Přejít na obsah

1959 – Škoda Octavia (985, 702), Octavia Super (993, 703), Felicia (994)


Doporučené příspěvky

Vůz Škoda Octavia se začal vyrábět v roce 1959. Vznikl modernizací vozů Škoda 440 respektive Škoda 445 též známý pod názvem Spartak. Octavií se dohromady vyrobilo 279 724.

post-8682-0-50870900-1339504250_thumb.pn

Výrobce Škoda, s.p., Mladá Boleslav

Roky produkce 1959–1971

Místa výroby Československo

Předchůdce Škoda 440

Nástupce Škoda 1000 MB

Příbuzné vozy Škoda Felicia (1959)

Karoserie sedan, kombi

Třída střední

Historie

Po úspěšném modelu Škoda 440, který zaznamenal ohlas i v zahraničí, se vedení automobilky Škoda rozhodlo pokračovat vozidlem postaveným na jeho základu. Vznikla tak Škoda Octavia. Vůz byl na první pohled velmi podobný svému předchůdci, protože karosérie zůstala až na určité detaily, jako jsou jsou přední maska, zadní světlomety apod., prakticky nezměněna. Uvnitř se však nacházelo hned několik nových prvků.

Prvním novým prvkem je řešení přístrojové desky, která je nyní plošší a přehlednější. Druhým novým prvkem byla zcela přepracovaná přední náprava, která již nebyla odpružena příčným listovým perem, ale vinutými pružinami. To mělo za následek zlepšení jízdních vlastností a současně se zlepšila možnost seřizování geometrie nápravy. Zadní náprava zůstala víceméně původní, odpružená příčným listovým perem. Octavia měla všechna kola nezávisle zavěšená, (systém Tatra) což jí dávalo na tehdejší dobu vynikající jízdní vlastnosti.

V roce 1960 se objevuje nová karosářská varianta – kombi. Vyniká svým vnitřním prostorem a pomalu si získává srdce uživatelů.

post-8682-0-15616100-1339504243_thumb.jp

Octavia Combi

V následujícím roce prochází Škoda Octavia vzhledovou modernizací, která je nejvíce patrná na zadní části vozu. Víčko nádrže již není vystaveno na odiv a je elegantně zakapotováno dvířky, otevíranými zevnitř vozu a hlavně vůz dostává na zadní blatníky elegantní „ploutvičky“, které jsou zakončeny novými kryty světlometů ve tvaru kapky.

Kromě standardní Škody Octavia vznikají její ostřejší verze. Jsou to Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS (Touring Sport), které jsou charakterizovány zvýšeným výkonem svých motorů.

Vozy Škoda Octavia se staly oblíbenými nejen v zemi svého vzniku, ale i v zahraničí. Na svou dobu se jednalo o levný, spolehlivý a dobře ovladatelný vůz. Verze s karosérií typu tudor se přestala vyrábět v roce 1964 a byla nahrazena novým typem Škoda 1000 MB, vozy s karosérií kombi se ve výrobě udržely až do roku 1971, protože automobilka Škoda za ně neměla adekvátní náhradu.

Octavia a sport

post-8682-0-89032500-1339504237_thumb.jp

Octavia na I. mezinárodní automobilové rallye Moskva–Praha

Na počátku šedesátých let 20. století se vozy Škoda zúčastňují různých automobilových soutěží, včetně slavné Rally Monte Carlo. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Keinänen–Eklund umístila na neuvěřitelném 6. místě absolutně a 1. místě ve skupině.

V roce 1962 se Rally Monte Carlo zúčastňuje již 16 Octavií s posádkami z osmi zemí. Stejně jako před rokem ve třídě jasně dominuje finský závodník Esko Keinänen a vítězí před čtveřicí vozů Alfa Romeo. V tomto roce nezústalo jen u úspěchu z Monaka. Skvělý výsledek se udál při sněhové rally ve Finsku, kde Eklund vybojoval s vozem Octavia TS čtvrté místo absolutně a úplně nejlepší výsledek přišel na finské Rally tisíce jezer, kde opět Esko Keinänen dokázal porazit všechny soupeře vyjma jednoho a celkově si dojel pro stříbro, přičemž jasně opanoval svou třídu.

Ani v roce 1963 nezůstala Octavia bez úspěchu. Do třetice se jí podařilo zvítězit ve své třídě v Monaku. Tentokrát díky norské posádce Gjölberg–Karlan jedoucí s Octavií TS.

Galerie

post-8682-0-09403900-1339504235_thumb.jp

Octavia

post-8682-0-66478100-1339504259_thumb.jp

Octavia Super

post-8682-0-93693000-1339504262_thumb.jp

Octavia Combi

post-8682-0-28712100-1339504257_thumb.jp

Felicia

Technické údaje

Motor

Zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou. Verze TS měla oproti ostatním verzím dva karburátory.

Verze Zdvihový objem Výkon motoru

Octavia 1 089 cm3 29,4 kW

Octavia super 1 221 cm3 33 kW

Octavia combi 1 221 cm3 33–36 klW (dle roku výroby)

Octavia TS (Touring sport) 1 221 cm3 37kW

Rozměry

4 065 × 1 600 × 1 430 mm

rozvor – 2 390 mm rozchod – 1 200/1 250 mm

nejvyšší rychlost – 115 km/h

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Škoda Felicia je model automobilu vyráběný československou automobilkou Škoda v letech 1959–1964. Automobil Škoda Felicia byl jediný sériově vyráběný kabriolet automobilky Škoda. Jeho předchůdcem byla Škoda 450, která se lišila přední nápravou s listovými pružinami. Škoda Felicia sa vyráběla v závodě Kvasiny. Bylo jich vyrobeno 14 852 kusů + 1 010 starších Škoda 450. Ve výrobě procházely modely mírnými změnami.

Při přechodu ze Škody 450 na Škodu Felicii bylo nejviditelnější změnou pojmenování a modernizace přední nápravy z listového na vinuté odpružení. Změnou prošla i palubní deska. Od modelu 1961 se řazení přesunulo zpod volantu na podlahu a maska „žralok“ byla nahrazená maskou používanou na modelech Octavia. Nejsilnější verzí byla Škoda Felicia Super, s objemem motoru 1 221 cm3 o výkonu 39 kW a s maximální rychlostí 135 km/h. Spotřeba činila 9,5 l/100km.

post-8682-0-07152200-1339504304_thumb.jp

Výrobce Škoda Auto

Roky produkce 1959–1964

Místa výroby Česká republika

Předchůdce Škoda 450

Příbuzné vozy Škoda Octavia (1959)

Karoserie 2dveřová karoserie

Třída sportovní

Motor 1,3 l

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...