Přejít na obsah

Jak snížit nehodovost?


TomasB

Doporučené příspěvky

Tak jsem tuhle přemýšlel, jak dosáhnout nižší nehodovosti. Určitě ne stále většími pokutami, bodovým systémem a stále přísnějšími předpisy. Tudy cesta prostě nevede.

Už na základních školách by měl být předmět Dopravní výchova, protože se dneska už jedná o tak životně důležitou disciplínu, kterou bych srovnal důležitostí klidně s předměty jako matematika, český jazyk,...

Na středních školách by pak měla být do výuky zařazena autoškola, a to od prvního ročníku. Myslím, že je správné, aby parchantíci začali za volantem už v 15 letech. A výuka autoškoly by měla trvat minimálně jeden školní rok. Od 16 či 17 let, po složení zkoušek by pak mohli až do 18 let jezdit pouze pod dohledem osoby starší 30let. Od 18ti pak sami, ale s omezením výkonu motoru. Tady je pak otázka jak dlouho by to omezení mělo trvat. Důvod je jednoduše pozvolný přechod od slaboučkejch motorů k silnějším a ne hned šup do 100kw auta.

100% vím, že toto by bylo účinné, narozdíl od debilních restrikcí. Jednak čím dříve člověk začne, tím jednodušeji a lépe se řídit naučí a druhak by jsme neměli rychlokvašky, co maj řidičák za pár dní a neumí se pořádně ani rozjet.

Vycházím z toho, že sám jsem začínal coby žák prvního stupně ZŠ jezdit na babetě či kozidechu, později na pincku a v 15ti jsem poprvé řídil auto. V 15ti jsem si udělal papíry na 50ku a drandil na ní jak o život. V 17ti letech už jsem byl majitelem řidičáku B, tedy na auto. Prostě jsem ve 3tím ročníku průmyslovky absolvoval autoškolu, která trvala celej školní rok! Byla to směska teorie a jízd a bylo to poctivý. Jen jsem pak musel několik měsíců čekat s papírama v kapse, než budu moct vyjet. A pamatuju, že jsem pak i dělal kraviny jako každej, ale přeci jen ta Š105, kterou jsem si koupil měla tuším jen 33kW nebo tak nějak, a tak jsem prostě přežil telecí léta. Je fakt, že jsem dělal machrovinky a pičovinky, ale jezdit jsem uměl opravdu docela dobře. Je otázkou, jestli by tomu tak bylo i tehdy, kdybych třeba od rodičů dostal nějakýho Bawora s pěkným stádem koní. To už si vůbec nejsem jistej, jestli bych to někde nepřepísknul. A tak jednak z vlastních zkušeností a částečně úsudkem si myslím, že to co jsem nastínil je jedna z cest. Tedy ta hlavní. Pak je to samozřejmě úprava infrastruktury, která je tady mizerná a to má taky obrovský podíl na nehodovosti. To si myslím jsou dvě největší příčiny stavu, kterej tu je.

Tak jsem dal slovo do pranice, tak jsem zvědavej, jak se tady rozvine diskuse.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak konečně zase začal TomášB zakládat zase téma byla tu už pomalu nuda :palec2: .

S tím souhlasím. Možná snad ta osoba by mohla být i mladší, ale musela by mít řidičák nějakou tu dobu.

Já bych pravidla trošku uvolnil a zavedl trošku více svobody a osobní zotpovědnosti. Také policie musí být vidět. Radary by měli být pouze na nebezpečných místech a o umístění by rozhodovala policie a né obecní úřad, který to dá za ceduli obce, aby vydělal co nejvíce. Lidi to akorát nasírá a úcta před pravidly jde stranou protože tohle není fér. Když se oni chovají jako svině já se nebudu chovat jinak. Více preventivních kontrol - řidičák mám 6 let a najedu toho hodně a ještě mě nikdo nikdy nestavěl. (né že bych o to stál)

A hlavně prevence v televizi prostě všude. Prevnece je dnes téměř nulová!!!

Pokud spácháš hodně přestupkůch neumíš jezdit a běž si udělat řidičák znova a nebo k psychologovi, ať zjistí proč jezdíš jako debil.

Také pokud tě chtějí pokutovat musí to udělat osobně a ihnet po spáchání, jedině tak to má účnek.

Pokuta musí být preventivní opatření a ne buzerace a obchod.

Tady se pase pouze po vysoké rychlosti, ale já si myslím, že to není problém, že na bezpečných usecích můžeš jet rychle aniž bys ohrozil sebe nebo někoho jiného.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zrovna v neděli jsme jeli opékat buřty. Já s rodinkou jedním autem a kamarádka druhým. Rychlosti jsem nedodržoval, jel jsem klasiku podle situace. Kámoška prohlásila, že jsem jel rychle jako prase, protože ona rychlosti dodržuje. A v ten moment se mně zastala manželka, že sice jezdím rychle, ale bezpěčně. Vždycky totiž jdu jen do takového manévru, kterej vím, že s rezervou zvládnu a ještě se u toho můžu ďoubat v nose.

Editováno: , autor: davon
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně, člověk by měl jed podle stavu vozovky a okolností a né jen čučet na značky, kdybys ses řídil podle značek tak v první zatáčce vylétneš bo pojedeš do zatáčky 90. Nejhorší je podle mě že lidé předjíždějí jako idioti.

Navíc nepřiměřená rychlost se dává za vinu skoro všemu ani nemusíš překročit povolenou rychlost, prostě pojedeš tu prudkou zatáčku 90kou.

Někde jsem četl, že překročení maximální rychlosti způsobuje jen malé procento nehod.

Ale tady se chce vydělávat na měření tak jsou čísla prezentována jinak.

Do autoškoly bych také přidal školu smyku, aby si lidé uvědomili, že ze zatáčky mohou také vyletět. A věděli jak takou situaci zvládnout.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nevím kdo znáte cestu od sjezdu dálnice D11 od Chlumce na Lázně Bohdaneč. Ta cesta byla otřesna, dali novej povrch a rozšířili cestu. Než to začali osazovat značkami a čárami, tak naprosto super cesta. Většinou to teda jezdím v době, kdy tam doprava není hustá a krásně se tam dá předjíždět a 140 je akurátní rychlost. Teď tam malujou kokotské čáry, omezení na 50km/h a zákazy předjíždění tam instaloval nějakej dement. Je tam jeden za druhým, přitom tak nesmyslně, že prakticky tímto eliminují možnost předjetí. Přitom snad každýmu dojde, že když nevidím, tak nepředjíždím, vidím dostatečně daleko a nic nejede, tak jedu. Ale ouřada tam musí nacpat kvanta nic neřešících značek...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Něco na tom bude, mám řidičák asi 3 roky, je mi 21. Sám jsem jel až po 1,5 roku, dřív se mnou jezdil jen táta. Sedl jsem rovnou do 81Kw Octavky a když jedu tak se držím pravidla že auto není moje a tudíž ho musim dovézt ve stavu ve kterým jsem odjel a tomu taky přizpůsobím styl jízdy.

S tím omezením pro úplný nováčky plně souhlasím, ale co takhle i něco na důchodce (myslím tím ty 75+) ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, je to tam kvůli pracem na silnici ty 50ky, ale téměř nikdy tam nikoho pracovat nevidím, a když ano, tak třeba na jednom místě, a to by si snad ty dvě značky před prací postavit a po práci hodit do příkopy nebo odvézt. Jinak je ta silnice teď fakt paráda, je to široký jak parkoviště a určitě to přispěje k bezpečnosti.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

TomasB: není tam to omezení náhodou z důvodů stavby???? pak ty značky sundaj - myslíš úsek okolo Bohdaneckých rybníků?

a všimnul jsi si těch zákazů předjíždění? To je úplně na palici. Jediný, kde to má smysl je u tý jedný jediný křižovatky co tam je. Jinak je to plýtvání a nesmyslné omezování.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Něco na tom bude, mám řidičák asi 3 roky, je mi 21. Sám jsem jel až po 1,5 roku, dřív se mnou jezdil jen táta. Sedl jsem rovnou do 81Kw Octavky a když jedu tak se držím pravidla že auto není moje a tudíž ho musim dovézt ve stavu ve kterým jsem odjel a tomu taky přizpůsobím styl jízdy.

S tím omezením pro úplný nováčky plně souhlasím, ale co takhle i něco na důchodce (myslím tím ty 75+) ?

těch důchodců zase tolik nejezdí co mlaďasů, to není tak žhavý.

Možná by mlaďasové a důchodci měli mít povinně znak začátečníka za oknem :)

Editováno: , autor: TomasB
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak třeba v Německu když postaví nový úsek silnice, tak tam platí omezení rok s tím, že postupně zvedají povolenou rychlost od 50 přes 60 do 80 a až pak můžeš jet 90... je to z toho důvodu, že nový asfalt prý víc klouže a musí se trochu ujezdit... tady když postaví novou silnici, tak za rok můžou "dělat záplaty" protože se ten asfalt vydrolí! a kvůli čemu to asi je - protože po nový silnici každej hned lítá... každej by měl začít u sebe, já se snažím jezdit bezpečně a rychle, ale pokaždý to taky nejde.. začínal sem na Š120 a věděl sem, že když ji nabořim, tak nebudu mít čim jezdit, tak sem se k ní choval dobře...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já bych bral prevenci asi takhle: škola smyku, dostatek silničních kontrol, měření rychlostí - ale ne buzerace - tzn. neměřit na výjezdu z obce nebo naopak na vjezdu, krátký obce, přehledný úseky... vytipování nebezpečných úseků, který bych označil dopravní značkou, případně snížení rychlosti v daném úseku, naopak v některých obcích povolit 70 namisto 50 km/h... na dálnici místama povolit 160, ne jen omezování, ale i podat řidičům pomocnou ruku - něco za něco..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokuď bych i já mohl přispět do mlýna, tak na snížění nehodovosti mám svůj lék, který si "ordinuju" už více než rok:

"buď na silnici džentlmen" - a udělej během jízdy alespoň 1 dobrý skutek (pusť někoho z vedlejší ulice, zastavuj před přechodem, netrub na ty, kteří zrovna nejedou podle tvého gusta..)

Tím neříkám, že jezdím striktně 50,90,130. Naopak, používám hlavu, takže rád pojedu v optimálních podmínkách po dálnici 160-180, na druhou stranu když pořádně prší, nebo je mlha, nemám problém jet 60-70. Ale 50 v obci se snažím dodržovat, protože nejde o policajty, ale o ty malé děti, které jsou zkrátka nepoučitelné a nejvíce ohrožené.

Vždy je lepší zabránit nehodě, než se nehody zúčastnit a prožít martyrium (zvlášť to soudní a byrokratické) které člověka dostane až na samé dno. Ale klidně mne opravte.. Ciao!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ano, to s tím souvisí, a to je část toho, co by se mělo lít těm děckám do hlavy už od základky. Dopravní výchova je dneska neoddiskutovatelně součástí základního vzdělání, které by měl každý mít, stejně jako by měl každej umět mluvit, psát, umět si spočítat základní věci, mít základní právní povědomí,... Mnoho teorie, kterou nikdy 99% populace nevyužije jsou k prdu, toto je důležité.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já bych se s dovolením přidal a dodal názor jednoho takového mladého (19let). Řidičák mám cca rok a půl (předtím už jsem se trochu učil řídit a k jízdě autem mám vpodstatě vztah celoživotně).

Je pravda, že člověk občas ulítne, zamachruje, předvede se a to je to nejhorší, při tom se něco stát může. Bohužel taky vím o nějakých kravinách, co jsem udělal, kterých lituju, ale naštěstí dopadly dobře.

Rozhodně si nemyslím, že každej kdo dostane řidičák má hned být označován za piráta silnic. Já osobně jsem si koupil po roce řidičáku své první auto - Octavia RS - a jsem tedy hned pirát? Proč? Nejhorší jsou ti, kteří mají naopak slabý auto a chtějí se předvést, že jim to taky jede a ohrožují tím ostatní, kdežto já si jedu svých pohodových tacho 90-100 na okreskách (podle stylu okresek,samozřejmě, někde jedu pomaleji, ale někde zase na dlouhých a přehledných jedu rozhodně rychleji, třeba 110-120 tacho) a ten výkon, který RS rozhodně má, využívám na velice rychlé a BEZPEČNÉ předjíždění. Se slabým autem je to občas fakt vo hubu, ale s RS to není problém se během chvilinky dostat před auto před sebou. Nepotřebuji dokazovat, že to taky jede...to je totiž vidět na první pohled a nemám si s tím autem co dokazovat...

Jelikož jsem hrával závodní počítačové hry (a díky moc těm, kteří vytářeli realistické chování v těchto hrách!) a občas si třeba i sám něco zkusil na volném místě nebo na sněhu, tak vím, jak se auto chová, co se vpodstatě může stát a jak se z toho dostat. Samozřejmě, že by byla ideální škola smyku nebo víc zkoušení na sněhu, všechno z toho plánuju, časem...

Já si myslím, že nejlepší prevence je útočit na svědomí toho člověka. Nemá cenu říkat, že se nemá jezdit rychle (stejně jsou ty limity na 70% míst úplně směšný pro dnešní auta, pro které není problém rychle zrychlit a zase naopak zabrzdit na malém úseku), ale měly by se jim ukazovat následky nehod, mrtvá těla, zdevastovaná auta... (na netu se toho dá najít dost a s člověkem to hne, když to vidí). Přinutit ho zamyslet se nad tím, co se stane, jak bude rodina truchlit když se zabije nebo když nedejbože udělá něco někomu dalšímu. Ukázat mu, že stačí jedna jediná sekunda a celý svět se změní. že je sice hezký projet zatáčku s pískotem gum ve 120ti, ale že jakmile se to urve, už se to jen tak nechytí zpět a stomy se u cest neuhybají....

Vinou nepřiměřené rychlosti (tím nemyslím jet 200 na 90tce na nepřehledný cestě) bych řekl, že se stává hrozně malé minimum nehod. Nejhorší jsou ti kreté*ci (omluvám se za výraz), kteří blokují předjíždění, myslí si že je silnice jejich, předjíždějí na dálnici zprava a omezují ostatní řidiče vlastním chováním...a z 90% jsou to maníci se slabýma vošuntělýma kárama a zdaleka ne většina je mladých, spíše naopak...

A jak už tu někdo psal o gentlemanském chování, tak pro mě není nejmenší problém (a často to dělám) pustit lidi před sebe, když stojím v koloně a někdo se zapojuje do pruhu, na dálnici když jedu v rychlejším, tak před sebe pustit někoho z pomalejšího, kterej právě dojel kamión, ... atd atd. Mé ego tím rozhodně neutrpí...

důvod editace: Překlepy

Editováno: , autor: dastax
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

hej, každej vyzrává jinak, ale jak píšeš, taky občas zamachruješ nebo tě chytne rapl. A tady právě se slabým autem moc nenaděláš. Každopádně by to chtělo řešit komplexně jak jsem nastínil. Nejen postupné přecházení na silnější auta, ale taky ta dlouhodobá výchova předtím. Je jasné, že výsledky nemohou být hned, ale s odstupem takových 10-20 let už by výsledky po zavedení něčeho takového měly být znát. Jasně, že takové vzdělávání něco stojí, ale myslím, že se to vyplatí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Těžko hodnotit, každej občas ulítne, chybovat je lidský. A myslet si, že někdo, komu je 30-40, je bezchybnej, tak to by byl velikej omyl...

Osobně si myslím, že takovýhle blbců je víc, jak těch mladých blbců....ale kdo ví, záleží kdo na koho narazí...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...