Publikováno Červen 10, 201411 r Ahojte. Dovolil som si pre zvedavých založiť teoretickú diskusiu na téma letná/zimná zmes LPG. Podľa toho čo som zistil to vypadá takto: Hustota (kapalná fáze) zimní směs 540 kg/m³ (Propan 510 kg/m³, Butan 580 kg/m³) Hustota plynné fáze cca 2,1 kg/m³ (Z 1 litru kapalné fáze vznikne asi 553 litrů plynu) Výhřevnost cca 12,9 kWh/kg (46,44 MJ/kg) Složení: Zimní LPG směs (60% P a 40% ; letní LPG směs (40% P a 60% Teplota varu: -11,7 °C (zimní LPG směs), -5,3 °C (letní LPG směs) Propan: Teplota varu −42,1 °C Hustota 582 kg/m³ (kapalina, −42,1 °C, 1 013 hPa) 2,423 kg/m³ (plyn, − 42,1 °C, 1 013 hPa)1,910 kg/m³ (plyn, 15 °C, 1 013 hPa) všetko pri atmosférickom tlaku Výhřevnost 46 357 [kJ/kg] 88 540 [kJ/m³]-plyn Dopočítané: Výhřevnost 26 979 [kJ/L] (z kvapaliny v nádrži) Butan: Teplota varu −0,5 °C Hustota 600 kg/m3 (kapalina, 0 °C, 101,3 kPa)2,48 kg/m3 (plyn, 15 °C)všetko pri atmosférickom tlaku Výhřevnost 45 752 [kJ/kg] 114 840 [kJ/m³]-plyn Dopočítané: Výhřevnost 27 451 [kJ/L] (z kvapaliny v nádrži) Mne z toho vychádza: Podiely výhrevnosti Propan/Putan hmotnostná 1,013 (+1.3%) (z kvapaliny v nádrži) 0,983 (-1,7%) plynná 0,771 (-23%) Netuším ktorú výhrevnosť brať ale myslím že plynnú, ale pri spôsobe dávkovania cez trysku hraje rolu aj viskozita plynu a tú neviem. Zimná zmes 60:40= 99 060 [kJ/m³] Letná zmes 40:60=104 320[kJ/m³] Takže zimná je asi o 5% menej výhrevná 1)Zimný plyn obsahuje viac propanu a tak za rovnaký objem natankovaného paliva dostaneme menej energie. 2)Letná zmes je výhrevnejšia a preto by malo byť potrebné vstrekovať menšie dávky LPG pre zachovanie rovnakého spaľovania resp správnejšie rovnakej uvoľnenej energie. Malo by sa to teda prejaviť tak aj regulácii bohatosti zmesi Ak nastavíte auto na letnú zmes, tak by ste v zime mali pridať asi o 5% vyšší koeficient plynu. Ak tak nespravíte, tak to bude musieť doregulovávať lambda regulátor. A longterm lambda odchylka sa zmení zhruba o 5% (na škoda do + ). A v režimoch openloop to bude dávať bohatšiu zmes. A naopak ak to nastavíte so zimnou zmesou tak vám to v lete bude musieť lambda regulátor sťahovať dolu o tých cca 5% Čo vy na moje úvahy a hlavne na vlastné skúsenosti s chybou longterm lambda correction? Mne to zhruba sedí. Dokonca by som povedal že nie 5% ale 10% 3)Pokiaľ mám pravdu, tak je to ďalší argument pre riadiacu jednotku LPG s autoadaptívnou funkciou (podľa Lambdy alebo OBD) To som zvedavý čo na to poviete.. Podklady: http://cs.wikipedia.org/wiki/LPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Butan http://cs.wikipedia.org/wiki/Propan
Červen 20, 201411 r Autor Ešte porovnanie s benzínom. hustota kg/L 0,72 teoreticky potrebné množstvo vzduchu m3.kg-112,7 dolná výhrevnosť benzínu kJ.kg-143545 výhrevnosť stechiometrickej zmesi so vzduchom kJ.m-33433 Výhrevnosť: LPG zimný 60% Propan 27168[kJ/L] LPG letný 40% Propan 27262[kJ/L] Benzín 31352[kJ/L] (o 15% viac ako letný LPG) Takže o toľko by ste mali mať spotrebu (v litroch) väčšiu ako na benzín (pokiaľ sa nezmení účinnosť spaľovania) Mne vychádzalo na benzín 8,5 takže na LPG by to malo byť asi 9.8, mám 9,8 ale nieje v tom započítaný benzín na štartovanie (asi 0,9L/100) Takže to i viacmenej sedí. Upraveno Červen 20, 201411 r od kluvi
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.