Přejít na obsah
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ŠKODA Forum - SKODAHOME.cz

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Doporučené odpovědi

Publikováno

Dobrý večer,

nedávno jsem si koupil Formana r.v 94, měl jsem k tomu dva důvody, odešla mi Laguna a po útrapách s nekvalitním autem, předraženými díly a průvanech v peněžence...jsem si pořídil Formana, je to jednoduché auto a díly jsou za pár korun... :o)

Má otázka se se týká ventilace studeného vzduchu, teď v parných dnech mam pocit, že vzduch není zrovna nejstudenější...Jeden zákazník mi říkal, že je potřeba vyměnit "Regulační ventil topného tělesa" abych se přiznal tak nemam tušení co to přesně je a jakou má funkci.

Bohužel nemam s Favoritem žádné zkušenosti, a tak nevím jeli přísun studeného vzduchu normální či je nějaká závada...popřípadě jak by se dalo zajistit studenější vzduch?

Zatím všem mnohokrát děkuji.

Upraveno od Mykci

Favorit/Forman nasává vzduch zvenku přes mřížku v zadní části kapoty pod čelním sklem a dvourotorovým ventilátorem ho vhání přes výměník tepla do rozdělovací skříně, která je prostrčená dírou v motorové přepážce dovnitř do kabiny pod palubovku. Až na individuálně upravované výjimky nemá klimu, takže NECHLADÍ - nasává vzduch o stejné teplotě, jaká je venku. Pokud i při regulačním knoflíku zcela vytočeném vlevo jde z výdechů ventilace ohřátý vzduch, znamená to, že se nedovírá rotační šoupátko, které má za úkol omezit nebo úplně zavřít průtok chladicí kapaliny z motoru do topného výměníku.

To šoupátko najdeš nad pravým podběhem těsně za baterkou, na pravé straně topení. Vedou k němu hadice od motoru, spojené s chladicím systémem. Je přišroubované dlouhými tenkými vruty přímo do tělesa topení - ty vruty často zrezivějí a víčko se maličko odlehčí - otočné kruhové šoupátko pod ním se nedovírá a tím netěsní. Musí se odpojit obě hadice, vruty postříkat petrolejem, Konkorem, WD-40 nebo nějakým podobným sajrajtem pro uvolňování zarezlých šroubů a nejlíp nechat přes noc. Když spojíš obě hadice kouskem plné tyče (utažené sponkami jako by k nátrubkům), můžeš tak s autem i jezdit a kapalina Ti nebude nikde cákat. Topení tak nebude hřát a až povolí vruty, můžeš je vyšroubovat a nahradit novými, které koupíš v kterémkoliv obchodě se spojovacím materiálem - a kupuj nějaké dobře povrchově upravené, protože jinak během jedné jediné zimy o5 zreznou a šoupátko nebude těsnit zas...

  • Autor

Mnohokrát děkuji za odpověď, už jsem zase o něco chytřejší... :o)

Jestli to dobře chápu, tak stačí vyměnit ty zarezlé šroubky a (nejlepší bude to vymontovat a koupit ty samé ale nerezové) a pak by teoreticky nemel foukat ohřátý vzduch...aha... :o)

Nicméně teď řeším jiný problém, dnes se mi zastavil ventilátor úplně :o( Musím to do víkendu vydržet... Ovládací kolečko dám na stupeň tři a nic... :o( ani na jedničku ani na dvojku...

Já tedy měnil celé to šoupátko abych si byl jistý že to bude ok.

Pro : Ekkar_z_Bastlírny tvoje příspěvky jsou vážně bezva jsi borec za mě ti dávám palec nahoru píšeš to srozumitelně i pro lajky :palec2: :palec2: :palec2:

Mykci - hledej u motorku, jsou tam v takovém jako by víčku v keramice zatavené předřadné odpory pro ventilátor - snižujou se tím otáčky. Nejdřív to zkus z kabiny od palubovky - je tam přístup jak k penězům, musí ven i ty přepínače napravo od přístrojů atd. Přepínač postupně přepíná z většího odporu na menší a na poslední poloze by měl jít proud přímo z pojistky na motorek. Buď se doj**al přepínač, nebo ty odpory - možná jen vypadly Fast-On konektory nebo vyletěla pojistka. Ten větrák je dobře jednou-dvakrát ročně namáznout, dělá se to po zvednutí kapoty a opatrném oddělání horního víka topení s nasávací mřížkou - je to jen na plastové zácvaky nebo na kovové sponky. Dostaneš se tak přímo nad motorek a špejlí namočenou do oleje namažeš pokapáním hřídelku těsně u ložisek, olej zateče sám kam patří - ztiší se chod a klesne odběr proudu = nehoří odpory ani pojistky.

Honza75Kw - není to lépe vysvětlit najednou SROZUMITELNĚ pro samo-domo, než posílat do značkáče, kde jediným srozumitelným sdělením je pěkně mastná konečná částka na účtu? lollollollol Leda tak nasrat, rozmazat a nepustit tejden k vodě....

Ekkar_z_Bastlírny Jako jo souhlasím tak to má být :palec2: fakt tvoje odpovědi jsou vyčerpávajíci. Je vidět že se vyznáš jen tak dál borče :palec2:

  • Autor

Opět děkuji...tvé příspěvky jsou opravdu bomba,

je pravda, že ventilátor nejde vůbec ani na první, druhy, třetí či nulu... :) zkusím nejdříve pojistky...když to nepomůže tak vyndám ty přepínače jako jsou mlhovky atd...a měl bych se dostat k ovládání od topení a pokusím se ho vyšroubovat a skouknout kablíky zdali nějaký nevypadl... Přiznám se, že když jsem přijel z praciny tak jsem se tam malinko kouknul a všiml jsem si dvou volně položených kabelů ovšem jsem je nedokázal identifikovat ale myslím si, že odněkud nevypadli ale nikdo nikdy neví...

Když to budou ty odpory...tak autolektrikář a přeletovat?

Děkuji za informaci, motorek větráku samozřejmě promažu... :)

Honza 75Kw: Také mě napadlo koupit nové šoupátko ale nevím podčím, pakliže kde ho hledati... :)

Edit: předtím než to přestalo úplně fungovat to dvakrát vypadlo...vždy jsem pohnut páčkami párkrát sem a tam a začalo to zase fungovat... :)

Upraveno od Mykci

Ty odpory se neletujou - pájený spoj časem upadne, protože v autě jsou vibrace a velký rozdíly teplot. Konektory se KRIMPUJOU - doslova se naskřípnou spešl kleštěma na konec kabelu skrz naskrz jeho izolaci. Když už se někde musí něco spojovat, tak se to bodově svařuje (odporový bodový svár malým napětím a velkým proudem - něco jako když se bodujou kastle na autí. Krásně to je vidět ve filmu "Bony a klid", kde tenkrát mladej Honza Potměšil právě ruční bodovačkou šermoval kolem skeletů v tehdejším AZNP....). Pokud to nejsou jen sesmeknuté konektory, ale jsou odlomené, tak by bylo nejlepší to nechat u někoho znovu nakrimpovat nebo nabodovat - nebo koupit nové odpory a vyměnit. Je taky možnost, že je poonděný přepínač a pak budeš asi muset zapátrat po nějakém vrakáči...

  • Autor

Opět vás zdravím :)

chtěl bych se pochlubit, že větrání v autě mi opět funguje...vyměnil jsem ovládání topení, v motoru jsem rozebral ten ventilátor a vše řádně promazal a kontakty očistil...jenže jsem zjistil hroznou věc...pojistka k ventilátoru (ve skřínce s pojistkami) byla úplně rozpečená, roztavená asi půl hodiny jsem jí dostával ven... Z toho mam docela obavu, co by to mohlo být, co je za problém...nechápu... :) ach ju...

Mezi pojistkou a paticí pro ni byl přechodový odpor, na kterým odběrem proudu do větráku vznikal úbytek napětí a z něj TEPLO. Tím teplem se kontakt zoxidovaných ploch ještě zhoršoval, takže tepla bylo víc a víc. Nakonec se roztekl plast na pojistce. Vezmi Kontaktol, nastříkej ho na tu patici a několikrát do ní zastrč a zase vytáhni libovolnou pojistku (klidně i spálenou - nakonec tam samozřejmě dej dobrou) - oxidy a další nečistoty se oškrábou. Nejlepší by bylo sehnat z vrakáče jinou pojistkovou desku a buď celou desku, nebo aspoň tu patici vyměnit, protože ty pružné nože se teplem vyhřejou a ztratí pružnost, očištění jim pak na moc dlouho nepomůže - závada se tak po určité době vrátí...

Připojte se k diskuzi

Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.

Host
Odpovědět na toto téma...

Podobný obsah

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.