Přejít na obsah

1996 – Škoda Octavia


Doporučené příspěvky

Škoda Octavia je automobil nižší střední třídy vyráběný automobilkou škoda od roku 1996. V modelovém roce 2001 prošla Octavia faceliftem. V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, která modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byla po představení následníka dále úspěšně prodávána pod názvem Octavia Tour. V závěru roku 2010 byla její výroba ukončena a pod názvem Octavia Tour se do nabídky dostala Octavia druhé generace. Technicky je totožná s modernizovaným provedením, ale vnější vzhled odpovídá stavu před modernizací v roce 2008.

Kromě klasického liftbacku se Octavie prodává i jako kombi (Octavia Combi), kombi s náhonem všech kol (Octavia combi 4x4 I. a II. generace a oplastovaná verze Scout II. generace), liftaback s náhonem všech kol (Octavia 4x4 I. generace) nebo designově mírně odlišená sportovní verze s výkonnějším motorem (Octavia RS).

První generace

Škoda Octavia I

post-8682-0-73260200-1339492760_thumb.jp

Octavia 1. generace z let 1996 - 2000

Výrobce Škoda Auto

Koncern Volkswagen

Další jména Škoda Octavia Tour (od 2004)

Roky produkce 1996 - 2010

Místa výroby Česká republika

Modernizace 2000, vydávaný jako modelový rok 2001

Nástupce Škoda Octavia II

Generace 1.

Příbuzné vozy Volkswagen Golf, Volkswagen Bora, Volkswagen New Beetle, Audi A3, Audi TT, Seat Leon, Seat Toledo ll

Konkurence Renault Mégane, Fiat Brava, Citroen Xsara

Karoserie 5D liftback, 5D kombi

Druh pohonu přední náprava nebo 4x4 (pomocí spojky Haldex)

Třída nižší střední

Platforma VW Golf A4 (PQ34)

Technické údaje

Rozvor 2512 mm

Objem zavaz. prostoru 528 (liftback)

548 (kombi) l

Počet míst 5 nebo 4 pro kategorii N1

Objem nádrže 55 l

EuroNCAP 70px-Crashtest-Stern_4.svg.png (2001)

Motor

Objem 1.4–2.0 l

Počet válců 4

Převodovka 5°, 6° manuální nebo 4° automatická

post-8682-0-12264300-1339492764_thumb.jp

Škoda Octavia z let 1996-2000

Práce na voze začaly již v roce 1992, kdy vznikly první studie vozu kompaktní třídy na bázi Golfu lll. Od prvního návrhu se uvažovalo o větším typu, jemuž v roce 1993 přisoudili namísto podlahové části Golfu III novou koncernovou platformu určenou pro Golf IV, která se stala základem i pro Audi A3. Tehdy začal skutečný vývoj Octavie. V roce1994 byly postaveny a odzkoušeny první prototypy.

Prvními, kdo se oficiálně seznámili s novým vozem Škoda Octavia vyráběným v právě dokončené nové hale, byli 4.dubna 1996 členové poroty souteže Evropské auto roku. Značka si velmi přála a potřebovala, aby vůz uspěl na mezinárodním fóru. Byl to po letech opět zcela nový typ (model Felicia vycházel stále ještě z jí předcházejícího Favorita) a byl vnímán jako významný mezník.

Za vzhled vozu odpovídalo oddělení vývoje automobilky. Původní italský návrh byl podstatně přepracován a jeho konstrukci provedl tým v Česaně. Velký důraz byl kladen na bezpečnost, takže se počítalo nejen s předními, ale také s bočními airbagy, které byly do té doby běžné pouze ve vozech vyšších tříd.

Nový závod pro Octavii otevřel prezident Václav Havel š.září 1996. A téhož dne byla i oficiálně zahájena montáž automobilu. Robustní maska chladiče vyjadřovala solidnost a luxus a předznamenávala všechny budoucí vozy Škoda. V prestižní anketě „Car of the year“ 1997 skončil model na 4. místě z 29 nominovaných kandidátů.

post-8682-0-46929300-1339492767_thumb.jp

Faceliftovaná Škoda Octavia ve verzi RS

V únoru 1998 byla představena oficiálně Škoda Octavia Combi.

V roce 1999 se začala vyrábět Octavia Combi ve verzi 4×4 a v roce 2001 i liftback (přiřazení zadní nápravy obstarává spojka Haldex, která se uvádí v činnost při prokluzu přední nápravy). V roce 2000 proběhla modernizace, která upravila vzhled vozu. Zároveň se představila nejvyšší výbava „Laurin & Klement“ (do faceliftu v roce 2000 se lišila od běžných verzí hlavně čirou optikou předních světlometů a světlým interiérem). V roce 2000 byl uveden i model RS, který měl motor 1.8T s výkonem 132 kW (180 koní). V roce 2002 verzi RS doplnilo i kombi.

Dne 17. února 2004 byla vyrobena miliontá Octavia a od tohoto roku byla první generace prodávána pod názvem Octavia Tour. Poslední modernizace proběhla v roce 2009. Omezila se na nové potahové látky Eminent a Graham z modelu Octavia druhé generace a dále zpětná zrcátka či nový volant z modelu Roomster/Fabia II a poté i jiný způsob otevírání víčka palivové nádrže (nově se víčko otevíralo manuálně zvenčí oproti dřívějšímu elektrickému ovládání pomocí tlačítka z palubní desky). Vedle druhé generace Octavie vydržela první generace v prodeji ještě dalších více než šest let a s celkovým počtem 1 442 126 kusů skončila její výroba 10. listopadu 2010. V tento den bylo vyrobeno „dalších posledních“ zhruba 40 kusů, ačkoli již den předem byl prezentován konec výroby s kyticí na jiném automobilu.

Motory

Benzinové motory

  • 1.4 MPI 44 kW
  • 1.4 16V 55 kW
  • 1.6 MPI 55 kW
  • 1.6 MPI 74 kW
  • 1.6 MPI 75 kW
  • 1.8 20V 92 kW
  • 1.8 T 110 kW
  • 1.8 T 132 kW (pro RS)
  • 2.0 MPI 85 kW

Dieselové motory

Vznětové motory TDI nebo SDI dokázaly v provozu spotřebovat 5–6 litrů nafty na 100 km jízdy.

  • 1.9 SDI 50 kW
  • 1.9 TDI 66 kW
  • 1.9 TDI-PD 74 kW
  • 1.9 TDI 81 kW
  • 1.9 TDI-PD 96 kW

Výbava

Do modelového roku 2001:

  • LX
  • GLX
  • SLX
  • Laurin & Klement

Od modelového roku 2001:

  • Classic
  • Ambiente
  • Elegance
  • Laurin & Klement
  • RS

Po uvedení Octavie druhé generace:

  • Tour

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...