Přejít na obsah

Vymena Spinaci Skrinky


CRXspeedy15

Doporučené příspěvky

Zdravim vsetkych zrucnych majitelov favorita a mechanikov :).

Mam taky mensi problem s mojim Favom. Dnes rano som ho isiel nastartovat a vsimol som si ze pliesok spinacej skrinky bol vlhky, utrel som ho a skusil nastartovat. Starter len cuknul a svietila mi kontrolka (!) aj po vybrati kluca. Potom som skusil este raz nastartovat, dal som kluc na polohu I rozsvietili sa kontrolky a hned zhasli vsetka elektrika v aute funguje radio, svetla, smerovky, truba, Central. Od vtedy ide len ukazovatel stavu paliva a kontrolka splynovaca (nakolko ho mam) stale aj po vybrati kluca. Ale ked odpojim a pripojim bateriu tak uz neukazuje a ked potrasiem klucom na polohe I tak sa rozsvietia kontrolky na okamih a zase zhasnu. Je moja spinacia skrinka uz zrela na vymenu.

Prosim Vas o odpoved.

Dakujem.

Editováno: , autor: CRXspeedy15
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na výměnu je zralá její spínací část - spínačka má 2 části, mechanickou, která v sobě sdružuje i zámek řízení, a elektrickou, která spíná všecky okruhy. Pokud nechceš měnit celou i s klíči, stačí jen ta elektrická část, kterou seženeš na kterémkoliv vrakáči. Dej pozor, abys sehnal tu, kterou máš v autě - byly minimálně 2 verze podle rozdílného roku výroby nebo výbavy. Obě části dohromady spojuje několik "červíků" zašroubovaných po obvodu. S trochou obratnosti se ta elektrická "půlka" dá vyměnit aniž bys musel odvrtávat šrouby držící celou spínačku ke sloupku řízení - akorát se přitom musí rozházet doslova celá palubovka skoro "až na kost". Zažil jsem to na šáde, kdy se mi rozlomil "ořech" (ta otočná část elektrické poloviny) a zablokoval se v poloze točícího se startéru - tak rychle vytržené kabely ze spínačky neměl snad žádný zloděj... A taky stačilo sehnat jinou spínačku a přehodit jen elektrickou část - aby bylo jisté, že někde po světě nepobíhá další človíček s klíčkem shodným k mému zámku...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dakujem ti velmi pekne za odpoved ... z nicoho nic sa mi to stalo nechapem preco a mohlo mi preto aj vybijat bateriu ? A este som sa chcel opytat ci nemas nahodou skusenosti zo zapojenim polohy I na vypinac a START na tlacidlo. Neplanujem uz kupovat spinacky a jej casti, preto to chcem riesit vypinacom a tlacidlom. Bol by som velmi rad keby si mi s tym pomohol je to Favo 7/88 velmi by mi to pomohlo. Napisat nejako pobrobne aky kabel spojit s ktorym.

Vopred Dakujem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bohužel - schéma nemám, ale je v knížkách "Jak na to... ŠKODA Favorit"  a podobných, vydavatelství BEN a GRADA. Já si ji vždycky půjčil a už je to víc let, co jsem se přímo v té spínačce "vrtal", takže si nepamatuju, který kabel je co (barva izolace). Tady  vedle  jsem nalinkoval odkazy na ty knížky.

Ale máš tam ponejvíce 3 dráty, které identifikuješ jednoduše zkoušečkou nebo i zkušebním "škrtnutím o sebe" (zednická zkoušečka):

1) trvalý +12V, vede od baterie přes pojistkový box nad nohama spolujezdce, 

2) spínaný +12V - právě ta spínačka na něj přivádí napětí v poloze "II" neboli "zapnuté zapalování" (poloha "I" je pouze odemknutý volant) =  napájí se z něj relátko na stejné desce jako pojistky - a z něj pak motorová elektronika, palubka, blinkry, stěrače, topení, mělo by z něj být napájené rádio a všecko, co je nutné pro jízdu.

3) spínaný +12V - vede buď přímo, nebo taky přes startovací relátko v boxu pojistek ke startérové cívce, je pod napětím jen po dobu držení klíčku v poloze "III" neboli při otáčení startérem.

Existuje ještě jeden typ spínačky, který je v modernějších nebo více vybavených Favoritech - já ho ve ´94 Formanu měl, starší typy ho pokud vím nedostávaly - ta novější spínačka má ještě jeden vývod, na který je připojováno napětí +12V v momentě, kdy zamkneš volant a VYTÁHNEŠ KLÍČEK ZE ZÁMKU = má sloužit pro iniciaci alarmu nebo imobilizéru (pokud jsou instalované). Já tento vývod například použil pro deaktivaci rádia - malým pomocným obvodem jsem docílil, že rádio mi hrálo i při vypnutém zapalování, ale samo se vypnulo vytažením klíče ze spínačky.

Takže pokud ses rozhodl nahradit spínačku vypínačem a tlačítkem, JÁ OSOBNĚ to příliš nedoporučuju - maximálně jen na dobu, než seženeš origo náhradní díl klidně i z vrakáče a nedáš ho na místo - ne že by to nešlo, je to ta nejjednodušší kombinace jednoho dvojpolohového vypínače a jednoho tlačítka, ale pokud se ti v takto upraveném autě cokoliv stane, nebo s takovým autem způsobíš komukoliv nějakou škodu, pojišťovna na tom začne rajtovat a pokud už škodu další osobě zaplatí, po Tobě bude požadovat náhradu až v plné výši - nemluvě o tom, že takové auto neprojde STK. Zapojení je jednoduché - dvojpolohovým vypínačem s dostatečnou proudovou odolností sepneš kladné napětí z baterky do toho drátu, který napájí "zapalování", blinkry, ventilátor atd - tím jako bys otočil klíčem do polohy "II" - a následně krátkým stisknutím tlačítka ke stejnému drátu (blinkry, ventilátor) připojíš startér. I to tlačítko musí být dostatečně dimenzované, žádné "zvonkové" - to se speče!!!

A ještě jedno riziko při nepoužívání originální spínačky hrozí - nevím jestli sis všimnul, ale když Ti nenaskočí motor při prvním pokusu o natočení, musíš spínačkou otočit zpátky až do polohy "Vypnuto" - a pak teprve znovu otáčet do "Zapnuto" a "Start" - důvodem je ochrana startéru před sepnutím a tím i pokusem nastartovat v době, kdy už motor běží vlastní silou = hrozí poškození spojkového věnce i startéru. Škodovky "stovky" to ještě neměly, objevilo se to až ve "stopětkách". Tuhle ochranu "souprava vypínač + tlačítko" nemá - a když na to zapomeneš, posereš si toho víc, než bys čekal...

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Druhá verze - některá auta mají za "tlačítkem" ještě samostatné relátko, jako je na obrázku, jiná, zejména ta starší, mají drát z "tlačítka" přímo na startér - to bude asi i Tvůj případ. Namaloval jsem to ale tak, jak to mají ta modernější. Za šipkou "Další spotřebiče" následuje pojistkový box - každý okruh má svoje vlastní jištění o hodnotě závisející na spotřebě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to už si nepamatuju - bohužel. Ale je to mezinárodní číslování, dokonce je to možná i tady na škodafóru - ale určitě to najdeš v některé z těch výše nalinkovaných knížek. Já co životně nepotřebuju, to v hlavě trvale nenosím - od toho jsou chytré knížky nebo internet...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravim ťa, spravil som to podla tvojej schemy funguje to ale robi to iste ako spinacka nevypina ale ked vytiahnem jedno relatko tak vsetko ide aj ked budiky neukazuju ale starter stale len tukne a nic. Ked dam spat to relatko tak ide ale len palivomer aj ked nieje zapojeny, nechapem .... nemoze byt nejaky spoj na rele doske zaoxidovany a preto to robi.

Vdaka.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zoxidovaný nebude - spíš tam bude kraťas, který propojuje něco, co propojené být nemá a nebo je ta deska prasklá - materiál je poměrně křehký a stářím se to ještě zhoršuje. Zkus tu desku s pojistkami opatrně vymontovat, vytahej konektory - jsou barevně odlišené, kdyžtak si všecko popiš nebo nafoť, abys to pak dokázal dát zase dohromady - a samotnou desku prohlídni proti světlu, jestli nemá trhlinky - ty ve spojích propájej, zároveň prohlídni, jestli někam nenatekla voda a neudělala kraťas. Stejně tak propájej všecky místa, kde je do desky něco vsazeno - patice pro relé i pro pojistky. Přitom si dej pozor, abys nějaký zkrat nevyrobil Ty sám - takový se nejhůř hledá. Pokud to bude dělat nezdobu i potom, je to už na opravdického elektrikáře a se schématem v ruce projít obvod za obvodem - závada může být klidně i ve spojích přístrojové desky, která je taky udělaná metodou plošného spoje - jenže se rozebírá velmi špatně a hrozí nenávratné poškození, pokud to neumíš, anebo úplně někde jinde. V téhle fázi (po propájení pojistkového boxu) už bych to na Tvém místě opravdu radši nechal na někom, kdo má aspoň základní vybavení a zná autoelektriku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dakujem ti za odpoved, ak ti mam pravdu povedat patice na rele su nejake volne kyvu sa neviem ci to ma tak byt ale asi nie ... tak skusim tie spoje nanovo potiahnut cinom a uvidim je dost mozne ze to navlhlo a preto robi taky cirkus. Este jedna vec niekto mi povedal ze najlepsie tie spoje zatret vazelinou aby tam sa nedostala vlhkost co ty na to ?

Dikes. :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejdřív propájet. Pokud to pak bude fungovat, lze tu desku nalakovat nějakým k plastům neagresívním, ale voděodolným lakem - například olejovým, raději ne nitrolakem - ten je leptavý na plasty. Lze použít i nějaký dvousložkový polyesterový nebo epoxydový. Nejdřív ale opravdu vyzkoušej funkčnost té opravy propájením - kdyby to nebylo ono, každý další člověk, který se v tom bude muset hrabat po nalakování Tě prokleje nejmíň do desátého kolena...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...
  • o 1 rok později...

chystal som sa ze budem musiet odmontovat spodnu palubovku a potom volantovu tyc

ale stacilo dat von pristrojovu dosku (tachometer a otackomer) a dostal som sa k spinacej skrinke zozadu a stacilo povolit jeden srob aby som zadnu cast spinacky mohol vybrat a vymenit za druhu

a favo uz zasa veselo startuje

spravne by sa mali povolit dva sroby z oboch stran, ale v mojom pripade stacil jeden a uz isl zadnu cast spinacky dat von

Editováno: , autor: misojogi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...