Přejít na obsah

DušanV

Uživatel
  • Počet příspěvků

    2747
  • Registrace

  • Poslední návštěva

  • Dny vítězství

    6

O uživateli DušanV

Návštěvy profilu

13119 zobrazení profilu

Oznámení DušanV

  1. Je tohle ještě vůbec nějaké tržní prostředí, nebo jen uměle a dotačně vytvořený paskvil? Nová Škoda Elrog se dá u nás oficiálně objednat za základní, ceníkovou cenu od 799.000,- Kč a v Německu ještě dráže, ale i tak, kdy fyzicky ji asi nikdo ještě nemá ve své garáži, ji někteří němečtí dealeři již dnes nabízejí v přepočtu od 705.000,- Kč. Proč? Potřebují plnit kvóty? A to přitom má dle některých nejmenovaných managerů Škodovky onen Elrog výrobně stát i dvojnásobně více než za kolik se začíná prodávat !!! Ostatně pamatujete na to, když samotní zástupci Škodovky zcela oficiálně říkali, že malé elektrické Citigo je pro ně prodělečné v částce cca 150.000,- Kč? A všimli jste si, jak teď po 1. lednu 2025, kdy začali platit přísnější emisní limity šli ceny elektromobilů dolů? No, je asi potřeba prodat co nejvíce elektromobilů, pravděpodobně i za cenu ztráty na každém prodaném kusu, hlavně když to bude v součtu na konci roku menší ztráta, než za ony emisní pokuty. Ano, to je ten trh, kdy už dávno nerozhoduje nabídka a poptávka a taky je nastolena otázka, jak dlouho to některé automobilky vůbec dají.... https://www.autoforum.cz/predstaveni/nova-skoda-elroq-se-da-uz-ted-koupit-s-obrovskymi-slevami-pres-150-tisic-bude-to-provar-ktery-automobilka-jeste-nezazila/
  2. Pokud se něco s emisními pokutami za CO2 v automotive, platnými v EU od 1.1.2025 neudělá jinak, tak vlastně paradoxně pomáháme neevropským automobilkám jako je TESLA, čínským automobilkám jako je Volvo. Tzv. kupování emisních kreditů evropskými automobilkami od jiných výrobců aut je Absurdistán a Kocourkov v jednom. EU, potažmo EK zase jednou trefila pořádnýho kozla..... Velice trefně podobné přehmaty komentoval prezident ACEA Olla Kallenius: „Potřebujeme realistickou cestu k dekarbonizaci evropského automobilového průmyslu. Zelená dohoda se musí stát flexibilnější a přeměnit dekarbonizaci v ziskový obchodní model. Je zapotřebí komplexní revize předpisů o CO2 pro osobní, lehká i těžká užitková vozidla, zejména s ohledem na cestovní mapu do roku 2030 a 2035. Tempo určují zákazníci a trh. Změny by měly přicházet z trhu a neměly by být vynucovány sankcemi.“ https://www.autojournal.cz/eu-vezme-miliardu-eur-vlastnim-automobilkam-a-da-je-tesle-a-cine-obchod-s-emisnimi-povolenky-hranici-s-absurditou/
  3. Tak dialog v Evropském parlamentu ohledně emisních pokut, který se měl konat v příštím týdnu se odkládá. Bohužel frakce EPP zařazení tohoto bodu na agendu nepochopitelně zamázla. Argument od Danuše Nerudové k této otázce, že se musí nejdříve vypořádat strategický dialog s novou Evropskou komisí, nedává moc smysl. Strategický dialog může být klidně jen jiný výraz pro odklad řešení. Celkem to vypadá jako ten zavedený a oblíbený přístup EU (akorát v obráceném gardu, tedy nepotřebujeme něco někam dotáhnout, spíše potřebujeme něco nedotáhnout). Ostatně přečtete si k tomu přidaný článek od europoslance ODS Ondřeje Krutílka. Ona ODS, která se nyní snaží ve volebním roce 2025 získávat politické body kde se jen dá. Neříkám, že je to podle mne špatně, když se snaží o odklad emisních pokut, ale je to tak nehorázně do očí bijící, obzvláště po naivních chybách, možná až odevzdanosti v přijímání a prosazování věcí dřívějších na půdě EU. To tzv. máslo na hlavě ostatně mají mnozí další politici napříč jak koalicí, tak i opozicí. https://www.forum24.cz/nesmyslne-pokuty-dusi-evropsky-automobilovy-prumysl-argument-danuse-nerudove-nedava-smysl?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=int1&dop_req_id=d2kgiwmFUHs-202501160948&dop_id=66827788
  4. Brusel chce do týdne jednat s automobilkami o emisních sankcích, které začali platit k 1.1.2025. Určitá část automobilek dokonce hrozí žalobami, tedy hlavně ty, co do elektromobility investovaly skoro vše, pokud se tedy bude něco zásadního měnit. Kupodivu se docela dost (aspoň to tak veřejně prezentuje) kolem toho angažuje europoslankyně za STAN Danuše Nerudová. Bude to boj, dobré řešení podle mne už neexisuje. EK zprvu nechtěla ustoupit ani o píď, teď asi neví jak z toho, aby jednak nepotopila evropský automotiv (už se ji konečně asi rozsvítilo) a zároveň si zachovala svoji tvář, s tím, že pojede pravděpodobně i nadále plnou parou v programu Green dealu, zpátky ni krok. https://www.echo24.cz/a/HtGfs/zpravy-zahranici-puvodni-zprava-automobilovy-prumysl-europarlament-ek-nerudova
  5. Zajímavý článek, zvící název "Milostný trojúhelník - mobilita, fyzika a politika", pojednává mimo jiné o tom, jaká že je to efektivita elektromobilů, versus dopravní prostředky na fosilní paliva a je tam tedy dost čísel. Ne, není to až tak jednoduché a krátké čtení, ačkoliv na to stačí znalosti fyziky základní školy, pak taky (pokud chceme kontrolovat pravdivost a smysluplnost přiložených výpočtů) nějaká ta kalkulačka a hlavně je k tomu potřeba, (u některých jedinců a hlavně u politiků pomalu ztracená) logika myšlení a trpělivost (ta je dnes taky nedostatkové zboží). Nepředpokládám, že to budou zde číst mraky lidí, navíc je to celé ve slovenštině, ale věřím, že pár jedinců se i tady na fóru najde, tedy těch co neskáčou na jakýkoliv špek a čistě ideologické proklamace a zbožná přání a vize o lepším, bezemisním světě. On totiž nějaký čistý, bezemisní svět ani existovat nemůže. Je to spíš nový, obrovský byznys pro lidi a uskupení, co se dokázali chopit nových příležitostí. Zde v onom přiloženém článku nezáleží vůbec na tom, jestli elektromobilům fandíme či nefandíme, tady má hlavní slovo fyzika. Pro odlehčení a možná i trochu pobavení, uvádím posledních pár vět ze zmiňovaného článku, zde přeložených do češtiny. Ti starší čtenáři jistě pochopí, kam tím autor mýřil... Zpráva z tisku : Usnesení ústředního výboru nejvyššího unijního komisariátu o zákazu lokální produkce CO2 od roku 2035 bylo jednohlasně přijato zástupi výrobně-hospodářskych jednotek jako závazná směrnice pre zvýšení výkonnosti průmyslu, taktéž svoje nadšení projevili zdravicí továrenští dělnící z celé naší vlasti. Předák údernického hnutí soudruh Žinčica přijal společně se svým kolektivem závazek, nejenom že od roku 2035 bude CO2 neutrální, ale už v roce 2025 přejde na fotosyntézu, začne CO2 vstřebávat a odstřihne se od potřeby vdechování kyslíku. Přejeme soudruhovi Žinčicovi, jeho kolektivu a i celému odvětví hodně zdraví a pracovních úspěchů. https://dfens-cz.com/milostny-trojuholnik-mobilita-fyzika-a-politika/
  6. USA si neustále "vyskakují" na své nejen ekonomické konkurenty a tak vězme, že akce vždy vyvolává protiakci. Např. Čína, která má mít uvalena 100% cla na dovoz u nich vyrobených a do USA dovážených elektromobilů (a nejen jich) si to určitě jen tak nenechá líbit. Největší asijská ekonomika nejprve zakázala vyvážet do Spojených států kritické suroviny, jako je antimon, gallium nebo germanium, které se kromě zelených technologií používají i ve vojenském sektoru. Nyní má k tomu přibýt i široce rozšířené lithium, nezbytné pro výrobu lithium-iontových baterií. Naplňuje se tím černý scénář, před kterým varují komoditní analytici několik posledních let. A EU? No i ta se klidně může brzy dostat do podobných omezení ze strany Číny. Ano, hledáme pro evropský automotiv nová naleziště a zpracovatele lithia (viz. dohoda Mercosur), hledáme i nové technologie baterií bez lithia, hledáme nevím co, ale pořád jsme o krok pozadu, ačkoliv jsme si tento až tak černý scénář volit nemuseli, ale bohužel zvolili. https://www.hrot24.cz/clanek/cina-lithium-zakaz-vyvozu-usa-ohrozuje-zapadni-produkci-baterii-HFgCx?
  7. Tak nepředpokládám, že by novinář Milan Smutný četl mé příspěvky zde na fóru, ale začíná svůj článek o zamýšleném maření přebytečné el. energie z OZE skoro přesně tak, jako já svůj předchozí příspěvek o tomto, podle mne ekologickém absurdistánu končím. Akorát já, jako snad trochu více sečtělý laik to nedokáži tak precizně popsat. Jen se děsím, co nám ta zelená politika ještě přinese. O tom, že finančně to pro obyčejné lidi nebude určitě žádná výhra, snad už tak moc lidí nepochybuje. A vsaďte se , že v tom negativním slova smyslu rozhodně nepůjde jen o finance, každopádně zde se bavíme převážně o spalovacích automobilech a tak nevím jak dlouho nám vydrží. Pokud to půjde stále stejnou cestou, tak nám zbývá jedna dekáda jejich pomalu končící výroby a možná dvě dekády jejich postupného dojíždění (i tady jsou již snahy nám to znepříjemnit a omezit) a to uběhne setsakra rychle. A nějaké to pozitivum a změna klimatu k lepšímu? Tak nevím...... https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-zeleny-absurdistan-v-cesku-nadbytecnou-produkci-solaru-budeme-marit-obrimi-feny-111853#utm_source=subscription_notification&utm_medium=email&utm_campaign=subscribe
  8. Elektromobilita a akumulace el. energie v obrovských bateriových úložištích? No jasně, i na tom je založena strategie celé EU v oblasti udržitelnosti a ochrany životního prostření. Jak se jí to daří, či nedaří, či jak se k tomu staví či nestaví okolní svět, tak na to asi máme všichni svůj vlastní názor. Vyslověně do výše jmenovaného a do údajné dekarbonizace světa "hozené vidle" se zdají být zaváděné "mařiče přebytečné el. energie". Ano, dnes je problém v Evropě s dosti drahou el. energií, ale je taky obrovský problém místy a v čase s přebytky el. energie. Co s ní? Akumulace do výroby vodíku, akumulace do přečerpávaček, akumulace do bateriových úložišť? Teoreticky to máme od politiků nalinkováno až do úplné uhlíkové neutrality, prakticky a technicky jsme asi někde jinde. Jak si vysvětlit praktické zavádění těch výše zmiňovaných mařičů el. energie, alias obrovských fénů, alias vyráběčů tepla vypouštěného do ovzduší, obzvláště dnes, kdy to všecho údajně děláme, abychom snížili celosvětovou průměrnou teplotu? Technicky, technologicky a finančně na to podle mne zatím nemáme, hlavně, že to všechno máme legislativně a časově vymezeno. Teoretici a ideologové vítězí nad praktiky, budiž jim země lehká. Když jsem si četl k tomu příslušný text článku, tak jsem nevěřil vlastním očím, ale 1. duben a apríl ještě není.... https://www.irozhlas.cz/ekonomika/v-cesku-maji-vyrust-obri-feny-na-mareni-prebytecne-energie-neco-je-tu-hodne_2501100615_jaf?
  9. Premiéři Německa i Česka se zřejmě marně snaží zachránit auta se spalovacími motory. Co asi tak moc přinese nějaký ten roční odklad emisních pokut, jak deklaruje a požaduje český premiér? U něj se na to krásně hodí parafráte, "To je tak, když z pytláka uděláte hajného". Stačilo cca 1/2 roku a onen jedinec opojen svou vlastní mocí, vysoce pravděpodobně i vystrašen a nezorientován mezi zkušenými politickými vlky EU, se z hlasitého kritika EU stal poslušným slouhou a vykonavatelem příkazů. Nyní ten samý hajný se snaží střílet slepými náboji mezi vlastním osazenstvem obory, v naději, že mu to přinese nějaké ty politické body do českého, volebního podzimu. Hrůza a děs musí jímat některé voliče, jak se onen jedinec dokáže otáčet jako korouhev v sebemenším závanu politického větru a zároveň se veřejně sám sobě poplácávat po zádech. Abychom dostáli určité spravedlnosti, tak ten druhý protipól politické "elity" ČR je vlastně to samé, ale v bleděmodrém. Slovy ze slabikáře " Ema má mámu. Máma má maso. My máme politiky. Ó my se máme..." https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-premieri-nemecka-i-ceska-se-zrejme-marne-snazi-zachranit-auta-se-spalovacimi-motory-111059
  10. Tak ono to taky může vypadat, že se koncern VW AG dopředu připravuje na věci příští, tedy pokud by vyráběl takovým tempem a v obdobném složení portfolia typů aut jako dosud a ty nové emisní pokuty platné od 1.1.2025 by skutečně po celý rok 2025 zůstaly v platnosti, tak teoreticky by byl koncern VW AG největší plátce pokut do unijní kasy ze všech automobilek prodávajících na trhu EU. No a ohledně tržeb a jejich výše? Tržba může být jakkoliv vysoká, nebo i vyšší, ale ta není až tak relevatně vypovídající, vypovídající je konečný zisk a to v porovnání s předchozím obdobím, no a ten za rok 2024 u VW ještě neznáme. Stejně tak bychom asi měli porovnávat počet prodaných ( nejen někde na sklad vyrobených) aut za rok 2024 s rokem předcházejícím, až tedy budou data k dispozici. https://www.autoforum.cz/predstaveni/takhle-obrovske-pokuty-EU-za-emise-co2-muzuu-automobilky-cekat-v-roce-2025-jen-u-vw-jde-o-stovky-miliard/
  11. A je to tady, Evropská komise, která je tak, jako i celá EU v pasti svých předchozích a stěží zastavitelných či vratitelných činů, má předložit 26. února 2026 nový proklimatický návrh opatření, něco jako balíček Fit for 90 ! A dle nastavených mechanismů EU se klidně může stát, že chtě, nechtě a navzdory prohlášením našeho premiéra Fialy, ale i států jako je Polsko, Slovensko se tyto nové klimatické cíle schválí. Proč by to mohlo jednoduše projít a jaký to může mít mít dopad na námi probíraný automotiv? "Úspěšně" zaděláno na to bylo již v roce 2021 za vedení naší země Andrejem Babišem, který tehdy a bohužel stejně jako náš dnešní premiér, ale i tehdejší EK, Evropská rada, Europarlament ale i Rada Evropské unie neměli evidentně řádného šajna k čemu a jakým způsobem to povede. V tomto případě již nemusí platit právo veta (to je ta past, do které jsme se dostali), ale klidně může rozhodovat kvalifikovaná většina, tedy pokud se nenajde ona kvalifikovaná menšina a ta zatím není na obzoru, navzdory přání našeho současného premiéra . Ostatně je nakrásně vidět, jak ta naše česká a současná, ale i ta minulá politická reprezentace má máslo na hlavě, jedna za 18 a druhá bez 2 za 20, no a potom si někoho v tom volebním roce 2025 adekvátně vyberte. S otevřenou pusou a v zajetí dříve přijatých rozhodnutí skoro bezzubě hledíme na to, jak svět, kterému je stále u zadnice, kdy sám přijme to, co jsme si v proklimatické budoucnosti navrhli a zatím schválili, nám ujíždí. EU, která chtěla jít příkladem a nakopnout ostatní svět, si místo toho pravděpodobně sama sobě nakopala do vlastního zadku a není moc schůdná cesta, čí spíše není cesty jak z toho bezbolestně ven. https://archiv.hn.cz/c1-67538180-blizi-se-dalsi-zelena-bitva-evropska-komise-chysta-novy-klimaticky-cil-cesko-je-proti?
  12. Máme vůbec věřit Ursule von der Leyenové, která se údajně chce po 1.1.2025 postavit do čela zachránců evropské automotive? Tedy osobě, která stála v čele toho, že politici skrze ideologii proklimatické záchrany světa tlačili a tlačí automotiv roky do kouta? Realisticky to popsal článek "Nevěřte zachráncům, kteří tvrdí, že přichází napravit chaos, jenž sami způsobili." https://www.autoforum.cz/zajimavosti/neverte-zachrancum-kteri-tvrdi-ze-prichazi-napravit-chaos-ktery-sami-zpusobili/
  13. Myslete si o mně co chcete, ale i když zde diskutujeme v tématu elektromobility, tak nic neukazuje jasněji a přesvědčivěji na až tragickou roli současné EU a hlavně EK, co by obrovské byrokratické a ideologické brzdy v rozvoji třeba té reálné a dostupné enegetiky, průmyslu, včetně toho automobilového, jako takový malý, triviální příběh české obchodnice a prodejkyně malých přívěsků vyráběných a dovážených odněkud z Peru. Co to má až tak společného s automotive, potažmo s elektromobilitou? No, jen si to přečtete, ty 3 minuty snad obětujete, aby jste na tom zdánlivě nicotném případu malé obchodnice pochopili tu složitost a byrokratický marast v kterém se musejí dnes babrat i ty automobilky, aby vyhověly poblázněné EU/EK. Ne nadarmo v české Škodovce založili samostatné oddělení na to, aby všechen ten byrokratický hnus vytvořený nejen pro automotiv a pocházející někde z úrovně oné zmiňované EK byli schopni pochopit a přeložit do jazyka techniků a konstruktérů a až po tom se normální lidé dozvídají, co že to v tom Bruselu zase vymysleli a schválili. Nakonec o tom, že jen emisní norma EURO7 s patřičnými přílohami má cca 6.000 stránek, tak o tom jsem zde referoval taktéž a to automobilky při praktickém zavádění v ní nesmí udělat chybu, jinak další obrovské peníze jim jdou komínem... A potom si stěžujme na Číňany jak jsou levní, pružní a rychlí a my drazí a pomalí. On ten příběh malé, rozkošné lamičky zavěšené na kroužku přívěsku napoví, kam až jsme se to s tou byrokracií a údajnou pomocí ekologii v EU dostali... https://medium.seznam.cz/clanek/mayka-co-me-vydesilo-v-roce-2024-absurdita-narizeni-eu-107206
  14. Říká se tomu "boj o zrno", čili soupeření o moc, vliv, peníze, přeneseně řečeno boj o to, kdo tady bude vládnout a určovat směr v letech příštích. I tak by se dal vysvětlit až skoro protichůdný postoj některých europoslanců, jejich frakcí a i některých unijních států oproti postoji unijních komisařů a jejich vysoce postavených úředníků v rámci dalšího směřování automobilového průmyslu. Dokonce europoslanci a státy, které podpořili vznik současné EK nyní přímo kritizují (nebo aspoň se snaží vyvolat ten dojem) názory mnohých eurokomisařů. Nic nemůže být tak protichůdné jako třeba názor Patricka Childa, zástupce generálního ředitele pro životní prostředí Evropské komise, který rovnou tvrdí "Emisní limity není šance změnit, firmy je odsouhlasily." oproti názoru např. našeho europoslance z ODS Ondřeje Krutílka (ano, ta samá ODS, kdy i ona pasivně a až odevzdaně před nedávnou dobou tohle všechno přijala) a který zase tvrdí "Z mého pohledu jde o nepřijatelné a neodůvodněné výpalné, za klesající prodeje elektromobilů automobilky nemohou". Kdo má šanci vyhrát, či jaký bude kompromis, pokud bude vůbec nějaký vyjednán? V lednu 2025 tedy asi začne boj o zrno, ovšem automobilkám již od 1.1. začíná běžet odečet...... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-emisni-limity-neni-sance-zmenit-firmy-je-odsouhlasily-rika-muz-z-bruselu-266776#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz https://www.forum24.cz/ceka-nas-obri-bitva-o-budoucnost-automobiloveho-prumyslu-socialisty-a-zelene-proste-musime-porazit?
  15. Včera pozdě večer (20.12.2024) byla zveřejněna konečná podoba (s otazníkem, neboť tohle musí ještě schválit jak představenstvo, tak dozorčí rada VW) dohody mezi vedením VW a odbory z IG Metal, co by hlavním zástupcem zaměstnanců . Těžko teď říci kdo vlastně vyhrál, tedy i s ohledem na to, že dle domluveného schématu bude zredukována výrobní kapacita o 734 tisíc nových aut za rok, což je opravdu hodně. Dohoda dále počítá se „sociálně přijatelnou redukcí pracovní síly”, která znamená zrušení masivního počtu 35 tisíc pracovních v Německu. Ano, nikdo nedostane výpověď z provozních důvodů, ale 35 tisíc míst u VW během pár let zmizí a nebude nahrazeno, navíc k tomu nedojde pouze tak, že nebudou nahrazováni lidé odcházející do důchodu apod., s čímž souvisí další bod - (ne)zavírání továren. Detaily dohody počítají s tím, že VW sice továrny nezavře, prodat je ale může i s jejich zaměstnanci. Hovoří se zejména o fabrikách v Osnabrücku a Drážďanech, které prostě mohou brzy sloužit někomu jinému pro něco jiné. Zaměstnanci technicky nepřijdou o práci a továrny technicky nebudou zavřeny, reálně se ale VW zbaví lidí i výrobních míst tak, že je prostě „hodí na hlavu” někomu jinému. Ani třetí klíčový bod pak není pro odbory resp. spíš zaměstnance výhra. Lidé dostanou zpět jistotu zaměstnání v rámci výše zmíněných mezí, ale výměnou za to, že stáhnou požadavek na zvýšení mezd od roku 2025 a s žádným dalším nepřijdou až do roku 2031! Tedy dlouhých sedm let. Posuďte sami kdo vyhrál, či prohrál a kdo je hlavním viníkem, či viníky současného stavu automobilového průmyslu jak u VW, tak i u dalších automobilek napříč celou Evropou a z části i Severní Amerikou. V souvislosti s tímto jsem se díval na výsledky třeba některých kooperujících japonských automobilek (Toyota, Suzuki, Mazda), tedy automobilek pro které není Evropský trh až tak rozhodující, nebo jsou schopny bez něj pravděpodobně v pohodě přežít, tak tam ty výsledky jsou jiné. Skoro to vypadá, že jakákoliv mimoevropská automobilka, která je v nějakém tom svazku/spolupráci s evropskými automobilkami, nebo trh Evropy je pro ni dominantní, tak je v průseru, nebo se do něj pomalu, ale jistě dostává. Toť můj názor, někdo může mít klidně o 180 stupňů obrácený, ovšem málokdo dnes řekně, že je automotive v pohodě. Mimochodem, EU v zastoupení Ursuly von der Leyenové prohlásila, že od začátku ledna 2025 se bude speciálně věnovat evropskému automotive. No ano, napřed pokoní co mohou, aby pak hledali nejspíš další finance a uměle vytvořené pobídky, jak jim pomoci. Švejk by na to asi řekl, "to je hnus paní Müllerová (Leyenová)" https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw-drtive-vyhral-v-bitve-s-odbory-realne-zrusi-35-000-pracovnich-mist-zbavi-se-dvou-tovaren-7-let-nikomu-neprida-halir/
×
×
  • Vytvořit nový...