Přejít na obsah

DušanV

Uživatel
  • Počet příspěvků

    2804
  • Registrace

  • Poslední návštěva

  • Dny vítězství

    6

Návštěvy profilu

13466 zobrazení profilu

Oznámení DušanV

  1. K doplnění předešlého příspěvku dodávám, že i dle listu "Le Figaro"dědic Fiatu soolečně se šéfem Renaultu směrem k EU říkají: "Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě." https://www.lefigaro.fr/conjoncture/john-elkann-et-luca-de-meo-le-sort-de-l-industrie-automobile-europeenne-se-joue-cette-annee-20250505 https://www.autoforum.cz/zajimavosti/dedic-fiatu-s-sefem-renaultu-dali-eu-ultimatum-bud-neco-zmenite-ted-nebo-znicite-autoprumysl-za-pet-let-bude-pozde/
  2. Kupka (ODS) sepsul Nerudovou (STAN) za Green Deal. "Díky za sebestřednost", vmetl jí při hádce o „zásluhy“ vůči automobilkám. Nakonec i Klára Dostálová (ANO) si přivlastňovala určité zásluhy a i ona to schytala. Tak blíží se volby a čeští politici se předhánějí , kdo má větší zásluhy na tom, že se údajně automobilkám odlehčí a emise a emisní pokuty nemusí sčítat a platit každý rok, ale až po 3 letech. Osobně tohle oddálení pokut za emise vidím jako velké NIC, co částečně vzešlo od EK a nemyslím si , že by to automobilkám nějak moc pomohlo. Stejně budou muset za kumulované 3 roky vykázat stejná a potřebná čísla. Ledaže by lidé ve velkém a o mnoho více začali kupovat elektromobily. Možná, tedy pokud to budou dotovat cenově jednak automobilky, popř. státy EU, ovšem tohle se většinově děje na úkor jiných věcí, takovou tiskárnu krytých peněz ještě nevynalezli..... https://cnn.iprima.cz/kupka-sepsul-nerudovou-za-autoprumysl-nase-prace-diky-za-sebestrednou-reakci-vmetl-ji-473998?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=1480211&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
  3. Pavel Janeček, bývalý ředitel Pražské plynárenské se pustil do rozboru energetické koncepce naší současné vlády (potažmo i EU) a radostný poslech a zhlédnutí videa to rozhodně není. Moderátorka rozhovoru lapala po dechu od začátku až do konce. Shodou okolností byl rozhovor natáčen v den, kdy se ve Španělsku "vyskytl" jistý energetický blackout, na což Pavel Janeček zčásti reagoval, no a z těch predikcí mimo jiné i pro ČR hódně mrazí......
  4. Německý AutoBid testoval a porovnával Škodu Karoq a Škodu Elroq viz zde: https://www.autobild.de/artikel/skoda-elroq-85-skoda-karoq-1.5-tsi-kaufberatung-28032721.html Výsledek testování komentoval web autofórum zde: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/nemci-srovnali-skody-elroq-a-karoq-elektromobilu-nadrzuji-presto-nedokazou-zastrit-ze-je-skoro-ve-vsem-horsi-nez-dozivajici-spalovak/
  5. Události a názory k 100% elektromobilitě nových vozů v roce 2035, se i u evropských automobilek pomalu, ale jistě mění a to dokonce už i u koncernu VW AG, který ač krvácejíc, si stále vedl svou. Otázka je, jak se k tomu postaví jednak komise EU, jednak členské státy EU zastoupené v Evropské radě, jednak Europarlament. Hlavně komise EU se mi stále jeví, že nechce ustoupit více, než by se jevilo navenek jako nějaká prohra dosavadní zelené ideologie. Ono všeobecně je známo, že politici se jednak neradi veřejnosti omlouvají a neradi přiznávají jakoukoliv chybu, až tak se cítí znalí, vyvolení a nechybující.... https://www.autoforum.cz/predstaveni/konec-her-vw-jiz-vola-po-odlozeni-zakazu-spalovacich-aut-i-jejich-postupneho-vybijeni-doted-oficialne-trval-na-opaku/
  6. Pravděpodobně jste taktéž zaznamenali nedávný blackout dodávek el. energie ve Španělsku a v Portugalsku. Někteří se mohou ptát co to má společného s elektromobilitou ? Podle mne to má společného hodně, určitě tedy s přesahem do časů budoucích, do časů, kdy budeme dle politických špiček EU blaženě jezdit skoro na 100% jen na el. energii, vyrábět el. energii většinově s OZE a o nic dalšího se asi pořádně nestarat. Ovšem tak jednoduché to určitě nebude, onen blackout nás o tom přesvědčil a to i v kontextu toho, že samotní Španělé se jen cca týden před blackoutem světu pochlubili (16.4.2025), že obnovitelné zdroje mu pokryly velkou část dne přes 100 % spotřeby. Za pár dní se přesvědčili, že přání a víra je jedno, ale praxe je praxe... Petr Dušek, který pracuje již roky pro několik energetických společností a od kterého i já čerpám určité, laické znalosti, se nám v připojeném článku snaží odpovědět, jak to bylo se španělskou přenosovou soustavou těsně před oním blackoutem. Na závěry a příčiny blackoutu si ani on netroufne. Je to celkem poučné čtení, které ukazuje, že bez atomovek, paroplynovek ( v budoucnu prý vodíkovek, když tedy nebereme uhlí a zemní plyn je v budoucnosti taky na indexu), tedy bez stabilních zdrojů se určitě neobejdeme. A akumulační zdroje energií? No, jen připomínám, že třeba naše přečerpávačka Dlouhé stráně s 400MW by byla při max. výkonu vyčerpána za cca 6 hodin a kdyby jsme u nás v ČR měli něco podobného jako Španělé, tak kolik takových zdrojů by nás muselo ochránit a jak maximální, časový úsek výpadku by to mohl být bez následného kolapsu? Nezavinili si to ti Španělé tak trochu sami? Hodně OZE, málo činných stabilních zdrojů, chatrná distribuční soustava, čeká je ještě hodně práce a výdajů. Ostatně to celou Evropu....... https://medium.seznam.cz/clanek/petr-dusek-tesne-pred-blackoutem-jelo-spanelsko-jen-z-20-na-stabilni-elektrarny-143325?
  7. Tak Evropská komise opět účinkuje. Jako bychom v EU neměli nyní těch starostí dost, vysoké ceny energií, stagnující ekonomika, neutuchající migrační krize, bezpečnostní hrozby a to nejen z východu atd.. Přesto EK i v tento čas opět vymýšlí stále nové a nové věci a omezení, nyní si vzpomněla, že třeba technické prohlídky pro starší automobily by měly být prováděny každý rok. Na elektromobily prý má taky dojít a to v nových pravidlech jejich technických kontrol, no máme se asi na co těšit. Jen doufám, že jednotlivé státy zastoupené v Radě EU a taktéž poslanci Evropského parlamentu již aspoň trochu prozřeli a uznají, že někdy méně je vlastně více. A to se Layenová v poslední době honosí tím, že byrokracii v EU bude omezovat, no nezdá se..... https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/starsi-auta-mozna-budou-muset-na-stk-kazdy-rok-budou-potreba/r~5390a6cc20ff11f0b553ac1f6b220ee8/?
  8. Koncern VW AG není opravdu v dobré kondici. Objevují se mnohé indicie o kterých se i zde na fóru dočteme, každopádně i tak elektromobilita je jakási mantra a nedotknutelná modla koncernu, o které se nesmí ani myšlenkou zapochybovat. O tom se docela nedávno přesvědčil i šéf SEATU, který veřejně pochyboval, i když tak nějak nepřímo, no a i to málo stačilo, aby si "dobrovolně" podal žádost o ukončení šéfovské pozice. Před nějakým časem jsem zde psal, že dnes už ani "všemocné" odbory ve ŠA Mladá Boleslav si na elektromobilitu netroufnou, ovšem celkem překvapivě si troufli veřejně brojit proti koncernu jako takovému, nakonec si to přečtěte, je to ze Škodováckého odboráře č. 7/2025.
  9. Jeden z hlavních, bývalých ideologů EU a Evropské komise, co se týče zavádění Green dealu a bývalý eurokomisař Frans Timmermans byl před nedávnem na návštěvě v Praze a poskytl Hospodářským novinám rozhovor. Nakonec posuďte sami, já jen za sebe říkám, že se nezměnil, velký demagog je to stále, no a nějaké jeho chyby v aplikování GD? Žádné nevidí a co se týče nás v ČR, no tak se laskavě se stížnostmi obraťme na Babiše a Fialu a jeho prý s tím neotravujme..... https://archiv.hn.cz/c1-67682380-grean-deal-stezujte-si-u-babise-ktery-ho-podepsal-nebo-u-fialy-jenz-ho-uvadi-do-praxe-rika-frans-timmermans?
  10. Jen mě tak napadá, proč si EU nyní stěžuje na zavedení 25% cla na dovážené automobily z EU do USA? O tom, že se to současné administrativě Spojených států pranic nelíbilo, tedy to, že USA měli na dovoz aut do USA z jiných zemí doposud 2.5% cla a EU na dovoz aut z jiných zemí (vyjma Číny), tedy i z USA 10% cla, bylo dlouhodobě známo a USA se tak vyjadřovali cca minimálně 2 měsíce. Proč nebyla větší snaha nebo ochota ze strany EU ty celní kvóty navzájem s USA vyjednat popř. vyrovnat? Že je to v EU složité a dlouhodobé? Tak na co byla ta x-násobná jednání mezi zástupci evropského automotivu a vedením Evropské komise, to tam zástupci automotivu nemohli na tohle účinně apelovat? Nebo apelovali a EU to zametla pod stůl? Nebo na co pořádá EU skoro každý týden nějaký ten neodkladný summit? To je takový problém se separátně sejít ohledně eliminace a vyřešení případné celní války, nebo téma urgentně sloučit třeba s nekonečnými a neustálými summity o evropském zbrojení? No problém to asi je, když se zjevně ničeho nedosáhlo, hlavně když EK na to margo prohlásila, že protiopatření přijdou záhy. Tak si automobilový průmysl v Evropě moc neochráníme, stejně jako odklad emisních pokut rozložených do 3 let. Ovšem vinu na oné celní válce prý jen na straně USA kromě EK spatřuje i většina automobilek, které zřetelně ignorují dosavadní nezdravý stav, jen jediná evropská automobilka tj. Ineos Automotive svým prohlášením k celé věci překvapila. Společnost sídlící ve Velké Británii a vyrábějící auta ve Francii říká, že je to Evropská unie, kdo si musí zamést před vlastním prahem. V oficiálním komuniké tak doslova uvádí, že je „šílené, že EU hrozbu cel ze strany USA ignorovala”. Šéfka firmy Lynn Calder pak přímo vyzývá evropské politiky, aby byli aspoň teď, kdy už cla byla zavedena, aktivnější. „Takhle to končí, když politici sedí s rukama v klíně. EU je ale bohužel i v tomto nekompetentní. A to jde opravdu o jednoduché zadání - snížení cel na úroveň těch uplatňovaných Američany mohlo zachránit část byznysu mnohým významným evropským automobilkám a jejich dodavatelům, aniž by to zametlo cestu k úspěchu Američanům.
  11. Na doplnění mého předchozího příspěvku přikládám fotografii, kde je v koláčovém grafu vidět, v jak obtížné situaci se může ocitnou koncern VW AG, pokud ty cla ve výši 25% na dovážené automobily do USA začnou opravdu platit. Korejci by taktéž na tom nebyli zrovna moc dobře.
  12. Proč firma Toyota je v posledních letech v automotive tak úspěšná a proč je celosvětově již delší dobu na prvním místě ve výrobě a prodeji osobních automobilů, ačkoliv např. v roce 2024 vyrobila jen cca 150.000 kusů 100% elektromobilů ? No, stačí si třeba i přečíst a rozebrat zde dodané excelovské tabulky, tj. globální, prodejní a výrobní výsledky za minulý rok 2024, kde, když budeme chtít, tak vyčteme, kde má Toyota trhy, kde má výrobní kapacity, kde a čeho prodává, do jakých zemí početně čeho dováží a v jakých zemích početně čeho vyrábí. Toyota se rozhodně nepokadila z proklimatické aktivity EU a podle dat z excelovských tabulek se dá celkem i když jen laicky předpovídat, jak na Toyotu dopadne či nedopadne včerejším dnem v USA vyhlášená a od dubna 2025 zavedená 25% daň na dovezené automobily. Velká výhoda Toyoty je to, že prodává a vyrábí opravdu celosvětově, takže výpadky na jednotlivých trzích dokáže pravděpodobně hladčeji vyrovnávat a nahrazovat, než ostatní automobilky. Každopádně si uvědomme, že EU je sice velký trh i pro Toyotu, ale není jediný a hlavně není to trh rozhodující. Například, když Volkswagen dnes ztrácí na svém kdysi tak významném trhu v Číně a teď po zavedení těch 25% cel v USA bude mít pravděpodobně problém s odbytem i tam a ještě čelí dnes zatím klesající poptávce po elektromobilech, tak Toyota je oproti VW se svou skladbou prodejních trhů a i výrobních závodů podle mne daleko flexibilnější a dokáže dnes těžit i z "dočasného" nezájmu o elektromobily. Toyota production_sales_figures_en_202412.xlsx
  13. Pawouk.... jo, je to pravda. Stěžují si ti, co nejvíce přikládali polínka do kamen a teď je jim z toho horko. Tak dlouho jsme stavěli budovu bez pevných základů, až se nám začíná od děravé střechy celá sypat na hlavu a to podle mne není ještě všemu konec.... PS: Setrvačnost, doběh různých opatření je v automotive dost dlouhodobá záležitost, takže jsem zvědavý jak se časem bude prodlužovat dodací lhůta na objednané, nové spalováky? Už teď jsou v Evropě za první 2 měsíce vidět meziroční výsledky poklesu výroby spalováků a stoupání výroby elektromobilů a to k tomu nevidím žádné nové, podstatné pobídky na nákup elektrovozů. Podle mne to není o tom, že by lidé za ty 2 měsíce naráz prozřeli, spíše se začínají projevovat opatření automobilek na co nejmenší emisní pokuty, takže spíše umělé utlumování výroby spalováků. Pokud lidé budou stále tak prahnout po spalovacích autech, tak ty čekací lhůty se začnou natahovat, nebude to vidět hned, počkejme tak rok....
  14. Totalitní manýry při prosazování elektromobility, aneb výběr politiků či dramaturgie ČT, kdo může či nemůže o tomto tématu ve veřejnoprávní televizi diskutovat? Dnes, tj. 20.3.2025 má být na televizním programu ČT 1 v 21.35 hod pořad "Máte slovo" s výhradním tématem elektromobility. Jedním z ČT původně pozvaných diskutujících byl i novinář a bývalý tiskový mluvčí automobilky Škoda pan Milan Smutný. Bohužel ČT jeho pozvání k diskusi na poslední chvíli odvolala a mi se můžem jen domnívat z jakého důvodu se tak stalo. Jestli někomu z dalších diskutující ( ministr dopravy Martin Kupka, bývalý europoslanec za Piráty Mikuláš Peksa, šéf asociace elektromobility Lukáš Hataš) se Milan Smutný nepozdával, či se tak rozhodla sama ČT? Bude to pravděpodobně i tak zajímavá debata, třeba i v kontextu toho, že náš současný premiér Fiala před odletem na dnes probíhající summit EU na včerejší (19.3.2025) tiskovce opakovaně tvrdil, že stále vidí velkou šanci na zvrat zákazu spalovacích motorů schválený od roku 2035. Tedy ten samý premiér, který dříve svou bohulibou činností či spíše nečinností, nebo ještě lépe svou naivností a nevědomostí pomohl v EU tzv. zazdít spalováky. To je tak, když je někdo až moc horlivý a až pak o tom v kontextu ostatního přemýšlí. Ovšem takových politiků bohužel máme jako máku, jak u nás , tak i v celé EU. Každopádně i tak doporučuji si dnešní pořad ČT Máte slovo zhlédnout.... https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-ceska-televize-si-nepreje-rikat-lidem-pravdu-nejen-o-elektromobilite-a-podleha-tlaku-politiku-130912#utm_source=subscription_notification&utm_medium=email&utm_campaign=subscribe
  15. Zajímají ještě někoho v EU spotřebitelé? Tahle věta je zároveň nadpis úvodníku nejnovějšího magazínu Autoservis & mobilita a týká se to zájmu či spíše nezájmu politických špiček a managementu automobilek o představách a přáních svých spoluobčanů, co se týče individuální mobility . Zdá se, že občas spotřebitelé/občané jsou pro někoho zajímaví, bohužel třeba pro politiky převážně jen těsně před nějakými těmi volbami, jinak vulgárně řečeno, "držte hubu a krok" vždyť dobře víme , co je pro Vás občany to nejlepší. No a co se týče automobilek? Tak tam je to střídavě oblačno, ostatně z vyjádření většiny jejich vrcholových managerů je patrno, že sklopili krovky a taktéž se snaží držet "politickou linii" technologického a konstrukčního vývoje budoucnosti. Ani je moc nezajímají spotřebitelé, i když tvrdí opak. Větší strach než ze spotřebitelů a nezájmu k jejich výrobkům, mají právě z politické reprezentace oněch spotřebitelů...
×
×
  • Vytvořit nový...