Přejít na obsah

Felicia okruh chlazení


Toom

Doporučené příspěvky

Přeju pěkný den,

měním chladící kapalinu, ta co tam byla doteď nevím co to bylo, je modrá, až modro zelená, problém je že já mám teď růžovou (ne že bych s tou barvou sympatizoval), ale jde mi o to, když tedy vypustím tu starou, vím, že to asi nevypustím uplně vše dokonale a propláchnu destilkou,popř destilkou+ocet. může tam dolít s čistým svědomím tu růžovou..

Říká se a asi se tak i děje, že při míchání to rozežere těsnění pod hlavou, když to tedy úplně nedokonale propláchnu a nějáké minimum se tam vyskitne může to také udělat.. jde mi jen o to jaké je riziko...???

Neplatí to jen v případě, že mixnu modrou růžovou...rovnou ??

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ocet tam nedávej - to je tak do rychlovarný konvice na odstranění vodního kamene, kterej je v podstatě vápenec a kyselina octová ho rozleptá. V motoru pokud do něj byla nalívaná směs nějaké chemikálie a destilky žádné vápenité usazeniny nebudou, protože všecky ty "fridexy" obsahují složky bránící usazení vápníku a jeho sloučenin v krystalické formě na stěny chladicí soustavy. A je jedno, jestli byl ten původní "fridex" nažloutlý, modrozelený nebo růžový - barvou jsou odlišené záměrně, protože žádoucích vlastností je u každého druhu dosahováno jinými chemikáliemi a při vzájemném smíchání různobarevných kapalin se může jejich protimrazový i proti korozní účinek až vyrušit. Když už musíš nutně dolít jinou barvou, měl bys všechen zmixovaný obsah co nejdřív vyměnit. Po vypuštění starého obsahu se systém nalije čistou DESTILOVANOU vodou. Někdo tvrdí že "demi-voda" neboli voda upravená, chemicky zbavená vápenitých látek pomocí iontoměničů = DEMINERALIZOVANÁ se hodí úplně stejně, není to ale pravda, i v demineralizované vodě jsou rozpuštěné chemikálie, se kterými se musí "fridex" po smíchání "vyrovnávat" a tím se i rychleji vyčerpávají jeho inhibitory a aditiva = klesá jeho životnost!!! Čistá destilka tyhle problémy nezpůsobuje! Proto se i výplach má dělat vodou DESTILOVANOU - ne pouze demineralizovanou. Motor s chlazením naplněným destilkou se nastartuje a nechá se ohřát až do zapnutí "sahary" - aby se co nejdokonaleji promíchal celý obsah. Tím se zbytky předchozí náplně poměrně dobře rozředí a při následném vypuštění odstraní včetně uvolněných pevných usazenin. V případě požadavku na co nejdokonalejší vypláchnutí se výplach opakuje s další ještě nepoužitou destilkou. Výplach se pak vypustí a do motoru se nalije čerstvá chladicí směs. Celé to je zhruba na jedno odpoledne práce a u běžného auta je k tomu potřeba kolem 10 - 15 litrů destilky. Proto uvaž, jestli nebude jednodušší vykašlat se na výplachy a dál používat ve Feli "modrozelený fridex", protože je stále dostupný například v síti pump ÖMV a dalších.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

teorie je hezká věc, ale zákony fyzikální chemie jsou neúrosné: na to vypláchnutí se dá určitě použít i normální voda (je to levnější) - i kdyby tam zůstala všechna (což nezůstane, protože ji 99% opět vypustíš) tak množství minerálů, které se později mohou usadit v systému, je v ní minimální - jiná věc by byla, kdybys to takhle vyplachoval obden.

Podle tvrdosti vody se tá propočítat obsah minerálních látek v ní obsažených a ten pak porovnat s vnitřní plochou chladicího systému. Vpodstatě vyjde, že pokud by se fridex ředil jen normální vodou z vodovodu a měnil se každé dva roky (tedy 5 krát za deset let), tak by případná usazenina byla zanedbatelná - nechte si ve varné konvici 5x po sobě vyvřit vodu domrtě a uvidíte, co zůstane na stěnách (a to je extrémní příklad, protože v chladícím systému se voda nikdy nevyvaří).

To, že minerály vedle tvorby usazenin také reagují s fridexem, je sice teoreticky pravda, ale vzhledem k tomu, že ten glykol v něm je pouze technický (jestli bude čistota 75 %, tak je to hodně), je to opět zanedbatelný problém.

Takže do chladiče patří destilovaná voda, ale pokud se tam nenaleje, tak se VŮBEC NIC nestane :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi na tom něco prvdy taky je,..

Máme doma totiž vlastní studnu a konvicu cca 5 let a ta konvica je vesměs skoro furt vcajku..takže vyplachuju naší vodou, šlo mě hlavně oto smíchání starého ,,fridexu" nebo co tam bylo a té nové kapaliny řůžová (antifreze) nebo nějáká podobná srajda nevím teď přesně, nemám s tím skušenosti takže jsem nechtěl aby to ničilo těsnění pod hlavou, proto jsem se ptal.

třikrát jsem vypustil, napustil okruh ta voda už je skoro čistá, po zahřátí motoru se to pěkně promíchalo. Takže si myslím, že riziko je fakt minimální. :kol-32:

Pokud někdo ještě něco máte rád se přiučím. :kol-47:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahojte,

tak som sa pustil do vymeny chladiacej kvapaliny na mojej 1.3MPi s tym, ze chcem aj preplachnut okruh, ale mam v tom trosku nejasno. Pri studenom motore som vypustil povodnu kvapalinu (ruzova) a prekvapilo ma, ze jej bolo len nieco cez 3 litre. Je sice pravda, ze ten rezervoar bol uplne prazdny (par mililitrov bolo na dne), ale aj tak sa mi to zda dost malo na to, ze podla specifikacie ma mat chladiaci okruh kapacitu 6 litrov. Potom som si vsak uvedomil, ze vlastne pri studenom motore je vlastne (z pohladu motora) velky okruh uzavrety, takze pri takomto vypustani sa z maleho okruhu nedostala von prakticky ani kvapka. Ked som tam nalial cistu vodu a nechal zohrievat motor, tak po otvoreni velkeho okruhu sa uz voda s povodnou kvapalinou zmiesala. Lenze ked budem chciet tuto zmes opat vypustit, tak opat jedine za studena a teda velky okruh bude opat uzavrety, a teda opat vypustim len cast.

Chcem sa preto spytat, ako sa da dosiahnut, aby som vypustil cely chladiaci okruh, aby som tam potom mohol naliat plnych 6 litrov novej chladiacej zmesi? Alebo sa to fakt da len takto ciastocne a niekolkokrat to zopakovat?

Vopred diky za odpovede.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Buď musíš vypouštět za tepla, kdy je otevřenej termostat, nebo ho nejdív musíš odmontovat - pak vytáhneš z motoru skutečně asi 95% objemu chlazení. Na následující průplach ho nemusíš montovat z5, stačí jen zakrejt "domeček" a po nastartování a ohřátí to nemusíš vyndavat znova - jen otevřeš víčko expanzky a dole u chladiče povolíš hadici - vyteče to samo. Pro definitivní naplnění samozřejmě musíš dát termostat zpátky...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdarec, Bulo Trulo! Ekkar má zajímavé téze, no nicméně pokud chceš vypustit kapalinu všechnu, tak vyšroubuj víčko expanzní nádobky, povol vypouštěcí šroub a povytáhni teplotní čidlo, které je na plastové krabici termostatu. Stačí na to plochý šroubovák, kterým vytáhneš plastovou segerku a jednoduše vytáhneš čdlo. Pak, jak budeš nalévat kapalinu do expanzky, nech čidlo vytažené a jakmile se termostat naplní chladící kapalinou, zasuň zpět čidlo a zajisti segerkou. Bez tohoto úkonu to nedělej, neboť než se ti otevře termostat, mohlo by dojít k přehřátí motoru a následnému poškození motoru. čus-bus! :kol-47:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Čau,

já jsem měnil kapalinu na 1.6 tce takže jsem oddělával přímo hadicu od chladiča (vypoušťák tam myslím není) u tebe je.

Vypouštěl jsem za studeného motoru, potom sem ho zahřál smíchaly se zbytky s čistou vodou, toto jsem opakoval 4x a potom už celý okruh byl jen čistá voda, naposled jsem dolil destilku opět zahřál, potom už při schládlém motoru vypustil jen tu část co šla to jsou vždy asi cca ty 3 litry jak píšeš a dolil jsem chladicí kapalinu,naředil...

Ale jestli dáváš stejnou kapalinu tak myslím není třeba, vše tak důkladně čistit, pouze vypustit a napustit..

Dělal jsem to docela složitě,.. takže udělej to co nejjednodušeji pro tebe!. :kol-32::kol-47:

Editováno: , autor: Toom
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takze dobojovane, chladiaca kvapalina vymenena. Diky chlopi, dost ste mi pomohli. Finta bola hlavne v tom, ze je treba uvolnit teplotne cidlo, cim sa uvolni podtlak v malom okruhu a ten vytecie smerom cez vodnu pumpu von (tj. vyteka v opacnom smere ako bezne obieha chladiaca zmes). Aj tak sa mi ale nepodarilo vypustit plnych 6 litrov. Predpokladam teda, ze vnutri motora su tie kanaliky tvarovane tak, ze vzdy tam nieco zostane. Koniec koncov nasvedcuje tomu aj fakt, ze som to preplachoval 5 krat a aj tak este netiekla odtial uplne cista voda, z coho prve dva preplachy este mali silno ruzovu farbu. Zakazdym som nechal bezat motor az pokym sa nazapal vetrak. Pri finalnom plneni sa mi podarilo naliat nieco cez 4 litre a uz som bol na MAX ryske expanzky. Po prevareni sa to este kus odvzdusnilo, takze som tam este trocha dolial ale celkovo som tam nenalial viac ako 4,5 litra. Z toho vyplyva, ze ak to chce mat clovek fakt tip-top, tak treba robit preplachy destilkou, aby pri finalnom plneni bolo v okruhu co najmenej obycajnej vody.

Snad len nejake postrehy:

1. treba si na to vyhradit fakt cele popoludnie, kedze "prevarenie" jedneho preplachu trva cca pol hodinu + dalsich aspon 15 minut, dokym to vychladne na teplotu, aby sa clovek pri odsrobovani vypustneho srobu neobaril. Treba ten preplach vyliat co najskor a naliat tam hned dalsi, aby sa vyuzilo zbytkove teplo v motore - rozdiel medzi zohrievanim uplne studeneho motora moze byt kludne 10-15 minut, takze sa to pri sucasnych cenach benzinu moze dost predrazit. Pozor ale pri odsrobovavani uzaveru expanzky ked je este preplach horuci - treba to robit fakt PO-MA-LY, inak vam moze ta voda este stale vyvret do xichtu

2. pri preplachovani je potrebne poriadne dotiahnut uzaver expanzky, aby odtial neunikala vodna para, kedze "cista" voda pri atmosferickom tlaku nema sancu dosiahnut teploty, kedy sa spina vetrak - pri riadne uzavretom okruhu sa vytvori pretlak a aj "cista" voda dosiahne dostatocnu teplotu

3. pri finalnom plneni treba ratat s tym, ze este nejaka zbytkova voda v okruhu je, a podla toho prisposobit aj plnenie/riedenie - kedze chladiaci okruh by mal mat 6 litrov a chladiaca kvapalina sa na -25C riedi 2:3, tak treba do okruhu naliat 2,4 litra chladiacej a zbytok doliat destilkou po MAX rysku a po prevareni (cim sa okruh odvzdusni) doliat uz len destilku po MAX

Takze este raz dik za rady, dufam, ze aj ja svojimi postrehmi niekomu aspon trochu ulahcim vymenu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No,.. k tomu proplachu já jsem to dělal jen proto, že dřív tam byl modrej snad fridex(to nevín já to tam nelil) a nevím přesně coto bylo a měl jsem nachystanou růžovou kapalinu (nechtěl jsem aby se to míchalo kuli řečem o ,,žraní" těsnění pod hlavou) proto proplach, jinak si myslím, že je proplach zbytečnej pokud měním jen chladící kapalinu za novou stejnou. ?? ne?

Potom taky není to ,,raketa" jen 15 let stará felda.. někdy se to moc přehání :kol-47::kol-31:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, Bulo Trulo, jsem rád, že jsem mohl přispět troškou do mlýna. Nicméně jsi nám ještě neprozradil, kde jsi přišel k těm šesti litrům kapaliny?! Mám Feldu 1,3MPi 50kW r.v.97 a vypustil jsem rovných 5 litrů tímto způsobem a motor byl studený. Z hadic a chladiče nevytekla ani kapka ani z výměníku, neb jsem demontoval hadice. A nevěřím tomu, že by v kanálkách motoru zůstal celý litr. Ale za domácí úkol zjistím, kolik se nám tam vejde litrů. Čus-bus, Felicius! :kol-28:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak ja som to preplachoval hlavne z toho dovodu, ze ta kvapalina tam nebola menena ani nepamatam, a svojou konzistenciou a farbou pripominala hocico len nie chladiacu kvapalinu. Pokial sa vymiena kvapalina za rovnaku a tak ako sa ma (tj v pripade ruzovej po 5 rokoch), tak tiez si myslim, ze preplach je zbytocny.

Tych 6 litrov som cital uz neviem kde (v nejakej knizke, nie na fore), snazil som sa to teraz narychlo dohladat, ale marne. Namiesto toho som vsak nasiel oficial dielensku prirucku (skoda ze az teraz s krizikom po funuse), kde sa pise, ze objem chladiacej sustavy je 5,6litra. A takisto, ze namiesto teplotneho cidla sa odsrobuje vypustny srob na bloku valcov nad tlakovym spinacom oleja - predpokladam, ze tym sa dosiahne prave odpustenie uplne vsetkej kvapaliny aj z vnutra motora. Pri plneni vsak treba to teplotne cidlo vytiahnut a nechat zaplavit termostat - tak ako si pisal Felicius.

(dal by som aj odkaz na tu prirucku, ale nechcem porusovat pravidla - neviem, ci sa tu take veci nepovazuju za warez, ked tak dajte vediet, doplnim ten odkaz)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...