Přejít na obsah

vysoká spotřeba 1.6/55


paulmack

Doporučené příspěvky

spotřeba ...

V dnešním příběhu z praxe zavítáme opět na ono "rutinní" měření emisí, které nám opět odhalilo známé skutečnosti ze světa řízení spalovacích motorů.

Při každém měření emisí jsem již zvyklý "přeběhnout" dané vozidlo, zda-li je vizuálně všechno v pořádku a to platilo i v tomto případě. Při pohledu na zadní část vozu mi bylo ihned jasné, že je s emisemi zle. Celá část plastového nárazníku, jinak se usmívající v překrásné červené rally barvě byla černá jak uhel. To byly již ony první příznaky, které mě nenechaly chladným a za druhé čpící a zapáchající výfukové plyny, takové, které nám oznamují, že je motor ulitý až hrůza. No nic, napojil jsem ATAL AT 500, provedl zahřátí motoru s důkladným prohřátím katalyzátoru (cca. 3 min.) a po té jsem se na analyzátoru přepnul do režimu emisní analýzy spalování. Moje obavy se potvrdily spolu se závadou, kterou jsem objevil při vyčtení paměti závad v řídící jednotce motoru - Lambda-sonda - příliš nízký signál. Po vymazání se již tato závada neobjevila, alespoň jsem si to myslel...

Tak tedy měření ukázalo, že na volnoběh bylo CO % 9,87 , HC ppm 3 874 ... V otáčkách CO kleslo asi na 6, 51 % a HC ppm na 1 722, což znamenalo, že je motor totálně ulitý benzínem. První co bylo, tak jsem napojil přístroj BOSCH KTS 550 a v režimu měření elektronických systémů jsem začal provádět měření Lambda-sondy a celého regulačního okruhu. Velice výbornou věcí je na tomto přístroji mimo jiné také to, že přímo v měření tzv. vlastní diagnostiky si můžete většinu naměřených signál ů a fyzikálních veličin zobrazit na obrazovce graficky v závislosti na čase, který ještě mohu měnit... Samozřejmě, že nejlepší měření fyzikálních veličin je pomocí osciloskopu, ale jako první nahlédnutí do nitra systému řízení to je velice dobrá pomůcka. A co že nám tedy ukázala Lambda-sonda? Vůbec nic, její napětí bylo úplně na 0V, byla tedy jak přibitá na napětí 0,0V. Nehnula se ani po pořádném vytáčení do oblasti nad 4.000 ot/min a znovu důkladném prohřátí katalyzátoru. Teď si určitě někteří z Vás řeknou "Ale to je přece jasné, vyměním Lambda-sondu a je po problému". Jenomže to je zásadní chyba, která může vést k začarovanému kruhu. Vždy je potřeba odhalit samotnou příčinu dané závady a ne závadu pouze odstranit. Šli jsme tedy dál, proměřili jsme všechna důležitá čidla a snímače, která by mohla mít vliv na tuto extrémní bohatost. Všechna byla v pořádku, tak jsme tedy začali z jiného konce. Totiž při velmi prudkých akceleracích bylo slyšet rány u výfukového sběrného potrubí a tady jsme byli doma!!! Zákazník si nechal vyměnit první díl i s katalyzátorem, ale že má prasklé výfukové sběrné potrubí, mu již zřejmě až tak moc nevadilo. Navíc vozidlo muselo mít šíleně vysokou spotřebu paliva, což mu asi také nevadilo. Co se tedy opravdu stalo? Zkušení mechanici mi zajisté potvrdí, že praskají na těchto motorech jak sběrná potrubí, tak samotné prstence na předním díle výfukového potrubí. A protože se jedná o místo značné netěsnosti před kyslíkovým čidlem, tedy před Lambda-sondou, není pro Lambdu nic jednoduššího, než obohacovat a to až do té míry, kdy Lambda-regulace překročí práh regulační meze, zapíše se do paměti v řídící jednotce závada a Lambda-sonda je zcela nefunkční, včetně onoho ulití motoru benzínem. A ptáte se, proč jsme na tuto netěsnost nepřišli při samotném měření? Ale ano přišli, již samotné množství kyslíku ve výfukových plynech, které bylo přes 2 % nám hlásilo netěsnost. A samotné zvuky netěsnosti? Ty se začali objevovat až při vyšších otáčkách motoru. Po výměně sběrného potrubí však ještě nastal problém co s nefunkční Lambda-sondou, ale i ten jsem vyřešil trošku pro motor i uši drsným způsobem a Lambda-sondu jsem probral z šoku a celý regulační okruh pracoval opět normálně. Emise ovšem proběhli v naprostém pořádku, závada v paměti se již neobjevila a ony pazvuky, linoucí se z motoru se také již neozývaly....

Jen jsem zvědav, zda-li alespoň zákazník ocení to razantní snížení spotřeby paliva a zda si již vychutná plynulou jízdu bez silných škubání v akceleraci, jež tuto závadu provázela.

A katalyzátor? Ten se měnil zbytečně...

Viktor Hetcl, DiS

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Koukal jsem na ty hodnoty z VAGu, bohužel nevím, jakým způsobem jsi je naměřil, každopádně je mi jasný, že na zastaveným motoru

:), takže moje interpretace bude dosti na vodě.

1. blok hodnot 2, pole 4 je teplota nasávaného vzduchu 83 st. C - toto je hodnota, která by měla být na teplém motoru cca.30-35 st., otázka je, jak ten motor dlouho ohřátý stál, ale 83 st. nevěřím.

2. proč jsou obě teploty v bloku hodnot 1 pole 2 rozdílný nevim - asi kaput čidlo teploty chl. kap.

Doporučení:

1) Měřit za jízdy během ohřívání motoru, hodit si teplotu chladicí kapaliny do grafu a sledovat, jak roste teplota, pokud leze plynule nahoru bez výkyvů, je vše ok, pokud budou na křivce zlomy a skoky, je v háji čidlo teploty chl. kapaliny.

2) Měřit stejným stylem teplotu nasávaného vzduchu, platí pro ni zhruba s určitými možnými výradami co bylo napsáno výše.

3) blok hodnot 1 pole 3 je napětí na lambda sondě, při ohřátém motoru a volnoběhu by mělo oscilovat mezi 0,1 až 0,9 V

- pokud ne, zkusit vymazat adaptace řídící jednotky (mělo by být uděláno po výměně lambda sondy).

4. zůstávý viset některý vstřikovač (Vagem exaktně nezměříš, bude se to projevovat jako bohatá směs tj. 0V na lambdě)

5. Pokud jezdíš převážně couračky, může být lambda "otrávená" - postup vymazat adaptace a rozjezdit (ostrá jízda mimo město, prostřídávat všechny režimy motoru).

Zkus to odměřit, hodit sem výsledky a zkusíme poradit dál.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...