Přejít na obsah

(FI) Dodělání kontrolek - otevřené dveře, kufr, pás řidiče


Jíra_82

Doporučené příspěvky

Jak jsem slíbil, přidávám sem stručný návod na dodělání kontrolek, uvedených v nadpisu.

Tady je odkaz na vlákno, kde jsme kontrolky řešili:

A ještě bych chtěl poděkovat uživatelům Lancelot a Piaggio za cenné rady, díky moc !

Nejprve dám schéma zapojení, je z něj patrné, jak to bude fungovat:

Důvod editace: doplnění VD8, VD9 (oddělení napájení)

kontrolky_fabia.pdf

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K popisu schématu a úpravy v autě:

Spínače TL1 - TL4 jsou dveřní kontakty. TL1, TL2 jsem měl z výroby, spínače TL3 a TL4 jsem do zadních dveří musel domontovat. Pak jsem připojil paralelně levé dveře na levé a pravé na pravé.

Při prvních zkouškách se ovšem zjistilo, že na vstupech BSG nejsou jen stejnosměrné hodnoty, (4,5 a 2,3 V) ale je tam i kmitočet 200Hz, takže střídání úrovní. (4,5 V je jen efektivní dc hodnota, efektivní hodnota střídavé složky byla asi 3V) Z tohoto důvodu jsem do kabeláže u BSG zapojil ještě i diody VD1 a VD2. Stejně tak jsou oddělovací diody použity i na vstupu palubních přístrojů (VD6 a VD7), takže jsou obě řídící jednotky zcela odděleny, a používají jen společnou zem. (přes sepnutý dveřní spínač)

V pátých dveřích jsem musel vyměnit zámek - měl jsem bez elektroniky. V zámku s elektronikou jsou navíc dva mikrospínače, jeden zapíná světlo v kufru, druhý vrací informaci o otevřeném kufru do BSG.

Vodič s informací - hnědo/modrý drát - byl zaveden až do červeného konektoru na BSG, odtud jsem jej odstřihl, prodloužil a přivedl s ostatními k palubním přístrojům. Na druhé straně byl tento vodič v pátých dveřích zapojen na hnědo/zelený vodič, což je zem právě pro světlo. Vodiče jsem rozdělil a připojil přes diody VD8, VD9 do konektoru zámku. (pozice na světlo byly z výroby zapojeny)

Signalizaci nezapnutého pásu jsem se rozhodl dodělat úplnou náhodou. Při testech jsem zkusil spojit pin č. 20 v zeleném konektoru na palubních přístrojích na zem a po zapnutí zapalování se ozval 6x gong, ale kontrolka nesvítila. Kontrolku jsem přes oddělovací diodu VD5 připojil přímo na pin č. 20, ale o tom až později...

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Do palubních přístrojů jsem z auta nakonec přivedl celkem 4 nové vodiče. Ty bylo potřeba někam zapojit, ale tak, aby po přehození budíků do jiného auta nesvítily nesmysly, nebo nedej bože něco nevyhořelo... :feve:

V el. zařízeních (výtah v příloze) jsem si proto našel popis signálů v konektorech T8c a T32a a obsadil nepoužité piny. Výsledek vypadá takto:

1) zapnutí bezpečnostního pásu - to je standardně osazeno na kontaktu č. 20.

2) vstup od levých dveří - osadil jsem na pin T32a č.28

3) vstup od pravých dveří - osadil jsem na pin T32a č.14

4) vstup od zámku pátých dveří - osadil jsem na T8c č.2 - hodilo se mně při přepojování budíků - bylo to blíž ke kontrolce

svorkovnice_budiky.pdf

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teď už přijde to hlavní - úprava palubních přístrojů. Ta vychází z vymyšleného schématu v 1. příspěvku, do kterého jsem v závorkách popsal i barvy použitých vodičů. Jsou to vodiče FBK, a dají se koupit kdekoli v obchodech s elektrosoučástkama...

Dále jsem doplňoval:

- diody VD5 - VD7, to jsou 1N4148 SMD (malé signálové diody 150mA/100V v pouzdru SOD-80)

- odpory R4, R5, to jsou 1K8 SMD0805 (0.1W)

- tranzistor VT1 - to je BC817-40 v pouzdru SOT-23 (jakýkoli bipolární NPN, 200mA/50V a více)

Signalizační diody NL1 - NL3 jsem měl v pal. přístrojích osazeny z výroby, stejně tak i předřadné odpory R1 - R3

Výkonové diody VD3 a VD4 jsou v budíkách standardně osazeny (ve všech verzích) - starají se o napájení budíků.

Většinu propojovacích vodičů se mi podařilo naletovat na měřící body na budíkách, takže nebylo potřeba seškrabovat nepájivou masku.

Docela choulostivé místo bylo zapojení diod VD6 a VD7, pro které jsem musel najít vhodné části spojů, kde by byly spojeny katody, ale zároveň spoje už nikam dál nevedly. To se mi nakonec podařilo, takže jsem mohl použít SMD diody. (není potřeba ještě nějak mechanicky jistit nebo upevňovat)

Přerušení cest na desce plošného spoje jsem provedl vrtákem o průměru cca 1 mm. Plánované místo jsem si před tím napíchl měřící špičkou, (špendlíkem) aby se mi vrták při začátku vrtání nevysmekl.

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V další příloze jsou fotky upraveného plošného spoje palubních přístrojů, bez poznámek. Tyto fotky jsem nijak neupravoval, aby se nezhoršovala jejich kvalita. Po stáhnutí a zvětšení se v nich dá dost dobře orientovat.

Ještě musím dodat, že mechanické upevnění propojovacích vodičů (hlavně pak zelený vodič na straně spojů) jsem udělal silikonovým tmelem. Aby vodiče držely výsledný tvar, zatížil jsem je před silikonováním těžšími předměty, po hodině už drží samy.

K aretaci jsem nechtěl použít obyčejnou lepící pistoli, protože v létě je v zaparkovaném autě opravdu horko, a časem by se vodiče mohly ze svých uložení uvolnit. Silikonový tmel vydrží všechno a navíc dovoluje určitou pružnost, zdál se mi proto vhodnější.

post-3977-000423100 1289896752_thumb.jpg

post-3977-017459100 1289896801_thumb.jpg

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady už je detailněji a s popisem fotek upravená přední strana palubních přístrojů.

Na levé straně je připojení kontrolky otevřeného kufru. Tento hnědý vodič je nutné vést přesně tak, jak je na fotce, protože po nacvaknutí bílého motivu prochází jeho mezerami, jinak by motiv nedolehl a kontrolky by ve tmě nepříjemně prosvítaly mezi sebou.

Na pravé fotce je důležité zmínit, že pod diodou VD5 vede původní spoj. Ten je nutné přerušit. Dioda je pak připájená přímo mezi měřící bod na desce plošného spoje a anodu signalizační LED.

Na této straně desky se také vrtají celkem tři 1 mm otvory, kterými prochází propojovací drátky z jedné strany desky na druhou. Jsou to vpravo dole 2x fialový drát - signály od dveří a vlevo u signalizační LED bezp. pásů (těsně vedle upevnění motorku rychloměru) jednu 1 mm dírku pro průchod žlutého propojovacího vodiče. Tady je nutné vrtat nanejvýš přesně, protože na druhé straně se nachází nějaké tranzistory. Já jsem tuto dírku vrtal úplně v těsné blízkosti obdelníkového výřezu v dps. Pokud vrtání nevychází, je možné jehlovým pilníkem jen zvětšit to okýnko, aby se tam vešel žlutý propojovací vodič.

Taky v motivu budíků je třeba naznačit fixem, kde se žlutý vodič kryje a napilovat nepatrnou myší díru pro průchod žlutého vodiče, jinak se motiv opře o drát, nedolehne a ve tmě pak kontrolky mírně prosvicují mezi sebou.

post-3977-076259200 1289898468_thumb.jpg

post-3977-038156300 1289906072_thumb.jpg

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Přidávám zadní upravenou stranu palubních přístrojů. Levá fotka není moc ostrá, ale snad to stačí.

Přeškrab X1 na levé fotce je těsně vedle motorku rychloměru. Stačí, když bude proveden kdekoli na tom tlustším spoji, na jehož levém kraji na prokovu je připájen červený vodič FBK.

Zelený propojovací vodič je nutné vést z levé strany od diod VD6 a VD7 nejprve vodorovně k řadiči displeje, pak ohnout nahoru k motorku rychloměru a pokračovat dál. Mírně zavazí při sestavování budíků se zadním krytem - na krytu jsou podpůrné sloupky. Zjistil jsem to právě až na závěr při sestavování, díky jištění tohoto vodiče silikonem jej stačilo tenkou pinzetou o 1 mm !... odehnout.

Žlutý vodič, který vede směrem nahoru je připájen k prokovu. Jedná se o signál zapnutí bezp. pásu a nedá se vést až k zelené svorkovnici. Ta je opět podepřena zadním krytem, takže tam nikde kolem není místo. To jsem naštěstí zjistil už dříve.

Na pravém obrázku pak pozor na přeškrab X6. Nachází se těsně vedle prokovu, který vede na GND, není tam moc místa.

Oranžový vodič vede od stabilizátoru +5V a je napájen na měřící body.

Vše je opět pečlivě zasilikonováno.

post-3977-059762800 1290607481_thumb.jpg

post-3977-027151100 1290607508_thumb.jpg

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

oběhl auto a otevřel přitom kufr... :)

Tady ještě nejsou nasazené ručky ukazatelů, ale to už je na závěr brnkačka. Ke kalibraci se mi velice hodily staré budíky ještě z první fabie. Po nakódování do současného auta jsem s ním mohl jezdit a zároveň upravovat ty výsledné budíky. Ujeté kilometry jsem pak R-C generátorem "přitočil." (budíky zvládnou 352 Hz a na PP se po čase ustálila průměrná rychlost 312 km/h...) Na zahřátém motoru se pak dá s naprostou přesností nakalibrovat rafička teploměru.

Samotná úprava vyjde na pár korun, spíše je však časově náročná. Nakabelovat auto a doplnit spínač pásu s kontaktem. Pak upravit budíky, to trvalo asi dvě hodiny, pak následovala technologická přestávka, (tvrdnutí silikonu) kalibrace rafiček, sestavení a namontování.

Výhoda tohoto zapojení spočívá v tom, že se nezvyšuje klidová spotřeba proudu a zásahy do vozidla jsou minimální (doplnění VD1 a VD2 k BSG)

Funguje to parádně :palec2:

Jíra

post-3977-083100400 1290608945_thumb.jpg

Editováno: , autor: Jíra_82
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Ve vozidlech s nižšími výbavami (v popisu tématu) jsou dveřní spínače připojeny do BSG, pokud má auto originál centrální zamykání, tak jsou signály od dveří připojené ke komfortní řídící jednotce. Tam by mohly být jiné napěťové úrovně, ale fungovat by to mělo taky.

Na to to musím reagovat, řešil jsem stejný problém, ale do komfortky žádné dveřní kontakty nevedou ani u origoš centrálu s fabriky. Vše je v BSG. viz následujcí schéma.post-16481-0-86414500-1292694856_thumb.j

Editováno: , autor: Kubenec
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Luďa uzamkl následující téma
  • Luďa odemkl následující téma

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...