Přejít na obsah

Co tankujete do O1 RS? Podradujete s medziplynom?


mondzo

Doporučené příspěvky

našel jsem to..z webu autoweb.cz ..

Dotaz:

Dobrý den,

na Vašem webu se poměrně často člověk dočte i o méně obvyklých řidičských technikách, konkrétně meziplynech a brždění levou nohou, což vítám, jen tak dál - hlavně při popisování zážitků z řidičsky zajímavých aut - naposledy v článku o Focusu ST na blogu. Zajímalo by mě, jestli u moderních aut pod pojmem meziplyn myslíte ten klasický "náklaďákový" s dvojím vyšlápnutím spojky a nebo používáte nedávno zmíněný "heel & toe", který, jestli to dobře chápu, šetří jen spojku, nikoli převodovku a je rychlejší. Mají ty klasické meziplyny u moderních dobře synchronizovaných převodovek vůbec smysl? ( jestli ji třeba šetří, nebo je to jedno).

A o brždění levou nohou jsem četl, že je dobré při potřebě "přetočit" předokolku tím, že výkon předních brzd vyruší výkon motoru a bržděný zadek jde do boku. Ale slyšel jsem o této technice i u čtyřkolek a tam tomu teda nerozumím... A v čem to je lepší, než "ručka"? Že se ruční brzda netrápí, nebo ještě v něčem?

Aleš, 4. červenec 2008

Odpověděl: Dalibor Žák, 11. červenec 2008

Námi zmiňovaný meziplyn není zpravidla ten "náklaďákový". Jedná se techniku "heel 'n' toe", kterou jsem popsal nedávno. Výhody této techniky jsem také zmínil. Jestli se tím šetří spojka, to nevím, ale určitě to prospěje celému převodovému mechanismu, neboť nedostává takové rázy jako při podřazování bez onoho meziplynu. Ale to se týká hlavně silnějších aut.

Brzdění levou nohou vyžaduje rozdílný přístup u rozdílných koncepcí a použítí aut. Ale základ je stejný: stabilizovat auto při průjezdu zatáčkou. Nejúčinější je použití brzdění levou nohou u silných předokolek, dejme tomu Fordu Focus ST a podobně. U slabých aut, třeba u Fabie 1.2 HTP, ho oceníte pouze na velmi kluzkém povrchu. To ale neznaméná, že ho nemůžete trénovat.

Jde o to, že při výjezdu z pomalejších zatáček mají přední kola tendenci podklouznout, jak nepřenesou všechen výkon. Tím ztratíte trakci, stabilitu a rychlost. Když si ale po dobrzdění do zatáčky začnete před výjezdem přidávat plyn, přemístíte levou nohu na brzdu a se současným přidáním plného plynu lehce stisknete brzdu. Tím eliminujete protáčení kol přední poháněné nápravy. A za apexem už jen pomalu uvolňujete brzdu a máte hned k dispozici nejen plný výkon, ale i trakci. Snad vám to pomůže vysvětlit i Chris Harris na tomto videu (http://www.autocar.co.uk/VideosWallpapers/Videos.aspx?AR=224464&Page=5&CT=V&FLT=34|). Profesionální jezdci však dokáží přibrzděním levou nohou zázraky (

) a jistě by vám popsali, k čemu všemu lze použít. Akorát u permanentních čtyřkolek a u zadokolek postrádám trochu smysl jeho užití na asfaltu.

Náklaďákové meziplyny jsou u synchronizovaných převodovek celkem zbytečné, ale není od věci si je vyzkoušet, natrénovat a občas používat. U některých aut chvíli trvá, než se převodovka dostane na provozní teplotu a celé řazení jde velmi těžce a zadrhává. Stačí ale použít klasický meziplyn a rychlost tam zapadne krásně. A když si budete za pár let dělat řidičák na náklaďák, bude se vám trénink z osobáku hodit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jestě k tomu hell & toe....převzato z autoweb.cz

Dotaz:

Dobrý den,

Zajímalo by mě, v čem spočívá výhoda "heel & toe" techniky.

Řekl bych, že snad každý zručnější závodník toto využívá a jen mi není jasné, jak moc pomáhá vytáčení motoru při podřazování a při následném výjezdu ze zatáčky. Doufám, že mi budete schopni odpovědět. Děkuji

Petr, 27. červen 2008

Odpověděl: Dalibor Žák, 2. červenec 2008

Díky za velmi zajímavou otázku, na kterou se těším už dlouho.

Technika "Heel 'n' Toe" je důležitá zejména u vozidel z vyšším výkonem a náhonem na zadní kola, ale užijete ji i u obyčejných předokolek. Jedná se o vytočení motoru do otáček, kam by se jinak motor vrátil po puštění spojky. No, jak to popsat jednoduše...

Dejme tomu, že jedete na čtyřku a motor točí okolo 4000 ot/min. Začnete brzdit do zatáčky, kterou pojedete na trojku. Ve 3000 ot/min se rozhodnete podřadit na trojku a když to uděláte, během zmáčknutí spojky a puštění plynu vám otáčky klesnou do volnoběhu (okolo 1000 ot/min). Jenže když pak znovu spojku pustíte, otáčky motoru se musí srovnat s otáčkami převodovky (a kol). Schválně si vyzkoušejte na bezpečném místě podřadit ze 4000 ot/min na trojku a pusťte rychle spojku. Celým autem to škubne a kola mají tendenci se zablokovat.

Zkušení řidiči proto používají jakýsi poddruh "meziplynu", když si při brždění patou nebo krajem boty ťuknou do plynu a tím vyženou motor, který v tu chvíli pracuje na volnoběh, do otáček, kam by se jinak motor vytočil po puštění spojky. Až pak tedy spojku pustíte, zmizí ono škubnutí. Změna rychlosti je tak mnohem plynulejší.

Má to ale i jinou výhodu. Když řídíte silné auto (ale i třeba úplně obyčejné), přenosy točivého monetu velmi silně ovlivňují chování auta a rozložení váhy. A když to pak celým autem "škubne" při podřazení před zatáčkou, můžete v důležitém místě a okamžiku ztratit přilnavost na poháněné nápravě a tím dostat nedotáčivý nebo přetáčivý smyk. A to přeci nikdo nechce, pokud se ovšem nejmenuje Keiichi Tsuchiya. :-)

Sám tuto techniku používám a i s obyčejnou zadokolkou se pak dá jet nejen na okruhu velmi efektivně. Ale chce to trénink a hlavně auto s dobrým rozmístěním pedálů. Pak už jen stačí nabalit další techniku jako brzdění levou nohou, ale o tom zase jindy. Video, jak se má dělat "heel 'n' toe", najdete zde.

moje poznámka: Můžete si všimnout, že u toho videa při prvním podřazení mačká spojku jednou, zatímco u druhého mačká dvakrát....

Editováno: , autor: dastax
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velice mě mrzí,že jsem prošvihnul tuto krásnou debatu.Nicméně neodpustím si ještě jeden názor,když meziplyn tak ho dělat jak se dělat má:sešlápnu spojku-vyřadím- vyšlápnu spojku-protočím motor-sešlápnu spojku-zařadím nižší přev.stupeň.Toto vše jde udělat tak rychle,že si toho ani nikdo nevšimne!!!!!!!!!!

A nějaký machrovinky "pata,špička"podle mě patří na závodní okruh.

Chcete šetřít spojku , převodovku a spojkové ložisko posíláte do věčnejch lovišť,tak co to má za logiku?Znovu opakuji ťuky,ťuky na hlavu!

Jinak děkuji všem co můj názor podpořili a ti taky jako jediní pochopily o čem jsem mluvil!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Osobně používám meziplyn např.při dojíždění na křižovatku a občas při normální jízdě. Pokud jedu "sportovnějším" tempem, tak to jen zdržuje (od toho jsou synchrony). Zajímavá je výše popsaná metoda "heel 'n' toe", ale podle mě tím hodně trpí spojka.

Jinak tankuji pouze N98 na Agipu. N95 snižuje (u eReSa) výkon asi o 10%, tím pádem se zvýší i spotřeba. Takže je to šul nul :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velice mě mrzí,že jsem prošvihnul tuto krásnou debatu.Nicméně neodpustím si ještě jeden názor,když meziplyn tak ho dělat jak se dělat má:sešlápnu spojku-vyřadím- vyšlápnu spojku-protočím motor-sešlápnu spojku-zařadím nižší přev.stupeň.Toto vše jde udělat tak rychle,že si toho ani nikdo nevšimne!!!!!!!!!!

A nějaký machrovinky "pata,špička"podle mě patří na závodní okruh.

Chcete šetřít spojku , převodovku a spojkové ložisko posíláte do věčnejch lovišť,tak co to má za logiku?Znovu opakuji ťuky,ťuky na hlavu!

Jinak děkuji všem co můj názor podpořili a ti taky jako jediní pochopily o čem jsem mluvil!

na 100% souhlasim.

nevím, jestli jsem byl v čera pochopen, ale když to dneska posobě tak čtu, tak mohl být docela problém. psal jsem to přez mobil a než jsem to dodatlil, tak tam byly už další příspěvky a taky jsem to nepsal zrovinka polopatě. ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velice mě mrzí,že jsem prošvihnul tuto krásnou debatu.Nicméně neodpustím si ještě jeden názor,když meziplyn tak ho dělat jak se dělat má:sešlápnu spojku-vyřadím- vyšlápnu spojku-protočím motor-sešlápnu spojku-zařadím nižší přev.stupeň.Toto vše jde udělat tak rychle,že si toho ani nikdo nevšimne!!!!!!!!!!

A nějaký machrovinky "pata,špička"podle mě patří na závodní okruh.

Chcete šetřít spojku , převodovku a spojkové ložisko posíláte do věčnejch lovišť,tak co to má za logiku?Znovu opakuji ťuky,ťuky na hlavu!

Jinak děkuji všem co můj názor podpořili a ti taky jako jediní pochopily o čem jsem mluvil!

Ano, mozno suhlasim, ale technika dvojitej spojky, ktora je tu spomenuta, je mozna pouzit len pri podradovani pokial clovek nepotrebuje brzdit, inak je potrebne pouzit patu spicku tak ako je to na videu spomenutom vyssie (youtube link v prispevku od dastax-a).

Inak dastax dakujem za pekne prispevky, velmi pomohli na ozrejmenie problematiky. Takze zapajam logitech g25 a idem trenovat s LFS simulatorom :).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ok mas pravdu, napisal som to nezmyselne. Nejdem to uz rozoberat, myslim, ze to youtube video pekne ukaze ako sa daju obidve techniky pouzit pri podradovani (avsak pri oboch je tam ta spicka-pata :) )

Editováno: , autor: olisoft
citovanie predchadzajuceho prispevku je ZAKAZANE
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to me taky mrzi,ze jsem tuhle debatu prosvihl..Ale taky jeste prihodim odpoved...

Ja osobne to stridam,tankuju,jak je potreba a zalezi co je kde za benzinku...Samo,ze si vybiram vetsinou mezi Shellem,Agipem,OMV a kdyz je nouze,tak Benzina...Nic jinyho vpostate nepripada v uvahu..A co se benzinu tyce,tak stridam N95 s N98..Samozrejme vzdy leju do prazdne nadrze...

A ted k razeni a pouzivani meziplynu..

Ja osobne s meziplynem pordazuju pokazdy,temer..Ovsem jestli je to teda meziplyn,kdyz stojim na spojce,zejo.. ;) Ve finale jde o plynulejsi jizdu,diky meziplnyu...Hlavne pri sportovni jizde se auto chova lepe...Zaroven delam i to,ze brzim a slapu na plyn,tejne jako brzdeni levou nohou...Ovsem pri kombinaci brzda-meziplyn neslapu pata-spicka,protoze bych si asi vyvratil kotnik i s kolenem,ale oboji delam spickou...Dastax,nebo kdo se ptal,kde tuhle kombinaci pouzit..Co treba pri najezdu do zatacky,kdyz jedes "kudlu"?Jo a v zivote,mne ten "muj" meziplyn (otazka je,jestil frajerskej,nebo spravnej) nezpomalil..

A co se tyce podrazovani nadale..Snad v zivote jsem neudelal to,ze bych podradil ze 4ky na 2ku...Vzdy mezitim padne 3ka...

A pri dojizdeni do krizovatky vzdy seradim vsechny rychlosti postupne..Bud tak brzdim motorem,nebo stojim na spojce a celou kulisu "projedu"...

PS: Dotazy a vysvetleni z autowebu sem si precetl az po tom,co jsem napsal svuj prispevek...Nemel jsem cas to cist..Nicmene clanky jsou napsane myslim celkem logicky.. ;)

Editováno: , autor: Martyp
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

zkoušel jsem dobržďovat s meziplynem a je to celkem síla. Rozhodně to nejde u RSa, že se patou mačká plyn, protože bych musel bejt hadí muž, ale jde to naopak, brzdit patou a přišlapávat plyn špičkou. Jde ovšem o to, jaká je pak citlivost na brzdě tou patou.

Jinak bych podotknul, že se mi stalo, že jsem řadil z 5 na 2. Většinou ale tak ze 4ky na dvojku, že prostě 3ku přeskakuju. Jedu pohodově za nějakým autem a prostě ten jeden stupeň přeskočím, abych dostal otáčky vysoko. Ale s meziplynem je to potom ještě horší se trefit do správných otáček:-)

To by mě taky zajímalo, co je pro auto horší, jestli přeskakovat rychlosti nebo naopak víckrát řadit a potencionálně opotřebovávat spojku/převodovku.

Já sám neprotáčím motor, když držím spojku, už jsem se naučil ten dvojtej a přijde mi to opravdu dobrý. Nevím jakej je tam rozdíl, ale ze zásady mi každej říkal, že se meziplyn dělá tím dvojtým, tak jsem se to tak naučil a nemám s tím problém.

Samozřejmě je poté podřazování mnohem plynulejší. Ale celkem by mě zajímalo, když jede někdo economy-run, nezvyšuje meziplyn spotřebu? čistě teoreticky asi ano, když se protočí motor vždycky, ale to bude asi velice zanedbatelný:)

------

jen taková otázka do pranice, jak brzdíte ?

rozhodně mám zkušenosti, že když se brzdí se zařazenou rychlostí, zabrzdí auto rychleji. Kamarád dokonce dělá to, že při tom podřazuje a brzdí ještě krutějc motorem....

vemte si že jedete 100vkou na 5ku, dupnete na brzdu (BEZ SPOJKY), když rychlost spadne o něco, tak řadíte 4 nebo rovnou 3 .... respektive tam rvát třeba při 70ti rovnou dvojku a pořád brzdit bez spojky (jen spojku na to přeřazování samozřejmě) a s dvojkou až téměř dobrzdit do nuly a vyšlápnout až v hodně malý rychlosti.

Sice bych to nezkoušel v zapekliých situacích - mokro, sníh - kdy tím asi slušně zmateme ABS, ale na suchým asfaltu je rozdíl s rychlostí/bez rychlosti VELICE znatelnej na brzdné dráze...

Editováno: , autor: dastax
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To martyp : razeni s tim ze stojis na spojce a pridas plyn :doh rek bych ze tim to auto jedine pekne nicis , hlavne spojku, btw nechapu jak tu nekdo muze napsat ze meziplynem setri spojku :p kdyz misto jednoho seslapnuti seslapne 2x, a sportovni jizda meziplyn ? ? ? meziplyn patri do praga V3S ,neblbnete tu lidem hlavu kluci :doh moderni auta snad maji synchrony, nac meziplyn ,vypada to sice hezky pred holkama ,ale jinak naprosta zbytecna blbost ;) to je jak jsem poslouchal nekde v radiu dve hodiny debatu jestli pri jizde z kopce nechavat zarazeny rychlostni stupen a spousty fundovanych odborniku radilo ze samozrejme , no a ja starej automechanik rikam , lepsi vymenit brzdove desticky nez cely motor :t (samozrejme az na extremy kde by se mohly brzdy prehrat, ale v osobnim aute neznam takovy pripad)

Editováno: , autor: creck
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já si myslím,že hlavu nikomu neblbnem.Člen fóra vznesl otázku tak každej odpovídá jak může.Já osobně meziplyn na své octě taky nepoužívám,ale co se týče zařazeného převodového stupně při jízdě z kopce tak to musím říct,že používám.

A myslím si ,že to nemá nic společnýho s opotřebováváním čehokoli,ale je to kvůli bezpečnosti!

A dokonce je to napsaný i v návodu!!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no martyp pise ze zmackne spojku a prida plyn, tim protoci spojku s otevrenyma lamelama , tudiz je vice opotrebovava(je mezi nimi mala mezera a i kdyz je spojka vymacknuta stale se lehoucce dotykaji), jen tak pro poradek ;) (coz ale nelze meziplynem nazyvat samozrejme)

Editováno: , autor: creck
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no trochu bych se ohradil, plno lidí používá brždění motorem a nemyslím si, že je to chyba.... (a nebo po technické stránce je?)

sám to tak dělám a často ani nepoužívám brzdy, když jedu předvídavě. Každopádně je taková jízda úspornější :-)

ad meziplyn: při podřazování je to opravdu pohodlnější, tedy plynulejší a necuká to...takže si myslím, že meziplyn je pro zpříjemnění jízdy fajn

nicméně bych předhodil opět příklad kámoše s BMW, kdy je u něj ZNATELNÝ rozdíl toho, jestli podřadí normálně před předjížděním a dupne na plyn nebo jestli podřadí s meziplynem. Když se parádně trefí do otáček, tak to auto vyletí jako drak!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak nevím, pročetl jsem si poctivě celou tuhle debatu a co jsem se dozvěděl...

Skutečný meziplyn u auta s plně synchronizovanou (a funkční) převodovkou je nesmysl, jen dřív odejde třeba posilovač spojky, prt. se víc používá.

A ten pseudo meziplyn na podřazování už nemá vliv vůbec žádný. Možná na jiné věci, ale ne na podřazování.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Samoze,meziplynem jsem myslel tzv "heel & toe" ktery je jiz vyse zminovany..Nicmene,nazor,za kterym si stojim je tento - citace z odpovedi redaktoru autowebu: "Jestli se tím šetří spojka, to nevím, ale určitě to prospěje celému převodovému mechanismu, neboť nedostává takové rázy jako při podřazování bez onoho meziplynu." A je to tak..A taky jak pise Dastax,ze jizda je prijemnejsi,plynulejsi..Jasne,ono clovek v HTP to opravdu moc nepozna,tam je to jasny.. :) Zkuste si ve napr. ve 140ti dojet nejaky auto,lehce zpomalit,a ve cca 120 seradit na 3ku,bez meziplynu,jsem zvedavej,jestli to bude tak plynuly jako s meziplynem,jak rikate...? Ja pri teto situaci samozrejme nevynecham ani 4ku,jak by nekteri z vas udelali..To za prvy..

Za druhy..jestli timhle nekdo machruje pred holkama,tak nevim nevim..By me zajimalo,kolik jich ulovil.. lol lol

A za treti..Kdyz tohle vsechno tak strasne ublizuje spojce,polozme si otazku,kolik lidi z vas,tady davalo novou spojku za zivotnost auta?Pokud nepocitame,ze jste s autem najeli 400tkm,nebo ze neni nejak hodne upraveno...? ;)

Co se tyce Dastaxovy otazky k razeni:

Zalezi na situcaci..Kdyz jedu v pohode a potrebuju pribzdit,pribrzdim se zarazenym kvaltem a az dle toho,jak spomalim,tak podrazuju..Pri delsim brdzeni nestojim dlouho na spojce...

Kdyz jedu "svizne" a chci se svezt,tak nekdy vyuzivam brzdeni a zaroven serazovani rychlosti a tak jeste brzdim motorem...Zrovna tak,jako na motorce,kde je to znat jeste o to vice...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nemám HTP, tak nevím jak s ním, ale tím, že budeš řadit s meziplynem u synchronizované převodovky dosáhneš jen toho, že budeš řadit dýl. Ta plynulost a rázy víc záleží na tom jak budeš pouštět spojku.

A ta životnost, na jednu stranu řešíš rázy v převodovém ústrojí a na druhou z toho co píšeš vyplývá, že auto nebudeš mít sta tisíce km, takže to myslím, nemusíš řešit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vim,ze Ty nemas HTP.. ;) Tebe jsem tim taky nemyslel.. :p O kolik budu radit dyl?O par milisekund?Vterinu?Pokud mluvime o heel & toe samozrejme..A taktez vim,ze zalezi na plynulosti pousteni spojky..Ale prijde mi rychlejsi,preradit s "meziplynem" protoze pri sportovnejsi jizde motor lepe pobere rychlejsi pusteni spojky,nez bez nej..Tak to myslim..

A o zivotnosti..Ja o ni mluvit nezacal...Jen jsem pridal svuj nazor,nikoliv,ze bych to nejak hluboce "resil".. ;) A co se tyce razu v prevodovem ustroji...O tech jsem mluvil spise opet v navaznosti na plynulost jizdy...

A pro zjednoduseni a usetreni dalsiho reseni mi proste prijde lepsi,jednou proslapnout plyn na spojce (ac tedy tak strasne trpi),nez dat bez meziplynu z petkyky trojku (kdy to bez uplne ujmy asi taky nebude)..Tak asi tak..

Cely mi to pripada,jako kdyby tu nekdo rikal,ze nastupuje do auta pokazde jinyma dverma,aby se mu neopotrebovaly panty u dveri ridicovych... :D Protoze je lepsi,otevrit kazdy dvere jednou,nez jedny 4x..Dvere jako dvere,ne? lol lol

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...