a pokutovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To Lubo:

Neřeš to, ani už mají někteří ve Škodovkách či jiných autech natolik vymakaná čidla a jednotky, které propočítavají sluneční jas, odlesk, okamžitý kontrast barvy automobilu v terénu a podle toho okamžitě rozvěcejí/zhasínají světlomety a nastavují jejich intenzitu, takže se o to řidič nemusí vůbec starat. Já takto vybavený automobil bohužel nemám, proto si to musím ohlídat sám. A než bych stále hlídal, jestli jsem nebo nejsem vidět, tak raději svítím pořád.

Tahle diskuze nikam nevede, já jsem již pár let zastáncem svícení po celý den, kdo svítit nechce nebo nebude, tomu se to krapet prodraží, berme to jako fakt.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

fugas: mozno je to pre teba bolestne priznat, no svietiaci bod je pre oko naozaj lahsie rozlisitelny od ostatneho okolia a si schopny ho zaregistrovat z vacsej dialky. nebavime sa to o tom ci vidis auto ktore je priamo pred tebou alebo za tebou. neplet sem do toho bicykle a chodcov.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

neplet sem do toho bicykle a chodcov.

A proč ne, to snad nejsou účastníci silničního provozu???

Jinak já rozhodně nemám pocit, že bych neosvětlené vozidlo při dobré viditelnosti viděl až když je přímo přede mnou a nebo za mnou. Například když se v práci podívám z okna, tak ve vzdálenosti vzdušnou čarou cca 2 km je dálnice na které naprosto normálně vidím projíždějící auta a to i ta neosvětlená. Za další 1 km za touto dálnicí je další silnice, na které opět vidím jezdit auta, sice nepoznám značku a typ, jsou to spíš takové blechy, ale vidím je. Myslím, že tato vzdálenost cca 3km mi při jízdě dává dost času na reakci. Osvětlené auto bych třeba místo ze 3km viděl z 5km, ale k čemu je to dobré, my máme někde na silnicích tak dlouhé rovinky, aby se toto dalo využít?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

opat vytahujes argumentaciu ktora nie je relevantna. v praci z okna vidis cestu z uplne inej perspektivy ako spoza volantu. ulohou denneho svietenia nie je primarne len vidiet auto z 5 km vzdialenosti. je to jednak vzdialenost, lepsie rozlisenie svietiaceho bodu od okolia, tym padom aj mozna rychlejsia reakcia vodica. a tiez prevencia pred roznymi vykladmi pojmu znizena viditelnost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

mňo, fotr kdysi říkával: Když potkáš 3 svítící auta, tak rosviť taky. Toho jsem se držel, myslím, že dobrý pravidlo.

Svítím prakticky celoročně, možná že jsem na to přes jasné letní dny prděl, možná ne. Ale obecně se dá říct, že svítím asi furt.

Ale to celodenní svícení má pro mně i mínus. Za jasného slunečného počasí mi vadí ostatní svítící auta. Prostě mně to oslňuje, bolej mně z toho oči. Řekl bych, že jsem citlivější na světlo. Na druhou stranu zase vidím zřejmě lépe za tmy, což ocením zejména při nočním rybolovu bez jakéhokoliv světla;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

neplet sem do toho bicykle a chodcov.

A proč ne, to snad nejsou účastníci silničního provozu???

Jinak já rozhodně nemám pocit, že bych neosvětlené vozidlo při dobré viditelnosti viděl až když je přímo přede mnou a nebo za mnou. Například když se v práci podívám z okna, tak ve vzdálenosti vzdušnou čarou cca 2 km je dálnice na které naprosto normálně vidím projíždějící auta a to i ta neosvětlená. Za další 1 km za touto dálnicí je další silnice, na které opět vidím jezdit auta, sice nepoznám značku a typ, jsou to spíš takové blechy, ale vidím je. Myslím, že tato vzdálenost cca 3km mi při jízdě dává dost času na reakci. Osvětlené auto bych třeba místo ze 3km viděl z 5km, ale k čemu je to dobré, my máme někde na silnicích tak dlouhé rovinky, aby se toto dalo využít?

Nejde o to když je dobrá viditelnost jde o to, že když ti slunce svítí do ksichtu tak vidíš jen ty rosvícené světla. A jde o to, lidské oči a mozek rychlejc zaráguje na rosvícená světla. A je to statisticky dokázáné!!! Je to prostě fakt. Takže až ti někdo zaparkuje do kufru jen proto, že tě v ostrém slunci přehlídl a neměls rosvíceno budeš se divit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro fugase přeji ti aby jsi zrovna když budeš vjíždět do lesa a nebo uvidíš za sebou sluníčko a zrovna budeš hledat ten spínač od světel jsi nepotkal nějakého chodce nebo zvěř protože v tu chvíli zrovna nesleduješ provoz ale hledáš vypinač ať chceš zasnout nebo rozsvítit. To radši sednu do auta nastartuji připoutám se a určitě rozsvítím abych se mohl plně věnovat provozu, svícení už tady mnělo být dávno. :angry::punk:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro fugase přeji ti aby jsi zrovna když budeš vjíždět do lesa a nebo uvidíš za sebou sluníčko a zrovna budeš hledat ten spínač od světel jsi nepotkal nějakého chodce nebo zvěř protože v tu chvíli zrovna nesleduješ provoz ale hledáš vypinač ať chceš zasnout nebo rozsvítit. To radši sednu do auta nastartuji připoutám se a určitě rozsvítím abych se mohl plně věnovat provozu, svícení už tady mnělo být dávno. :angry::punk:

JJ naprostý souhlas.

Jinak tady pro zajímavost: http://www.skodaoctavia.cz/Interiernavody/svetlavypinani.htm -_-

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...