Zima se opět pozvolna blíží. Po horách jezdím asi osm let s taxikem. Co se týká dvoukolové 1.9 Tdi 81Kw Octavie, je to pro jízdu na sněhu velmi žalostné auto.
V podstatě pokud jezdíte ve dne na upravených silnicích, je asi jedno jakou zimní gumu zvolíte. Pro jízdu v noci a podobných extrémních podmínkách je už výběr o dost složitější.
Rozměr v šíři 195 je nesmyslně široký. Netuším jakého pošuka tento rozměr pro Octávii napadl, ale bude mdlého rozumu, protože všechna srovnatelná auta mohou použít užší gumu.
Kroutící moment je také problém. V okamžiku, kdy skutečně potřebujete cit na plynovém pedálu, když se potřebujete rozjet do kopce v nějakém extrému, když musíte jet mezi 1000 až 1700 otáčkami, jste v háji. Na 1200 se to dusí a čekáte jestli motor chcípne nebo ne, no a jakmile vám nastoupí turbo tak se protočí kola. Musíte ubrat, kola se chytí, jenže zase už tam máte 1200 otáček a polomrtvej motor.
Taková jízda do slušného kopce při 20 cm nového sněhu je tak docela opruz. Rozjedete na jedničku, vytočíte motor do 3000 otáček, kopnete tam dvojku a máte přesně něco nad 1000 otáček a skoro stojící auto. Samozřejmě, že pokud to pár kilometrů naložení lidmi takhle rvete, musíte i zastavit, jinak se vám přehřívá motor.
Mohu z vlastní skušenosti doporučit Savu, ale měkčí směs, solidně ubývá při jízdě po asfaltě.
Další dobré kousky jsou protektory od Vraníka. Jezdil jsem je dvě zimy a budu další. Mají Continental vzor, drží v břečce, na ledu, nemusíte se bát čerstvého sněhu. Výkonem jsou srovnatelné se Savou. Stojí pakatel, vydrží velké množství kilometrů i po asfaltu a jsou to gumy, které na zadní nápravě dokáží přežít v pohodě dvě zimy. To jest cca. 50.000 km.
Mají však i nevýhody. Ta hlavní je, že je to protektor a co si budeme povídat. Nová guma je nová guma.
Mají problémy na jediném zimním povrchu. To když napadne vrstva prašanu, taková, která se vám lepí i na lopatu. Tam jste s Vraníkem v háji.
Hučí jako piliňáky. Když jsem je tam obul prvně, měl jsem dojem, že mi odešla všechna ložiska v kolech.
Nicméně pokud se motáte celou zimu někde po horách či poblíž, tedy ne Praha-Brno, pokud přes zimu po sněhu a vysolených silnicích najedete nějakých 30.000 km, pak jsou protektory od Vraníka překvapivě dobrá volba.